Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 897 ggr
Elute
2017-09-18 14:30

Kull på gång

Hej igen Mössen som mina barn köpte på en mässa utan lov, bodde ihop några dagar.. Särade på dem efter några dagar så fort jag hade möjlighet att lösa det misstaget med en extra låda. Men givetvis blev ju honan självklart dräktig. Beräknad nedkomst är till helgen som kommer. Jag har bra koll på vad gerbiler behöver när de får ungar eftersom vi fött upp en del såna, men det är inte riktigt samma med möss har jag märkt. Era bästa och viktigaste tips till en nybörjare tack :) vad får jag inte glömma? Kram /sanna

Annons:
Lindb
2017-09-18 15:48
#1

1. Ge mamma mus mycket näring, bra grundfoder med frön och alla sädesslag, färskmat, grönsaker, animaliskt protein. Jag gav även min mamma mus vatten med havredryck i de sista dagarna. Har mamman brist på t ex protein när hon föder kan hon döda/äta upp bebisarna. 2. Så lite stress som möjligt, en lugn plats, inredning hon kan bygga bo i, och bomaterial. Kanske undvika vattenskål och ha flaska istället, så det inte blir några drunkningsolyckor.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Elute
2017-09-18 20:29
#2

Ok tack. Har gett en massa olika torrfoder, mössen var lite lösa i magen av flytt och sånt de första dagarna så vågade inte introducera så mycket färskt. Hon har färska grenar från äpple och asp. Får mindre mängd med matigt grönt, skott från hallonbuske, lite frukt,, solrosgroddar mm. Havremjölk har jag hemma eftersom en av ungdomarna inte tål komjölk, men hur mycket i vattnet? Flaska har hon. Funkar osaltad mat typ barnmat, det fick gerbilhonorna som tillskott Tack snälla för svar. :)

ariama
2017-09-19 07:57
#3

Om du vill ge havremjölk så kan du ge i en liten skål och se om hon dricker. Det är inte nödvändigt. Men se till att hon får tillräckligt med kalk, du kan ge vanligt äggskal om du vill.
Barnmat funkar, men bättre är att ta från din egen mat, gärna rått också innan du tillagat.
Vet inte vad du äter, men en bit lax, en smula köttfärs, några gröna ärtor, en bit brokolli. Jag brukar lägga in mina avgnagda kotlettben (tillagade då förstås) till mössen. Då äter de rent köttet och gnager vidare på benet dessutom.

Eller stek en liten plätta åt henne, gjord på äggula, havremjölk och mjöl, och lägg in äggskalet också i buren.  Det är snabbt och enkelt gjort.

Elute
2017-09-20 17:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Pannkaka med calciumberikad rismjölk, och ett bläckfiskskal utan tillsatser (sepia) Jag har ju fulicasnäckor i ett terrarie. Så de kalktillskotten jag har till de kan ju funka som tillskott :) Hon är lite rund nu som synes… Kan säga att jag har aldrig sett mina gerbiler så runda när de varit dräktiga. Hur många ungar brukar mössen få egentligen? Varma tack för tips 💗

[Amberochivy]
2017-09-20 19:13
#5

8-13 ungar brukar mina få på ett ungefär.

Elute
2017-09-20 22:27
#6

Oki då vet jag vad vi kan förvänta oss.

Annons:
ariama
2017-09-21 06:32
#7

Vad söt hon är! Ja möss kan bli rejält runda, ibland som pingisbollar om det är riktigt många ungar.

Lindb
2017-09-22 22:41
#8

#2 Tror att du kommer sköta det där kanonbra! Jag är lite avis. Jag fick själv hem en dräktig hona, och det var nog en av de bästa sakerna som kunde ha hänt. Så fantastiskt att få följa deras resa! Och få göra dom tama redan från start! När mina bebisar var några dagar gamla så satt jag med handen i buren, senare med handen vid ungarna som började suga på den i hopp om mjölk.. så underbart!

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Elute
2017-09-23 19:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Det blev 14 stycken bebisar! Jisses, jag tycker jag själv har fullt upp med mina 3 tonåringar 😨🙃🙃 Jag som inte ens hade låtit dem skaffa möss om de hade frågat mig först… tycker nog detta är mer roligt än vad mina unga damer gör hihi #8 TACK snälla

[Amberochivy]
2017-09-23 19:33
#10

awwww så fina de är😍

Elute
2017-09-23 20:50
#11

#10 lovar att ta nya bilder när de blir söta på riktigt hihi. De är dock charmiga som nyfödda. Ska bli väldigt spännande att se vad de får för pälstyp och färg, pappan är LH vit :)

Lindb
2017-09-23 21:50
#12

Åhhhhhhhhhhhhhhhh ❤❤ Så fina! Bra gjort mamma mus!

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

ajanki
2017-09-24 09:53
#13

Åh, så många sötisar❤️ Grattis !

Annons:
Elute
2017-09-25 16:06
#14

Jag kan bara konstatera att jag räknade fel vid den första kontrollen. Det är inte 14 ungar alltså… Det är 15!! *impad av mamma-mus* 😨😍💗

Elute
2017-09-25 16:09
#15

Brukar alla ungar överleva, alltså är det mest vanligt? Eller är det vanligare att nån inte klarar sig?

Grodan
2017-09-25 17:13
#16

#9 Japp, så brukar det vara i många fall. Att modern tar över musägandet i någon fas… 

#15 Alla ungar som nu ligger i boet har de förutsättningar som finns att klara sig till 4 veckors ålder. Mushonor är superbra mödrar, faktiskt bättre än råttor, och de brukar klara alla ungar förutsatt att de själva får all näring de behöver och mår bra. En stressad eller hungrig mor kan äta upp sina ungar. Givetvis kan en hona även äta upp självdöda ungar, så om 1 försvinner behöver man inte fästa så stor x vid det. Om flera "försvinner" åtgärda felet omedelbart.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Elute
2017-09-25 19:17
#17

Japp har varit med förr att jag blivit ofrivilligt involverad i olika slags djurhållning 😂😂 Det är egentligen helt okej i det stora hela. Om jag ska vara helt ärlig så är det våra djur (kan kalla dem för terapidjur) som gör att våran vardag fungerar så bra som det kan göra. Eftersom alla 3 tjejer har en autismdiagnos som berikar vårt liv, bland annat, så gör våra djur att de faktiskt klarar omöjliga och främst sociala saker. Dessutom ypperliga tillfällen att lära sig för resten av livet, kan man samarbeta omkring sina djur så kommer det även kunna praktiseras framöver i andra sammanhang 💗

Elute
2017-09-25 19:24
#18

Mamma mus gnager hellre på sepiaskalet än på hönsäggskalet. Då är det ett litet sepia som vi hittade på stranden i Varberg i somras (ja det finns bläckfiskar i Sverige ) Äter mängder med mat och älskar att boa med toapapper som hon blandar med halm Extra nyfiken också är hon hon kommer fram och nosar och vill vara med när man kikar ner i buren, om man pysslar med nåt i den, står kvar när man klappar. 😍

Grodan
2017-09-26 14:08
#19

#18 Det är mera mineraler i sepiaskalet.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Elute
2017-09-27 00:59
#20

Bra att veta. Tackar :) Alla levde även idag, omkring middagstid :)

Annons:
Grodan
2017-09-29 12:20
#21

#20 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lindb
2017-09-29 15:52
#22

Bildeeeer! Nu har dom väl kommit en bit i utvecklingen 😁

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Grodan
2017-09-29 16:50
#23

#22 Här finns en ny tråd med några bilder http://mus.ifokus.se/discussions/59ccecbf8e0e742570001447-ungarna


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Elute
2017-09-29 21:22
#24

#23 tack Ja där kan jag lägga in några nya bilder igen. Jeez va de växer 😍😍

Upp till toppen
Annons: