Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1889 ggr
amaira
2010-03-16 20:12

silver o pale-lilac. Grodan!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, jag vet ingen annan än Grodan som eventuellt kan svara mig.

Är detta pale-lilac? (och tan, det är alla här fast jag inte skriver ut det)

Hur ser en pale-lilac argente ut? Mörkare då? Mer skillnad på över och underpäls? Denna är tickad, men jag antar att det är blågenen som "klumpar ihop sig"?

Den andra tror jag är dove.

 Klicka på miniatyrbilden uppe i högra hörnet så kommer en större bild fram.

Annons:
amaira
2010-03-16 20:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Pale lilac igen. Annars är det pale lilac argente, (eller bara lilac-argente skrivs det kanske)

Pale lilac är ju alltså en lilac med rödögdgen, och lilac är både chocolate och blå samtidigt. Om nån undrar. Skrattande

amaira
2010-03-16 20:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Vad har vi här? Bakom pale lilacen. Blue argente?

amaira
2010-03-16 20:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Och så över till silver. En svag brunton finns där, troligtvis för att hon är chocolatebärare. Men visst är hon silver?

 

StillaSinnet
2010-03-16 20:22
#4

Fasen vilka underbara toner! Finns det mörka linser till rödögda varianter :P…vill ju ha dessa färger men svartödga.

Grodan får snabba sig på, spännande det här!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

amaira
2010-03-16 20:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Samma silvertjej med syrran pale lilac.

Haha Artlink, du får köra med linser! Färgerna kommer sig av rödögdgenen (som du ju vet).

amaira
2010-03-16 20:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Samma igen, bara för att de är söta. Kyss  De har växt på sig lite sen de här sista fotona togs.

Annons:
amaira
2010-03-16 20:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Silvergrabb. Det kan väl inte vara annat än silver (inte dove, alltså) med den här utsökta nyansen av ljust ljust blått på lite blå botten, så den ser nästan isblå ut?

Och sedan tanfärgen som blekts till nästan osynligt? Blått bleker ju tanfärg en smula.

Tyvärr har även han en svag brunton (chocolatebärare) även om det inte syns på fotot.

Å andra sidan gör det inget, för jag avlar ju inte på blått/silver (det ser ni väl? Obestämd )

De här grabbarna är i alla fall jätterara!!! Bättre än tjejerna blev.

amaira
2010-03-16 20:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Så har vi pappa Lex-Björn, som jag reggat som silver/tan.

 

Men är han?

amaira
2010-03-16 20:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Mamman har jag reggat som blue-argente, men är hon?

Någon av föräldrarna är inte vad jag sagt, när ungarna ser ut såhär:

 

För visst har jag två dove med i gänget här?

(dove=rödögd svart; om båda föräldrarna är blå, kan ungarna inte bli annat än blåa varianter, inte svarta varianter)

amaira
2010-03-16 20:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Och den här då, som jag visar magen på. Mörk dove? (tanfärgen indikerar i alla fall "inget blått"). Eller blue argente? Eller något annat? han harockså en brun ton, som var mycket brunare förut. Det är föst de senaste dagarna han börjat se ut som dove.

 

Silver i förgrunden och pale lilac klättrar i min hand.

amaira
2010-03-16 20:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

- Låt bli min mage! Det kittlas.

 Jag skulle gissat lilac från början, men som tur är är alla rödögda, så utbudet av möjliga färger är begränsat.

amaira
2010-03-16 20:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Sista bilden, ett gäng smågrabbar.

Alla bilderna kan ses i större format genom att klicka på miniatyrbilden uppe i högra hörnet.

amaira
2010-03-16 21:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Hittade ett foto till, ett gammalt på mamma Kox Pomona som ung, som jag reggat som blue argente. Är hon inte??

 

Annons:
[TomasH]
2010-03-16 21:14
#14

Silver och ljusa dove kan likna varandra väldigt mycket men eftersom vi inte har några renavlade silver i Sverige "lider" våra mycket av den berömda ihop-klumpningen av pigmentet i hårstrået. Det visar sig genom att musen ser mjölig ut. Har musen något rött pigment blir det lite lättare att se skillnad: den blå genen påverkar även rött pigment och bleker detta till creme. Man kan jämföra med katter: svart-röda katter blir blå-creme. Jag har dömt fina silver-tan med ljus och jämn silverfärg och med orange magteckning de är absolut genetiskt dove-tan.

[TomasH]
2010-03-16 21:17
#15

På bilden i inlägg 3 kan man tydligt se en silver med den typiska vetemjöls-effekten

[TomasH]
2010-03-16 21:19
#16

nr 10 är en dove-tan

amaira
2010-03-16 21:23
#17

Ååhhh Tomas!!! *blir överlycklig*

Tack, tack, tack snälla du!!!!!!!!!!!!!!!

amaira
2010-03-16 21:28
#18

Då gissar jag på att pappa Lex-Björn # 8 är dove/tan, även om han är ljus. Något "vetemjöl" ser han väl inte ut som? Fast, visst ser han "tickad" ut? varför det? Har sett fler tickade dove förut. Varför?

[TomasH]
2010-03-16 21:31
#19

Varsego!

Jag kan fortsätta med att pale lilacs är väldigt ljusa och lika silver. Skillnaden märks bäst när man som du gjort sätter dem bredvid varandra. Pale lilacs (larvigt namn egentligen) har en varm ton och jag tycker att det är tydligt att de är både silver och champagne samtidigt.

Grodan
2010-03-16 22:38
#20

Jag tycker musen som är Silver har en tydlig Silverblå nyans som inte Dove får hur ljusa de än är…

Du har helt korrekt med dina antaganden om Pale Lilac, amaira. Jättetjusig mus!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
amaira
2010-03-17 09:52
#21

Stort tack båda två!!! Kyss

Skönt att veta säkert, och inte bara gissa.

Grodan
2010-03-17 19:45
#22

#19 Jag tycker att Pale Lilac är ett jättefint namn Tungan ute

#21 Du kan, bara vill ha bekräftat att det är rätt


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2017-07-23 11:46
#23

❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: