Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 4367 ggr
Svansar
1/12/09, 6:17 PM

Burbygge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ska bygga ut åt mina 3 möss så fort alla förberedelser är klara, och mina föräldrar låter mig våldgästa deras garage, hehe.

Såhär ser planen ut för tillfället, även om det lutar åt att jag gör den ytterligare 10cm längre och med spetsigt tak, jag är svag för spetsiga tak :)

Annons:
Svansar
1/12/09, 6:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har aldrig byggt burar åt möss tidigare, men åt lite andra djur, med varierande resultat.

Första buren jag byggde blev allt annat än vacker.. Men den fyllde sin funktion trots allt. 120cm lång, 140cm hög och 60cm djup.

Bilden är från burens första levnadsår. Den målades senare om då jag hade löss på råttorna, och de usla trähyllorna byttes ut mot kylskåpsgaller.

Nu är den körd till tippen eftersom jag inte har några råttor längre och den var för nedgången för att sälja.

Svansar
1/12/09, 6:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Andra buren blev snyggare, mer lättstädad men tyvärr söndertuggad. 90 cm bred var den, ca 2m hög och djupet låg någonstanns runt 60-70cm

Den är byggd av träramar som jag spänt ståltråd i. Sen fanns det en anordning på varje sida som gjorde att jag kunde spänna den ytterligare när allt var ihopsatt, så att tråden inte glipade och råttor kunde klämma sig igenom och fastna. Buren går att dela i tre delar, taket, botten och väggarna och ta in i badrummet för renspolning.

   

Idag har buren flyttat till granarna där den är hem åt två chinchillor.

MP160
1/12/09, 6:38 PM
#3

#1 oj, där måste dom levt loppan! om man hade så mycket plats ändå.. Tungan ute

Svansar
1/12/09, 6:42 PM
#4

#3 Japp det gjorde de! De ville knappt komma ut när de fick, särskillt inte på äldre dar, hanar :P

Svansar
1/12/09, 6:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Så tredje, största och sista bygget hittills. Jag byggde buren åt små finkar, men det blev Sugar Gliders istället. Den är ca 2meter lång, 2m hög och 70cm djup.

 

En liten bild på en av innevånarna -Vilda- bara för att hon är så söt!

Som ni ser så blir burarna bättre och bättre, så förhoppningsvis blir mössens nya bur skitbra!!

[Thiah]
1/12/09, 7:07 PM
#6

#5 VAD sjutton är Vilda? Urgullig är hon i alla fall och dina burar är ju jättefina.. Tänk om man var så händig ändå.

Annons:
Nikka
1/12/09, 7:37 PM
#7

Vart köper du allt material någonstans? Och hur mycket brukar det kosta?
Verkar ju fett bra att bygga sina egna burar! Skitfina är de! Jag är imponerad!

 

niffen
1/12/09, 8:22 PM
#8

#6 Vilda är en Sugar Glider, såkallad Sugis. Välkommen in på Exotiskadjur iFokus Flört

Svansar
1/12/09, 9:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Vilda är som sagt en Sugar Glider, eller som de också heter på svenska, "Australisk Flygpungekorre".

De är nattaktiva pungdjur som äter insekter, frukt, grönsaker och lite andra proteinkällor. De blir väldigt tama och sociala om man spenderar tid med dem och är super aktiva de få timmar om dygnet de är vakna.

#7 Materialet köper jag på närmaste brädgård/bygghandel. Jag kommer inte ihåg vad de två första burarna kostade att bygga, men det var inte så farligt dyrt, särskillt inte den andra då jag fick ståltråden gratis.  Gallret/nätet till bur 1 och 3 köpte jag i en djuraffär, och det var inte billigt direkt. Går säkert att hitta billigare om man orkar leta.

Bur 3 kostade mellan 3000 och 3500 kr att bygga, bets, lack och nät inkluderat. riktigt billigt med tanke på storleken. Dessutom fick jag hälften betalt av mina föräldrar som födelsedagspresent!

Har uppdaterat min ritning en aning nu, spetsigt tak och nytt mått på längden. Så här ser det ut, blev lite snett och vint i taket bara.

Obs! Ritningen är allt annat än skalenlig.

Nu ska jag räkna ut hur mycket glas det går åt och höra med far min som har koll vad det kan tänkas kosta.

[Thiah]
1/12/09, 9:20 PM
#10

#8 incoming  ;)

#9 gud så läckert, är dom ovanliga i sverige?

Svansar
1/12/09, 9:28 PM
#11

De är ganska ovanliga och rätt dyra, men är inte så svåra att få tag på, det inte är så stor efterfrågan på dem, inte så många som vet om att de finns.

Dessutom förökar de sig lätt, har man en hane och hona tillsammans får de ungar en gång om året, oftast 2 stycken. Men som med alla djur är det påfrestande på honan så jag hoppas att det inte är många håller dem i avelspar hela tiden.

De är flocklevande och sociala och ska leva minst två och två, även hanar går ihop med andra hanar. i det vilda kan de leva i familjegrupper omrkring 10 individer, jag har läst siffror så höga som 30 men vet inte hur säker den källan var.

[Thiah]
1/12/09, 9:30 PM
#12

Förökar sig lätt säger du och sen säger du att dom får 2 ungar  per år och är på en mussida där mössen för upp till 29 i en kull ;)

axilur
1/12/09, 9:31 PM
#13

#12 Var 19:e dag. ;)

/Anneli

Annons:
Svansar
1/12/09, 9:37 PM
#14

hehe, lätt sa jag, inte mycket/ofta! Gnagare förökar ju sig sinnessjukt snabbt! Sötnosarna :)

[Thiah]
1/12/09, 9:55 PM
#15

heheh.. tack Axilur för hjälpen ;)

#14 ja det sa du men jag måste ju få retas….. ;)

Svansar
1/12/09, 9:58 PM
#16

Klart man får! Vad tråkig världen vore annars!

[Thiah]
1/12/09, 10:06 PM
#17

#16 säg inte annat :D

Faxlin
1/12/09, 11:20 PM
#18

Svansar, jag måste säga att jag är djupt imponerad av dina bygg kunskaper. Finner inga ord helt enkelt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Svansar
1/12/09, 11:45 PM
#19

Tack så hemskt mycket!

Hemligheten är en far som arbetat som snickare som kan ge råd och har alla verktyg och maskiner man behöver! En mer eller mindre glad sambo som hjälper till är inte fy skam heller :)

[Thiah]
1/13/09, 12:50 AM
#20

#19  min pappa är med snickare och han har dessutom haft möss. Tyvärr bor han på fel sida av havet annars hade han "fått" en sån där "nr2 bur" åt mig ;D hehe

Annons:
Grodan
1/13/09, 1:21 AM
#21

Wow, vilka fina burar du bygger! Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Faxlin
1/13/09, 8:28 AM
#22

#19: Ja det låter som om du har en bra kombination där. Tror jag måste visa min sambo denna tråd och ynka mig liiite. Han kan faktiskt snickra min gubbe med. Är utbildad som snickare men jobbar med trä på annat sätt nu. Så material är aldrig problemet här. det är mer att min kära sambo ska prioritera det jag prioriterar. Tyvärr är det inte ofta vi prioriterar samma saker :-) Tänk just nu prioriterar han en lagad bil. Då jag vill ha musbur. Tungan ute

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

lol girl
6/27/13, 6:23 PM
#23

Nu blir jag super sugen på att bygga bur ju!

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

[hasselmusen]
7/26/13, 10:57 AM
#24

Ja me fantastiskt!

Upp till toppen
Annons: