Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 6679 ggr
enbartmalin
1/6/10, 2:34 PM

Natal kullen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite bilder på min nuvarande Natal kull.

En hel hög med olika färger.

Hälsningar Malin

Annons:
enbartmalin
1/6/10, 2:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Barn 1&2

Hälsningar Malin

enbartmalin
1/6/10, 2:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

3&4

Hälsningar Malin

enbartmalin
1/6/10, 2:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

5&6

Hälsningar Malin

enbartmalin
1/6/10, 2:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

7&8

Hälsningar Malin

enbartmalin
1/6/10, 2:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

9&10

Hälsningar Malin

enbartmalin
1/6/10, 2:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

11&12

Hälsningar Malin

Annons:
enbartmalin
1/6/10, 2:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

13&14

Hälsningar Malin

enbartmalin
1/6/10, 2:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

15&16

Hälsningar Malin

Littlem
1/6/10, 4:07 PM
#9

Ja ntalbebisar ser verkligen ut som små trollungar tycker jag :P  Gles lång päls och knubbiga kroppar. Himla söta dock!

MP160
1/6/10, 7:20 PM
#10

Jösses ja, trollungar, minst sagt! Jättesöta!

[Kamillah]
1/6/10, 7:24 PM
#11

Får man fråga vad som är skillnaden mellan natalmöss och "vanliga" möss? kan man ha den tillsammans? Kollade lite bilder på google men de ser ju nästan likadana ut :P

enbartmalin
1/6/10, 8:25 PM
#12

#9 Du hade också nataler?

#10 Tack :)

#11 Dom är större, rundare och har stora ögon. Dom har tätare päls och är mer eller mindre lukt fria.

Hälsningar Malin

BMEXX
1/6/10, 8:29 PM
#13

Du kan få sända nåra på posten till mig;)

// Pabblo

Annons:
Littlem
1/6/10, 9:07 PM
#14

# Hade ett tag men sen gjorde jag mig av med dem då det vart lite mkt gnagare härhemma.

enbartmalin
1/6/10, 9:22 PM
#15

Jag har fått lite roliga färger med, har fått det vanliga agouti och tecknat. Men har även fått svarta och latte färgade :)

Hälsningar Malin

Littlem
1/6/10, 9:58 PM
#16

Mm, på tropikhuset där jag va förut hade de ju natalar i mer ovanliga färger än de "standard" grå/vita jag sett innan.

UlrikaD
1/6/10, 10:52 PM
#17

Hur ser vuxna nataler ut?

Gosar man med dem som med vanliga möss, eller vad har man dem till? Kan de också bo i mindre flock eller bor de två och två?

Grodan
1/7/10, 10:21 AM
#18

haha… de är sååå fula när de ser ut som halvflintis gubbar… hehe Tungan ute


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

enbartmalin
1/7/10, 10:22 AM
#19

#17 Man gosar vanligen inte med nataler nej. :) Dom kan bo hur många som helst i stort sätt.

Hälsningar Malin

Annons:
UlrikaD
1/7/10, 7:11 PM
#21

#19 Är de inte sällskapliga alls? Vad har man dem till, titta på?

UlrikaD
1/7/10, 7:12 PM
#22

#20 Jamen, de hade jag ju sett. Tyckte de såg tuffa ut!

sarae
1/7/10, 7:16 PM
#23

med tanke på att en av dem försökte hugga huvudet av en prydnadstomte när jag var nere hos malin, så skulle jag nog inte kela med dem :P

söta rumpnissar är de iaf>!

UlrikaD
1/7/10, 7:19 PM
#24

#23 Men jag vill kela med såna ju.Tungan ute

enbartmalin
1/7/10, 7:43 PM
#25

Det är som att ha pygmémöss eller sebramöss Ullrika ;) Du kelar inte med dom heller. :)

Hälsningar Malin

UlrikaD
1/7/10, 7:46 PM
#26

Attans då! Då får jag ge mig. Kilar genast och pussar på tam-mössen istället.Flört

LillyB
2/13/10, 2:43 AM
#27

Riktigt riktigt söta! Ger mig lite nostalgi då jag hade nataler och fick natalbebisar! :)

Jag hade två individer som faktiskt var gosiga och kunde sitta i handen och ta det lugnt, samt ca 3 ungar av alla kullar jag fick. Resten var sjövilda och bet i händerna. De är dock väldigt intressanta att sitta och titta på. Ska bli intressant att se hur natalen utvecklas med tiden, den kanske kan bli mysig den med om man avlar rätt. :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Annons:
UlrikaD
2/13/10, 3:28 AM
#28

Hur ser de ut nu?

Musiken
3/7/10, 3:19 PM
#29

Oh ge mig en pa stubben!

enbartmalin
3/7/10, 3:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Här har vi en av dom svarta

Hälsningar Malin

enbartmalin
3/7/10, 3:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

En agouti

Hälsningar Malin

enbartmalin
3/7/10, 3:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

En liten från en yngre kull

Hälsningar Malin

enbartmalin
3/7/10, 3:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

En champange

Hälsningar Malin

enbartmalin
3/7/10, 3:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Dom svarta är inte så svarta, men betydligt mörkare än agouti.

Hälsningar Malin

Annons:
Vattnadal
3/7/10, 3:56 PM
#35

Hade det varit tammöss, så hade jag sagt att de svarta var agouti och agoutin var cinnamon. Lustigt när samma färg ska heta olika på olika djursorter. För mig är svaret en solid färg och en agouti tickad i svart/gul/brun.Tungan ute

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

enbartmalin
3/7/10, 5:31 PM
#36

#35 Eftersom Den "svarta" inte är "orginal" och i mina ögon är den "orginal bruna"(så som dom ser ut i naturen) agoutin.

Den ljusbruna är så dom ser ut i det vilda. Den "svarta" är en helt ny färg.

Hälsningar Malin

Musiken
3/7/10, 5:33 PM
#37

Hur nara ar de beslaktade med tammoss? Gar de att para? Funderade pa hur de nya fargerna fatts fram.

enbartmalin
3/7/10, 5:36 PM
#38

#37 Dom går inte att para med tammöss :P Absolut inte, tammusen är dödens då skulle jag tro.

Färgen har väl kommit fram precis som med alla djur, lång avel, ofta mycket inavel.

Hälsningar Malin

Musiken
3/7/10, 5:37 PM
#39

Ah pa sa vis.

enbartmalin
3/7/10, 5:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

En hög med blandade åldrar :)

Hälsningar Malin

enbartmalin
3/7/10, 5:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

En av dom yngre

Hälsningar Malin

Annons:
enbartmalin
3/7/10, 5:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

En riktigt söt liten dam

Hälsningar Malin

enbartmalin
3/7/10, 5:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

En av mina favorit töser, hon har så fina prickar på rumpan Kyss

Hälsningar Malin

enbartmalin
3/7/10, 5:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

En karamell hög till :)

Hälsningar Malin

Ratata
3/7/10, 7:43 PM
#45

Åååh, de bläsade ser ju ut som små minigrävlingar! Vad gulligt :)

[isdrakee]
1/9/11, 10:23 PM
#46

Vad fina dom är. :P Vad säger lagen om minimimått för dessa? L80 tar ju bara upp brunråtta, husmus, gräsmus och taggmus,. Måste man egentligen följa djurparkenas föreskrifter ifall man har nataler?

enbartmalin
1/9/11, 10:50 PM
#47

Eftersom dom inte står med i L80 så går dom under L108.

Dock har nog inte JBV koll på dessa möss, när jag mejlade och undrade om man kunde ha dom på samma mått som tammus så svarade dom ja utan att uppenbarligen ha koll på sina egna föreskrifter :P

Hälsningar Malin

[isdrakee]
1/9/11, 10:58 PM
#48

Hehe, okej. Verkar tyvärr allt för vanligt att dom inte har koll.

Vad kör du för mått själv? ;P

Annons:
enbartmalin
1/9/11, 11:03 PM
#49

#48 Jag har inga natal som var längre. Men jag hade vad som var lämpligt vilket jag har på alla djur :P

Tammössens minimumkrav är försmå, pygmémöss och natalmöss minimumkrav är orimliga :P

Hälsningar Malin

[isdrakee]
1/11/11, 11:07 AM
#50

Jag blev nyfiken och var tvungen att kolla i L108.

Deras bur ska alltså vara 2,2 meter hög och ha en bottenyta på minst 2m² (4m² om den ej är insynsskyddad ovanifrån).

Jo det kan man kanske kalla något orimligt. :P

enbartmalin
1/11/11, 11:26 AM
#51

#50 Hamnar dom inte chilla måtten, det brukar gnagare under en viss storlek göra?

Alltså 0,5kvm och 1 meter höjd, om mitt minne har rätt dvs

Hälsningar Malin

Novis10
1/11/11, 11:29 AM
#52

Asså jag visste inte ens att sånna här möss fanns!

Dom är ju skit häftiga och sööta!

//Nova
Besök gärna min hemsida här.


Medarbetare på Hamster ifokus!

[isdrakee]
1/11/11, 11:36 AM
#53

Borde dom inte klassas som "Övriga marklevande gnagare < 0,25 kg"?
I så fall är det dom måtten jag angav. Men ifall det är fel så vill jag gärna veta vart i L108 jag ska läsa. :P

enbartmalin
1/11/11, 4:59 PM
#54

Då har det ändrats eller så minns jag helt fel? :S

För fel har du inte läst, jag gick inte och kollade precis :P

Hälsningar Malin

MoaL
1/12/11, 5:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Ååh! Vill ha, vill ha, vill ha! Och vilken vacker färg, den där ljusbeigegula! Jag lovar och svär, bodde du närmare så hade du fått skaffa alla inbrottslarm som finns, samt vakthundar och säkerhetsvakter. ^^ Jag ÄLSKAR natalpälsmöss, och en tam natal är bland det goaste och snällaste som finns - fast då måste man förstås lyckas pricka in en snäll en också, vilket inte alltid är det lättaste. Flört

Kamillah: Ser likadana ut? Om man lägger till ytterligare ett par möss i storlek kanske, men inte annars. :P Lägger till en dålig bild för jämförelse, på en tammus och världens snällaste natalkille. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
[isdrakee]
1/13/11, 7:57 PM
#56

#54 Jag antar att det du menade skulle kunna vara:

"Domesticerade former av gnagare

Arter > 0,25 kg

brun råtta Rattus norvegicus dom.

degu Octodon degus dom.

liten chinchilla Chinchilla lanigera dom.

_
marsvin Cavia porcellus_

stor chinchilla Chinchilla brevicaudata dom.

Domesticerade former av gnagare

Arter < 0,25 kg

8 § Utrymmeskrav enligt följande:

Säsongsförvaring: Bestämmelser avseende utrymmeskrav finns i bilaga 4 till den i 4 § nämnda författningen.

Utrymme: 0,25 m²/djur dock minst 1,5 m². Höjd 1 m.

Minsta skyddade sida 1 m.

Utrymmets utformning: Bolåda ska finnas. Ökenråttor ska ha
grävmöjligheter. I övrigt gäller 12-18 §§ i det kapitel som nämns i 4 §."

Så då är frågan ifall dom klassas som domesticerade eller ej. Fast 1,5 m² är ganska saftigt det också.

[isdrakee]
1/13/11, 8:02 PM
#57

Känner ni förresten till några bra skötselråd på nätet för nataler? Recept på grundfoder och sånt? Den bästa jag hittat hittills är denna.

Är det stor skillnad i skötsel mellan nataler och vanliga möss? Hade en vanlig SAMLA låda (den största eller näst största modellen) från Ikea fungerat bra (om man bortser ifrån eventuella överdrivna minimimått)?

enbartmalin
1/13/11, 9:23 PM
#58

#57 Dom gnager sig igenom plast utan problem :P
Jag hade en som rymde upp ovan på mitt avarie, den vågade inte hoppa så den började gnaga hål på väggen ^^

Dom kan även gnaga genom sånna metal(?) myggnät ;)

Skötslen är ungefär den samma.

Hälsningar Malin

MoaL
1/13/11, 9:51 PM
#59

Precis, nataler gnager sjukt mycket, det måste man vara beredd på så att man håller koll om man har plastbotten. Mina gnagde sig också ut ur sin bur, genom plastbotten, men buren stod på en hylla och precis som med enbartmalins natal så tordes de inte hoppa så de skalade väggen 80cmx1-1½dm (LxH). :S Mindre vackert - och jag blev inte nöjd. Skrikandes

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[isdrakee]
1/13/11, 9:57 PM
#60

Vilka jobbiga rackare. ;P Många håller dom i labburar, är det starkare plast i sådan tro?

enbartmalin
1/13/11, 9:59 PM
#61

#59 Min hyresvärd var INTE nöjd när jag flyttade :P

#60 Ett väl säkrat akvarium eller absloult det bästa ett terrarium med metal skenor.

Hälsningar Malin

MoaL
1/13/11, 10:06 PM
#62

Haha, nej det kan jag tänka mig. Tungan ute

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
[isdrakee]
1/13/11, 10:11 PM
#63

Nu har jag funderingar på att föda upp nataler som foder i framtiden eftersom det är så svårt att hitta bra foderdjur. Att hålla dessa i akvarium eller terrarium känns väldigt bökigt med tanke på hur ofta man måste tömma och skura rent hos smådjur. Ödlorna har jag en storstädning 1-2 gånger om året och då fungerar det alldeles utmärkt med terrarium.

Men vad gäller smådjur vill jag gärna att det ska gå smidigt. Att man lätt kan flytta på burarna, spola av dem i duschen och så.

Finns det verkligen inget lättare alternativ för nataler än glas? Gjorde en snabbgoogling och det verkar inte som dom klarar av att gnaga igenom labburar. Jag är dock inte insatt i storlekarna på dessa. Har sett några på diverse mässor och alla har sett låga ut. Kanske finns någon info här på sidan.

enbartmalin
1/13/11, 10:16 PM
#64

#63 Personligen är jag väldigt emot labburar. :/ Även den största tycker jag är lite väl liten. Inga klätter möjligheter i stort sätt, inte så lätta att inreda.. Tråkiga överlag.
Men visst, dom kan nog funka om du inte vill ha akvarium och inte vill ha nataler på rymmen.

Hälsningar Malin

[isdrakee]
1/13/11, 10:35 PM
#65

Nu är jag som sagt inte insatt i vilka mått labburar kommer i. Ett annat alternativ hade förstås varit att föda upp någon annan art. Men jag fastade för nataler pga folk påstår att dom ej luktar så mycket och att dom är större än vanliga möss.

enbartmalin
1/13/11, 11:43 PM
#66

#65 Jag kan rekomendera sebramöss. Inte super stora kullar, men får lika ofta som tammöss, luktar inte speciellt mycket, trivs i stora flockar.

Hälsningar Malin

[isdrakee]
1/14/11, 12:09 AM
#67

#66 Å dom är faktiskt riktigt fina. Ser så vilda och Afrikanska ut. :P
Har du erfarenhet av arten själv? Enligt den där Eva som skrev faktabladet om nataler så måste dom ha stora burar. Hon skrev att två stycken bör ha en bur som är 70 cm lång.

Det verkar vara ganska svårt att få en fungerade grupp. Är det inte riskabelt att ha dessa som foderdjur då det kommer bli en del flyttande av individer så att honorna får vila mellan kullarna. För jag antar att man inte kan ha ett gäng honor gå tillsammans med en hane hela tiden? Å andra sidan är det väl så dom lever i det vilda.

Dom verkar

Mymlan
1/14/11, 12:36 AM
#68

#66 Tänk på sebror kan hoppa ½ m up och lika långt framåt..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

enbartmalin
1/14/11, 12:42 AM
#69

#68 Ja dom kan göra det, men det är i försvar och ingen dom gör om dom inte blir hotade. Har själv ägt och avlat på sebramöss. Dom hoppar inte direkt mycket överhuvudtaget.

#67 Den största samlan kan du ha för ett avelspar om den är väl inredd på höjden med grenar att klättra och hänga på. Och så klart allt annat dom behöver. Jag får tyvärr inte länka till exo här inne, men eftersom du redan håller till där så kan jag putta upp några bild trådar jag har där till dig.

Hälsningar Malin

Annons:
[isdrakee]
1/14/11, 12:45 AM
#70

Ah du hann skriva medan jag uppdaterade min text. Det vore snällt om du kunde putta lite relevanta trådar.

Vill dock göra dig uppmärksam på det där jag frågade om att ha honor ständigt gående med en hane. Eller i avelspar som du nämnde.

silverorm
2/26/11, 2:39 AM
#71

#63 Vi har fött upp nataler i flera år som foder till våra majsormar, har även sålt till zooaffär. Vi har lärt oss den jobbiga vägen att nataler är riktiga utbrytarkungar!Glad Men faktisk funkar dunaburar om man bara sätter metallskivor vid fästen och runt vattenflaskhålet.

Har haft olika former av grupper, men en hane hos 4-5 honor har funkat bäst. Honorna samlar alla ungar tillsammans och diar varandras ungar. Hanen håller sig undan tills honorna börjar löpa igen. Honor som blir gamla, får stanna som pensionärer och hjälpa till med ungarna, har funkat bäst. Sk hippiekollektiv har fungerat oförskämt bra om bara buren är stor nog. För många hanar ger bara slagsmål och stress.

Våra djur kommer fram när man stoppa ner handen till dem, de tycker om att bli klappade och strykta över huvud och rygg, men gillar inte när man håller fast dem i handen. Annars rätt trevliga djur.Glad

UlrikaD
2/26/11, 2:42 AM
#72

#71 Har du nataler fortfarande? Vilka färger föder du upp?

silverorm
2/26/11, 3:04 AM
#73

#72 Jo vi har ännu nataler, men vi ska avveckla så småningom. Vi har fått fram agouti, champagne, tecknat o otecknat. Kan ju säga att vi har avlat på rätt så snälla djur, för det är inte kul o bli biten av en natal.. de är värre än råttbett..

Nu är det fridens i vår natalbur, hanarna har tagits bort så nu har vi bara honor som lever med sina ungar på olika tillväxstadium. Men det går ju att ha hanar tillsammans oxå om de har växt upp ihop, men då ska de leva utan honor annars blir det slagsmål och kastreringslusta.. likaså om man sätter ihop två vuxna främmande honor, de slaktar varann. Vill man ha en fungerande grupp köper man några systrar och några bröder som då inte är besläktade, natalhanar gillar inte att sitta ensamma som vanliga mushanar.

Är du intresserad av några djur är det bara att komma o hämta! Glad

UlrikaD
2/26/11, 3:07 AM
#74

Jag är intresserad. Dock inte intresserad av avel utan enbart en grupp av samma kön. Gärna tecknade.Skrattande

Bor själv i Göteborg.

silverorm
2/26/11, 9:41 AM
#75

#74 Du är välkommen att komma o plocka ut de djur du vill ha, de är alla snälla att hantera, jag använder alltid bara mina händer så händer är de inte rädda för, däremot min sambo tycker de är läskiga o opålitliga o använder skinnhandskar..o då bits de..jag klandrar dem inte.. men är man snäll mot dem är de snälla tillbax.Glad Kolla min hemsida o ring mig så bestämmer vi en dag du kan besöka oss. http://silverorm.weebly.com/

De du plockar ut slipper då bli ormmat oxå, o det är ju en trevlig tanke.Flört En man som vi köpte akvarium av fick djur av mig som han blev stormförtjust i, så som sällskapsdjur funkar de ju som med bara man vill. Skötseln av dem är enkel, sköts som tamråttor.

UlrikaD
2/26/11, 4:27 PM
#76

Jag hör av mig, helt klart. Måste bara se till att jag har en lämplig bostad åt dem först.

Annons:
enbartmalin
3/23/16, 9:47 PM
#77

Putt grodan, men här var bara champagne..

Hälsningar Malin

Upp till toppen
Annons: