Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1319 ggr
[SarahOhrn]
6/5/09, 11:24 PM

Björkflis?

Jag undrar om man kan ha björkflis till mössen? Då min pappa fått en heeeeeeel del över när han kapat ved, tänkte isf frysa in det så ev parasiter försvinner…

Annons:
LinaIsabell
6/6/09, 1:00 AM
#1

Alla parasiter dör inte vid infrysning, tror jag.
 Vid 40 minusgrader hamnar alla bakterier i koma och vaknar upp vid upptining, och eftersom insekter och andra parasiter kan överleva extremt hög strålning med mera så är jag inte säker på att alla skulle dö av frysning.

Vet absolut inget om det, bara att bakterier inte dör, så det kanske fungerar. :) Förlåt om jag förvirrade dig nu.

LinaIsabell
6/6/09, 1:01 AM
#2

Kan tillägga att jag HAR FÖR MIG att björk inte ska användas pågrund utav något cancerframkallade. Jag kanske tänker på något annan träslag, så återigen förlåt för förvirringen.

[SarahOhrn]
6/6/09, 2:16 AM
#3

#1 Jo men grejen är att folk brukar frysa in hö för att bli av med parasiter så trodde det skulle funka.. Nån som har något annat tips?

Och ang. björken så är jag också lite osäker, men jag vet ju att barrträd har det cancerframkallande ämnet medans lövträd (åtminstone dom flesta) är okej! Men det va något med Björken under våren (skotten) eller nåt tror jag, därför undrar jag om det funkar eller inte : )

Grodan
6/6/09, 11:12 PM
#4

Björk är inte giftigt. Björkris är uppskattat av mössen. Dock vet jag inte om flis av björk är speciellt bra bottenmaterial. Ett bottenmaterial bör i största möjliga mån suga upp urin och inte lukta illa.

Hur gör du det till flis? Har din far en maskin som skär trä i små fyrkanter?

För att få bort alla tänkbara smittor bör man autoklavera. Det betyder upphetta till 130 grader C. Jag använder ugnen… (en autoklav är nog ganska dyr… hihi)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[SarahOhrn]
6/6/09, 11:26 PM
#5

#4 Det vetr jag inte men jag frågade honom om det verkligen va flis och inte spån eller nåt och han sa att det va flis. Jag har inte sett det än.. Han jobbar nämligen med att mäta virke o flis hela dagarna så han vet vad det är… Men det är just det jag undrar om det suger upp bra o sånt :S Vore ju lämpligt i så fall!

Men brinner inte träet då eller blir svart? :O Jag får testa björkfliset då om de funkar bra, om det inte skadar dom med gift eller så iaf.

Grodan
6/7/09, 12:01 AM
#6

inga av de grenar jag värmt i ugnen har brunnit… har dem i ungefär 30 min.

kanske räcker det om du låter fliset stå en månad i en säck någonstans torrt där inga djur kan komma åt det…

sedan kan du testa om det är bra… kanske är det jättebra! och billigt för dig blir det ju oxå… blir lite avis…

kan din farsa fixa till flis från asp?

ni kan starta flis-bissniss… Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[SarahOhrn]
6/7/09, 12:54 AM
#7

#6 Okej, jag testar ugnen! Brinner de så brinner de då va de ju iaf gratis, haha ;D

Ja, jag får testa mig fram :p Men ska ju kolla om det verkligen är sån flis vi menar också, men som sagt, han jobbar ju med det och borde veta vad som kallas flis! ;D

Tror inte han akn fixa asp, jag har försökt men han sågar inte asp själv och jag tror inte han kan få tag på det lättare än nån annan.. :( Funderar på o ta med mig en säck o hälsa på han på jobbet o smita ut när lastbilarna kommer o ta mig nån säck, hahaha!

Det vore ju perfekt ;) Mamma såg idag när jag vunnit såna små gnagpinnar av päronträd, och sa "Fasiken att våra päronträd har ruttnat! Annars kunde vi ju börja sälja sånt.." :p

Grodan
12/8/12, 9:17 PM
#8

Intressant.

Jag har hört att björk suger upp fukt ganska bra. Någon som testat björkflis som bottenmaterial?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: