Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2642 ggr
Musiken
2010-03-24 02:15

Piper?

Vet ju att moss kan pipa, men i hur stor utstrackning kommunicerar moss via pip-ljud? Har vaknat nagon gang pa natten av att de piper. Funderar pa om de tjaffsar, eller om de kanske till och med ar radda? Sparta pep till nar jag tog upp henne utan att hon var beredd pa det en gang namligen.

Annons:
LillyB
2010-03-24 03:36
#1

Det finns något i meningen "tyst som en mus". Om du hör dina möss pipa mycket på nätterna så kan de mycket väl bråka. Vad är det för kön på dom?
Många möss har svårt för själva "upp-plockandet" och kan pipa någon gång då men kan sen vara trevliga då de väl är i handen, så det är inte så konstigt. Pipiga möss kan däremot skvallra om att den är rädd/nervös av sig, så jag till exempel som ska pyssla med avel mest riktad mot temperament köper ingen pipig mus, men är det en sällskapsmus som piper så kan man ju bara pyssla om den lite extra och mer försiktigt. :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

StillaSinnet
2010-03-24 08:59
#2

Jag har ingen rekordlång erfarenhet att luta mig på direkt men av de 14 möss som bor här nu kan jag se olika typer av pipande. Precis som du säger så piper de i buren ibland. Jag har en hane som piper när han jagar de andra, som om han är lite upphetsad och stressad. Hononrna piper när de jagas av hanar för att paras och vissa piper när man ska ta upp dem.

Jag tror de kan pipa både av stress, rädsla och protest. Att pipa är hur som helst ett sätt att visa att de inte är i harmoni just då. Så tyder jag pipen.

Mina honor som just nu paras är underbart lugna i buren och i handen. då piper de aldrig men när hanarna kommer in blir de förmodlige både chockade och lite osäkra. Speciellt om de inte är i brunst precis då. dessa pipande är övergående. när de har vant sig vid hanen och han har lugnat sig något så sover de sött tillsammans.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Musiken
2010-03-24 13:18
#3

Okej, tack for svar :) De ar tre honor (systrar och halvsyster).

fiffiluren
2010-04-04 14:37
#4

mina piper också ibland, men det är nog bara under lite för hårdhänt putsning, en av damerna är lite extra känslig (hon bodde tidigare med en syster som barberade - kanske har nåt med det att göra?) annars är det ingenting, tidigare pep hon också om man petade henne på rumpan.

Så här piper dom i protest eller i överraskning - som jag har uppfattat det iaf.

Hanarna jag hade pep mycket när dom bråkade, man jag har än så länge inte haft några honor som varit i slagsmål eller ens rangbråk. Allt har gått mycket smidigt med dom :)

Grodan
2014-01-07 17:57
#5

Känner att vi behöver en artikel om den tysta musen som kan pipa ibland… Till det behöver vi kartlägga när mössen piper och anledningarna till det.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: