Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1410 ggr
MP160
2010-07-16 22:40

Zooaffären, hur är den där du bor?

Hur upplever du zooaffärerna där du bor? Tänkte sätta ihop en lista med "godkända" djuraffärer vad gäller både djurskötsel och urval av tillbehör!

  • Vad heter zooaffären och vart finns den?
  • Hur upplever du personalens bemötande och kunnighet om djuren dom säljer?
  • Hur upplever du djurrumet, har dom ett djurrum? Är det rent, fräscht, luktar det illa, hur är ljudnivån?
  • Säljer de möss? Vad kostar mössen?
  • Skulle affären kunna tänka sig att sälja möss med stamtavla?
  • Är burarna rena? Är honor och hanar fördelade i olika burar eller lever hanar och honor i samma bur?
  • Kan personalen se skillnad på mushona och mushane?
  • Vart kommer djuren ifrån? Grossist, föder dom upp djur i butiken, tar dom in djur från privata uppfödare?
  • Hur upplever du urvalet av leksaker och burinredning?
  • Vad för sorts bottenmaterial och bomaterial har butiken att erbjuda?
  • Hur upplever du urvalet av foder?
  • Till sist, skulle DU godkänna din zooaffär?
Annons:
MP160
2010-07-16 23:01
#1

Vad heter zooaffären och vart finns den?
Enköping Zoo, ligger centralt i Enköping.

Hur upplever du personalens bemötande och kunnighet om djuren dom säljer?
Nja, kunde vara trevligare och kunnigheten skulle jag säga är sådär…

Hur upplever du djurrumet, har dom ett djurrum? Är det rent, fräscht, luktar det illa, hur är ljudnivån?
Djurrumet är litet, ganska skräpigt på golvet då kaninerna står där, dom har även fåglar i det rummet så det låter en hel del.

Säljer de möss? Vad kostar mössen?
Ibland finns det ett fåtal möss, kostar omkring 50 kronor styck tror jag.

Skulle affären kunna tänka sig att sälja möss med stamtavla?
Eventuellt, tror inte dom skulle hålla reda på vilken mus som ska ha vilket papper dock.

Är burarna rena? Är honor och hanar fördelade i olika burar eller lever hanar och honor i samma bur?
Burarna hålls för det mesta rätt rena och honor och hanar är delade vad gäller hamstrarna iaf, mössen vet jag icke.

Kan personalen se skillnad på mushona och mushane?
Mycket tveksamt men kanske.

Vart kommer djuren ifrån? Grossist, föder dom upp djur i butiken, tar dom in djur från privata uppfödare?
Olika men när dom har möss fås dom från privat uppfödare.

Hur upplever du urvalet av leksaker och burinredning?
Inte så stort.

Vad för sorts bottenmaterial och bomaterial har butiken att erbjuda?
Kutterspån, cederspån och hamstervadd i stort sett.

Hur upplever du urvalet av foder?
Finns dom vanliga lösviktsblandningarna men ingenting jag skulle utfodra mina möss med.

Till sist, skulle DU godkänna din zooaffär?
Nej.

ivanhoe81
2010-07-16 23:29
#2

* Vad heter zooaffären och vart finns den?
får man gå ut med namnet egentligen??
Dyrego töcksfors

**
* Hur upplever du personalens bemötande och kunnighet om djuren dom säljer?**
kan ingenting och blir behandlad som en idiot

**
* Hur upplever du djurrumet, har dom ett djurrum? Är det rent, fräscht, luktar det illa, hur är ljudnivån?**
litet och har inte många djur inne

* Säljer de möss? Vad kostar mössen?
de kan ta hem, har inte frågat

* Skulle affären kunna tänka sig att sälja möss med stamtavla?
vill inte be dem de är för otrevliga

* Är burarna rena? Är honor och hanar fördelade i olika burar eller lever hanar och honor i samma bur?
Vet inte för de har mest ensamma kaniner och liknande

* Kan personalen se skillnad på mushona och mushane?
skulle knappast tro det, vill inte fråga
**
* Vart kommer djuren ifrån? Grossist, föder dom upp djur i butiken, tar dom in djur från privata uppfödare?**
Imazo
**
* Hur upplever du urvalet av leksaker och burinredning?**
som en vanlig affär, kanske lite mindre

* Vad för sorts bottenmaterial och bomaterial har butiken att erbjuda?
toalätt, halm, spån och liknande

* Hur upplever du urvalet av foder?
brukar inte köpa foder där då deras mat oftast har ohyra i sig och är allmänt ofräscht
**
* Till sist, skulle DU godkänna din zooaffär?**
NEJ NEJ NEJ NEJ

ivanhoe81
2010-07-16 23:40
#3

* Vad heter zooaffären och vart finns den?
Parva Zoo /Djurmagasinet Karlstad

* Hur upplever du personalens bemötande och kunnighet om djuren dom säljer?
personalen helt oki, ger bra info och är de osäkra så kollar de upp det, när man kommer in till dem efter att man köpt djuret så frågar de direkt hur han/hon mår och hur det går med ens djur etc
man känner sig välkommen där

* Hur upplever du djurrumet, har dom ett djurrum? Är det rent, fräscht, luktar det illa, hur är ljudnivån?
rent och fräscht, tyvärr kan jag inte säga något om doften då jag saknar luktsinne, ljudnivån är så låg utom i fåglarnas rum men det är ju förståligt med allt fågelkvitter
de har 1 rum för smådjur, 1 för fåglar och 1 för reptiler och spindlar och andra terrariedjur

* Säljer de möss? Vad kostar mössen?
ja det gör de fina små krabater som är nyfikna
50kr för 1färgade och 75kr för fläckiga

**
* Skulle affären kunna tänka sig att sälja möss med stamtavla?**
vet inte har inte frågat

* Är burarna rena? Är honor och hanar fördelade i olika burar eller lever hanar och honor i samma bur?
fina burar med mycket sysselsättning, uppdelade i kön

* Kan personalen se skillnad på mushona och mushane?
ja, de har tillochmed bilder uppsatta så man kan se skillnad på dem och läsa om dem

* Vart kommer djuren ifrån? Grossist, föder dom upp djur i butiken, tar dom in djur från privata uppfödare?
troligtvis imazo men är osäker, har hört att de även kan ta från vissa uppfödare, de har kravet att möss och andra djur ska vara friska

* Hur upplever du urvalet av leksaker och burinredning?
stort, flera hyllor med div saker och burar

* Vad för sorts bottenmaterial och bomaterial har butiken att erbjuda?
det vanliga

**
* Hur upplever du urvalet av foder?**
bra och fräscht

* Till sist, skulle DU godkänna din zooaffär?
ja

Kristall
2010-07-17 00:07
#4

Bor i Finland men hoppas det är OK att jag skriver iaf :) Så kanske man får en liten uppfattning om hur en djuraffär i Finland kan se ut.

Vad heter zooaffären och vart finns den?
Faunatar, köpcentret Mylly, Raisio
Hur upplever du personalens bemötande och kunnighet om djuren dom säljer?
Trevlig personal, ganska kunniga faktiskt (köpte en kanin där en gång och då förklarade de hur viktigt det var med en stor bur, bra foder, motion osv.). De ställer upp och förklarar om man behöver hjälp med något, allt från foderval till träningstips.
Hur upplever du djurrumet, har dom ett djurrum? Är det rent, fräscht, luktar det illa, hur är ljudnivån?
De har ett djurrum, dit man inte får gå "bara för att titta" utan endast om man är intresserad av ett djur och då med någon ur personalen med sig. Tack vare detta är stressnivån ganska låg. Man kan dock se djuren genom en glasvägg. Rent och fräscht, definitivt. 
**Säljer de möss? Vad kostar mössen?
**Ja, i mån om tillgång. Minns inte exakt pris, men 15-20 euro (~150-200 kr) st.
Skulle affären kunna tänka sig att sälja möss med stamtavla?
Ja, det skulle de säkert. De sa att de är väldigt noga med vilka djur de tar in och kaninen jag köpte därifrån var renrasig m. stamtavla och kom från en registrerad uppfödare.
**Är burarna rena? Är honor och hanar fördelade i olika burar eller lever hanar och honor i samma bur?
**Burarna är rena och fina och har bra inredning, djuren verkar i allmänhet skötas ganska bra. Honor och hanar för sig. 
Kan personalen se skillnad på mushona och mushane?
Ja.
Vart kommer djuren ifrån? Grossist, föder dom upp djur i butiken, tar dom in djur från privata uppfödare?
Privata/registrerade uppfödare.
**Hur upplever du urvalet av leksaker och burinredning?
**Helt okej. Det är en ganska liten butik men man hittar ändå intressanta saker till djuren varje gång. Burarna är dock ganska dyra, men inte direkt dyrare än i andra djuraffärer i närheten.
Vad för sorts bottenmaterial och bomaterial har butiken att erbjuda? Hur upplever du urvalet av foder?
Till smådjur finns det kutterspån och aspflis, kanske något till, minns inte riktigt. Ganska bra urval av foder, gäller flera djurarter. Riktigt bra katt- och kaninfoder har de, samt en mängd olika fröer, färdiga blandningar, nötter osv. i lösvikt.
Till sist, skulle DU godkänna din zooaffär?
Absolut. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Mona22
2010-07-17 01:36
#5

#3 samma för Djurmagazinet i västerås.

Duktig personal, rent och snyggt. Mycket tillbehör.

MP160
2010-07-17 03:18
#6

#5 Har du löpt möss därifrån? Vilket av Djurmagazinerna menar du, det i Hälla eller i Erikslund? :P

Annons:
Mona22
2010-07-17 12:06
#7

#6 både och men gillar mest Hällas Glad

MP160
2010-07-17 16:38
#8

#7 Du har inte märkt av någon sjukdom på mössen därifrån eller så? Mössen jag köpte från Djurmagazinet i hälla för 1 eller 2 år sedan hade mycoplasma och var feta i pälsen och levde inte mer än 6 månader, så om dom har friska möss nu vore det ju underbart!

Mona22
2010-07-17 22:56
#9

#8 alla möss jag köpt därifrån har mått jättebra och varit supertrevligaSkrattande

Grodan
2010-08-20 05:51
#10

bumpalo


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2010-10-25 02:25
#11

Jag blev så glad vecka 1 jag bodde här och hittade en zoobutik i Luna gallerian att jag glodde in där. Jag vände och gick ut.

Det kändes som om allt stannat 20 år minst. Liten, trång och supertråkig butik. Ointresserad personal och djuren hade det tråkigt. Det stod Dansmus på en bur - då vände jag o gick ut…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2013-07-18 14:25
#12

Om du besökt en zoobutik nyligen fyll gärna i MP160s fina lista.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

lol girl
2013-07-18 15:20
#13
  • Vad heter zooaffären och vart finns den?
  • Arken Zoo, Infra city, Upplands Väsby
  • Hur upplever du djurrumet, har dom ett djurrum? Är det rent, fräscht, luktar det illa, hur är ljudnivån?Hur upplever du personalens bemötande och kunnighet om djuren dom säljer?
  • Råttornas bur STINKER oftast, men det är tyst och lugnt och alla har stora burar! ^^ Viss personal kan bra saker, medans vissa inte kan ett skit…
  • Säljer de möss? Vad kostar mössen?
  • Ja, två för 200 kr
  • Skulle affären kunna tänka sig att sälja möss med stamtavla?
  • Det tror jag faktiskt! 
  • Är burarna rena? Är honor och hanar fördelade i olika burar eller lever hanar och honor i samma bur?
  • De har bara honor
  • Vart kommer djuren ifrån? Grossist, föder dom upp djur i butiken, tar dom in djur från privata uppfödare?Kan personalen se skillnad på mushona och mushane?
  • Grossist antagligen… :( Ja, de kan se skillnad på könen.
  • Hur upplever du urvalet av leksaker och burinredning?
  • JÄTTE bra! En stor hylla bara med sådant! ^^
  • Vad för sorts bottenmaterial och bomaterial har butiken att erbjuda?
  • Aspfils, Toa-Lätt, spån och hampa! ^^
  • Hur upplever du urvalet av foder?
  • Köper inte foder där, men de har mycket, om det är bra vet jag ej
  • Till sist, skulle DU godkänna din zooaffär?
  • Ja, absolut, de har ganska bra koll på vad djuren behöver och ser till så att de får det! :D

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

Annons:
Upp till toppen
Annons: