Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 8989 ggr
Grodan
2010-07-29 00:07

Vildmusar i fångenskap

I presentationstråden skrev Puddingpastejn detta inlägg:

Hillu! Jag är en tjej på 15 från Sätila som är lite halvudda och djurgalen. Jag har alltid älskat djur och brukar ta hem lite allt vad jag hittar. Det är inte mamma så glad i dock! Just nu har jag en boxer, en ragdollkatt och en bondkatt. Och sedan ett par dagar också musägare. Det var inte riktigt meningen, men på mitt sommarjobb så fångas mössen i burar och sedan är det meningen att de ska dränkas. Och det kunde jag ju inte låta hända! Så tog hem mushonan som tydligen var dräktig, och satte i en petbox tills jag hittat ett ställe att släppa henne på. 2 dagar senare fanns det 5 rosa "räkor" i hennes hötuss. Så nu har jag mycket att stå i och hoppas att, om jag får rätt hjälp, ska lyckas göra något bra av den här fantastiska chansen att få lära mig mer om ett nytt djur!

Jag frågade puddingpastejn om det rör sig om en vildmus eller en tammus och fick till svar att det rör sig om en vildmus!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
2010-07-29 00:10
#1

Aj, det är olagligt att ta in sådana i fångenskap. Och om du har andra husdjur kan hon smitta dem med hemska saker.

Det man skall göra är att släppa tillbaka musen där man fångat den, så att den fredligt kan gå tillbaka till sin flock och sitt revir. Detta så fort som möjligt. Väntar man för länge blir musen flocklös och därmed inte accepterad i musflockar och dödad av dem.

Nu blev denna situation väldigt speciell, eftersom honan i fångenskap fött ungar. Lyckligtvis endast 5 levande.

Så vad ska vi föreslå?

Jag som Sajtvärd kan ju absolut itne säga wee, vad skoj, gratis möss bara att hämta i naturen… jäij… utan måste faktiskt hålla på lag och ordning. Därför rekommenderar ajg att hur ont det ärn gör i hjärtat att du genast släpper tillbaka honan i sitt revir - hon har en flock där. Hon har ingen framtid i fångenskap eller i det revir som du eventuellt tänkte ge henne, tyvärr. Naturen funkar inte så. Ungarna tycker jag du ska lämna med henne.

Släpp ut dem på en skyddad plats en tid på dygnet då det är lugnt och inte springer så mkt människor omkring. Sedan låter du naturen och mushonan och hennes flock få lösa sin situation.

Man kan älska möss. Men när vilda möss tar sig in på ställen som människor vill ha i fred ja, då blir det till att bekämpa dem. Och detta är oftast synonymt med döda dem.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mymlan
2010-07-29 00:18
#2

Många tror de gör en god gärning men tyvärr så görs det inte det. Naturen är grym väldigt grym, det är den svaga som faller offer. Vilda djur stressas väldigt mycket av att vara inspärrade och "tvingas" ha oss människor och dessutom en digivande hona.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Binajis
2010-07-29 00:40
#3

Kan bara hålla med Grodan och Mymlan.

Måste dock påpeka att det kanske finns något humanare sätt än att dränka mössen på sommarjobbet..? Jag kan för allt i världen inte förstå hur man klarar av att göra något dylikt. Eller ens tänker tanken.

Att de ska dö är bara att beklaga, men något jag kan acceptera. Men att de ska behöva ha panik de sista som händer är hel enkelt förj-vligt.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[Puddingpastejn]
2010-07-29 12:52
#4

Jag vet att jag inte får ha henne hemma, men de mössen jag hittar brukar jag släppa vid en liten övergiven stuga här i närheten. Vet inte om det är bättre eller sämre än att bli dränkt, men jag kan inte med att dränka mössen som fångas. Så min tanke var inte att behålla henne länge. Men när hon fick ungar visste jag inte riktigt vad jag skulle ta mig till. Så jag tänkte att jag låter ungarna växa upp lite innan jag kastar ut mössen. Och att släppa henne och ungarna på det stället jag fångat mamman tyckte jag var lite dumt eftersom jag bara skulle ge kenneln jag jobbar på ytterligare 6 möss att dränka. Eller så får de ännu fler ungar och fler måste gå en plågsam död till mötes. Så vet inte vad som är bäst för henne. Känns ju fel vad jag än gör nu!

amaira
2010-07-29 16:12
#5

Om vi ska hålla på rätt och ording, så är det också enligt lag förbjudet att avliva djur (även möss) via dränkning!!

Dränkning är en vidrig avlivningsmetod, och ajg skulle gjort likadant som du! Jag skulle INTE bara "tittat på" när jag vet vad som väntar dem. Heder till dig.

Hur de ska avlivas, vet jaginte. Dock kan du påpeka till ditt sommarjobb att det är olagligt och klassas som djurplågeri.

ivanhoe81
2010-07-29 17:23
#6

japp det är rejält olagligt, du kan ju säga till ditt sommarjobb att om de gör så igen så kommer du anmäla dem för djurplågeri

att de kan ha kennel och inte veta vart gränsen till djurplågeri går, det fattar jag inte de skulle med andra ord inte ens ha tillåtelse att ha kennel

Annons:
Grodan
2010-07-29 18:16
#7

#4 Ja, jag vet en knepig sits. Moment 22…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Puddingpastejn]
2010-07-29 20:29
#8

Vet inte vad musexperter anser om det, men jag tänkte att jag har henne hemma tills ungarna är stora nog att klara sig själva och går att placera på ett fint ställe där ingen kommer störa dem och ingen kommer störas av dem. Just nu ser jag till så att mamma-mus har ordentlig mat och en fin dunabur som jag köpt enbart för henne, plus att hon får springa lös i badrummet när buren städas. Jag försöker få henne att trivas så bra som möjligt verkligen. Det känns som det enda rätta för tillfället i alla fall.

Grodan
2010-07-29 21:09
#9

Har du några andra djur? *orolig för smittor*

Verkar hon frisk och så för övrigt? Ohyra?

Det finns ett par sjukdomar som kan överföras från vilda möss till människor så jag är inte sådär jättenöjd med att du har henne som tammus.

Och hur ska du gå tillväga för att kontrollera henne? Gå till veterinär?

Angående hur man blir av med en musinvasion i sitt hem, landställe, ladugård eller stall så är det ju Anticimex och diverse fångstfällor som gäller. Vi har i en annan tråd en diskussion om musinvasion i ett hus där det nu provas med högfrekvent ljud - detta har hittills varit lyckat. Kanske kan du vidarbefodra den infon till ditt sommarjobb


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
2010-07-29 21:22
#10

"plus att hon får springa lös i badrummet när buren städas"

Håller hon sig lugn? Får du tag i henne igen? Tänk på att hon är en VILD mus, och för dem gäller det livet att "slinka undan".

Vad gör du om hon smiter, och du står där med ett gäng småungar? Risken är stor.

[Puddingpastejn]
2010-07-30 12:46
#11

Hon är väldigt lugn, tror inte hon är så gammal själv. Och hon verkar väldigt frisk, livlig med pigga ögon och glansig fin päls i alla fall (vet att det inte är säkra bevis för att hon är frisk, men av egna erfarenheter av andra djur att det ofta det första som påverkas). Och ja, jag har andra djur. Men jag ser till att tvätta händerna mellan hantering av möss och mina andra djur.

Och om hon smiter så har jag väl inget annat val än att försöka klara ungarna själv. Men honan är lugn och inte alls lättskrämd och verkar inte vara så rymningsbenägen, och hon är hos ungarna så mycket hon kan.

Grodan
2010-07-31 14:59
#12

Foton?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Puddingpastejn]
2010-07-31 22:08
#13

Finns foton i mitt fotoalbum här. Glad Ska ta fler bilder snart.

Annons:
Grodan
2010-08-01 01:12
#14

Kollade lite på bilderna.

Hon ser verkligen VILD ut.

En jättedum fråga; är du inte lite rädd för henne? Jag menar hon är ju en vildmus… *fniss* Flört


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ivanhoe81
2010-08-01 02:38
#15

varför ska man bli rädd för en liten vildmus för?? har blivit biten flera gånger av vilda möss det är faktiskt värre att bli biten av en tammus än en vildmus, jag vet det…

Grodan
2010-08-01 02:44
#16

#15 Det ligger ingenting bakom min fråga, ivanhoe, utom att många faktiskt är rädda för möss.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ivanhoe81
2010-08-01 02:49
#17

jag vet jag kände bara att skriva något

[Puddingpastejn]
2010-08-01 20:42
#18

Haha, nej, jag är inte alls rädd. Var det i början, men hon håller sig ganska lugn och är inte det minsta aggresiv. Hon verkar ha vant sig vid mina händer nu och låter sig klappas. Så jag är absolut inte rädd! Glad Och en liten fråga: Går det att flytta boet med mamman och ungarna i och placera i någon gammal lada utan att hon överger ungarna? För jag är rädd att hon kommer bli för tam annars, plus att katterna börjat misstänka att det finns roliga saker i mitt rum nu.

StillaSinnet
2010-08-02 00:45
#19

Hm…om det här inte passar får en moderator ta bort inlägget, men jag vill så gärna delge om en händelse som inträffade när jag var 10 år.

I minn farmors torp ställde vi ut musfällor, burar ni vet. Vi släppte sedan ut mössen halvvägs hem från torpet. men så var det ett par riktigt snöiga veckor och vi kom inte ner på en vecka.

När vi sedan kom ner igen fann vi flera möss i burarna men i en bur låg en lite krake. med erfarenheten jag har nu och minnena från då så kan jag uppskatta den till 3 veckor gammal. Död… pappa skulle kasta den.

men så såg jag att det ryckte i ett av benen. jag fick snabbt ut musen och pillade försiktigt upp munnen med en spik så jag kunde leda in lite vatten.

För att göra en lång historia kort så tjatade jag med mig musen hem, fick liv i den och den bodde på mitt rum tills den var öer två år gammal och blev så himla supertam! Den hoppade upp i handen på mig så fort jag öppnade buren/akvariet och ville verkligen vara hos mig. Just då visste jag inte vilken art jag hade hemma men det tog jag reda på och det var en skogsmus. jag tror idag att det var den större skogsmusen.

Helt mot vad lagen säger idag. Jag vill vara tydlig med det… jag vet inte vad lagen sade då, för 30 år sedan heller, men hur som helst så var det en fantasktisk upplevelse och den musen blev en stor del av mitt liv de två år den levde hos mig. Av de 40 tammöss jag har hemma idag är ingen som Toppen var.  jag har hört att just skogsmöss är trevliga och lätta att få tama. ganska konstigt att de inte finns som sällskapsmöss egentligen…

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Vattnadal
2010-08-02 00:53
#20

Jodå Lottiz, jag har oxå haft en tam större skogsmus, uppnappad från nån dag innan den öppnade ögonen. Jag var mamma, han var hur tam som helst, till han fick bo med en tammus, då insåg han att vi var olika arter.

Vet flera som haft riktigt tama skogsmöss, både nyligt och för länge sedan. Både från smått, och skadade vuxna som anpassat sig och blivit tama.

Olagligt, japp!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Ratata
2010-08-02 01:45
#21

Värst vad "kriminella" vi har på forumet ;)

[Puddingpastejn]
2010-08-02 12:27
#22

Nej nej nej, nu får jag ju lust att ha kvar dem! Men vet att det inte kommer funka. Jag är ju 15 och har en mamma som inte låter mig gå ut alls nästan, så jag vet hur det är att sitta inlåst. Tungan ute Vill att de ska få vara fria. Speciellt mamman. Och just nu börjar jag bli ganska nervös av att ha ansvar för så små liv.

Vattnadal
2010-08-02 12:42
#23

Fast det ÄR olagligft, av en anledning. Släpp ut dem du. De har ju ett bättre liv ute än i en bur.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

StillaSinnet
2010-08-02 13:19
#24

Det var just därför jag tvekade om att skriva mitt inlägg…och jag vet som sagt inte hur lagen var för 30 år sedan. Då var det tex ok att plocka grekiska sköldpaddor och ta hem från semestern. Idag är det dryga böter eller fängelse på smuggling av citesmärkta djur. Man få ta tiden där den är och följa de regeler och lagar som finns för stunden.

och #21 har nog inte helt rätt. Det är nog inte helt säkert att de personer Elin pratar om finns på forumet. det kryllar av folk som inte kan lagarna och därför inte vet om att de ens finns. de gör därför lagbrott utan att veta om det, tyvärr… de hjälper djur i god tro. Jag har hjälpt många djur i god tro och det blir inte alltid så bra. Jag räddade fåglar när jag var liten men de blev mobbade och hackade av sina artfränder när de återvände till naturen för vi påverkar djuren när vi har dem i fångenskap. De präglas och beter sig annorlunda vilket inte accepteras. Många tårar har fallit från mina kinder när jag har insett vilka björntjänster jag har gett övergivna eller skadade djur.

Idag med internet som stor infoportal är det inga problem att ta reda på hur det står till med lagar, precis så som du har gjort Puddingpastej, och du ska ha stor heder för det, men när man sedan vet om reglerna då är det faktiskt värre att strida mot dem när man vet att det är fel… även om det känns hårt…

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Ratata
2010-08-02 15:08
#25

#24 Nu var iofs mitt inlägg menat som ett skämt. Tänkte förtydliga om någon misstolkat något.

Grodan
2010-08-02 15:53
#26

LOL…

Puddingpastejn - tonåring och vildmus låter… hehe… ja… Flört

Jag tycker det är helt ok att rädda djur. Vad lagen säger så skall man ha utbildning för detta. Är du en viltdjurrehabiliterare och godkänd av staten (känner inte till allt om detta, sårri, även om jag har många vänner och bekanta som just är viltdjursrehabiliterare) så får du ta hand om infångade djur för att "laga dessa". Utsläppet sker sedan på ett speciellt sätt som gör att djuren klarar att gå tillbaka till fångenskapen utan problem.

Här klämmer ju skon lite med möss… hur fasiken gör man? Inga av de viltdjursrehabiliterare jag känner säger att man ska ta in möss en längre period.

Frågan är också hur länge har de kvar sin plats i flocken?

Jag vet ju hur det är med mina tammöss. Revirstinna hanar klarar inte att bo ihop efter att buren städats ordentligt. Odominanta hanar som avlats fram på sin egenskap att kunna bo ihop med andra hanar däremot klarar burstädning och att vara isär flera veckor utan problem. Men hur är den vilda musen?

Jag kan dock tänka mig att en hona blir lättare accepterad än en hane.

Jag har aldrig haft en vildmus i fångenskap mer än 48 timmar! Jag är faktiskt rädd för vad för smittor de kan ge mig och mina andra djur, så jag tar inte i vildmöss.

En igelkottsbebb har jag däremot räddat livet på och tagit hand om när jag var liten. Det blev ett mycket lyckligt slut. Den sprang omkring på baksidan av tomten och en dag kom en jättestor igelkott och de hälsade mycket uppskattat på varandra och så gick den lilla bebben iväg med den stora. Jag är helt övertygad om att det var mamma igelkott som hämtade sin bebb. Hon hade en stor skada på ena sidan, så det måste ha hänt henne och hennes ungar något…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Puddingpastejn]
2010-08-02 15:57
#27

Då blir det nog till att släppa dem ikväll då. När jag ändå ska ut med jycken. Kommer sakna de små liven. Pipen om nätterna var så sövande. ^^ Har hittat ett jättefint ställe åt dem. Ett gammalt torp som har en finfin källare och en liten lada som säkert kan bli bra åt dem. Jag hoppas att jag inte gjort något dumt nu.

Annons:
Grodan
2010-08-02 16:01
#28

men ungarna är ju inte tillräckligt stora… hur tänker du nu?

om honan skall släppas på helt ny terräng kanske ungarna ska vara lite större

alltså jag vet inte… hm…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Puddingpastejn]
2010-08-02 16:08
#29

Jaha, det blir till att vänta i så fall… Börjar fästa mig vid honan nu. hon satt och putsade sig i min hand idag. Sedan sprang hon upp på min axel och började greja i håret. Hur sött är inte det?! Åh, så svårt detta är! Rynkar på näsan

StillaSinnet
2010-08-02 16:09
#30

Nu ska jag vara riktigt ärlig…jag hade behållt dem hemma. Mot lagen, jag vet! men risken att dömas mot den lagen och chansen att rädda livet på de små mössen talar sitt egna språk…

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[Puddingpastejn]
2010-08-02 16:13
#31

Ja, jo. Jag försår det. Men är rädd att jag kommer ge ungarna en dålig start på livet i så fall. Och jag börjar få dåligt samvete för att jag håller mamman instängd. Och om det händer ungarna något för att hon känner sig stressad, då kommer jag känna mig jättehemsk.

Grodan
2010-08-02 16:13
#32

#29 OJ! Det var otippat. Så hon uppskattar dig.

#30 Kanske kan man ansöka om tillstånd?

Vad jag inte kan gå med på är att Puddinpastejn har en vildmus med 5 avkommor som hon inte vet något om smittor på. Frågan är om hon kan gå till veterinär.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ivanhoe81
2010-08-02 16:14
#33

det är faktiskt delad mening där för mig med

skulle behålla dem om jag märker att mössen trivs och de har mycket tillgång till mat och gömställen

märker att hon trivs med dig, hon ser dig som en trygghet

skulle inte behålla dem pga lagen

men de har större chans hemma än i det vilda att utvecklas och bli gamla utan en massa rovdjur

jag är kluven faktiskt

StillaSinnet
2010-08-02 16:16
#34

Ok, du har säkert bästa kollen på läget. Jag uppfattade inte att honan var stressad, det avgör en del. Stressade honor biter ihjäl sina små, men det sker oftast när de är precis nyfödda och förmodligen har hon ätit upp några ungar för 5 är mycket få ungar av en husmus. Hur som helst har hon valt att behålla dessa och verkar ju ha lugn nog att ta hand om dem än så länge. Släpper du ut dem kan hon antingen flytta dem till ett annat bo eller överge dem.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
[Puddingpastejn]
2010-08-02 16:17
#35

Min mamma skulle aldrig gå med på att åka till en veterinär för en liten mus.

Och Grodan, du verkar ju vara en riktig expert, kan musmammor överge eller äta upp sina ungar eller något om de inte trivs? Min mamma hotar med det hela tiden, så jag har börjat oroa mig för det nu.

StillaSinnet
2010-08-02 16:24
#36

#35 jag behandlar mina tammös med strong hold med jämna mellanrum. det tar löss, loppor, kvalster och massor med inälvsparasiter (mask) i både ägg, larver och maskfas. Det är en liiiiten droppe i nacken på varje individ. Enkelt och smärtfritt! Jag har till och med droppat på ungar som är 1-2 veckor gamla utan att det har varit för starkt åt dem (ingen har dött eller blivit sjuk).

Strong hold är receptbelagt…frågan är om du har någon katt- eller hundvän som har sånt hemma?

Men det finns säkert mer sjukdomar än så, vem vet?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2010-08-02 16:28
#37

Jag är inte en expert på vildmöss! Jag vet nästan ingenting om dem.

Min kunskap om tammöss är att det ska mycket till innan de skadar sin egen avkomma.

Men definitivt har jag också reagerat över att den dräktiga mushonan du räddade livet på faktiskt lät 5 ungar leva i fångenskap! Dock visar det också på att mushonan och även de andra mössen på kenneln inte är rädda för människor. Hon har inte blivit stressad av dig.

Jag skulle kunna tänka mig ett utsläpps scenario såhär ungefär.

Se ut en plats där det inte finns andra gnagare. Ställ buren med ungarna i på ett lämpligt ställe. Gör ett in och utgångshål till buren så att mössen kan gå ut och in. Gå till buren dagligen eller varannan dag och lägg dit mat.

I början kommer mössen att hålla sig till buren, men med tiden kommer de att klara sig bättre själv och till slut kommer de eventuellt att överge buren helt. Detta kan ta någon vecka till några månader. Allt beror på hur området är som du valt.

Om du väljer att ställa buren utomhus måste den vara vältnings och tippsäker från rovdjur annars har du serverat mat till grävlingar, rävar osv. Kanske skulle du även gräva ner den lite… hm… nu spånar jag bara lite…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Puddingpastejn]
2010-08-02 16:29
#38

Jag har det hemma. Har ju hund och katt själv. Glad Lätt fixat! Sen om det finns nån mer sjukdom på henne så märker jag väl det när jag får feberfrossa och sånt. Tungan ute Men oroar mig inte så mycket för mina egna djur. I alla fall inte hunden. Eftersom hundarna på kenneln ständigt är i kontakt med mössens avföring och sådant. Och det händer att en mus blir uppäten av någon hund då och då. Och ingen har blivit sjuk hittills. Min hund har själv bott på den kenneln ett litet tag också.

[Puddingpastejn]
2010-08-02 16:34
#39

Ok, tack. Det låter ju riktigt bra. Tänkte mig den källaren till torpet. Det verkar vara en toppenplats. Inte många andra djur där. Inga större åtminstone. Är dörren är inte låst, men går att stänga och då finns det bara sprickor och hål att ta sig in dit genom. Glad Men ojoj, morsan kommer bli galen när jag berättar att jag vill lämna en bur för 445 kr i ett torp i skogen! Tungan ute

Grodan
2010-08-02 16:35
#40

hm… ja, kanske kan du hämta tillbaka buren sedan, eller lämna en annan bur där som inte är värd så mycket?

Apropå ekonomi och viltdjursrehabilitering så är det två saker som inte klingar väl. Staten ger inget eller väldigt lite bidrag till viltdjursrehabilitering. Det man satsar på är då utrotningshotade arter. Jag känner så många viltdjurrehabiliterare som betalar ur egen ficka, och de jobbar helt utan lön. Vissa har tur och kan bli sponsrade eller uppvisade i TV o få massa reklam o pengar för att de är ett intressant tv-program… Flört


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Puddingpastejn]
2010-08-02 16:38
#41

Har ju en väldig massa petboxar och andra lådor. Tänkte en skokartong, eftersom det är ganska torrt i källaren där.

Annons:
Grodan
2010-08-02 16:40
#42

Det måste vara likvärdigt deras nuvarande hem. Helst deras hem..


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Puddingpastejn]
2010-08-02 16:44
#43

Ok. Då får det bli buren de har nu. Glad Tror inte någon hittar den.

Grodan
2010-08-02 16:46
#44

Du måste ju åka dit varje eller varannan dag o kolla till dem o mata.

Kanske kan du byta ut buren mot något annat om du märker att de bara kommer dit och äter men inte är där och sover…

Du kan ju också skriva en lapp till någon besökare att det är din bur och förklara varför den är där… hihi


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Puddingpastejn]
2010-08-02 16:51
#45

Smart. Får kedja fast den kanske. Och det är gångavstånd så kan lätt gå dit varje dag.

Hyeonmu
2010-08-02 18:50
#46

=') Det här är en sån fin tråd - Jag går in och läser varje dag för att se hur det går. Det är så fint att se så många jobba och tänka ut idéer för att en liten mus och hennes ungar ska få det bästa liv de kan få. Särskilt eftersom mer eftertryck satts på hälsa och välmående hos mössen, och djuren runt omkring, än om att lagen säger ditt eller datt.

Lagen är ju där för att folk inte ska plocka in djur hur som helst, som far illa av det. Lagar är lite som reglerna man hade som liten. 'Gå inte nära stora vägen'. En regel som gällde för alla för att vissa kunde leka, tjoa och springa och sluta upp som påkörda - fast andra faktiskt visste bättre. Precis som att vissa förstår att man inte plockar in ett djur för sin egen underhållning. Jag ser många lagar mer som riktlinjer att användas tillsammans med sunt förnuft än saker man aldrig får bryta eller rucka på lite. Sen menar jag självklart inte att uppmana andra till lagbrott med detta. ^^''

[Puddingpastejn]
2010-08-04 16:30
#47

Vågar knappt skriva här nu, skäms så… Men jag måste ju berätta vad som hänt.

Igår gav jag mig ut på cykeltur och lämnade min mamma ensam med mössen, bara det var klantigt gjort. Hon vill ju inte ha dem. Så när jag kom hem hittade jag dörren till mitt rum öppen och katten som klistrad vid buren. Mamma-musen satt vettskrämd i en toarulle. Jag kollade till ungarna och hittade en död och resten kalla och de verkade uttorkade. Mamman verkade inte vilja gå in i boet utan sprang bara runt tills hon hittade sin toarulle. Så jag försökte peta i dem lite varm mjölk med vatten i och de fick värma sig på en vetekudde tills de såg relativt pigga ut igen. Jag gnuggade dem lite med toapappret från boet och la in dem där igen. Efter ett tag gick mamman äntligen in i boet igen. Trodde faran var över, men när jag städade buren idag hittade jag resten av ungarna döda, 2 av dem halvt uppätna.

Jag känner mig så otroligt dum när jag skriver detta. Vet så väl att jag borde ha lyssnat på mamma och alla andra som sagt åt mig att släppa ut mössen. Och det är ju lätt att vara efterklok… Mitt samvete plågar mig verkligen. Men jag hoppas att alla här förstår, trots mitt oförlåtliga beteende, att jag bara ville väl, och att jag verkligen lärt mig av mitt fruktansvärda misstag. Gråter

Grodan
2010-08-04 23:46
#48

Förstår att du har dåligt samvete nu. Men du har mamma-mus kvar? Kan du inte släppa ut henne i närheten av kenneln?

Allting blir mycket lättare utan ungarna, tyvärr.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ivanhoe81
2010-08-05 00:19
#49

#47 varför lämnade din mamma dörren öppen för??

#48 lömnar hin henne inärheten av kenneln så lär hon nog bli infångad igen tror jag

Grodan
2010-08-05 00:39
#50

Honan har sitt revir där och vad jag vet så en gång infångad mus blir inte infångad igen…

och puddingpastejn skulle ju tipsa kenneln om de där ultrahöga ljuden istället för att fånga in och dränka


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vattnadal
2010-08-05 01:39
#51

Jodå, jag har fångat samma mus många gånger här. Större skogsmus iof. Började släppa dem ett par km hemifrån istället, då de trivs för bra i min musskrubb…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
2010-08-05 02:07
#52

Du ser… husmöss är smartare än skogsmöss… men jag är ju inte säker på saken, bara något jag hört av folk som fångat massa möss. Jag har aldrig fångat någon husmus. I villan jag delade med min mor satte hon ut fångstfällor som dödade möss… Jag satte ut en fånga levande men där gick bara skogsmöss in…

I mitt stall jag hade när jag var 12-16 jagade jag bort mössen med handskar och kvast… det funkade faktiskt… hehe Tungan ute

Jag glömmer aldrig hur jag råkade döda en mus som satt i utomhuskaninburen. Jag skulle lyfta ut den, men råkade komma åt den på nosen och den blev yr, blödde en droppe ur nosen och la sig ner och DOG!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ivanhoe81
2010-08-05 02:32
#53

hahaha komiskt att se det framför sig jagar med kvast precis som kärringen gör i tom och jerry

[Puddingpastejn]
2010-08-05 12:53
#54

Är rädd att hon blivit väldigt tam nu, vet inte hur jag ska göra nu heller. Obestämd Morsan, som så klart har dåligt samvete, tycker att jag kan behålla henne, hon tycker också att musen blivit för tam. Men det känns inte riktigt rätt.

När jag städar buren är hon och klättrar på mig och kan sitta still och bli klappad i handen. Hon har lärt sig att det alltid finns mat i matskålen och går till och med på låda nu!

Är det möjligt att behålla henne?

Grodan
2010-08-05 17:20
#55

åh, vilket dilemma… jag vet inte vad jag ska säga… hjärtat säger en sak, lagen en annan…

kan du inte ringa jordbruksverket o kan du inte gå till någon veterinär?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[Puddingpastejn]
2010-08-05 19:01
#56

Jag får diskutera det men min lilla mamma. Musen, som är döpt till Klara, busade runt uppe på mitt huvud idag när mamma var med och hon smälte totalt. Kan inte vara svårt att övertala henne att fixa sådana saker då. Glad Jag ska verkligen försöka lösa detta på bästa sätt!

[isdrakee]
2010-08-05 19:13
#57

Ursäkta men jag måste bara ta upp det eftersom ingen annan gjort det tidigare. :)

Mus (gnagaren) har böjningen möss när det är flera. Alltså heter det vildmöss.

Mus (kvinnliga könsorganet) har däremot böjningen musar.

Därför blir titeln "Vildmusar i fångenskap" väldigt rolig. XD

Grodan
2010-08-05 19:15
#58

#57 Ingen har reagerat för att vi pratar lite så larvigt med varandra här. Vi tycker det är sött med musar… Det är en felböjning med flit… Flört


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[isdrakee]
2010-08-05 19:20
#59

Jag antar att jag blir redigerad nu om jag skriver vildf*or va? :) hehe

Grodan
2010-08-05 19:35
#60

jäpp o du får skrivförbud om du skriver något sådant igen


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[isdrakee]
2010-08-05 20:07
#61

Så långt vågar jag nog inte gå. :P

För att återgå till ämnet. Gud vilken svår situation, speciellt nu när du interagerat med henne. Egentligen, om man ska ta hand om vilda djur, så är det viktigt att se till att dom inte fäster sig vid en. Man ska bara göra det absolut nödvändigaste som utfodring och annars bara låta dom vara.

Men nu när det är som det är så säger jag screw lagen. Visst den finns där av en bra anledning men det kommer alltid finnas undantag. Jordbruksverket kommer antagligen inte kunna hjälpa dig. Dom har knappt koll på sina egna texter. Ifall hon verkar trivas så ser jag inga moraliska problem med det hela. Däremot kan det nog bli problem ifall dom blir dåliga och behöver uppsöka veterinär.

Jag ångrar själv att jag var så himla präktig och gjorde som man borde förra året. Hade en duvfamilj bestående av föräldrar och två ungar boende på balkongen. Det var riktigt kul att kunna se dom kläckas och växa på så nära håll.

Men så slutade jag att se föräldrarna. Alla säger att till synes övergivna ungar inte är övergivna och att man ska låta dom vara. Och jag var borta väldigt länge om dagarna, så det var möjligt att jag var borta när dom var där. Hade även kontakt med ett fågelcenter som tyckte att jag skulle låta dom var. Att i 99,9% av alla fallen som ringer till dom inte är övergivna.

Men det visade sig att dom var övergivna på riktigt och jag agerade för sent. Hade jag gått på magkänsla och struntat i vad man "borde göra" så hade dom kanske levt idag.

[isdrakee]
2010-08-05 20:11
#62

Är det förresten ens lagligt att dränka vilda djur? :o

Annons:
Hyeonmu
2010-08-05 20:27
#63

#62

"Om vi ska hålla på rätt och ording, så är det också enligt lag förbjudet att avliva djur (även möss) via dränkning!!" skrev amaira i #5 i alla fall. Och jag litar på att det hon säger är rätt.

ivanhoe81
2010-08-05 21:31
#64

#62 vi har sagt det flera gånger att det är olagligt att dränka djur

[Puddingpastejn]
2010-08-06 12:51
#65

Är ganska klar med att jag vill behålla henne nu, så håller på för fullt och letar efter folk man kan ringa och fråga om råd. Jag kanske kan få något tillstånd att ha henne? Och tänkte dessutom kontakta kennelns veterinär, som säkert kan ta en titt på henne. Känner också en annan veterinär som går att ringa och fråga om lite vad som helst.

Ska förresten testa med en pyttedroppe strong hold idag. Passar på när jag ska duscha och skrubba rent buren ordentligt också. Ingen ohyra är välkommen här! (Säger jag som släpar in husmöss…)

Funderar dessutom på att köpa en större bur åt henne. Kanske fel tråd, men någon som har något tips på en stor och rymningssäker bur som inte kostar skjortan? Tungan ute

Och måste passa på att säga att det är helt fantastiskt att så många engagerar sig i den här frågan! Tack! Hade inte klarat mig utan er hjälp.

ivanhoe81
2010-08-06 22:04
#66

samla låda från ikea, den finns upp till 130 liter med lock så kostar den 200kr sedan är det bara att använda en varm lödpenna och bränna mängder med hål i locket

Mymlan
2010-08-06 22:05
#67

#66 Har man ingen lödpenna så fungerar en borr lika bra

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

ivanhoe81
2010-08-06 22:25
#68

#67 japp det fungerar nästan lika bra men jag har lyckats spräcka några lock pga att jag borrat med för hög fart

Mymlan
2010-08-06 22:26
#69

#68 Man behöver ej lägga in turbon när man borrar *S*

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Annons:
[Puddingpastejn]
2010-08-07 16:24
#70

Tack så mycket för tipsen! Jag läste på en sida att husmöss är icke fredade djur. Detta betyder tydligen att man får "plocka" dem och döda dem utan något tillstånd eller jakttid. Betyder detta att man inte behöver ha något tillstånd för att ha dem hemma då? Det borde ju vara lite sak samma?

ivanhoe81
2010-08-07 16:28
#71

de är vilda djur så man måste ha tillstånd som jag vet

Grodan
2010-08-07 16:28
#72

#70 Nä, du får som privatperson inte ta in något djur från naturen och hävda att det är ditt sällskapsdjur. Jag tycker att du ska höra med JBV om du kan få någon dispens.

Möss och råttor är lite speciella eftersom de är skadedjur och att hålla populationer med tama sådana kan jag misstänka skulle ogillas starkt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KAGE
2010-08-07 22:39
#73

Herregud vilket moraliskt dilemma!

/Karoline.

Grodan
2010-08-20 04:35
#74

Puddingpastej! Berätta nu om vad som händer.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Puddingpastejn]
2010-08-27 11:46
#75

Hejsan! Jag får be så hemskt mycket om ursäkt för att jag inte har hört av mig på ett tag nu. Det har varit väldigt mycket att göra med jobb och skolstart och sjuk hund (det beror inte på någon mussmitta!). Jag har såklart inte kommit till skott vad det gäller att ringa runt till folk… Men lilla Klara mår finfint! Har köpt ny, ännu större bur åt henne och samlat grenar som inredning och hon blir tamare och tamare. Jag brukar ha henne lös när jag pluggar (i badrummet Tungan ute) och då springer hon ofta in innanför min tröja och kurar ihop sig där. Så jag skulle inte vilja kalla henne för vild direkt. Hon är som en i familjen nu. Glad Så jag vet inte vad för skillnad det skulle göra att ringa några samtal till folk som knappast bryr sig…?

enbartmalin
2010-08-27 12:46
#76

#75 Hur tam hon än blivit så har du fortfarande plockat in en mus som hade hela världen att röra sig på och satt in i en liten bur.
Det kvittar hur stor bur du än köper så kommer den inte vara tillräckligt stor för att ge henne det hon haft det hon är född till.

Hälsningar Malin

Annons:
Grodan
2010-08-28 01:37
#77

#75 Wow, coolt.

Jag är fortfarande rädd för smittor… I a f vad jag föreslog var att du fick något slags dispens från JBV eller så… Ingen aning om vad jag skriver nu, men det var ju en tanke jag hade.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Hyeonmu
2010-08-28 02:19
#78

#75 Vad mysigt. =) Jag hoppas att det går bra för er. Men jag är orolig, som Grodan. Om hon blir sjuk också, så blir det svårt att ta henne till veterinär. ={

#76 Plockat in och plockat in. =/ Jag kan hålla med många gånger, men inte just här. Har du läst igenom tråden malin?

enbartmalin
2010-08-28 02:22
#79

#78 Jag har följt tråden ett tag nu ja.

Hälsningar Malin

[Puddingpastejn]
2010-09-17 17:07
#80

Hej igen! Jag får uppdatera lite vad som hänt på sistone nu. Egentligen är allt som vanligt, jag har fortfarande inte ringt någon, men jag har alldeles nyss skickat ett mail till jordbruksverket. Glad Lilla klara mår fortfarande fint. Ännu tamare än sist jag skrev. Hon är ett riktigt keldjur. Jag har inte lagt upp några nya bilder på ett tag men det kommer!

Jag återkommer så fort jag fått svar från JBV. (Dröjer det ringer jag dit istället.)

enbartmalin
2010-09-17 19:56
#81

Du får gärna kopiera det du skrev till dom och klistra in här :)

Och senare samma sak med svaret. Intressant att se vad dom svarar.

Hälsningar Malin

Vattnadal
2010-09-18 01:42
#82

Jag har oxå en i fångenskap just nu, fast i en transport, i väntan på morgonen då hon ska få åka bil nån km och släppas ut. Den 6:e jag fångat sen i tisdags!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Puddingpastejn]
2010-09-18 15:59
#83

Mitt mail till JBV:

"Hejsan!
Jag är en tjej på 15 som har lite frågor angående att ta in "vilda" möss.
På mitt sommarjobb har jag räddat ett antal husmöss (som är ett stort problem där) undan avlivning. De fångas i fällor och jag har tagit hem och sedan släppt mössen en bit härifrån. De får alltså ofta övernatta hos mig innan de släpps. Så i sommras hände det att en mus jag tagit hem fick ungar och gick därför inte att flytta. Jag beslutade mig för att ha kvar henne tills ungarna var någorlunda självständiga. Tyvärr var hon nog ganska stressad under den första tiden så hon åt upp ungarna. Men vid det laget var hon såpass tam att det inte gick att släppa ut henne.
Jag är medveten om att det är lagligt att ha vilda djur hemma, och undrar om det finns något tillstånd att söka för att ha henne kvar?
Om inte, undrar jag om jag skall vända mig till en viltjour?
Och, eftersom jag nu är straffmyndig, hur grovt är mitt brott? Är det någon skillnad på att ta in en fredad eller som denna icke fredad art?"

Annons:
amaira
2010-09-19 14:07
#84

Hej Puddingpas.

Nu hoppar jag in som "Kärringen-mot-strömmen" igen. Kyss

Du har skrivit till JBV. Bra tanke, och seriöst och ansvarsfullt. Heder til dig.

Men, de är en myndighet, och de måste hålla sig till lag och rätt, oavsett vad de tycker och känner i själ och hjärta.

Att möss är "icke fredade" betyder bara att det är tillåtet att avliva dem, t.ex. i fällor och med gift. Det ger inga undantag för att få hålla dem som husdjur, 48-timmes-regeln gäller även för möss.

Nu har du en vild mus. Om den ville, skulle den kunna hoppa ur din hand och försvinna i närmsta skrymsle för tid och evighet, utan att du skulle kunna göra något åt det!

Det gör den inte.

Tvärtom har hon blivit tamare än många framavlade tammöss är. Frisk som en nötkärna är hon dessuotm.

Så, då tycker jag: Behåll henne. Strunta i vetrinär.

Vad är skillnaden, egentligen? När det gäller vetrinärundersökning av detta till synes friska djur, mot om hon "levde vilt" under er diskbänk? Vanligt på landet, med mössen springandes över golven på nätterna, och i skåp och lådor och överallt, på fler ställen än man kan hålla på att springa efter och desinficera efter dagligen.

Ska en vetrinärundersökning på henne ge något, så är det ju hemskt dyra provtagningar som skickas till SVA för analys som gäller. Bär hon någon bakterie eller virus så är hon ju själv "immun" mot det, så det kan bara odlas fram.

Däremot kan sådana bakterier/virus smitta våra tammöss, som har ett urholkat immunförsvar, och kanske inget alls gentemot vissa av vildmössens sjukdomar.

Att husmöss smittar människor är ovanligt. Sorkar däremot ska man vara försiktig med, eftersom de kan smitta människor med sorkfeber. Men sorkar kommer inte in i hus.

Jag tycker att du ska behålla din mus, med gott samvete, och "hålla tyst" om henne i större sammanhang, för lagens skull.

Oavsett svar från JBV, behåll henne du. Ni har ju blivit vänner!!!

I det stora hela spelar det ingen som helst roll, att du som 15-årig flicka, fortsätter ta hand om din lilla musvän!!!

GLÄDS år henne, hon verkar vara helt underbar!!! Kyss

enbartmalin
2010-09-19 23:57
#85

#84 Det är fortfarande en vildmus som haft extrem yta till att nu stängas in i bur.
Du kan få en vild ekorre tam, betyder det att man borde stänga in dom i bur också?
Bara för att ett villt djur är tamt betyder det inte att det trivs i en bur!

Hälsningar Malin

[Puddingpastejn]
2010-09-20 18:57
#86

#84

Tack för det trevliga inlägget! Skrattande Och jag gläds verkligen åt henne, det gör jag.

Och, ni som undrar, jag fick svar från JBV idag och de skrev bara att det är naturvårdsverket jag ska vända mig till. Så, det blir ett mail till…

[mardahl]
2010-09-21 04:40
#87

Som barn räddade jag alltid mössen från mina föräldrars burfällor, de blev kattmat om jag inte tog dem. Ingen snabb död alltid.

Jag hade dem i akvarium med massvis med grenar mm. Och många av dem blev helt tama. Sedan efter ett tag gick jag bort till en skog och släppte ut dem.

Om det var förbjudet även då för 35 år sedan vet jag inte, men lilla jag visste i alla fall inte det. Jag älskade dem och många av dem gillade mig. Dock inte alla, det märktes ju fort. De som var "vilda" släppte jag ut direkt.

Skogsmössen var mina favoriter, underbara och sociala! Min tanke är att en "vild" tam mus mår sämre i bur än en tam vild mus.

Men så klart hör vilda möss hos mig till det förgångna, nu har jag bara tammöss, finns ingen anledning nu som vuxen att ha annat.

Ang möss eller musar så kallar jag de vilda för möss och de tama för musar. Jag tycker det känns gulligare och tamare då, fast jag vet det är fel :)

amaira
2010-09-21 14:45
#88

#87. "Jag älskade dem och många av dem gillade mig. Dock inte alla, det märktes ju fort. De som var "vilda" släppte jag ut direkt."

Du/ni måste se tv-programmet Vetenskapens Värld, repris fre, lör, sön. Det behandlar bl.a. just det här, när det gäller domesticering.

"Skogsmössen var mina favoriter, underbara och sociala!"

Tänkte på detsamma, och undrar om "Puddingens" mus inte är en skogsmus, och inte en vanlig husmus… ??

[Puddingpastejn]
2010-09-21 18:45
#89

Svaret från naturvårdsverket:

"Enligt 3 § jaktlagen, så är allt vilt ( vilda djur) fredat.
( Inklusive husmus ) Att fånga vilda djur räknas alltid som jakt.

Däremot finns det i jaktlagen bl.a. undantag för husmus i 23 §, punkt 1,

Rätt till jakt efter vissa djur

23 § Under de tider som regeringen föreskriver får
1. den som bor på en gård eller har en trädgård men saknar jakträtt där döda eller fånga och behålla följande djur som kommer in på gården eller i trädgården: vildsvin, räv, mårdhund, grävling, mård, iller, mink, hermelin, vessla, ekorre, vildkanin, mullvad, sorkar, lämlar, råttor, skogsmöss, husmus, duvhök, sparvhök, kråka, råka, kaja, skata, björktrast (snöskata), gråsparv eller pilfink,

Jag tror dessvärre inte att någon viltrehabiliterare vill ta hand om din husmus. Jag tror inte att polis och åklagare är så intresserade heller."

Så det verkar ju som om jag kan ta det lugnt med min lilla Klara. Skrattande

MP160
2010-09-21 19:05
#90

#89 men det där låter ju helknäppt egentligen, haha!

"den som bor på en gård eller har en trädgård men saknar jakträtt där döda eller fånga och behålla följande djur som kommer in på gården…osv" Så man kan alltså behålla nått av dom där djuren som beskrivs utan vidare? Nu måste jag väl fatta fel ändå? Tungan ute

Men grattis till behållandet av Klara! Flört

Annons:
Ratata
2010-09-21 20:03
#91

#90 Tolkade det så också. Fritt fram att skaffa sig rådjur och annat skojs då ;) hehe

Låter fatkiskt heltokigt.

Hyeonmu
2010-09-21 23:10
#92

#89

Åh så roligt för dig! =) Grattis!

Och ja, det där lät som en väldigt skum lag. Men den var säkert tagen ur sin helhet. Det stod ju 'under de tider lagen föreskriver'. Fast… ändå. Hm, mycket intressant.

enbartmalin
2010-09-21 23:12
#93

Då kan vem som helst sätta ut fällor i sin trädgård och fånga in vad dom vill.

Känns inte så troligt.

Hälsningar Malin

Grodan
2010-09-22 00:28
#94

#89 Åh, vad härligt att du fick ett svar. Och svaret var väl rätt bra antar jag. Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[isdrakee]
2010-09-22 00:36
#95

Vad vet inte om man kan lita på det där svaret? Jag gissar på att det kom ut lite annorlunda mot vad dom menade.

Väldigt skumt annars att man får fånga in vissa arter och behålla dem men när man inte ens köpa dom från uppfödare.

amaira
2010-09-22 12:55
#96

Tack "Puddingen", för detta, det visste jag inte. Tack för att du tog dig tiden och besväret (och ansvaret) att maila Naturvårdsverket, och tack för att du lägger upp svaret här.

"Vem som helst" kan fortfarande inte fånga och behålla "vad som helst". Rådjur t.ex. går inte alls. (Som tur är, för en människouppfödd råbock blir livsfarlig när han blir könsmogen).

De djur som räknas upp, är alla "skadedjur" och tillåtna att avliva på ens egen tomt, dvs för markägaren. Det visste jag (fast inte rovfåglarna som nämns).

"Skadedjur" var dessa djur främst i äldre tider, när småbruk var vanligare, och människor levde på detta! Och då dessa djur kunde göra betydande ekonomisk skada för bönder och jordbrukare.

Att de också fick behållas levande, visste jag inte alls, och är inte säker på att det går heller.

Att lagen är gammal, märks av val av djur som får avlivas. Gråsparv till exempel, betraktades i äldre tider som "luftens råttor". Idag är de sällsyntare och t.o.m. rödlistade på sina ställen (inte pga jakt utan pga ändrade landskaps- och jordbruksförhållanden.) Pilfinken är däremot fortfarande vanlig.

Rovfåglar är fredade, vad jag vet. Sparv- och duvhök kan göra betydande skada i hönsflockar, för oss som bor på landet, och då särskilt i äldre tider när "var man" hade höns.

Det här är ett intressant tillägg av lagen, som jag tror de flesta inte känner till - och därav finns den också kvar. Tål att forskas vidare i… Nu är jag nyfiken! Skrattande

amaira
2010-09-22 13:00
#97

Även etablerade viltvårdare, måste ha tillstånd för de djurslag de får ta hand om. Och de måste alltid rehabilitera djuren i samarbete med vetrinär.

Viltjouren här ute t.ex. får inte ta mot rådjurskid (men de får avliva svårt skadade djur), orsaken är att tama vuxna råbockar blir farliga, och djurparkerna villinte ha fler rådjur än vad de redan har.

Så har jag förstått det i alla fall, och så minns jag att Eva (viltjouren)berättade för mig i våras.

Annons:
enbartmalin
2010-09-22 14:29
#98

Nej men det betyder att folk kan fånga in vildsvin, räv, mårdhund, grävling, mård, iller, mink, hermelin, vessla, ekorre, vildkanin, mullvad, sorkar, lämlar, råttor, skogsmöss, husmus, duvhök, sparvhök, kråka, råka, kaja, skata, björktrast (snöskata), gråsparv eller pilfink och hålla som "husdjur".

Det finns folk som inte bryr som om vad som är lämpligt eller ej.

Hade rådjur varit med hade det ju också gått att plocka in, vare sig DU anser det är lämpligt eller ej.
Nu är ju iaf inte rådjur med som tur är.
Men inga av dom djuren är lämpliga att plocka in och hålla som husdjur.

Jag anser fortfarande att ett djur som en gång levt vilt inte är lämpligt att ha i bur, vilket djur det än är.
Det är som att vara en fri människa och sen helt plötsligt utan anledning sättas i fängelse! Inte OKEJ!

Hälsningar Malin

[isdrakee]
2010-09-22 14:49
#99

Jag känner också att detta verkar väldigt intressant och värt att forska vidare på.

Något som jag känner mig lite upprörd över är att man uppenbarligen får både döda och även fånga in och behålla t ex kajor. Men jag som är intresserad av att hålla dem som husdjur får inte köpa dem från uppfödare, men jag får fånga egna om dom finns på trädgården? Detta är för mig rent idiotiskt.

Man får inte köpa vilda djur och av den bra anledning dessutom. Jag håller med Enbartmalin, vilda djur bör få fortsätta vara vilda. Så varför finns denna konstiga regel?

ivanhoe81
2010-09-23 22:32
#100

jaktlagen är gammal tycker jag (1987) men den punkten finns ju där som jag ser

jaktlagen

Rätt till jakt efter vissa djur

23 § Under de tider som regeringen föreskriver får

1. den som bor på en gård eller har en trädgård men saknar jakträtt där döda eller fånga och behålla följande djur som kommer in på gården eller i trädgården: vildsvin, räv, mårdhund, grävling, mård, iller, mink, hermelin, vessla, ekorre, vildkanin, mullvad, sorkar, lämlar, råttor, skogsmöss, husmus, duvhök, sparvhök, kråka, råka, kaja, skata, björktrast (snöskata), gråsparv eller pilfink

2. den som har en handelsträdgård, anläggning för yrkesmässig fruktodling eller plantskola men saknar jakträtt där döda hare, om det behövs för att förhindra skador på träd eller trädplantor; därvid skall djur som dödats tillfalla jakträttshavaren

3. den som innehar mark men saknar jakträtt där fånga vildkanin och behålla de fångade djuren.

[mardahl]
2010-09-25 12:07
#101

Jag trodde inte på orden "och behålla" Skäms så jag kollade både i Sveriges lag via naturvårdsverket och sedan jaktlagen på nån jaktsida och det stämmer, bägge säger precis samma sak.

Att man fick avliva djuren visste jag, men hade ingen som helst aning om att man fick fånga och behålla.

De flesta kan man kanske med gott om plats och en massa fantasi kanske ge ett vettigt liv fångade. Men sparvhök och duvhök fattar jag inte hur det ska gå till. Lär ju i alla fall krävas en musodling då.

Då är min tama kaja jag räddat laglig Skrattande Fast det har hon iof varit hela tiden, då jag aldrig låst in henne, hon kommer o går som hon vill.

StillaSinnet
2010-09-25 13:25
#102

Låter ju mycket underligt….men jag snabbkollade lite och allt som står om nono-ta-inte-in-djur gäller djur man hittat i skogen, speciellt ungar. Jag hittar inget om djur som tar sig in på tomten eller in i huset…

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ivanhoe81
2010-09-26 01:20
#103

läs på den länken som jag länkade till, men jag har ju ändå redan skrivit upp vad som står om det ju

Pemsan
2010-09-26 12:00
#104

Jag har följt detta inlägg länge och farcisinerats:) nu känner jag mig mogen att lägga mig i och även berätta om min Sixten. När han var ca 7 dagar gammal ( inga ögon och lite hår) hittades han och hans överkörda syskon av mig och min sambo. Sixten var vid liv men uttorkad och döende. Min sambo och jag förstod då att vi hade två val. Antingen gå förbi eller ta med den döende. Jag tog med…. Efter kontakt med viltvårdare ( där svaret blev slå ihjäl, han kommer att dö inom några timmar, han plågas) var jag beredd att följa hans råd men fick då kontakt med någon som trodde att det fanns en chans till liv.

Jag hittade denna sida och försökte lära mig ALLT! Jag pratade även med min vetrinär för att försöka få ett tillfälligt tillstånd för rehabilitering men han skrattade åt mig och så: för en MUS! Kom med en igelkott eller nått kan vi diskutera! Behåll musen… Jag nappade upp Sixten med Esbilac (ett jäkla jobb;) ) behandlade honom med StrongHold ( han har egen journal hos vetrinären)

och i dag kan jag säga att han helt klart är ett av de mest sociala och trevliga djur som bott hos oss. Sixten har inte en chans i det vilda, han har ingen erfarenhet av det och inga minnen, majoriteten av hans liv har vi varit hans föräldrar. Varje kväll rejsar han innanför min tröja, innan han sätter sig på axeln, i urrignningen eller i ett armslut för att umgås, detta trots att han är född som skogsmus.

Att jag tog upp honom och behållt honom beror till största delen till att han var såå liten (7g) en större unge eller vuxen mus hade jag nog inte tagit hem, inget jag rekommenderar heller.(olagligt utanför tomtgränsen som det nu verkar, samt smittor) Men jag ångrar mig inte.

Annons:
enbartmalin
2010-09-26 13:52
#105

#104 Som du skriver är det viss skillnad på honom och musen det har pratats om. Han har inte upplevt ett liv i det vilda.
Han vet inget annat än det liv du har gett honom.

Det som irriterar mig mest i denna tråden är inte tjejen med musen utan alla som stöttar detta beslut hon gjort.
Att sötta detta och anse det är okej gör att det är okej för alla att ta in vilda möss bara dom kommer på en tillräckligt bra förklaring.
Jag vill inte att någon ska sitta och läsa denna tråden och tro det är okej att ha vilda möss som sällskap.

Hälsningar Malin

Grodan
2010-09-26 15:40
#106

#104 Mycket intressant. Jag är väldigt glad att du ger dig till känna för att berätta din historia.

Denna fråga blir bara mer och mer aktuell och jag vet inte hur vi skall kunna förhindra det som enbartmalin är inne på i framtiden. Förslag på Artiklar att publicera här emottages tacksamt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[mardahl]
2010-09-26 16:48
#107

En vild mus är en vild mus. Och hur tam den än kan bli så har den ändå rätten till det fria underbara, men riskfyllda liv som en vild mus lever. Det är i mina ögon som en lägenhetskatt eller en "bopålandetoch fågåutochinsomdensjälvvillkatt". I mina ögon är den senare lyckligare, har ett mer tillfredsställt liv, men en mycket större risk för förkortat liv. Att ta in en sådan katt som levt fritt och plötsligt sätta den i en lägenhet, där tror inte jag den blir lycklig. Men katten som bott inne i hela sitt liv har inget att längta efter och de lever ändå ett lyckligt bra liv och definitivt säkrare och längre.

Det jag menar är att den vilda musen ska så klart ha rätt till sitt vilda liv, även om den kan bli tam.

Att ta in en vild mus ska inte vara för att skaffa en gratis trevlig mus, det ska bara ske i nödfall. I undantag där man får rätta sig efter situationen. Men i de fallen är det helt ok att det råkar bi en tam vild mus.

Det är min åsikt :)

enbartmalin
2010-09-26 17:05
#108

#107 Håller helt med.

Hälsningar Malin

Pemsan
2010-09-26 19:24
#109

Vilda möss ska givetvis inte fungera som husdjur. På någotvis så tror jag inte att det behöver bli nån "epedemi" av djurvänner som plockar in möss för att få husdjur för att denna tråd kommit till. Jag hoppas inte det i allafall. Jag hoppas inte heller att mitt inlägg i debatten har den effekten. I vårat fall var det INTE planerat att bli med mus, jag är dock av åsikten att har man tagit ansvar för ett liv så har man skyldighet att fullfölja uppdraget på bästa sätt för individen. Vilket alltså innebär att ett vilt djur ska förbli vilt om förutsättningarna för detta finns. ( vilket det nästan alltid gör). Jag önskar dock Puddingpastej och Klara all lycka, tillsammans eller varförsig, hur det än blir.

Pemsan
2010-09-26 19:37
#110

Så ja.. Jag håller med #107.

[Puddingpastejn]
2010-09-26 20:49
#111

#104

En jättefin historia ju. Glad 

Till alla er andra så kan jag säga att jag också är emot att ta in djur bara sådär som gratis husdjur. Jag har ju gjort det ett par gånger när jag varit yngre men sedan insett att djuren blivit väldigt stressade av att vara inlåsta och släppt ut dem. Men jag ser Klara som ett undantag, dels eftersom jag inte tänkte behålla henne från början och för att jag inte alls upplever henne som stressad. Och jag försöker verkligen ge henne ett bra liv här hemma i lägenheten.

Annons:
enbartmalin
2010-09-26 21:20
#112

#111 Jag förstår dig och ditt tänk, hon är säkert jätte go och jätte tam, men det är fortfarande fel av dig att sätta henne i bur.
Hon bör få sin chans i naturen, hon är en vildmus som bör vara där hon hör hemma och det är inte i en bur.
Även om du haft henne innomhus nu ett tag så kan du fortfarande göra det rätta, men snart är det försent och för kallt.
Hon har sina instinkter kvar och en stor chans att överleva. Att behålla henne är inte att se till hennes bästa utan helt enkelt endast för din skull, alltså egoistiskt.

Jag vet att jag är rak och hård i denna frågan, men jag skriver bara som det är och hoppas du kan ta detta utan att bli sårad.

Hälsningar Malin

axilur
2010-09-27 02:41
#113

Måste man rädda alla djur till varje pris?

/Anneli

goodbyehiitler
2010-09-27 04:08
#114

kommer in väldigt sent här men säger som Grodan tidigare sagt att de ultrahöha ljuden för att hålla möss borta är väldigt rekomenderade, jag har tidigare bott på landet med stall och kennel i hemmet och vi hade aldrig problem med möss :) men grannen däremot hade en hel del^^

Pemsan
2010-09-27 10:10
#115

#113, det enkla svaret är Nej. Det hade blivit så trångt hemma då :) luktat illa och lite tid över till andra saker.

axilur
2010-09-27 21:10
#116

Rädda undan från en död av människor förstår jag att man vill göra. Det hade jag också gjort. Men jag hade förmodligen inte räddat en skogsmus från naturen. Jag hade släppt ut honan och ungarna och låtit naturen ha sin gång, vilken det än hade varit. Något annat hade inte varit moraliskt rätt, hur tam hon än hade kunnat bli.

/Anneli

Hyeonmu
2010-09-29 06:24
#117

"Jag vet att jag är rak och hård i denna frågan, men jag skriver bara som det är och hoppas du kan ta detta utan att bli sårad."

"Men jag hade förmodligen inte räddat en skogsmus från naturen. Jag hade släppt ut honan och ungarna och låtit naturen ha sin gång, vilken det än hade varit. Något annat hade inte varit moraliskt rätt, hur tam hon än hade kunnat bli."

'Som det är' och 'moraliskt rätt' enligt vad ni tycker vill jag påpeka. Det är faktiskt inte så väldigt enkelt. Varför ska vi rädda barn och människor som svälter och har sjukdomar i andra länder då? Varför räknas inte sjukdomar och svält som något naturligt och varför har vi som människor så jädra mycket mer rätt att överleva än andra djur? Vi ska dessutom lida fast vi säger att vi inte orkar längre, medan ett djur inte ens ges ett val i frågan: "Djuret lider, för han har ett brutet ben och det är jobbigt att fixa. Döda honom." "Människan har krossade tår och svanskota. Vi fixar inte sånt. Ta en fucking alvedon och håll käften."

Där är en annan sak: hur vet ni så bra när djur lider? Jag har alltid förundrats över hur lätt många människor verkar ha att se när ett djur mår dåligt eller inte. Faktum är att ni inte vet vad djuret tycker, ni kan bara gissa. Även om man har en bakgrund inom etologi kan man bara gissa. Det kommer alltid nya rön och saker som man trott visar sig inte stämma. Vi vet inte så mycket som vi tror. Det är toppen att ha en övertygelse, men var inte som kristna missionärer. De vet faktiskt också 'hur det är'. Så - Bums iväg till kyrkan och be!

goodbyehiitler
2010-09-29 06:45
#118

#117, Jag förstår hur du tänker och visst man vet inte vad djuret i fråga mår/lider osv… Men som de skriver överallt längre upp så vet man att skogsmöss blir stressade som instängda och då blir det ju att de mår dåligt med. Men i denne frågan som va i detta inlägget så får man ju säga att eftersom hon har andra djur med så borde man ju tänka på alla sjukdomar hon kan utsätta dom för med!? Det tycker jag iaf, men visst är det klart, jag hade inte velat se den dö heller men man kan ju alltid släppa ut de en bit bort och hoppas att de lär sig av sina misstag ;)

Annons:
goodbyehiitler
2010-09-29 06:49
#119

Sen är det ju så att naturen MÅSTE ha sin gång…. utan skogsmusen så hade inte vi kunnat leva! Musen är en grund på allt levande, den är ett byte för många djur som inprincip bara livnär sig på musen och skulle man då rädda varje liten mus man ser ist för att släppa ut den så blir det ingen mat till dom, de dör ut och så går allt i näringskedian åt "helvete"

Det hade inte funkat om man ska tänka så (döda NEJ men släppa ut framför att ta hem JA!), naturen måste ha sin gång, så enkelt är det…

Hyeonmu
2010-09-29 07:51
#120

#118

Det är sant att hon utsätter dem för sjukdomar, men är hon villig att ta det ansvaret (precis som man gör var dag när man går ut med hunden, släpper ut katten eller om man har kanin i utebur) så är ju det hennes val. Hon hade kunnat och hade planerat att släppa ut musen mycket längre bort om jag förstått rätt - men innan dess hann ungar födas. 

#119

Det måste den. Tyvärr påverkar vi ju redan naturen så in i helsike mycket redan, och var och en måste själva bestämma hur pass mycket de vill lägga sig i naturens gång - mer än vad vi redan gör som människor bara genom att existera i det samhälle som vi har idag. =/

enbartmalin
2010-09-29 12:34
#121

#117 Det handlar inte om att musen inte har sin rätt att få leva eller bli räddad, har du inte läst det jag skrivit????

Det handlar om att en mus som haft en hel värd nu bara har en bur!

Ja vi räddar andra människor, men vi stänger väl för fan inte in dom i en bur efteråt!?

Hälsningar Malin

goodbyehiitler
2010-09-29 13:26
#122

#121 "Ja vi räddar andra människor, men vi stänger väl för fan inte in dom i en bur efteråt!?"

(Y)

#117 ja, hon bestämde sig för att släppa ut den men ungarna kom, men det var först när folk förklarade att det är olagligt och att hon blir stressad av det, en vildmus är van vid sin flock och behöver denne!

enbartmalin
2010-09-29 13:40
#123

Tycker för den delen inte det är rätt att jämföra djur och människor, det är två helt olika saker.

Men jag kan ta det på den nivån jag med.
En gång i tiden var det lagligt att hålla människor i fångenskap med. Dom kallades slavar.

Det var människor som en gång i tiden hade haft ett fritt liv liksom vildmusen och sedan fångats in för att sättas i arbete mot sin vilja(För musen är det en bur mot sin vilja).

Hyeonmu: Om du ska börja jämföra arter med arter kan detta diskuteras i oändligheter.
Jag punkterar en extra gång, jag är inte emot att rädda djur i nöd och har själv gjort det, men när dom är okej ska dom få leva det liv dom levde innan. Inte spärras in för människans höga nöjes skull.

Hälsningar Malin

axilur
2010-09-29 16:30
#124

#117 Hehe, jag tycker inte att man ska rädda människor till varje pris heller, men det är en annan diskussion. Flört

/Anneli

Pemsan
2010-09-29 17:46
#125

Är det någon här som har läst boken ShyBoy- hästen från vildmarken, av Monty Roberts? Boken har en väldigt intressant vinkel på hur vilda djur "upplever" liv tillsammans med människor…

Monty är en känd man i horsemanshipvärlden och hans arbete med hästar är otroligt farcinerande. Han startade ett projekt med national geografic( tror jag…) som innebar att han skulle tämja en vild mustang, med hjälp av hans metoder. Efter att alla tillstånd var klara påbörjade han arbetet och lyckades givetvis med det han försattsig. Shyboy levde som tamhäst under ett drygt halvår om jag inte minns fel, sedan skulle han föras tillbaka till det vilda liv han kom ifrån. Han släpptes och han blev välkomnad av sin flock, han återvände till det vilda utan att se tillbaka på "sina människor"… Monty stannade kvar på platsen där de släppt hästen under några dagar, för att tänka, sörja, ja vad vet jag, och efter nått dygn så hör han plötsligt mjuka gnäggningar. Shyboy hade lämnat sin flock och återvänt, han gjorde själv valet att leva med människan, vackert va:) lite väl kanske…

Vår katt tillhör kategorin fd sommarkatter. Han levde i de smålänska skogarna i ca två år innan Kks tog hand om honom och han placerades i katthem. Därifrån blev han lägenhetskatt ( innekatt) hos oss och nu är han enjaggprutsomjagvillborpålandet katt. Dock väljer han helst att gå mellan matskålen och någon av sovplatserna än att vara "ute och ränna", även om han då upplevt det vilda hårda men fria härliga livet och innekattslivet.

Detta är ju enmansstudier( alltså helt orelevant) det tillhör inte heller debatten om det är rätt respektive fel att spärra in vilda djur, men det är intressant att vissa djur ( vilda) väljer det tama livet framför det vilda. Jag tycker själv fortfarande att vilda djur om möjlighet finns, ska återvända till den miljö där de är födda, för allas bästa, men det hade varit intressant att se, om de själva får välja, vilket liv hade de valt???

Annons:
goodbyehiitler
2010-09-29 22:52
#126

haha bra där enbartmalin ;) (Y)

[Puddingpastejn]
2010-09-30 22:02
#127

Hej alla, var ett tag sedan jag skrev nu. Förlåt.

Men efter det jag läst nu vill jag bara påpeka att jag inte har låst in henne och har henne som någon liten prydnadssak för mitt eget nöjes skull utan att tänka på henne. Jag gör verkligen allt för att hon skall trivas, och det verkar hon ju göra. Att jämföra henne med en slav tycker jag inte är riktigt rätt. Hon har visserligen en begränsad yta att röra sig på, men förutom det bestämmer hon ju över sitt eget liv. Hade jag märkt att hon inte trivdes hade jag givetvis inte haft kvar henne.

enbartmalin
2010-09-30 22:26
#128

#127 Du kan inte veta om hon trivs eller ej, lika mycket som vi kan veta om hon vantrivs.

Men som du själv skriver så är hon på begrensad yta, vilket hon inte varit om hon levt vilt.
Att jämföra henne med slavar var bara för ett någon annan jämförde med svältande människor, sak samma. Ska man jämföra med människan ska man göra det till 100%

Hade du tänkt på henne hade du inte försökt ha henne som sälskaps mus utan släppt ut henne för längesen. Det är ju knappast för hennes skull hon bor hos dig? Vad finns det för abledning till att inte släppa ut henne än att du vill ha en tam-vildmus?
Detta gynnar endast dig, inte henne. Alltså för ditt nöjes skull.

Ingen vet vad hon tycker eller tänker, men tänk dig sälv att bli instängd? Utegångförbud på livstid? Roligt?

Hälsningar Malin

enbartmalin
2010-09-30 22:32
#129

Jag känner inte att jag kommer nå fram vad jag än skriver, jag har påpekat min åsikt mer än än gång, jag börjar känna mig tjatig.

Ni som tror vilda djur trivs som husdjur mot mig/oss som tycker det är fel/rent av plågeri.

När det gäller djur, tänk inte efter en gång utan 100 gånger!

Jag överger denna tråd ihop om att det jag skrivit nått någon.

Hälsningar Malin

ivanhoe81
2010-10-01 01:56
#130

orsaken att hon behöll henne var ju för ungarnas skull, men tyvärr hände det ju en olycka där ju

Grodan
2010-10-01 02:09
#131

Puddingpastej, ta inte åt dig personligen - fast det är jag övertygad om att du inte gör - av inläggen i tråden. Tråden spinner på så många olika vinklar nu, som väckts till liv.

Jag tycker inte att det gör så mycket om ämnet blir otypiskt.

Idag har mushonan som bor hos dig ingen flock ute i vildhet och förmodligen kan hon inte bli medlem i annan flock på äldre dar heller då naturen för möss inte fungerar så. Det kan finnas undantag, hon kan ha en liten chans. Vi pratade om den lilla chansen med att ställa ut en bur i en ödestuga…

Om du bor på nedrebotten skulle du kunna ha ett fönster eller altandörr öppen så att hon kan springa ut och in som hon vill. Kanske kan hon på så sätt återfå sin vildhet och locka till sig andra vildmöss. Oups! Jo, men det vet vi musägare att det kan hända. Möss lockar till sig andra möss. Så en liten chans för henne att bilda flock kanske finns… Men jag antar att möss som söker upp andra möss är flocklösa… *förvirrad* Och frågan är, är det hanar eller honor som söker upp möss i fångenskap?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vattnadal
2010-10-01 11:49
#132

Flockdjur lever i flockar, eller egentligen menar vi väl mindre familjegrupper. Där utvandras det, då det annars skulle bli en ruskig inavel. Jag vet inte om nykomlingar blir insläppta i flockar, det beror ju på hur intensivt de lever. Vargar tex släpper inte in nya, men de lever å andra sidan mamma, pappa barn, och barnen flyttar nbär de víll föröka sig själva. De djur som lever mer i kolonier, med flera honor och hanar som förökar sig, kanske mycket väl kan släppa in nya. Om inte annat måste ju ungar flytta hemifrån för att söka egen kärlek och eget revir, för att inte behöva para sig med föräldrar och syskon.

Vi har vi vår "nya kolonin" där vi släpper ut alla skogsmöss vi fångar inne nu. Ute på gården har vi 2 grupper av möss, en som bor under ladan, och till stpr del lever av min kompost där jag häller ut burstädningstunnan. En som bor i stallet och tjuväter av hönsens och kaninernas mat, sen ett gäng som vill bo inne i huset. Inne har vi fångstfälla och tar varje vecka 2-10 som körs till nya kolonin. Nu ska vi börja rigga tunnor med mat i stallet, och sen börja släppa dem oxå. Tillräckligt många km bort, och kanske inte direkt där vi släpper innemössen.

#131 Lekte oxå med tanken på att ha en öppen bur åt musen, och se vad hon väljer då!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Grodan
2010-10-01 15:00
#133

Vad är din erfarenhet av de möss som besöker dina tammöss, är det mest hanar? Några honor?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vattnadal
2010-10-01 15:06
#134

Skogsmössen struntar i mina möss. De är i skrubben där jag förvarar burar och sånt ibland, men knappt inne i djurrrummet. Där kan jag lämna en påse hirsklovar över natten på bordet. Hänger den på en krok i skrubben är de slut. I grovköket och väggarna där, bor det en koloni. Ser mest honor, har fångat en stor hane och ev några yngre hanar.

När jag bodde i gamla huset hade vi husmöss inne. DE däremot gillade mina möss. De gick in i burarna och åt, umgicks eller slpgs. En hane släppte ut 2 honor som han hann para den ena. En hona gick in till Fisk och Vattuman, parade sig med dem, hennes döttrar gjorde samma sak. Då var det riktigt jobbigt innan jag lyckades fånga alla. Det blev slagfälla tillsist, för ursprungshonan och de första generationerna var för smarta för fångstfälla.

Är glad att bara ha stora vackra korkade skogsmöss nu. De kan klämma in sig 2-3 i fåpngstfällan, tokskallarna. Släpper man dem inte i kolonierna, utan nära, kan man fånga samma flera gånger oxå. De kan inte motstå hundmaten i fällan…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
2010-10-01 15:11
#135

Så en vildmushona gick in till Fisk?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vattnadal
2010-10-01 15:16
#136

Japp, till Fisk och brorsan Vattuman, som bodde i en stor gallerbur som stod på en låg hylla, brett mellan gallren, men de rymde inte. Det slutade med att jag hade möss som var agouti, silver agouti, tecknade med, som sprang runt i väggarna. Jag fångade i fälla och släppte ut i skogen, med mat, på öppna platser så att räv och ugglor skulle kunna ta dem. Fast vi gick snabbt över till slagfälla istället, till alla ungar och urmodern var döda.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
2010-10-01 17:01
#137

Oh, så synd på så fina killar. Vilket slöseri med bra gener…

Det finns tydligen massor att lära om vildmöss som skapar nya flockar. Frågan är om Puddingpastejens hona har en chans om man skulle släppa ut henne?

Vart kan vara det bästa stället? Vid en stor gård? Vart är möss mindre revirhävdande? Vart finns störst chans att finna ny flock och bli emottagen?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vattnadal
2010-10-01 17:20
#138

Fast det märktes på ungarna, att de hade bra gener. När jag kom in i musskrubben (fy vad skönt att ha ett stort rum, istället för en skrubb) sprang de undan, en gång fångade jag en i svansen, och den uppförde sig inte alls som en galen vildmus. De blev oräddare ju fler gånger Fisk och Vattuman parats in på dem.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
2010-10-01 17:29
#139

Haha, jag är helt tvärtom, gillar att ha mina möss trångt faktiskt. Så jag är glad att jag har det som förut igen, fast lite större… (jäij! får plats med mer möss!!!)

Har du inga vilda husmöss nu?

Undrar fortfarande över om det finns ställen där det är säkrare att släppa en ensam flocklös vildmus…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[Puddingpastejn]
2010-10-01 19:35
#140

Jag har ingen tidigare erfarenhet av möss, så jag vet inte hur de beter sig. Det finns inte mycket skrivet om husmöss.

Men, skulle det verkligen fungera att släppa henne nu när hon anpassat sig så till ett liv i bur med vatten i skål på ett ställe som alltid är samma och mat inom 2 dm radie, och turkisk yoghurt? Tungan ute

Jag kan ju lägga mat på platsen jag släpper henn på men det känns inte som om hon skulle hitta den. Och hur länge skulle jag göra det?

Dessutom är jag så fäst vid henne så att släppa ut henne skulle vara som att slänga ut en i familjen.

Och, om att hon inte skulle trivas i en bur: Husmössens eviga rännande på obegränsade ytor är ju för att de måste leta efter mat, eller? Klara har inga rovdjur hon behöver springa ifrån heller. Och att hitta en pojk-mus att sällskapa med och så är ju inget måste?

Jag tycker mer synd om de viltfångade lodjuren på Nordens Ark, som när jag var där klart och tydligt visade att de var stressade och gick av och an längs stängslet.

Grodan
2010-10-01 20:02
#141

#140 LOL… jadu… ett liv utan turkisk yoghurt skulle hon nog inte klara faktiskt…

Ah, men gå upp till det jag skrev om hur man gör när man släpper djur. Man har en utsläppningsbur/plats som man besöker först ofta och sedan mindre ofta (minst 1 gång i veckan) och fyller på mat och kollar hur djuren anpassar sig (och OM de gör det!!! alla gör det inte!*)

Det eviga rännandet hör till mössens liv. De har behov av det och de ränner omkring och tillfredställer sina behov, lever och överlever. De reproducerar sig, umgås med artfränder, putsar varandra, gräver, tänker, gnager, bygger, hämtar bomaterial, letar boplats för vintern, letar föda osv. De har ett mycket stimulerande liv. Att sätta dem i bur KAN göra dem stressade och understimulerade.

Dock känner jag några muspojkar som valde buren med hjulet istället för frihet. De var bara några veckor gamla när de fastnade i flugtejp och skulle bli ihjälslagna om inte en trogen musälskare råkade komma förbi och räddade dem. Bara historien med hur hon fick bort dem från tejpen är en lång historia i sig, men struntsamma. Hon lagade de trasiga och svultna mössen, satte dem i burar med hjul. Det var några hanar som inte kunde bo ihop efter ett tag så hon särade på dem. Några blev så pass friska att de skulle släppas, men de valde att stanna i buren… Till slut lyckades dock vildmarken skri komma, men jag minns faktiskt inte hur tjejen lyckades få killarna att överge bur o hjul. Måste nog fråga henne. Kanske slutade hon mata dem? Tog bort hjulet?

_*Som Pemsan skrev i #125 vissa viltfödda djur kan faktiskt välja att leva med människan! Detta är ingen skröna, försköning eller fantasi. Det finns massor med viltdjursrehabiliterare som kan konstatera att djuren inte vill eller kan återgå till naturen igen.
_


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Hyeonmu
2010-10-02 02:33
#142

#121

Det beror på vad man menar med bur. Men okej, jag kan ha varit trött och blandat in delar av vad andra skrivit i din tex. Då ber jag om ursäkt för just det.

#123

Det håller jag delvis med om. Människor har en annan valmöjlighet och väljer nästan alltid fel. De är mycket mindre värda i mina ögon.

Om vi helt ska ta det på den nivån, och göra en korrekt jämförels,e handlar det ju i det här fallet snarare om att hitta en förvildad och gravid människa som tagits som jakttrofé av någon. En kvinna som man tar därifrån för att låta gå tillbaka till sitt liv, sedan får hon sitt barn och hon får stanna ett tag och fäster sig vid en. Vad är då rätt och fel? Jag har haft möss som försöker rymma och vill vara fria även om de fötts i bur. Denna mus verkar däremot inte ha isntinkten att fly så fort hon kan. Hoppar hon och försöker ta sig ur buren? Gräver hon Gnager hon? Der är förövrigt frågor som borde ställas till Puddingpastej och om svaret är ja så håller jag med om att musen vill ut, och bli fri. Jag tycker inte alls det evrkar som höga nöjes skull. Jag tycker mig minnas att musen med ungar skulle placerats ut, jag ser dessutom att Puddingpastej fortfarande diskuterar med oss - Bara det tyder på att hon inte är självupptagen och självisk utan att hon vill ha en så bra lösning som möjligt.

#128

Fast… sen gynnar det ju som sagt musen i livslängd bl.a och KANSKE, även om vi inte vet det, genom att musen trivs med sin människa? ;)

#125 + #131

Det tycker jag också låter som en väldigt bra idé. Det var ju tanken från början också. Kela med henne och så när hon är i buren, om hon kommer tillbaka och håll samma kontakt. Kanske hittar hon en flock och går (ett lyckligt slut) eller så kanske hon föredrar att bo hos dig (ett annat lyckligt slut).

Puddingpastej: Jösses vad vi spammar. ;) Men jag tycker du verkar vettig och jag ser ingen poäng med att varken skarpt kritisera eller berömma, eftersom det är ditt beslut i slutändan. Men om du vill ge henne valet så är ju Grodans idé faktiskt toppenbra. <=)

[Puddingpastejn]
2010-10-03 20:27
#143

Ja, hörrni… Det är ett svårt beslut.

Men, #142, hon försöker inte ta sig ut ur buren, hon varken hoppar, gräver eller gnager. Hon gnagde på gallret när hon bodde i den mindre buren. Men nu verkar hon trivas finfint, tycker jag. Hon är inte rädd för mina händer längre heller. Ska jag vara ärlig så är hon klart mer sansad än min katt, som hoppar, gräver och gnager. Fast han är också viltfångad ju… Obestämd

Sen har jag ganska svårt att bestämma mig för om jag ska testa att låta henne välja själv om hon vill stanna i buren eller inte. Knepigt!

Hyeonmu
2010-10-03 21:23
#144

#143

*Kramar* Det är klart att det är svårt. <=) Du har ju haft henne hos dig så länge. Att du tänker över det är egentligen allt vi kan begära. Du har i alla fall varit väldigt duktig, letat info om hur en mus ska ha det, skrivit till jordbruksverket, blivit medlem här och varit aktiv i tråden trots svår kritik. Jag tycker du har varit fantastiskt duktig och även om din Klara inte får det optimala livet i det fria så är jag övertygad om att hon får ett bra liv hos dig.

ivanhoe81
2010-10-04 18:59
#145

jag tror som #144 honkommer få det bra hos dig, du kollar upp precis det som en djurägare alt en blivande djurägare ska kolla upp

och trots all kritik mot dig så stannar du kvar och verkligen tar åt dig för att göra det bästa för henne

jag bugar mig för dig

Grodan
2018-08-20 23:51
#146

Jag minns inte hur denna historia slutade…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[Djurälskare000]
2018-08-22 20:09
#147

#146 Jag är också sugen på att veta, men nu är ju inte puddingpastejn medlem längre

Grodan
2018-08-24 11:27
#148

Nej, det är sååå gammal tråd… men läste igenom den och kände att det skulle varit intressant att veta…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: