Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 747 ggr
Mines
2017-09-10 15:17

Möss är jättesöta!

Hej! Jag skaffade möss för ett par dagar sen. Jag kan lyfta dem i en toarulle och sen ta över de i handen men om jag tar de med bara handen soringer det iväg och den ena musen Bullen biter mig ibland också. Hur ska jag få de att vilja komma till mig när jag sticker in handen i buren och hur ska jag kunna lyfta de. Hur håller man när man lyfter dem och ska man vara försiktig på nåt speciellt ställe? ❤🐀

Annons:
Mines
2017-09-10 15:19
#1

Detta är mina första möss!

Grodan
2017-09-12 20:38
#2

Grattis till dina första möss.

Hur kommer det sig att du skaffade möss och hur gick det till? Vad valde du på?

MissanTissan berättar väldigt bra hur hon tämjde några rädda möss här: http://mus.ifokus.se/discussions/569d343f8e0e743db8004cd5-radda-moss-till-tama-moss


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mines
2017-09-15 22:48
#3

Först ville jag ha en katt men mina förelderar ville ej det. Så en kompis passade några möss och då väcktes intresset. Jag frågade först och till min förvåning så sa de kanske sen luckades jag övertyga de. Jag köpte mina möss i en djuraffär i skåne (här bor jag). Jag har ingen aning om vilken sort men de är väldigt fina. Den ena är vit och svart(bullen ) och den andra är ljusbrun och svart(speedy). Tack för tipset och jag ska gå in och läsa. Hur mycket mat ska jag ge de? Jag har köpt en påse med någon musmat som jag häller upp i derasmatskål. De äter de stora bitarna och resten sprätter de iväg över platån där de har maten. Tack igen!

Grodan
2017-09-16 05:26
#4

Det är oerhört viktigt att utfodra korrekt, för att få ha friska möss, så jag rekommenderar att du läser på sidan hur man matar sina möss korrekt. Om det är för jobbigt föreslår jag att du ber någon av dina föräldrar om hjälp. Felaktig utfodring kan leda till sjukdom och när möss blir sjuka är det väldigt svårt att snabbt försöka göra rätt igen och få veterinärer har intresse eller kunskap om möss.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mines
2017-09-16 10:49
#5

Okej tack. Jag ska självklart läsa om hur man ska matar de för min amöss skull. Jag älskar de! Jag har läst på sidan du länkade och ska testa om det funkar. När mössen väl "tycker om" en hur ska man hålla de och ta upp de? Tack för att du ängar tid åt mig och mina möss!

Grodan
2017-09-16 20:57
#6

#5 Det mest idealiska upplyftet är när musen själv kliver upp i handen. Du säger hej musen + musens namn, sträcker fram handen och musen kommer upp i handen.

Det blir itne alltid så. Ofta blir det hej *musens namn*, framsträckande av hand och upplyft. Jag lyfter själv underifrån. ibland kan jag dock greppa runtom musen. det beror lite på vilken relation vi har och vad musen gillar. Jag tror att mössen uppfostrar oss och att det successivt blir ett upplyft som vi bägge känner oss trygga i, men som vi eg inte tänker så mkt på.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Mines
2017-09-16 21:50
#7

Okej. När jag håller fram/lägger handen i buren så kommer de ofta fram och nosar. De nafsar lite ibland med men inte så de börjar blöda. Är de normalt och kan man få de att ej bitas/nafsa? Ska jag ha mat i handen eller ska de komma fram av nyfikenhet? Jag har testat både med mat och utan har jag mat så är det inga problem men har jag de ej nafsar de lite emellan fingrarna typ. Nu tillexempel är klockan ganska mycket och jag sotter här hos de och kollar på film. kan man få de att vara dagaktiva? När kan man börja ha de i knät och så? Jag har ingen lekhage så de kan ju ej springa iväg. Hur frå man de att stanna hos en om man har de i knät. Jag har en tvättkorg som är större än biren som lekställe. Jag har en toarulle i den och jag brukar lyfta de när de är i den och då går de halvägs ut i handen. Har jag mat i handen tar de gärna maten men kryper in i rullen igen sen. Hahah! De är söta! Tack så mycket för svaren!

Upp till toppen
Annons: