Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 1464 ggr
Elyria
12/12/10, 7:50 PM

Råttor!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Häromdan kom min dotter och hennes kille hem med varsin råtta! Möss har vi ju haft några år men nu undrar jag - är det mycket annorlunda att ha råttor? Ni som har både ock kanske kan berätta?

Undrar också om nån kan våga sig på att gissa ålder på råttkillarna. Dottern och hennes kille glömde fråga i affären där de köpte dem…

Annons:
[nataschaj]
12/12/10, 8:12 PM
#1

Dem ser ut å vara runt 6månader-8mån, men under året är dem, dems er inte färdig växta ut ännu.

Färsk maten skiljer sig ganska så mkt har ja för mig.

Sen kan man ju ha råttorna lätt med sig, men mössen tror ja inte man kan ha med sig ut å hålla på, men vet inte.

Ratata
12/12/10, 8:57 PM
#2

Personligen tycker jag att råttor kräver lite mer av sin ägare. Aktiverar man dem inte så kommer all inredning att bli lidande. ;) Tycker att råttorna jag har haft har varit mer frammåt än mössen, visst är möss supermysiga, men man får inte riktigt den där "HEEEJ MATTE!"-reaktionen som hos råttorna, utan mössen upplever jag som lite försiktigare.

Råttor ska bo ganska stort, de luktar mer och de ska ha mer protein i dieten än vad mössen vill ha (dock mår inte heller råttorna bra av för mycket protein, så ge dem inte så mycket som de skulle vilja ha).

Jag är himla dålig på att se ålder på både människor och djur, men de där killarna verkar vara under året som nataschaj skriver. De kommer förmodligen lägga på sig lite mer, alla mina killar var ena riktiga gosbollar förutom en som var ganska slimmad hela livet.

Vill du ha riktigt utförliga svar på frågor om råttor så är nog råttor.ifokus rätt ställe att fråga på.

ivanhoe81
12/12/10, 9:22 PM
#3

råttorna kräver väldigt mycket aktivering och att man är där i flera timmar om dagen helst har dem i sängen då man sover de vill vara nära husse/matte hela tiden
så foet jag kommer in i rummet så sitter det 7 nosar klistrade mot gallret direkt (har haft 10 men har fått tagit bort 3 pga sjukdom)
visst en del möss är sådana med har jag märkt men inte alls som råttor

råttor ska ha en gallerbur på höjden då de älskar att klättra, möss är det bättre med grävmöjlighet istället men några klättermöjligheter ska de också ha anser jag det har de hos mig och de klättrar upp ochner på de repen jag gett dem

MP160
12/13/10, 2:10 PM
#4

Åååh myspysar! Håller med ovanstående skribenter, råttor är betydligt mer på än vad möss är, nästan slänger sig på matte eller husse såfort man öppnar luckan :D Och kräver betydligt mer aktivering såklart, jag släpper ut mina råttor så dom får springa lösa i mitt rum några timmar. Dock måste man ju råttsäkra innan man släpper dom lösa såklart :P

Elyria
12/13/10, 11:21 PM
#5

Tack för alla svar! Det låter mysigt med råttor men jag ska låta dottern ha dem för sig själv. Håller mig till mössen… Glad

Grodan
12/17/10, 4:04 PM
#6

2-5 månader kan de vara.

Se till att hålla dem borta från mössen! Om du har friska möss idag, så se till att råttorna inte smittar ner dem med mycoplasma och annat de kan tänkas ha.

Tyvärr luktar råttors avföring ganska illa, så du bör ha en toalåda i deras bur som du byter ofta. Laga en extra barnportion när du lagar middag och ge till råttorna - så håller de sig friska och fina! (Detta bör de få förutom torrfoder o annat)

Apropå råttor så har jag råttungepip intill min säng, mycket mysigt!!! Inga till salu!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
StillaSinnet
12/18/10, 12:47 PM
#7

Råttor är underbara!!! Speciellt om man kan ha dem nära sig alltid. jag kan inte det och därför bytte jag till möss som inte är lika "på" som råttor. Mössen kan vara i sin bur längre tid. Råttor kräver medan möss ber om uppmärksamhet.

Det jag saknar lite grand är Råttors förtjusta hunger när man serverar mat. hur de sliter åt sig det godaste och jagar varann för att kidnappa godsakerna. möss är lite försiktigare även där. Vissa äter inte förrän man har gått. De första mössen jag hade såg jag aldrig äta. de var för rädda tror jag. Inga bra möss iof, men så vet jag inga råttor som är. Och råttor vill ut ur buren. möss springer och gömmer sig om de inte är avlade på temperament. de är olika helt klart!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Elyria
12/19/10, 1:44 PM
#8

#6 - Ja, råttorna ska hållas långt från mössen. Det började jag tjata om med en gång de kom hem. Vill inte ha in nåt skit bland musarna…

I helgen har jag "fått äran" att ge råttorna mat eftersom dottern inte varit hemma så mycket. De är inte lika rädda som nya möss brukar vara men de är inte så "på" som jag kan tänka mig att de blir när de blir mer vana vid oss.

Vi har haft flera möss som varit så där goa som många av er beskriver råttor. Men det har mest varit såna som vi fött upp själva och som fått mycket uppmärksamhet hela livet. En period var också alla våra möss (då när vi hade ett 30-tal) såna att de kom fram och hälsade när jag gick min morgonrunda och min kvällsrunda bland mössen. Just nu är det inte riktigt så, men det är ju mitt fel…

Grodan
12/19/10, 5:24 PM
#9

#8 Bra att ni håller dem från mössen! Skrattande

Ja, möss kan bli precis så tama och goa som råttor kan. Men det handlar alltid om avel och grundtemperament. Jag kan tycka att ett gäng råttor är jobbiga att mata framför ett gäng möss. Råttorna kan slänga sig på mig och dra i mina kläder och vara rätt bordusa. Mössen är lite mer försynta.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Bumsibum
11/28/12, 2:32 PM
#10

jag tycker de är lite skilnad… man kan kela med båda men jag tycker råtter är lite extra kelna o de e ju större å "behagligare" i handen eller på ens axel,nacke osv… man blir inte av me dom lika lätt alltså behöver inte ha samma koll som med möss… mina råttor fick gå fritt på golvet hade de i soffan kolla film med mer… medan jag är mer försiktig med sånt med möss…! har de så klart ute men mest på mig o kelar med mer.. kanske i min säng en stund men vågar inte ha de fri springande som jag kunde låta mina råtter göra ok klatrt att man hade uppsikt även då..! :)

jag tycker råtter och möss är de bästa burdjur man kan ha! Glad, de händer saker hela tiden o inte lika "tråkiga" som tex marsvin o kanin… som mest e stilla i en bur o inte klätrar omkring med mer. Men vist e de lite skilnad på möss o råtter.. de jag nämde ovan..  men annars tycker jag de e samma.. äter i prensio samma saker.. o får inte äta tex choklad nån av de.. så me sånt e de ju lika. Måste jag välja o föredra en av djuren får jag nog säga råttor…även om möss me är oslagbara!! Glad, jag gillar båda! Tungan ute
fördelen me möss är ju mindre bur, lättare o göra rent m.m

Upp till toppen
Annons: