Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1123 ggr
Paula92
2017-09-23 13:02

Samla 130 liter som bur

Hej! Nu kommer jag med ett sånt här bur-inlägg igen. xD Jo, jag och sambon diskuterade bur till våra framtida möss och han ville ha en glasbur, Kerry skyline glasbur, men jag kollade in samla-lådan på 130 liter och oj så stor den är! Den är ju större än glasburen till och med och dessutom lättare att bära ifall man vill flytta på den eller ställa in i duschen vid rengöring. :) Så, min fråga är, kan man ha den som bur? Eller finns det risk att mössen gnager sig ut ur den? :) Självklart ska vi i så fall fixa taket så det kommer in ventilation men samtidigt inte ha för stort nät/galler där så att de tar sig ut.

När jag satte ihop mina två samla-lådor av mindre storlek bara för att se ett mått på hur stor 130 litern är så kunde jag verkligen se den verkliga storleken och det kändes kanon för tre stycken möss. :) Har alltid tyckt att de ser så små ut på bilder men bilder har ju en tendens att göra att saker ser mindre ut än de är irl. :P Så jag blev sjukt pepp på att göra om en samla-låda till musbur. :D

Annons:
[Amberochivy]
2017-09-23 13:19
#1

Man kan köpa ett galler som är reservdel till miniduna buren och montera på sin låda. https://www.crtzoo.se/smadjur/burartransport/reservdelar/galler-miniduna

Eller så har skapamer nät man kan använda. https://www.skapamer.se/staltradsnat

Paula92
2017-09-23 13:28
#2

1# Tack :D Vet du hur stort det där gallret till minidunan är? :) Tänkte om jag ska ha nästan hela locket i galler kanske jag minst behöver två stycken. :P Billigt var det ju i alla fall. :D

[Amberochivy]
2017-09-23 13:47
#3

Det är ungefär 37 X 23,5 cm

Paula92
2017-09-23 13:53
#4

3# Tack, då passar två sådana kanonbra. :D Nu ska jag bara övertala sambon också om att vi ska ha samla-låda som bur, det är ju trots allt jag som kommer få städa buren. ;) xD

Lojs
2017-09-23 14:16
#5

Jag har en samlalåda som bur, maken har snickat ihop ett nätlock till den, funkar jättebra! Nackdelen är väl att man inte kan titta in i den från sidan så man ser alltid mössen uppifrån.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Paula92
2017-09-23 14:23
#6

#5 Okej :) Men lite ser man väl från sidan? :) Kanske inte så bra dock som genom glas såklart. Tycker glas är så otympligt, hade akvarium till hamstern men det var tungt att bära ut akvariet till köksbordet varje gång det skulle rengöras. Hade ju den på en köksbänk som vi har på andra sidan köket där det finns skåp ovanför, så man var ju jämt tvungen att lyfta ut akvariet. :P  Därför funderade jag på samla-låda istället :)

Annons:
Lojs
2017-09-23 14:34
#7

Nja, jag tycker knappt man ser in alls, det släpper in ljus till mössen bara.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Paula92
2017-09-23 14:48
#8

#7 Okej :/ Ja det är ju lite tråkigt om man inte ser in alls. Har du någon bild på din samla-bur? :)

[Amberochivy]
2017-09-23 14:52
#9

Man kan sätta nät på sidan också om man har lust och då ser man dem ju bra.  https://youtu.be/XSQuvjetIyU

Paula92
2017-09-24 13:32
#10

#9 Tack :D Det tänkte jag också på faktiskt. :)

Helena1978
2017-09-26 00:08
#11

Annars kanske det går att "skära" ut en del av samla lådan på långsidan och sätta dit plexiglas? det ser man ju igenom, och det är ju inte tungt heller. Har sett plexiglas på Biltema. Står ju att det ska gå att borra i, dock får man nog vara lite försiktig så att man inte spräcker plasten i samla lådan.

Tänker mig att man kan fästa plexiglasskivan med skruvar, rund metallbricka och en mutter på utsidan (kortare skruvar och utan vasst skruvhuvud). Vill man ha mer ventilerat kan man ju fixa med nätfönster på kortsidorna.

Kanske går att limma fast plexiglasskivan också, med något ofarligt lim?

Helena1978
2017-09-26 00:29
#12

Tänker mig att gängningen och muttern är på utsidan så att inte mössen gnager och skadar sig, dock bör man leta efter en kort skruv så att man inte skadar sig själv när man städar ur buren ordentligt.

Tänker mig att en skruv som visas uppe till vänster skulle kunna passa, finns säkert billigt på någon byggaffär/Biltema eller liknande:

https://se.depositphotos.com/99523394/stock-photo-various-screws-on-a-white.html

Kanske även går att hitta såna här skruvar:

http://cncmaskiner.org/produkt/skruv-din-7380-olika-storlekar/

Grodan
2017-09-26 14:05
#13

#11 Precis vad jag tänkte på! Dock är plexiglas och plastglas lite svårare att jobba i än den plast som samla-lådan är gjord av. Oftast kör man med varm kniv, lödkolv osv.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Paula92
2017-09-26 20:24
#14

#11 Tack för tipsen. :D Har dock fortfarande inte bestämt mig om jag ska ha en samla-låda eller en Skyline kerry glasbur. xD Alltså snacka om att jag velar fram och tillbaka, haha. xD Jaja, tur man har lång tid på sig att fundera. xD :D

hejkomochhjälpmig
2017-09-28 20:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#15

Jag hade 3 av mina 4 ensamma hanar i öppna 130 liters samla-lådor, de trivdes bra faktiskt! Nu verkar det inte som om du vill ha en öppen bur men jag måste bara säga att det var så himla praktiskt att kunna hälsa på mössen, låta dem klättra upp i handen, mata och ge vatten utan att behöva öppna någon bur - det blev mycket mer socialt och mössen älskade det. 

Om man fyller upp samla-lådorna med ordentligt med olika kartonger så de får flera våningar och om de har en massa roliga saker att pilla med så att de är nöjda med tillvaron tror jag att de flesta tammöss stannar i burarna oavsett om de är rymningsäkra eller inte.  

(Den fjärde mushanen jag hade får jag dock erkänna att han trivdes inte i bur. Han tog sig ur allt och mådde inte braav att vara instängd, så han fick springa lös i mushane-rummet istället… men han var lite speciell, väldigt mycket mer energisk och äventyrslysten än sina bröder.) 

Paula92
2017-09-28 22:26
#16

#15 Härligt att du kunde ha de i en öppen bur. :D Jag hade nog inte vågat, vi har så många skrymslen där små djur kan gömma sig i och massa sladdar överallt. Hade en hamster förut som bodde i akvarium på köksbordet och hade inget tak för jag tänkte det var rätt högt till kanten. Men rackarn rymde ut ändå, så på morgonen såg jag något orange springa vid mina fötter och sen insåg jag att det var hamstern. xD Så jag fick locka fram honom och lägga tillbaka honom i akvariet och då fixade jag lock också. :P Dock rymde han en gång till sen den busen, fattar inte hur han inte skadade sig. :S Är ju rätt högt upp från en köksbord liksom, men han hade väl änglavakt. Så jag skulle inte våga ha öppen bur då det finns så mkt ställen här hos oss att försvinna på och mycket sladdar. Men annars bra tips :)

Alana82
2017-09-29 19:31
#17

Hamstrar har till skillnad från möss inte mycket till höjdskräck ;)

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Paula92
2017-09-29 20:12
#18

#17 Haha okej :P Nej hamstrar känner ju inte av höjdskillnader heller så de kan ju hoppa ur handen rätt ner i golvet, så där gäller ju det att hålla i de ordentligt o hålla koll. :) Men nu är musbur fixad, köpte en begagnad i grymt skick för 500kr. :D En sådan här blev det: https://www.zoo.se/produkter/smadjur-gnagare/burar-hagar-transporter/hamsterburar-gerbilburar-rattburar/ferplast-smadjursbur-gabry-60.html. Ska inte ha möss ännu men då är det fixat i alla fall redan. :) Galleravståndet var också precis lagom, 7 mm. :) Så nu slipper jag vela om bur när det är fixat. xD

Upp till toppen
Annons: