Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 3353 ggr
enbartmalin
2011-01-10 19:38

Dominus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är jag lite osäker på Dominus färg och vill ha lite expert hjälp.

Jag trodde från början han var blå tan, men den gråa färgen har bleknat och det gul/beiga på magen har börjat röra sig uppåt.

Det beiga har krypt upp mot öronen och mot svansen, även lite mot ryggen i mitten av magen.

Hans pappa är Lilac(?) sabel och mamma är svart broken.

Hälsningar Malin

Annons:
enbartmalin
2011-01-10 19:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Nu har jag inte kunnat blåsa i pälsen och se hur underfärgen är, han har precis öppnat ögonen och tycker världen är väldigt läskig.

Hälsningar Malin

enbartmalin
2011-01-10 19:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hälsningar Malin

enbartmalin
2011-01-10 20:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Är även lite osäker på vad hans systrar är för Sabels så jag lägger upp bilder även på dom.

Hälsningar Malin

enbartmalin
2011-01-10 20:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

En ljusare tös

Hälsningar Malin

enbartmalin
2011-01-10 20:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

….

Hälsningar Malin

enbartmalin
2011-01-10 20:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hälsningar Malin

Annons:
enbartmalin
2011-01-11 17:06
#7

Ingen som kan?

Hälsningar Malin

Novis10
2011-01-11 19:26
#8

#7

Kan tyvär ej mus färger :/

//Nova
Besök gärna min hemsida här.


Medarbetare på Hamster ifokus!

MoaL
2011-01-12 04:59
#9

Ursäkta, jag kan inte någonting om musens färg, men jag är SÅ förälskad i den där vita krulliga rumpan i inlägg #5. Tungan ute

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

amaira
2011-01-12 11:05
#10

Hej Malin. "Precis öppnat ögonen", då är de ungefär två veckor, och inte bara att färgerna förändras, även pälsen växer ju fortfarande.

Små musungar kan vara väldigt svåra att färgbestämma, särskilt om de har färger som beror på att själva hårstråna är olika färgade, och stråna ännu inte är fullt utvuxna.

Även själva färgerna förändras. T.ex. blir röda färger rödare med åldern. Extreme dilution-färger kan mörkna markant, osv.

Gissar lite, men kommer inte längre än du gör själv just nu Skrattande

Dominus verkar vara blå eller lilac tan.

Ingen av dem ser direkt sable ut tycker jag, utan jag ser (sotad) agouti och (sotad) cinnamon, i olika nyanser. Samt blekta färger, beige bl.a. (i nuläget, kan förändras med åldern).

Den ljusa honan är den enda som jag kan associera med röd, men det stämmer inte heller, hon ser så tickad ut, röd är ingen tickad färg.

Ja, det är allt jag kan gissa i dagsläget, de växer och kommer att förändras och visa tydligare färger senare. (vilket inte betyder att jag kan senare heller Tungan ute )

Vet du vilken rödgen som ligger bakom? Troligtvis A(y) (dominant red), men är det e (recessiv red) så kan den ljusa honan vara röd.

Mitt svar blir: Nä, jag kan inte svara på vilken färg dina ungar har. Bara bolla lite tankar åt dig att fortsätta själv med.

enbartmalin
2011-01-12 11:41
#11

Tack Amira, det var detta jag sökte, någon att bolla med och en tråd där man ser deras färgerna utvecklas.

Jag fick en ny bild på Dominus igår men den ville såklart inte läggas upp, hans underfärg är samma som magens färg.

Hälsningar Malin

enbartmalin
2011-01-12 11:42
#12

Just det, den röda förgen bakom är dominant red.

Tacksam för gissningarna Amira! :)

Hälsningar Malin

amaira
2011-01-13 10:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

am-a-ira Flört (sveriges knäppaste namn som ingen fattar första gången, men namnet funkar utmärkt i olika internetsammanhang)

Bra, då fortsätter jag.

Den här musen (bilden tagen från annat inlägg) känner jag mig säker på är blue agouti. Kan inte vara, för underfärgen är inte blå, utan beige, skriver du.

Men han är så liten, din lilla ljuvliga bakelse, han är så ung!

Blå agouti har färgerna blå - beige - blå (typ, i olika nyanser) sett till varje hårstrå! Hårstråna på musungarna växer ut på samma vis:

Det första som visar sig när pälsen börjar titta fram, är den blå tippningen. Musungen är vackert blå/silver-färgad, tänk att få en mus i den färgen! Men pälsen fortsätter ju förstås att växa ut, och snart dyker den beigea tickningen/mellanfärgen upp. Där är du nu med din lilla musunge. Underfärgen, den riktiga underfärgen, har ännu inte växt ut!!!

Skrattande

Annons:
enbartmalin
2011-01-13 12:41
#14

Ursäkta AmAira ;D

Att färgen förändras under växten vet jag ju, men så pass mycket att han ska bli blå agouti :O Ja man lär sig hela tiden!
Och den dagen jag tror mig vara fulllärd om möss ska jag sluta för jag kommer aldrig kunna allt ;)

Tur att det alltid finns folk som kan mer :)
Eftersom han är helt ljuvlig(insidan av honom) så kommer han mest troligen stanna här, så då får jag ju se det med egna ögon, hans utveckling :)

Amaria, jag har gett mig på dina genetik Artiklar mer än en gång för att lära mig om färg och genetik, dess värre sätter sig dysleksin ivägen och jag ger upp med otrolig frustration. :(

Hälsningar Malin

amaira
2011-01-17 00:37
#15

Malin! Blir det här bättre? Är det lättare att förstå?

mus-genetik

Du är ju inte ensam om att "ge upp" och tycka det är för svårt. Alltför ofta hör jag just det du säger. Därför har jag klurat ett tag på hur jag ska kunna uttrycka det bättre.

Nu provar jag med en hemsida, och ett lite annorlunda sätt att presentera färg-genetiken.

enbartmalin
2011-01-17 01:12
#16

#15 Har skummläst lite och tycker absolut det ser/verkar lättare att förstå! :D
Vi får se om jag tycker samma imorgon när jag är lite piggare och har sovit ut efter en lång helg på tant-kalas :P

Hälsningar Malin

MP160
2011-01-17 19:54
#17

#15 du det där tackar jag för! skummade bara lite jag med men det ser betydligt lättare ut att förstå Skrattande

enbartmalin
2011-01-21 01:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Dominus växer :D

Hälsningar Malin

[Kamillah]
2011-01-21 01:21
#19

#18 Men så söt man får vara då :D

enbartmalin
2011-01-21 01:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

#19 Han tackar ;)

Hälsningar Malin

Annons:
Grodan
2013-07-18 13:01
#21

Skitfin mus! Visst sa vi väl att han är en Blue Sable? Finns foto på honom, eller hans släkting, som vuxen?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

enbartmalin
2013-07-18 15:56
#22

Hans pappa har jag bilder på som vuxen någon stanns, dom var väldigt lika i färgen.

Hälsningar Malin

Grodan
2013-07-18 15:59
#23

#22 Just. Vad hette han nu igen?

(Har förresten hittat många äldre trådar som du skapat, med massa fina foton osv. Många har jag inte sett tidigare. Jag vet inte varför det blev så att jag inte sett dem. Ber i a f om ursäkt för det.)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

enbartmalin
2013-07-18 16:03
#24

Valdemar hette han, min absoluta favoritmus genom tiderna ;)

Hälsningar Malin

Grodan
2013-07-18 16:08
#25

Just! Valdemar.❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

enbartmalin
2013-07-18 16:24
#26

#25 Åååååh… Har suttit och kollat dom trådarna.. Saknar den tjockisen!

Hälsningar Malin

Grodan
2013-07-18 16:29
#27

#26 Förstår det. Han verkade så mysig, Valdemar. Och jag gillar hans färg.

Jag fick fram liknande i min Recessive Yellow-avel. Fick Blue RY, eller Blue Sable baserad på RY eller vad jag nu ska kalla det. Men färgen var inte alls som på din Valdemar. Kanske för att mina inte var lika mkt sotade eller så för att de var Shorthair. Fluffpäls gör sig bra i speciella färger…

Jag saknar också fluff. Har nu min första Longhairskull sedan lång tid.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: