Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 5632 ggr
MoaL
2011-01-18 13:33

Tips!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allesammans. :)
Jag vet inte hur ni som har era möss/smådjur i akvarium/terrarium gör när det gäller vatten, men det finns enklare och renligare sätt än att använda vattenskål eller hänga upp Vattenflaskan med ståltråd eller hur ni nu gör.

Det som behövs är monteringplattor och buntband, det är lätt att hitta och är väldigt billigt på exempelvis Clas Ohlson, och man behöver två av varje per akvarium/terrarium.

Man sätter buntbanden på plats i plattorna, löst till en början. Därefter mäter man ut var monteringsplattorna ska sitta på väggen med hjälp av Vattenflaskan man brukar använda, klistrar fast dem (det är dubbelhäftande tejp på baksidan) och sätter Vattenflaskan på plats och drar åt buntbanden till det är lagom löst/hårt för att de ska sitta på plats.
Därefter är det superlätt att bara lyfta på det övre buntbandet varje gång man ska ta lös eller sätta dit Vattenflaskan. Pipen hakar man bara fast i den undre öglan. :)
Tänk på att den övre öglan måste sitta högt upp så att det är lätt att haka på och av.

Dessutom så går de förstås att återanvända om man någonsin måste ta lös dem. Man sliter bort dem, tar bort överbliven tejp och sätter på ny dubbelhäftande tejp som man köper affären. :)

Jag hoppas att tipset var till nytta.
Bilder:

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
MoaL
2011-01-18 13:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2011-01-18 13:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

:)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Ratata
2011-01-18 13:39
#3

Vilken bra idé! Vattenskålar blir ju rejält skitiga väldigt fort och sugkoppar är gott att gnaga på, monteringsplattorna kanske kan vara ett alternativ. Tack för att du delar med dig, Moa!

MoaL
2011-01-18 13:47
#4

Det var det jag tänkte, möss gillar ju att skräpa ned vattenskålar. :P
Det här håller superbra, jag har aldrig haft någon som har gått sönder eller lossnat - inte frivilligt i alla fall, man får slita rätt rejält för att få lös dem, och monteringsplattorna håller för slitandet också, de är gjorda i rejäl hårdplast - och buntbandens hållbarhet behöver man nog inte ens nämna. Tungan ute Dessutom verkar inte vatten bita på tejpen heller, de sitter lika gott för det. ^^
Inget av de djur jag har eller har haft har gnagt på dem. Jag brukar för säkerhets skull ändå sätta ganska högt, så att djuren får stå upp när de ska dricka. Just nu har jag bara guldhamstrar i akvarium, men jag har ju haft möss i akvarium också. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Ratata
2011-01-18 14:10
#5

Mitt problem med vattenflaskor är att jag inte hittar någon som verkligen är pålitilig, har provat tre olika modeller till mina möss nu och i två av dem blev det stopp i röret, förmodligen bubblor som ansamlades och inte ville släppa förbi vatten. Himla dumt då man inte kan lita på att ens möss får tillgång till vatten hela tiden.

Nu har jag en sippy som läcker i stället, får ha en skål under så att det inte blir blött i buren. Himla störigt =/

MoaL
2011-01-18 14:24
#6

Jag använder nästan bara sådana vattenflaskor som på bilden ovan, och jag har inga problem med dem, men jag köper ALDRIG en vattenflaska utan att ha skakat ordentligt på den så att jag kan se ifall någon kula fastnar. Det kan göra det på vissa vattenflaskor, och just de exemplaren ska man då självklart inte köpa. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
enbartmalin
2011-01-18 14:25
#7

Just den Vattenflaskan du använder funkar ju redan till akvarium/terrarium utan massa fix :P

Hälsningar Malin

MoaL
2011-01-18 14:37
#8

För att den går att hänga i sin lilla ögla menar du? Jag hatar att hänga upp vattenflaskor, det är bökigt! :P När det här sitter på plats behöver man bara en hand för att ta lös och sätta fast Vattenflaskan. Hänga upp i ståltråd/krok.. Ja, det är inte lika enkelt och smidigt. ^^ Dessutom vinglar den inte fram och tillbaka som en full höna heller, det här sitter stadigt på plats. :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Kamillah]
2011-01-18 14:51
#9

Det ser ju bra ut också! Ska försöka pallra mig iväg till clas ohlson och köpa detta :) Kan lägga upp en bild när jag är klar, har ju inte ens fått hem mina möss än haha.

ivanhoe81
2011-01-18 15:28
#10

detta är ju klart mycket bättre än det sättet som jag använder, jag använder makeringstejp i ett av mina terrarium för att fästa Vattenflaskan med

MoaL
2011-01-18 15:37
#11

Kamillah: Jag tycker också att det är snyggt. :P

ivanhoe81: Att använda markeringstejp låter väldigt besvärligt. :/ Det jag tipsar om ovan är nästan skrattretande simpelt, särskilt när det väl är på plats. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Kickan90
2011-01-18 16:34
#12

#11 det var ett jätte bra tips som du gav på #0 :D

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

ivanhoe81
2011-01-18 16:36
#13

besvärligt ne 2 bitar så sitter flaskan där men jag måste stort sett byta ut tejpen varannan gång som jag fyller på flaskan, det var därför som jag sa att detta var ett fiffigt sätt ju

Annons:
MP160
2011-01-19 00:02
#14

Jättesmart faktiskt! Supertack för att du delade med dig Skrattande

ivanhoe81
2011-01-19 11:51
#15

de plattorna finns ju även på biltema ju 10st för 19.90kr

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Monteringsplattor-for-buntband-10-st/

blir att åka till biltema och handla lite för min 30års present som jag fick av mina syskon där

Grodan
2011-01-26 06:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Superbra tips!

Skulle också vara intressant med tips på hur man löser det med lite mer gnagtåligt.

Jag gillar ju LIXIT vattenflaskor som har krok och är svåra att tugga sönder. Dock skall den hängas. Jag hänger vattenflaskor (med ståltråd) i gallret eller kanten på akvarier/terrarier.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MoaL
2011-01-26 09:42
#17

Men jisses, har ni gnagmonster?! FörvånadTungan ute
Jag kan inte tänka mig att mössen ger sig till att gnaga på buntband, de är ju både sega och hårda. Mössen ger sig väl på sådant som är betydligt mer lättgnagt. :) Fast jag kanske bara alltid har haft snälla möss när det kommer till gnagning? Glad

Dessutom går de för övrigt också att använda utanpå dunaburar, fast då behöver man förstås bara en platta+buntband. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

ivanhoe81
2011-01-26 14:26
#18

jo jag har testat med detta nu, det ena av mina buntband höll i 3 dagar har ståltråd som håller upp flaskan istället, och jag har ändå grenar och kartonger som de kan gnaga på
tejpen brukar de lämna i fred utom i stora honflocken

MoaL
2011-01-26 15:58
#19

Haha, gnagmonster, tydligen. Tungan ute
Men fungerar det bra med ståltråd då? Det är ju ett bra alternativ om man har små marodörer hemma. Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

ivanhoe81
2011-01-26 16:03
#20

ståltråden håller bra, de försöker gnaga det ser jag men jag har lite tjockare ståltråd till mina

Annons:
[921113]
2011-02-02 22:50
#21

denna funkar toppen:D

MoaL
2011-02-02 23:31
#22

Åh, har du provat? :P Visst är det lätt och smidigt? :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[921113]
2011-02-03 01:50
#23

jo det var verkligen superbra:D mina flickor som är jättenyfikna o gnager mkt har inte haft söder det än så:P

MoaL
2011-02-03 02:21
#24

Så bra! :) Om de börjar gnaga så går det ju att prova byta ut buntbanden mot ståltråd, det borde fungera bra det också. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[921113]
2011-02-03 14:05
#25

jo men precis:P

Nali
2011-02-12 00:52
#26

Grymt bra idé rekomenderas varmt!

MoaL
2011-02-12 01:03
#27

Vad glad jag blir att det uppskattas! Skrattande

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Ellenfyrkant
2011-07-07 15:07
#28

Jättebra tips! Monteringsplattor ska införskaffas till helgen!!

Mvh Ellenfyrkant

Sara B
2012-02-01 14:48
#29

Putt putt! Skrattande
I helgen ska vi montera upp vattenflaskor i terrariet :)

Ellenfyrkant
2012-02-02 14:03
#30

Jag har haft desa monteringsplattor tillsammans med buntband i en plastback till bur sedan i somras och kan ju tala om att det är en check lösning men det har hänt ett antal ggr att den faller ner i spånet, monteringsplattorna släpper alltså. Det har väl skett några ggr i månaden, så ingen stor fara men jag vill ändå veta att det sitter egentligen. Kanske funkar bättre på glas än plast.

Mvh Ellenfyrkant

MoaL
2012-02-02 16:02
#31

#30 Jo, det fäster inte alls lika bra på plast som på glas. :) Det har inte släppt en enda gång i mina akvarium.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: