Beteende, hälsa & skötsel

kan hannar aldrig bo ihop hela livet?

2017-09-12 14:44 #0 av: Amberochivy

Jag har 4 hannar i en bur ihop. De är inte riktigt vuxna än men nästan.SkrattarVill veta så jag kan planera för framtiden. jag har tolv möss totalt. Kär De är superfina allihopa. och jag har gott om plats liksom. Slåss de mycket? skadar de varandra då?

jag brukar bara ha en hanne åt gången. jag har fött upp möss tidigare och sen inte tänkt på detta förrän nu. jag kunde inte göra mig av med dem när de kom. ungarna alltså. vill ha allihopa. de är mina vänner. har kanske blivit lite knasig på gamla dar. men de kändes som om jag skulle sälja mina egna barn på nåt vis. jag vill ta hand om allihopa. OCH killen i djuraffären var elak mot mig när jag berättade att mina möss fått ungar och sagt att normala männiksor har inte möss som husdjur Ledsen

Jo jag har gott om plats och vill ha mina muslingar för mig själv och jag håller på och bygger en stor leklåda/grävlåda till dem med kul grejer att klättra på och då slog tanken mig att de kanske blir slagsmål hannarna emellan. 

Anmäl
2017-09-12 17:02 #1 av: ajanki

Svaret på din fråga i rubriken är: Nej, oftast kan hanar inte bo ihop hela livet, men ibland kan dom. Bröder kan ibland bo ihop till dom blir könsmogna och ibland lite längre, men om inte mössen är avlade på  fredliga hanar i generationer så är svaret NEJ. Dom kommer att börja slåss, tecken på att dom inte trivs ihop är: pisk med svansen, jaga varandra, smånafsas. Detta är saker som kan hända innan dom slåss på allvar men ibland visar dom inga tecken alls på osämja innan dom börjar slåss.

Jag och många av mina uppfödarvänner har avlat på fredliga hanar länge med avsikt för att hanar ska kunna bo ihop med varandra, livet för dom blir så mycket roligare när dom slipper vara ensamma. Men inte ens dom hanarna fungerar det alltid med. 

Så om dina möss är från djuraffär så måste du hålla ordentlig koll på dina hanar så att dom inte börjar bråka! 

Lycka Till med dina mössHjärta

Här är lite artiklar du kan läsa i ämnet:

Att sätta ihop hanar med andra hanar

Mushanar ihop

Mushanar tillsammans

Hanar ihop-NEJ!!

Anmäl
2017-09-12 20:25 #2 av: Grodan

#0 Trist att killen i djuraffären inte verkar vara en djurmänniska... 

För inga djurmänniskor anses vara normala... av icke-djurmänniskor...

Bäst är att prata möss med musmänniskor - det gör du bäst här! Hjärta

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl
2017-09-12 22:07 #3 av: Amberochivy

SkrattarOkey det blir att ta på sig snickarbyxorna och sätta igång och fixa fler burar tror jag. En av hannarna är mindre än de andra kanske borde han flyttas först.?

Anmäl
2017-09-15 16:58 #4 av: Amberochivy

Nu har två av lillkillarna flyttat till vars en egen lyaHjärta. I morgon delar jag på de övriga två. Är helt färdig för idag. SkrattarDe är sju veckor gamla idag. Skrattar

Anmäl
2017-09-15 17:20 #5 av: ajanki

Vad duktig du är!! Förstår att du är helt slut:)

Har dom börjat att gnabbas eller har du särat på dom för säkerhets skull?

Anmäl
2017-09-15 17:36 #6 av: Amberochivy

de nafsar efter varandra vid matdags. Snor varandras mat ur munnen på varandra. och en av dem är mindre än de andra så jag tyckte att det var dags liksom att de flyttar isär. 

Anmäl