Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 827 ggr
Elute
2017-09-03 11:03

Burströ

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan. Helt ny på forumet. Josåatte, jag hade med mig mina ungdomar till Expo väst igår, och de råkade köpa hem ett par möss i smyg. Så nu är vi plötsligt musägare i familjen. Men vilket strö är bäst för att minska lukten från mushannen? Ska isåfall genast åka och köpa hem det på bumsen Är det nån förresten som har en aning om vad det kan handla om för ras/er? Vit Hanne, brokig hona.

Annons:
Elute
2017-09-03 11:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

.

Nordanälvens
2017-09-04 12:27
#2

Hej och välkommen! Riktigt trist och egentligen oprofessionellt att zooariet sålde möss och andra gnagare hejkonbejkon till barn utan föräldrars vetskap :( Möss är flockdjur och ska enligt Jordbruksverket bo minst två och två. Hanar är väldigt svåra att få att funka i par eller grupp, så hanar går nästan alltid ensamma. Honor däremot ska alltid vara minst två, de trivs inte ensamma och kan bli så deprimerade att de slutar äta. Det låter extremt, men så är det. Även det bästa burströt på marknaden kommer inte göra någon direkt skillnad på hur hanen luktar. Spån är dock det värsta en kan ha egentligen, det dammar något ofantligt, innehåller vassa bitar och i kontakt med kiss luktar det förjävligt.. Det bästa ströt enligt mig är Chipsi super, det finns på zooplus och bor ni i Göteborg finns det på Huveröds i backaplan. Det finns olika varianter och storlekar (svensk = husdjurstyp, engelsk = showtyp och korsad typ = en blandning av svensk och engelsk), men inga raser när det kommer till möss :) Er hane är en Pinkeyed white, långhår och er hona ser ut att vara en svart banded tan, svårt att se från den vinkeln. Har hon lite krullig päls? Hon är antingen korthår eller astrex (krullig päls som ofta rätar ut sig när de blir äldre).

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Grodan
2017-09-04 13:50
#3

Hej Elute och välkommen till mus-ifokus!

Är detta era första möss?

Bor de tillsammans? Ifall de gör det, så råder jag er att sära dem omedelbums. Ni kommer troligen att få en kull, men om ni inte särar dem åt kommer flera kullar. Ungarna kan bo med sina föräldrar. Honor med sin mor och hanar med sin far (sätter man in hanarna när de är prick 4 veckor sak det gå bra, annars får de bo i en egen grupp). 

#0 PEW LH = Pinkeyed White Longhair, korsad typ

#1 Black Tan Banded, Astrex??? (har lite svårt att se, behöver nog se flera foton av lite bättre kvalitet för att svara 100 % säkert)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Elute
2017-09-05 13:39
#4

Ja de är de första mössen. Dock ägare till 6 gerbiler (registrerade) som jag fött upp från egna kullar själv tidigare (är själv 40 år och har fött upp flera djurslag, både stora och små) Ja lite trist att de sålde djur till barn (tonåringar 15-16 år) på det viset (utan info om ålder, ras, eller annat) men nu har det hänt så nu får vi göra det bästa av situationen. Väldigt tama och lugna möss iallafall. Tusen tack för tips om strö, jag hade kokosfiber hemma som vi använt till andra djur, det verkar vara mjukt och skönt för dem att skyffla runt i. Dammfritt också. En kull ungar räknar vi med de satt i samma terrarie några dagar, det fick bli så innan jag kunde köpa en till låda akut , ska försöka övertala unga damerna att de kommer få sälja av alla hannar.

Elute
2017-09-05 14:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Honan igen, supermysig individ, visst är hon lite krullhårig allt.

Grodan
2017-09-05 18:25
#6

#4 Du ser. Strömarknaden är så stor och rörlig… jag hänger inte alltid med längre… Kokosfiber har jag inte testat. Låter gott…

#5 Hon ser ut som en Fuzzy. Och jag hade rätt med färg o teckning. Hårlag troligen Fuzzy. Faktiskt väldigt bra om hon är det. Då de SKA ha päls och inte vara hårlösa som många vill ha dem.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Elute
2017-09-06 09:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Kanske smaka lite? 😂😂 Jag har använt kokosfiber i jättesnäckornas terrarie, man behöver se till att det torkat ordentligt bara när det ska vara till de "torra" djuren. Det kommer i hårdpressade briketter, blöter man upp det så blir en "tegelsten" 8 liter strö. Något mindre när det är torrt. Det dammar inte som torv gör men har liknande egenskaper Används en hel del till reptiler, går också att plantera växter i det

Grodan
2017-09-06 13:24
#8

#7 Aha. Hur hög uppsugningsförmåga har det?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Elute
2017-09-06 19:48
#9

Har ingen aning faktiskt. Nu tog jag detta till mössen tillfälligt, handlade hem alspån igen idag, och bytte. . Det ser trevligare ut med ljusare strö då det blir väldigt mörkt av kokosen, och det var ju meningen att användas snäckterrariet Har märkt hos marsvinen att alspån minskar lukt hyfsat också. Så nu ska det nog bli bra till slut. Nåja, vad gör väl 2-3 extra gnagarburar när vi redan hade 7 smådjursterrarier sen innan 😂

Grodan
2017-09-07 11:47
#10

Alspån? 

Fast vi rekommenderar verkligen inte det till möss. Vi har haft jätteproblem med trasiga trampdynor. Du måste blanda ut det med något. Ta lika mycket det mjuka fluffiga utblandningsspånet som du tar alspån. Och ser du blod i buren. Byt genast ut allt alspån.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Stinastygg
2017-09-07 16:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Välkommen! Fina möss!

Jag blandar lika delar hampaströ (Chipsi), Toa-Lätt och alspån. Brukar lägga alspånen underst, sen toalätt och så toppar jag med Chipsi. Sedan blandas det ju allteftersom, när de gräver och grejar.
Och så tillkommer alla små papperssmulor från allt gnagande och byggnadsarbete som mössen utför.

totalt 1 dm tjockt med strö räcker i ungefär en månad för mina tre tjejer innan det börjar lukta och jag byter ut det. Med hanar är det ju helt annorlunda dock, men jag har faktiskt aldrig haft någon. Just pga lukten.

Elute
2017-09-09 19:43
#12

Jaha oj det visste jag intee om alspån, vi har haft det till gerbilerna när vi hade uppfödning då ungar och kutterspån inte är nån bra kombo. Då ska jag blanda i något mjukare, får bli en blandning med kokosfiber då. De har en hel del rivet papper att böka i också, en hel del toapapper att boa med. Kollade lite extra på dem nyss och såg inga skador som tur var :) Tack för tips 👍👍

Upp till toppen
Annons: