Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 4252 ggr
Grodan
2009-11-28 19:56

Äta bajs?

He he…

Är det normalt att möss äter sitt bajs?

Jag har en åsikt, baserat på mitt magfläsk (dvs inga vetenskapliga fakta), och den är att fullt friska möss som ej matas med gräs inte äter sin avföring! Den kan vara helt fel, men så är i a f min åsikt - eftersom jag ju inte fått reda på någon annan spännande fakta om musen och dess äta-bajs-behov annat än att har musen ätit gräs så behöver den äta avföringen för att kunna tillgodogöra sig gräset.

Jag tror att möss som äter bajs har brist av något. Självklart kan jag ha fel. Jag har ju bara en åsikt.

Därför behöver vi fakta. Någon som vet något? Eller som har annan åsikt?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Dressan
2009-11-28 20:01
#1

Aha.. har aldrig varigt med om att mina möss äter bajs.. men skulle vara kul å få veta varför de göre :)

Mvh Caroline

Medarbetare på Svåra Tider

[Frida1761]
2009-11-28 20:24
#2

vad äckligt haha :D 

möss får för sig att göra  så mycket tokigt.. men att äta sitt eget bajs? Obestämd

[Emmla]
2009-11-29 10:59
#3

min mus åt sitt eget bajs, och dem får perfekt mat i min mening

fiffiluren
2009-11-29 12:25
#4

de vanligaste förklaringarna till att djur äter bajs är väl mineral/vitaminbrist (och tillvaratagandet av protozoer - då främst höätande gnagare) och sen har vi väl tristess, en del hundar protestäter bajs för att de har tråkigt (och/eller mv brist) och sen blir det en vana

Eller nåt… Jag har inte sett mina möss äta bajset, men dom har ju snittaf på det när de gått förbi och kollat vem/vad det var och sen inte brytt sig mer om det.

Så ta inte det jag säger som fakta, det kan finnas helt andra förklaringar till det också.

Camillhe
2009-11-29 12:29
#5

"3 Kan inte du beskriva i detalj din perfekta mat.

Aviendha
2009-11-29 13:13
#6

Hittade lite olika studier, en får ni här, hade inte tid att titta närmare på det hela. Ni kan nog inte se mer än abstract, men det är en sammanfattning av hela studien.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3803425

Annons:
MalinMalin
2009-11-29 15:24
#7

Jag tror möss äter bajs precis av den anledningen som många andra djur gör.

Är att våra djur i fångenskap får så bra och delikat mat så när den kommer ut i andra ändan så är den fortfarande full av vitaminer och andra bra saker och luktar väldigt gott så den äts gärna igen.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

[Frida1761]
2009-11-29 17:41
#8

#7 HAHA  xD

Grodan
2009-11-29 19:41
#9

ja, hundar äter ju bajs för att de kan typ… men möss har väl lite mer hjärnceller än så… fast #7 lät rätt bra… dock tror jag att möss är mkt bra på att ta till vara all näring som finns i maten… de kan ju t o m leva på stearinljus i det vilda - vet inte vad det finns för näring i det… hehe

(spånar o ordbajsar fritt…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Aviendha
2009-11-29 20:04
#10

Man har testat att tillföra vitamin B12 i dieten och sett att koprofagi minskat, men att det fortfarande förekommit ochg det verkar som att det finns fler anledningar än just B12 som gör att mössen äter sitt bajs. Kanske andra vitaminer, mineraler eller så. Det verkar även vara ett normalt, inlärt beteende för dem. Normalt förekommer ju inte koprofagi utan anledning, det finns alltså med största sannolikhet något som de endera saknar eller som de inte kan bryta ner och ta upp på en gång som gör att de utför detta.

Grodan
2009-11-29 20:14
#11

Tack Aviendha, mkt intressant! (nä, har inte orkat gå in på länken i #6 än… är sååå trött)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MalinMalin
2009-11-29 22:30
#12

Ja..testar min våra husdjurs bajs så är där gott om massa näring kvar…och även gott om smaker(Även om vi människor inte tilltalas av bajs) så gör många djurarter det.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Aviendha
2009-11-29 22:53
#13

Mängderna/koncentrationerna av de olika spårämnena/vitaminerna osv varierade även över dygnet, kommer på stående höftkula inte ihåg när och hur för vad men detta kan ju även göra att många inte ser koprofagi då det kanske sker på tider där vi normalt sett inte kollar på mössen? Bara en tanke då få verkar ha sett detta hos sina djur, inkluderat mig själv.

Annons:
Digitalis
2009-11-29 23:46
#14

Det finns ju inga enorma mängder bajs i buren om man säger så.. Och mössen har uppenbarligen inte några problem att bajsa vid/i maten heller.

Möss är vad jag har förstått det koprofager av naturen, så ser man sin mus äta bajs är det inget den tar skada av. Däremot kan det ju ligga något i att en mus som får bra mat egentligen inte behöver äta bajs. Ungefär som att en människa som äter allsidigt inte behöver vitamin- och mineraltillskott.

//frida

Camillhe
2009-11-30 03:05
#15

Jag tror fortfarande inte att det är bra när omnivorer äter sitt eget bajs. Bl.a  pga coli bakterier.

"Vissa djur äter sin egen avföring för att underhålla bakteriefloran i tarmen, men det kan också bero på psykisk störning. Herbivora smågnagare gör det regelbundet för att förbättra ämnesomsättningen av de svårsmälta växtfibrerna" Wikipedia

Nu är inte Wiki ngn superbra källa och de nämner att bl a råttor är korprofager och då är råttan det ENDA djur de nämner som äter sin egen avföring som inte är herbivorer.

Men normalt sätt äter inte råttor sin egen avföring, då är ngt fel på dom. Och jag är övertygad om att samma sak gäller möss. Djur som äter animaliskt protein ska inte äta sin  avföring då det bildas dåliga bakterier.

Aviendha
2009-11-30 09:14
#16

#15 Men colibakterier finns ju även hos herbivora gnagare som är kända koprofager, så jag förstår inte alls varför det enligt dig ska hänga på animaliskt protein i födan.

Ex kaninen är en koprofag just pga. svårigheterna med nedbrytning av cellulosa. Den lever på en näringsfattig kost och måste därför maximera sitt upptag. Möss är ju evolutionärt sett en riktig överlevare. De är omnivorer och kan klara det allra mesta. Kanske kan det vara så att de utvecklat koprofagi för att på det sättet kunna anpassa sig till en näringsfattig kost, ifall de skulle hamna på sådana ställen/perioder att det var det enda som erbjöds?

amaira
2009-11-30 13:28
#17

Hej Grodan Skrattande (och ni andra förstås Kyss )!

Du har rätt i din "åsikt" Grodan. Det här är spännande, och det blev en "artikel", fast jag kan ju inte skriva såna, så ni får ändra grupp, om ni vill.

Det finns en utmärkt bok att referera till, där det mesta om djurens biologi står, men jag minns inte alls titel eller författare eller något… Sorry.

Grodan
2009-11-30 17:24
#18

#17 Kyss Jättekul!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Camillhe
2009-11-30 20:17
#19

#16 men det bildas olika bakterier om ett djur äter animaliskt protein eller ej.

[Dominik]
2011-10-10 21:10
#20

Min hamster äter bajs :)

Annons:
Grodan
2011-10-13 20:32
#21

#20 Ja, vad ska jag säga? hamstrar… LOL Tungan uteFlört

Nåja, i den här tråden står en del saker som kan vara bra svar på frågan varför ifall du undrar…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Dominik]
2011-10-13 20:41
#22

#21 Haha ja, det gör det. Jag höll på att läsa lite :)

Grodan
2013-03-14 00:25
#23

Undrar, amaira, din artikel… vart tog den vägen?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
2013-07-27 21:51
#24

www.veterinaren.nu står det "Möss är koprofager så bli inte orolig om du ser din mus äta sin egen avföring. Det är helt normalt och ett viktigt sätt för musen att tillvarata näring och bakterier från tarmen." Hittade samma info även på wikipedia, både svenska och engelska sidorna. Så det borde ju vara rätt normalt att de äter sitt bajs. Och logiken min säger att ju mera hårdsmält föda de får, desto mera sannolikt är det ju att de gör det.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
2013-07-28 15:12
#25

#24 Jag tar sådana sidor med en nypa salt faktiskt och vidhåller vid mina teser om att det handlar om vitamin/mineralbrist samt utfodring med hö.

Gräs är svårsmält och behövs ätas "två gånger" för att kunna bli ordentligt nerbrutet. Detta har jag läst i en vetenskaplig skrift för länge sedan.

Men tyvärr har jag inte läst mer om saken så jag kan ju absolut ha fel… jag har ju bara en åsikt…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: