Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 531 ggr
[Amberochivy]
2017-10-04 16:46

slagsmål :(

Nu har de börjat slåss de två hannarna som var kvar tillsammas. Och nu är de i vars en bur. Så rädd jag blev när jag plötsligen såg hur de slogs med varandra. Tur de andra inte var kvar. tur att jag hade en bur i beredskap 😉Tur att de andra två redan hade flyttat då. 'Jag som var så tveksam och osäker. men nu inser jag att jag gjorde rätt som fixade burar till dem alla fyra. 🙂

Annons:
ariama
2017-10-05 05:58
#1

Ja, det är en erfarenhet de flesta av oss får göra förr eller senare, när vi vill tro att mushanarna vi har är vänner, och/eller tror att de vill ha sällskap.

Det är inte roligt, och man får vara glad om de inte får skador, än mindre allvarliga skador, för till sist slåss de på liv och död. Förloraren kan ju inte fly när de är instängda i en bur.

Bra att du skriver och berättar, för det här kan inte uppmärksammas för många gånger.

Elvy2015
2017-10-05 08:54
#2

Jag har nyligen fått hem 2 mushanar som är 8 veckor. Jag är beredd på att det kan bli slagsmål sen, men dessas far, farfar, farfars far osv har bott med hankompis hela deras liv utan slagsmål så håller tummar för att dessa också gör det. Men är inställd på att det kan gå åt pipsvängen också mellan dom.

Tråkigt Amberochivy att dom blev ovänner, men är så glad att dom inte hann o skada varandra och att du var förberedd. ❤️

ariama
2017-10-05 12:30
#3

#2. Ja det är ju absolut ingen omöjlighet, när det är "rätt hanar". Det låter som om dina hanar har rätt förutsättningar. 

Det otäcka är när oerfarna musägare tror att det går bra och inte har öga för att se när det drar ihop sig. Eller inte förstår att det kan bli allvarligt bråk utan synlig föregående varning.

Elvy2015
2017-10-05 12:45
#4

Jag tycker man ser ganska så fort när det är allvar på gång,

Men precis som du säger, är man ovan så kan det vara svårt att se. Värst tycker jag är dom som vägrar lyssna när man försöker förklara hur hanar funkar.

Upp till toppen
Annons: