När vi här på Mus.ifokus pratar om inavlade möss, vilket vi faktiskt är försiktiga med att göra eftersom det kan ge så starka reaktioner, säger vi försiktigt "låg grad" och kanske nån gång "hög grad". Men vad vi menar med det, är ju relativt!
När det gäller hundar skriver Svenska Kennelklubben:
"Inavelsökningen i en ras bör understiga 2,5% vilket ger en stegring på 0,5% per generation. Svenska Kennelklubben, SKK rekommenderar inte parning mellan två individer där avkommans inavelsgrad överstiger 6,25% d v s kusinparning."
Det vi inte skriver om mössen, är att inavelsgraden ofta ligger runt 25% för att avla fram utställningsmöss! Sedan är de ofta utavlade igen, i en medveten in- och utavel där graden kan skifta mellan "0" (räknade på 5 generationer) och ... 25%? Jag tror inte någon går över 25%, det behövs liksom inte.
Själv har jag haft 33% inavelsgrad på min mest inavlade sällskapsmus. Och hon var INTE sjukare eller svagare, än de som var/är helt utavlade! Och hon var fullt fertil och utan problem att föda upp sina ungar.
Vanligtvis ligger "min inavelsgrad" på mellan ca 4-15%. Både lägre och högre förekommer. Med jämna mellanrum utavlar jag helt (inköpt främmande mus, kan till och med komma från ett annat land!), även för att kolla om jag ser någon skillnad i hälsa och ålder. Det har jag inte gjort.
Sist jag skrev något om att jag inavlar, fick jag hat-PM. Inavel är något som rör upp starka känslor hos många. Inom mushobbyn är det dock en utbredd avelsmetod.
Sedan kan man diskutera om det är just inaveln som gjort att våra möss generellt sett inte alltid är så långlivade eller friska. Eller om det snarare är så att fokus har legat på snabba resultat på specifika önskningar? Och där har ålderhälsa hamnat lite i skymundan? Så tror i alla fall jag, baserat på mina egna erfarenheter.