Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 598 ggr
Novachan
2017-10-05 16:30

Karantän av möss från samma uppfödare?

Såg bland några trådar att om man ska sätta ihop nya möss med de möss man redan har att de nya mössen måste sitta i karantän i 40 dagar, men gäller detta även när alla mössen är från samma uppfödare?

Annons:
Nordanälvens
2017-10-05 22:06
#1

Ja, det tycker jag allt. Jag sätter alltid nya möss i karantän i flera månader (2-3 minst pga nojjig) oavsett om jag har möss från uppfödaren sedan innan. Karantän är alltid viktig!

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Novachan
2017-10-05 23:12
#2

Oj så länge! :o Tyckte 40 dagar lät länge… Jag har faktiskt skaffat möss nu - två töser (har tyvärr inga bilder än). Hade tänkt mig tre men det fanns bara två som var tillräckligt gamla (resten var pojkar). Men det skulle troligen finnas fler flickor om ca. 2 veckor från att jag fick mina första töser. Därför undrar jag också med tanke på den korta tiden om de verkligen behöver vara i karantän (om jag nu skaffar fler)?

Nordanälvens
2017-10-06 01:08
#3

#2 Jag har så lång karantän eftersom jag har 50+ möss (från flera olika uppfödare inkl mig själv) och helst inte vill ha en bakteriekrasch/rossel, parasiter eller så hos djuren. Hade inte varit kul att förlora massor av avels- och sällskapsdjur pga dålig karantän. Nya möss sätts i karantän och blir behandlade mot ohyra, oavsett om de har det eller inte. Honor är aldrig ensamma, brukar se till att köpa minst 2 honor så de har sällskap även i karantän. 

Om jag var du skulle jag fråga uppfödaren direkt vad hen anser. Det kan bero på om de är släkt, om linjerna har bra immunförsvar. Om det skulle funka för de individuella mössen helt enkelt :)

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Novachan
2017-10-06 08:45
#4

Precis som du säger att om de måste sitta i karantän så länge så tänkte jag att det skulle bli två istället för bara en. Jag var inte medveten om detta när jag köpte mössen (visar att man kan lära sig nya saker även när man tror att man är påläst)  så då hade jag kanske tänkt lite extra vid köpet. Men jag ångrar absolut inte mina flickor! Tror att de skulle kunna uppskatta fler lekkamrater och myspartners.

ajanki
2017-10-06 09:36
#5

Ja det där med karantän är viktigt om man inte är beredd på att några av mössen inte klarar av det.

Men eftersom du ska ha från samma uppfödare och med bara ett par veckor emellan så skulle nog jag våga sätta ihop dom. man brukar ha samma bakterieflora på sina möss om de bor i samma hem, även om de inte är släkt eller bott ihop. Man brukar ju antagligen ge dom mat och vatten samtidigt, klappa på dom lite o.s.v utan att descinifiera händerna, så antagligen har dom samma bakterieflora. Men hör du med uppfödaren vad hen tycker!

ariama
2017-10-06 10:29
#6

Jag är inte heller så "nojig" 😉 när de är från samma uppfödare.

Annons:
Novachan
2017-10-06 16:52
#7

Tänker så med som du säger ajanki att de redan borde ha utsätts för varandras bakterier osv. så jag tror att jag vågar sätta ihop dem på direkten och jag ska extrakolla med uppfödare. Jag ville vara lite mer påläst om detta i fall att uppfödaren skulle vara okunnig om detta, men det tror jag faktiskt inte. Men hela grejen med karantän är jättebra att veta om man tänker köpa möss från olika uppfödare i framtiden! Tack för alla goda råd ❤️

Grodan
2017-10-06 17:54
#8

40 dagar är gränsen för de flesta virus. Efter 40 dagar är de inte aktiva och kan inte smitta , men så länge ett virus får smitta nya djur är det aktivt.

Bakterier finns tyvärr ingen gräns för, de smittar hela tiden, livet ut… om de inte elimineras… Ohyra likaså…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2017-10-07 09:12
#9

Bra klargörande Grodan.

Jag frågade en veterinär en gång, om karantäntid för mössen. Hon svarade, att det beror på vad man "karantänar" mot! Just på grund av det du säger Grodan. 

Det underlättar om man vet vad det är man inte vill ha in, eftersom varje smitta har sin egen karantäntid (och några inte ens är utan slut).

En viktig sak som jag tänker, med att inte sätta ihop nya möss omedelbart, är att få möjlighet att se hur musen beter sig. Om den kliar sig, verkar hängig, får flottig päls, hur avföringen ser ut, osv.

Har den någon sjukdom/parasit så kan stressen att byta hem få detta att blomma ut och visa sig, vilket bör ske inom en vecka.  Så tänker jag i alla fall. Sedan provar jag med nån mus till kompis som jag klarar att mista, om det vore så. Bakterier kan vara lömska.
Är mössen friska efter ytterligare en vecka så släpper jag restriktionerna (nästan) helt. Fast jag har lite extra koll ett tag till.

Sen är det skillnad på varifrån jag får musen. Är det en uppfödare jag känner till sen många år, och vet dennes kunnighet, så är det skillnad mot om jag tar hem en helt okänd mus!

Novachan
2017-10-07 20:30
#10

Jättebra tips Ariama med att en karantän på 1-2 veckor för att se om hembyte-stressen  gör att något bryter ut, beteende osv.!

Upp till toppen
Annons: