Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 2997 ggr
Terato
2008-11-21 23:42

Stämningar inom olika djurvärldar OT

Nu startar jag en ny tråd. Utifrån en annan tråd(denna) gled vi in på om det är olika bra stämning inom olika djurvärldar. Det är tydligen ett hett ämne och bättre att diskussionen fortsätter här.

Ligger det någon sanning i att det är olika bra stämning inom olika djurvärldar?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Annons:
Terato
2008-11-21 23:44
#1

#35Bild på Grodan

Grodan

08-11-20
21:09

Hantera inlägg

Jag tycker det är rätt god ton här i tråden, men Guldgruvan skicka ett pm till mig om du känner att det är något inlägg som känns som påhopp.

Jag hoppas att jag kan skriva några rader i ämnet… är det fel av mig så får ni slå mig…

Jag kan förstå om man tröttnar på hamstrar och vill ha möss istället faktiskt. Flört Jag har ju aldrig förstått tjusningen med hamstrar, aldrig ägt någon och kommer aldrig göra det heller. Vad jag däremot kan oroa mig lite för när jag läser mellan raderna är tid… Jag har fått för mig att hamstrar inte kräver så mkt tid i anspråk och att de inte har direkt de stora matbehov som möss har. Som musägare behöver man eg inte ha så mkt tid annat än till att dagligen se till att mössen har mat, vatten, en ren bur och en trevlig miljö. Möss KRÄVER inte att man umgås, gosar och pysslar med dem varje dag som t ex råttor, hundar mfl djur (de mår självklart bra av att man gör det, men de KRÄVER det inte!). Jag själv vill gärna göra mig av med många av mina råttor och satsa mer på mössen, just för att möss inte är lika krävande. Tidskrävande vet jag inte, utan krävande på ett annat sätt lixom. En annan anledning till att mitt musintresse är större än mitt råttintresse är givetvis folket med samma intresse. Generellt sett är musfolk underbara varelser och råttfolk elaka. Och jag misstänker att man kan göra en liknande parallell med "hamsterfolk" - att de är elaka…

Vad grundar jag nu ett sådant uttalande på? Tja. I mus-svängen hörs aldrig skitsnack om folk. Väldigt sällan behöver folk vara oärliga och ännu mer sällan förekommer prat och/eller anmälningar om vanvård. Vi vill också ha det så. Jag vill ha det så. Jag kan erkänna mina fel och kan ta kritik hyffsat bra - så länge det framförs på bra sätt. Och så pass mycket kött har jag på benen att jag VET att detta är unikt. Främst på internet bråkar djurfolk med varandra och ibland finns ingen hejd på elakheterna. Givetvis kan intresset då bli lidande. Man kan ha djur utan att vara med andra som har samma slags djur, men ofta vill man ju faktiskt ha "någon att leka med"… (missförstå mig inte nu när jag skriver leka…)

Om jag då som inte intresserar mig ett skvatt för hamstrar ändå har insyn i att det förekommer mycket skvaller, elakheter och hätska debatter säger väl ändå det ganska mycket om hur infekterad hamstervärlden är av dålig stämning. Jag vet inte exakt hur man löser det, men jag antar att man behöver bli mer ärlig och öppen och ta saker och ting med rätt person och inte gå bakom ryggen på varandra. Att vara lite ödmjuk, att ha förståelse, tålamod och kanske också ibland rycka lite på axlarna - inte bry sig så himla mkt om vad andra gör, inte leta så mkt fel på andra samt inte lägga sig i saker som inte angår en… Man kan t ex fika utan att prata skit om andra, man kan ha kul även med folk som man är avundsjuk på och jag LOVAR att det känns underbart i hjärtat när man säger det till personen: Jag beundrar dig! Gud vad du är duktig!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
2008-11-21 23:44
#2

#36Bild på Guldgruvans1

Guldgruvans1

08-11-20
22:22

Hantera inlägg

Tack Grodan!

Jag lovar…Pmar om det är något som blir för mkt….

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
2008-11-21 23:44
#3

#37Bild på Mistletoes

Mistletoes

08-11-21
18:58

Hantera inlägg

Tror iof att själva "grejen" var att göra sig av med hamstrarna pga av tidsbrist för att 2 minuter senare ropa efter möss som även dom tar tid..

Som sagt - bättre att vara rak och ärlig!

"skitsnack" tror jag förekommer i alla föreningar där det finns tjejer/kvinnor med i ;) bara mer eller mindre, Kul att höra dock att det är extremt lite i musvärlden =)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
2008-11-21 23:45
#4

#38Bild på Muszimba

Muszimba

08-11-21
19:49

Hantera inlägg

Vet att Hamster.ifokus och SHF har stängt av en medlem pga sitt beteende mot både köpare och klubb. Så är inte vi på Mus.ifokus

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
2008-11-21 23:45
#5

#39Bild på Guldgruvans1

Guldgruvans1

08-11-21
21:08

Hantera inlägg

#37 Jag har som sagt inte avskaffat mig mina sällskapshamstrar, och mössen är eg. i själva verket en present till mina döttrar som jag lovat lääänge. Men det hade jag eg. inte behövt förklara om ni inte ifrågasatte mig.

kanske man ska vara djurlös helt bara för man har tagit paus eller lagt ned för oviss tid?

Är det så ni tycker?

*för övrigt väldans trött på irriterande frågor som det inte finns en mening med*

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
2008-11-21 23:45
#6

#40Bild på PixelMollan

PixelMollan

08-11-21
21:24

Hantera inlägg

De finns väl en mening med alla frågor :S Annars är de ingen fråga.. :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Annons:
Terato
2008-11-21 23:45
#7

#41Bild på Bella-R

Bella-R

08-11-21
21:42

Hantera inlägg

När du ändå går in på det #35 så måste jag bara säga att det där var skrattretande, ursäkta men hur i hela världen kan man sätta folk i kategorier som musfolk=snälla, hamsterfolk=elaka?! Det är väl ändå inviduellt?! Hur kan man avgöra på bara mus.ifokus att musfolk är ett "schysst" folk och avgöra på hamster.ifokus att hamsterfolk e ett taskigt folk?! Det är nog många hamster och musägare som för det första inte deltar i dessa forumen, sen, för det andra, tycker jag bara att det är omoget och trångsynt att, efter vilket husdjur man har, avgöra vad man är för ett folk. Helt otroligt..

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
2008-11-21 23:45
#8

#42Bild på Pimu

Pimu

08-11-21
22:06

Hantera inlägg

_sen, för det andra, tycker jag bara att det är omoget och trångsynt att, efter vilket husdjur man har, avgöra vad man är för ett folk. Helt otroligt..

_Värför inte skriva ett PM o diskutera sådant här me personen de berör istället för att envisas att skriva/förstöra en tråd ?!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
2008-11-21 23:46
#9

#43Bild på Terato

Terato

08-11-21
22:09

Hantera inlägg

Om ni nu vill bevisa att hamstermänniskor är bra folk så framgå då med gott exempel i den här tråden tycker jag! ;)

Givetvis handlar det om personer och individer och givetvis är det fel att dra alla över samma kam.

Men visst ligger det en viss sanning i det Grodan säger? Hur känner ni själva, hamtermänniskor? Är det jobbig stämning i hamstervärlden? Finns det andra som har påpekat det? Vad tror ni det beror på? Kan man göra något åt det?

Jag är musmänniska men också råttmänniska. Råttmänniskor är ofta duktiga, pålästa människor men tyvärr också ofta elaka. Jag har dock förhoppningen att t.ex människorna på råttor iFokus försöker att jobba för en bättre stämning och mer passande attityd. Hoppet är det sista som överger en..

Det finns en underbar bok som alla borde läsa. "Konsten att vara snäll" med Stefan Einhorn. Den tar upp vikten i att vara snäll och vilja andra väl. Också att faktiskt alla tjänar på att vara snälla! Dessutom är människan i grund och botten villig att vara snäll. Vi väljer ofta goda gärningar. Men ibland gör vi det inte och det kan ha sina orsaker.

Om jag bekymrar mig för en annan persons djurhållning så ska jag fråga mig själv hur jag får bästa möjliga utgång av detta. Hur hjälper jag ägaren/djuret? Varför vill jag ifrågasätta? För att visa att en person är dålig eller för att faktiskt ärligt vilja hjälpa? Ibland kan man behöva riva i. Men man bör välja sina tillfällen. Och det är skillnad på att säga till ordentligt och att vara elak. Vi här på mus.ifokus kommer aldrig tillåta en elak ton.

Jag tror inte heller att hamstrarna lider för att de omplaceras. Som sagt gäller det att ta ansvar för sina djur hela vägen ut. Och håller fullständigt med Grodan om att det även är skillnad från djur till djur. Att omplacera en hund eller katt gör större skada och det är också ett större ansvar man drar på sig när man skaffar ett sånt djur.

Alla är dumma ibland. Ibland medvetet, ibland omedvetet. Men man är ansvarig för allt man säger och att medvetet fundera på hur man uttalar sig är en väldigt viktig del i att vara en god medmänniska!

Egentligen borde jag inte ta den här diskussionen för jag vet hur den urartar. Men nu har jag sagt mitt!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
2008-11-21 23:46
#10

#44Bild på Bella-R

Bella-R

08-11-21
22:14

Hantera inlägg

#42 Det var ju ändå Grodan som satte igång det, så jag bara passade på att säga min åsikt i det hon skrev. Håller inte med för fem öre. Sen har nog tråden redan spårat ur för länge sen.. såå?

#43 Jag håller inte med dig, tycker inte att det ligger nån sanning alls i det grodan säger, tyvärr.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
2008-11-21 23:46
#11

#45Bild på PixelMollan

PixelMollan

08-11-21
22:28

Hantera inlägg

Okej.. här får man DIREKT dommen - elak människa. bara för att jag har hamstrar. Faktiskt lite skrattretande…snacka om att dömma alla över samma kant. Och ja. jag e hamstermänniska, men även en musmänniska hade tagit åt sig om någon skriver en sån ologisk åsikt. Alla människor är olika.
Har haft en mus, är jag snäll då, eller är jag elak för att jag har fler hamstrar än vad jag har haft möss. De kan man ju fråga sig då.. Är maria elak eller snäll för att hon har haft hamstrar och nu vill ha möss, eller är hon kanske en bättre snällare människa nu när hon har möss. Nej så kan man inte resonera.

Samtidigt som jag läste på hif så satt jag på blocket, och det krockade helt enkelt och automatiskt ställer man en fråga direkt eftersom maria är reggad uppfödare och självklart undrar man! Hon håller dessutom på med de färgerna jag håller på med så då undrar man såklart lite extra mycket. Ser inget konsigt eller elakt med det.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
2008-11-21 23:46
#12

#46Bild på Terato

Terato

08-11-21
22:34

Hantera inlägg

#44 Jag ska inte uttala mig om stämningen i hamstervärlden för jag har faktiskt ärligt talat inte den blekaste aning. Men klart jag får dåliga vibbar när jag ser hamstermänniskor här som går på lite hårt i trådarna. Men visst är det mkt möjligt att jag har fått helt fel bild och bra är väl då det! :)

Det jag dock vet är att det är skillnad mellan olika djurfolk. Det var det jag menade med att det finns en sanning i det Grodan säger.

Men nu tycker jag det räcker med diskussionen i den här tråden för den går för Off Topic.

Om någon känner sig sugen på att fortsätta diskutera så går det bra att starta en ny tråd!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
2008-11-21 23:47
#13

#47Bild på Terato

Terato

08-11-21
22:40

Hantera inlägg

#45 Jag kan förstå att man kan känna sig upprörd över uttalandet ang. att hamsterägare är elaka. Det är självklart inte sant.

Det det hela handlar om är stämningar inom olika djurvärldar. Bella-R skrev nyss att hon inte tyckte påståendet stämde och det kan mkt väl vara så. Som sagt, uttalar mig inte om hamstervärlden eftersom jag aldrig varit inne i den. Men vi kan väl alla hålla med om att det skiljer sig inom olika djurvärldar. Och det är intressant, tycker jag!

Ibland kan det vara bättre att skicka ett pm till en person om man har en ärlig fråga som t.ex. berör uppfödning eller omplacering osv. Det är så lätt att känna sig påhoppad om flera personer ifrågasätter ens djurhållning i en tråd på det sättet. Frågan kan vara menad helt utan elakheter- Men ändå tolkas så!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Annons:
Terato
2008-11-21 23:53
#14

Ingen? :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
2008-11-21 23:56
#15

Får jag då ställa en öppen fråga?

Kände ni hamsterägare er påhoppade när man uttalade sig om stämningen inom hamstervärlden?

Jag känner mig inte påhoppad eller kränkt när någon säger till mig att det är infekterad stämning inom råttvärlden(och jag är råttmänniska). Men alla tar förstås allt olika! Tycker det är bra om vi lägger fram korten.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

gulzebra
2008-11-22 00:14
#16

Jag tycker inläggen visar rätt tydligt att det är skillnad mellan folk och folk. Jämför diskussionen med andra diskussioner här på MiF liksom… (Här ignorerar jag det faktum att det självklart påverkas av vad som diskuteras, om man hamnar i försvarsställning osv. Orkar inte tänka så långt, börjar bli sovdags)

Men det är förstås generellt sett såklart, finns ju undantag överallt.

Och så beror det ju mycket på vilka som diskuterar också. En enda person kan väldigt lätt försämra stämningen på ett helt forum och i hela kretsar vilket lätt leder till en ond cirkel. I såna fall är det lätt hänt att man är översnäll i mer fredliga kretsar och rent av elak i mer fientliga kretsar. Det räcker med att en enda person är surig i familjen så är alla skitsura och bitska, som exempel då. Ni tjejer lär väl ha sett det med egna ögon när det är den tiden på månaden antar jag x)

Jag är själv något av ett bevis för att tesen stämmer. Jag har möss, och jag är för snäll för mitt eget bästa. Men nog sjutton kan jag vara riktigt elak också och guess what - jag har hamstrar och råttor också! :P Och ja, jag biter lättare ifrån på diverse forum om råttor och hamstrar, hästforum, ungdomsforum osv, men inte alls lika lätt här på MiF vilket jag antar beror på att jag (omedvetet?) influeras av stämningen på forumet.

Sådär, nu ska jag sluta förvirra mig själv x)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
2008-11-22 00:17
#17

#15: Jag känner mig inte ett dugg påhoppad som hamsterägare, utan är väl medveten om att det är olika i olika kretsar. Det är en sån sak jag har en tendens att dumförklara och driva med själv :P I mina ögon är hamsterfolk generellt sett elaka och fördummade och i många fall rent av efterblivna, höhö.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Terato
2008-11-22 00:20
#18

Jag har nog själv råkat trampa på någras tår för att jag en dag inte orkade hålla igen. Andra gånger lyckas man bättre. Och helt klart kan man nog ibland skylla dålig stämning på enbart vissa personer.

Sen är det också så att allt är inte så elakt som det kan se ut i trådarna.. Det kan faktiskt också vara ärliga frågor, men som någon tar illa upp för av flera olika anledningar. Och man har ju en tendens att gå ändelserna i förväg på ett forum..

På hund är det tydligen ganska tuff stämning enligt de som hänger där. Även inom hästvärlden är det det. Jag undrar verkligen vad det beror på..

Haha, kikade faktiskt en kortis på hamster.ifokus och tyckte det verkade vara ganska fredligt! Cool

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

gulzebra
2008-11-22 00:25
#19

Hästar ja, håhå! Kolla bukefalos.com och sök på ridtravare *host* Oskyldig Skitroligt är det, det finns så många som skriver en massa efterblivna saker som man kan garva åt när man inte har något bättre för sig ^^

Ja det har definitivt blivit fredligare där på sista tiden Skrattande Inte riktigt lika efterblivet längre ;P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Bella-R
2008-11-22 00:39
#20

Tycker inte att man kan, utifrån våra korta inlägg, se hur hela hamstervärlden ser ut ang stämningen. Du sa själv Terato att du aldrig varit inne i hamstervärlden, så jag förstår inte på vilken fakta du grundar allt du säger på? Att det ska finnas olika "stämningar" inom olika "djurvärldar" tycker jag bara är absurt. Visst KAN det förekomma, men att sätta stämplar på hamsterfolk som taskiga, musfolk som snälla, råttfolk som elaka etc etc, det är i mina ögon bara trångsynt och omoget. Jag själv har ingen hamster, men jag reagerar på det som grodan och du säger ändå. Jag tycker att ni resonerar ologiskt. I mina ögon ser jag ingen sanning alls i detta.

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Annons:
Beaver
2008-11-22 01:08
#21

Jag står för mina personliga åsikter om ett par personer inom hamstervärlden. Att det har med att de håller på med hamstrar att göra, det spelar mindre teater. Men visst kan man dra roliga paraleller vid diskussioner.

Grodan
2008-11-22 01:59
#22

Jättebra att du flyttade disk. till egen tråd, Terato! Kyss

Generellt sett betyder att man inte tar hänsyn till undantag utan drar alla över en kam typ… Så i mitt inlägg där uppe kan man förstå att jag menar att hamsterfolk generellt sett är elaka. Nu använde jag ett kraftigt uttryck som elak, det var kanske orättvist… Gjort är gjort. Vad jag menar med elak i detta sammanhang är mobbing i stort sett. Man letar fel hos andra, lägger sig i deras djurhållning och avel, ifrågasätter och kritiserar på ett negativt och ej konstruktivt sätt - alltså på ett sätt som kan kännas och uppfattas som kränkning, personligt påhopp, mobbing osv.

Min åsikt är att personer som pysslar med detta inte mår så bra. Det är ett sjukt beteende, som är smittsamt och beroendeframkallande. Kommer man med i ett gäng som pysslar med denna slags mobbing så faller man lätt in i jargongen och fastnar där om man inte är tillräckligt mogen/medveten/medmänsklig/stark - ja faktum är att jag inte hittar rätt ord här. MEN det är FEL!!!

Säg ifrån!

Säg att ni inte vill delta i detta!

Jag vill poängtera att jag hållt på med gnagare i över 25 år och fått rejäl inblick i de flesta klubbar och "folk", samt GIVETVIS själv blivit mobbad, så jag är inte helt ute och cyklar. Främst är jag en problemlösare. Jag tycker det är okonstruktivt att leta fel och gnälla. Hur kan man lätta upp stämningen? Hur får man folk att säga STOPP! Det räcker nu. Sluta snacka skit om x nu! ??? Hur får man folk att trivas ihop även om man är konkurrenter? Uppfödarkonkurrenter eller utställningskonkurrenter - ja, det låter jättekul, men många tävlar med varandra och det är inget onaturligt med det. Problemet är bara att skilja på SAK och PERSON! Och detta är en mycket mycket svår sak att lära sig om man inte kan skilja begreppen åt. Man kan alltså tävla mot en människa UTAN att skada denna personligt. Vinner man så kan förloraren glädjas med en. Förlorar man kan man glädjas åt att den andra vann. (kanske inte var så bra exempel… måste nästan be AndersE komma och förklara, han förklarade så himla bra detta en gång, med hur man skiljer på sak och person!)

När jag läser era inlägg så kommer jag på att alla inte upplever samma sak. Så det kan vara så att många är helt förskonade från att känna av en dålig stämning/mobbing. Jag är dock inte en av dessa och jag antar att det beror på att folk vill dra med mig in i det - jag får alltså kännedom om ganska mycket tråkigheter, som jag givetvis inte vill. Jag vill ju bara ha kännedom om roliga saker. Skrattande

Trots att mina ord inte läses på rätt sätt, så ville jag faktiskt redan i mitt första inlägg säga att alla är värda en chans. Jag vill inte stämpla alla hamsterägare som elaka, utan bara uppmärksamma att det i stora grupper lätt blir konflikter och att man kan lösa dem på smärtfria sätt. En lösning kan vara att dra sig undan från nålens öga och hålla sig i perferin eller helt enkelt inte lyssna på strunt och bilda sin egen uppfattning.

En klok person jag pratade i telefon med för ett tag sedan frågade mig om något gällande min råttavel. Jag svarade "ja, men du vet väl hur jag är?". Hon svarade "nej, det vet jag inte. jag vill höra det från dig och bilda mig min egen uppfattning." Hon heter Paula och hon är underbar, trots att hon är en råttmänniska… Förvånad


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

hus-musen
2008-11-22 02:46
#23

hela den här tråden känns lite löjlig..jag menar hmm, undrar vilka som är de suraste o elakaste djurägarna? jag har då träffat otrevliga kattägare,hundägare,råttägare,musägare,marsvinsägare, hästägare o koägare, är alla då som äger något av dessa djur dåliga elaka människor? verkar ju helt vrickat!

i regel så verkar djurägare vara trevliga människor, men så fort människor börjar grupperas så kommer olika åsikter att komma fram. de har absolut inget med djuren att göra, de är människorna de är fel på..

Qui dormit, non peccat

 


Grodan
2008-11-22 02:54
#24

det är sant… det är löjligt…

jag ska försöka hålla mig ifrån det där generaliserandet i framtiden…

ska försöka läsa den där boken konsten att vara snäll… Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Terato
2008-11-22 13:33
#25

#20 Observera att jag aldrig sagt att det är dålig stämning inom hamstervärlden. Jag hade en känsla och frågade! Ber om ursäkt om det gjorde någon arg. Okej? :)

Jo, men visst är det löjligt med generaliseringar. Jag tycker dock att det är ganska intressant att titta på varför det blir dålig stämning inom grupper. För det blir det. (nu är jag väldigt överblickande här och pratar inte om hamster- eller några speciella grupperingar).

Jag pratade med min sambo igår om det var problemstämning på hans motorforum också. "Nej", sa han. "Om någon beter sig illa så försvinner inlägget på en gång".

Det där är också ganska intressant. Jag anser nog att det finns tillfällen där man borde vara hårdare. Bara ta bort! Men det har också sin gräns. Det kan vara svårt, sånt där, ibland.

Jag tror det är en viktig del att respektera om någon tar illa upp. Man måste inte alltid försvara sig själv. Ibland kan man säga: "Oj, det var inte meningen! Jag menade inte så!" istället för att säga: "Men vadå, det är bara en enkel fråga". För det leder ju till att man bara säger emot varann hela tiden. I verkligheten är det lättare att uttrycka sig än i ett forum, som vi alla vet.

Jag kanske är naiv men jag tror inte att det är speciellt många som är elaka med flit.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Grodan
2008-11-22 15:54
#26

Ville bara tillägga att jag inte baserar mina erfarenheter på forum, utan på IRL upplevelser och stämningar. Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
2008-11-22 16:10
#27

Jag slår vad om att den här tråden hade haft en lite bättre stämning om inte en del hamnat i försvarsposition (eller varit just hamsterfolk, höhö).

Jag tycker ni som hamnar i försvarsposition ska testa tänka lite objektivt nu (är det rätt ord? Jag är nyvaken). Jämför stämningen på MiF med HiF en sväng. Vad tror ni själva är orsaken till att det är sån skillnad? Eller var då, HiF har ju blivit mycket bättre på sista tiden, men om man jämför med hur det var innan, när stämningen var skitkass.

Och så ska man väl komma ihåg att det är det dåliga som syns och hörs - som i klassrummen, det är de där 3 bråkiga killarna som syns, så då är alla bråkiga. Eller som med utlänningar, det är de bråkiga man märker av och plötsligt är alla likadana fast de egentligen inte är det. Två karlar på krogen var otrevliga äckel som bara tafsade, då är alla karlar otrevliga äckel som bara tafsar. Fördomar liksom. Det spelar ingen roll om det stämmer eller inte, det är en sån bild man får. Två hamstermänniskor är störda, då är alla störda. Typ. Pixelmollan, du vet ju hur jag fick mina fördomar tex ;)

(Och nej, om nån nu misstolkar mig så menar jag inte att pixelmollan är den som gett mig mina fördomar genom att vara störd eller annat, så få inte det till ett påhopp nu. Pixelmollan är snel hest ^^)

Jag borde låta bli den här tråden nu märker jag. Hjärnan går för högvarv och jag har annat som ska göras - men det är så jäkla kul ju, det är så mycket psykologi involverat i ämnet och jag älskar psykologi ^^

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
Grodan
2008-11-22 16:21
#28

Jag är jättedålig på att veta om folk blir riktigt sura på forum, faktiskt. Har väldigt svårt att förstå hur man kan bli så påverkad att man tar det med sig när man stängt av datorn… så säg till om jag uttrycker mig på ett sätt som får er att bli arga. Skrattande

Jag vill verkligen inte att hamsterägare skall hata mig nu. Oskyldig

Mja, jag tycker inte att baserar mina uttalanden på fördomar. I vissa grupper anammas ett dumt beteende. Jag vet inte hur många gånger som folk personligen (telefon, irl mm) kontaktat mig och VARNAT för den och den människan. Jag lyssnar inte på sådant. Ibland blir jag mkt arg. Jag vill bilda mig min egen uppfattning. Detta har mest hänt med "hamsterfolk"… DOCK betyder inte det att jag anser att alla hamsterägare är "elaka". Det är bara väldigt vanligt med skitsnack om folk inom hamstervärlden.

Vad jag nu känner att vi borde lära ut, är att man kan/ska skilja på saker och ting. Man kan tycka bra om en människa för att den är trevlig även om personen inte sköter sina djur på ett sätt som tilltalar en. Det omvända tycker jag är fel: att tycka illa om en människa som inte sköter sina djur på ett sätt som tilltalar en. På något sätt har man då inte gett personen en chans… Vi kan ju ta vårat ansvar och påpeka de förhållanden vi anser inte är korrekta, men på ett sympatiskt sätt. Det är också bra om man ger lika mycket positiv kritik som negativ och inte BARA ger negativ kritik. Samt är villig att hjälpa.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
2008-11-22 16:45
#29

Det där med fördomar var inte menat så :P Har ju märkt själv att det är en massa puckon i hamstervärlden, råttvärlden, hästvärlden, hundvärlden… Och det i sig är ju inga fördomar, utan det ÄR helt enkelt så. Men att precis alla i de kretsarna/hela de kretsarna är puckon är en fördom som iaf jag har. Men jag vet ju att mina fördomar inte stämmer, det är det sällan de gör :P Pixelmollan är ett exempel på det. Mina fördomar säger mig att alla hamstermänniskor är idioter, men pixelmollan och en del andra som jag fått kontakt med på HiF är inte idioter ^^ Men självklart finns det idioter också, det råkar bara vara de som syns och ger folk fördomar, samtidigt som de lätt försurar stämningen i hela kretsarna. Ja och så är de ju just idioter också, och i vissa fall är de tyvärr många! Tungan ute

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Imasy
2008-11-22 16:51
#30

jag citerar #4

Vet att Hamster.ifokus och SHF har stängt av en medlem pga sitt beteende mot både köpare och klubb. Så är inte vi på Mus.ifokus

När var detta? Före min tid som värd hoppas jag, för annars ligger det ingen sanning i detta uttalande ;)

Det är bara en som jag har gett skrivförbud, som jag dessutom har upphävt. Hur denne beter sig gentemot ev föreningar och köpare vet jag inte, och är heller inte relevant så länge man sköter sig på sajten.

Personligen så har jag både hund, katt och hamster. Kan säga att jag har träffat på både rötägg och trevliga människor inom alla de tre "världarna". Så att säga att man har en viss personlighet efter vilket djurslag vet jag inte om jag kan skriva under på riktigt ;)

Däremot så på kattutställning roa sig med att gissa ras efter utseende, för jag har märkt att beroende på vad man har för ras så har jag märkt att dessa "grupper" har alla ett visst utseende. Nu innefattar inte det allihopa såklart, men jag kan säga att jag själv har den stilen som passar in på just mina raser :p

Imasy
2008-11-22 16:55
#31

#30

Ett litet tillägg till mitt inlägg #30.

Att man som förening stänger av en medlem som beter sig illa gentemot köpare och klubb (i detta fall SHF) är väl inte så konstigt?

Det har jag sett på fler ställen att medlemmar som blir ett fall för disciplinnämnden eller liknande kan bli avstängda för viss tid.

Men om man blir avstängd ifrån SHF i detta fall så är man ändå välkommen på HiF så länge man följer skrivreglerna. Men tyvärr så kopplas HiF och SHF ihop av någon konstig anledning, för dessa två är helt oberoende av varann.

Grodan
2008-11-22 16:57
#32

Ryktesspridning är dumt… mitt tips är att inte lyssna på sådant och inte se till att folk som sprider rykten får "vatten på sin kvarn" (om det nu sägs så??) Skrattande

Det är svårt, jösses, jag är inte alltid så bra på det själv, men vi kanske kan lära varandra?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Anett Lindbom
2008-11-22 17:08
#33

Sånt här är himla intressant egentligen, det här med människans beteenden. Jag har alltid höllt på med djur och jag har sett både framsidan & baksidan av detta.

Att en del folk bär sig illa åt tror jag ibland bottnar i ren & skär avundsjuka, att dom har svårt att se att det faktiskt kan gå bra för andra & istället för att dom försöker prestera det samma så ska det pratas skit, och det ljugs ihop en hel del allt för att dom ska kunna se sig själv som en bättre människa fast dom egentligen bara gör bort sig.

Att det är dom/vi som mår dåligt som bråkar och gärna vill hänga med i mobbingströmmen kan kanske ha med våran grundinstinkt att göra, en överlevnadsstratergi helt enkelt. Om man ser till djurvärlden där även vi människor ingår så gäller det ju att hänga med sin flock för att överleva, och mår man då dåligt & har svårt att klara sig själv då vänder man kappan efter vinden just för att kunna överleva, det kanske blir lite som konstgjord andning, och man vill ju överleva oavsett vilka andra man än kör över..

Jag tror inte det spelar så stor roll om det händer i verkliga livet eller att vi sitter gömda vid våra datorer, skillnaden är att vi många gånger kan bli mycket elakare när vi sitter hemma i vår trygga vrå, vi vågar gå ut mycket hårdare än vad vi skulle göra annars, men i grund och botten kan det ju bero på en överlevnadsinstinkt, det är vad jag tror i alla fall.

Att vissa människor inom vissa djurgrupper skulle vara taskigare än andra vet jag inte, jo i vissa fall kan det ju förekomma, det är ju bara att se hur en del folk bär sig åt i hund & kattvärlden, där kan folk verkligen vara elaka & taskiga mot varandra..

Jag tröttnade lite på kattvärlden bla för att det förekommer en del smutskastningar & skitprat där, jag har själv drabbats av lögner och skitprat och folk som ringer och grälar om saker som jag inte ens hade ngn aning om att jag hade bland mina katter och sånt är inte så himla kul.

Eller i hundvärlden med dåliga förlorare, dom har skitsvårt för att glädjas med andra, så länge det går bra för dom själva och att dom får frottera sig mitt i grädden bland de framgångsrika så är det bra men skulle det komma ngn utifrån som råkar prestera bättre då ska det tjuras och pratas skit istället för att glädjas med varandra..

Men musfolk tycker jag ändå är ett himla trevligt folk, i alla fall alla vi som är här på Mus i Fokus, jag tror att vi håller ihop på ett annat sätt, en annan slags sammanhållning eftersom att det inte direkt kryllar av musfolk i vårat lilla Sverige så det gäller ju att vi är rädda om varandra.

Hur hamsterfolk & råttfolk är vet jag inte riktigt, jag har hört det berättas om hur det kan gå till i hamstervärlden men det är ingenting som jag själv har stött på än så länge, de som jag hittills har mött på olika forum och irl har alla varit riktigt trevliga & hjälpsamma..

På det hela så tror jag att smådjursfolk i alla fall oftare är trevligare än vad tex hund & kattfolk är, det är bara att se hur det går till på Hundar i Fokus tex, där kan det verkligen gå hett till ibland, där är det många viljor som vill slå sig själva på bröstet och vill veta bättre än alla andra. Och det tråkiga är att jag märker på mig själv att jag gärna hänger på strömmen, oavsett om jag verkligen vill det eller inte.

Jag tror att egentligen är vi alla riktigt snälla, trevliga & goa människor men att vi inte gärna vill bli en i mängden, vi vill kunna sticka ut lite eller mycket för att få synas en sväng..

Ja det är vad jag tror i allla fall…

Grodan
2008-11-22 17:14
#34

gah, du är en gud med språket hedbrant… fröjd att läsa


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
axilur
2008-11-22 17:19
#35

Jag tror också att det är större risk att det blir tjafs och bråk när det är så mycket folk inblandade. Hund- och kattmänniskor finns det ju väääldigt många av, och därmed väldigt många olika sätt att se på saker. Olika uppfostringsmetoder t.ex, och olika LIV liksom. Man har sina djur på olika sätt.

Men musmänniskor finns det inte så väldans många av, och inte heller så många olika sätt att "ha" mus på, så att säga. Det finns liksom inte så mycket att klanka ner på, utan vi behöver kanske bara ibland informera någon om att kutterspån inte är bra, och sen är det inte så mycket mer med det. Nu vet jag inte alls hur det är i hamstervärlden, men det känns iallafall som att det finns lite fler hamstermänniskor än musmänniskor. Och fler åsikter helt enkelt. Många olika rätt.

/Anneli

Anett Lindbom
2008-11-22 17:22
#36

Tack Grodan, ja ibland är det riktigt kul att skriva, och det här med människans olika beteenden är så himla intressant, ser vi oss själva som vilket djur som helst så blir det inte så svårt att förstå varför vi beteer oss som vi gör ibland, i grund och botten är det nog dom olika instinkterna som spelar oss ett spratt även om vi kanske inte alltid vill inse det.

Imasy
2008-11-22 17:29
#37

Jag kan ju som sagt bara tala av egen erfarenhet, och kattvärlden är mycket trevligare än hamstervärlden ;)

I kattvärlden kan man hålla sakliga diskussioner och på så sätt arbeta sig framåt i vad det nu kan vara. ingen pajkastning eller att någon ska framhäva sig som bättre.

Då jag var van med detta och sedan blev involverad i hamstervärlden igen efter ett uppehåll i början av detta år så tappade man ju hakan ibland.

Observera att jag säger inte att det är så, men jag upplever det som så, att är man av en annan åsikt så ska man tystas ner och bli raderad. Att hålla en diskussion på saklig nivå och kunna få fram något gott ur den diskussionen verkar stört omöjligt ibland, och som sagt, de som hade en annan ide än majoriteten i ett visst ämne blev nertryckt i skorna så det hette duga.

Ännu mer pinsamt är det att en med en "hög" position i hamstervärlden blev förbenad på mig för att jag inte stängde av medlemmar på HiF som h*n inte gillade. Det bevisar för mig att jag har gjort rätt val i vissa avseenden och att mina misstankar om saker och ting bekräftas genom detta beteende, då detta inte bara var dålig reklam för dennes uppfödning utan drar ner en förening i smutsen.

Grodan
2008-11-22 17:34
#38

härligt ni sätter ord på det jag försökte närma mig i mina texter Kyss


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Imasy
2008-11-22 17:43
#39

#38

Hehehe Cool

Anett Lindbom
2008-11-22 18:44
#40

#37, Dom flesta kattmänniskorna är ju som tur är rätt så trevliga men så finns det ju alltid dom dära rötäggen, dom där som man helst inte vill ha ngt med att göra, Eller dom som man inte ens känner eller vet vilka det är medans dom själva vet allt om ens katter & kattuppfödning, sånt som inte ens är sant, det är dom människorna som är så himla tråkiga..

Imasy
2008-11-22 18:53
#41

#40

Jodå, jag vet de kattmänniskor som blir sura och åker hem om inte deras katt vart nominerad.

Blev deras nominerade katt inte bis får den vinnande kattens ägare en utskällning samt domarna som var så korkade och valde den fula katten som bis. Katt-astrof att denne utställares fina katt inte vart bis, och så ska alla få veta vilka nötter de är också.

Men tack och lov så är dessa människor få, och jag har bara träffat på flertalet trevliga människor.

Annons:
Anett Lindbom
2008-11-22 19:00
#42

#41, Ja det är så himla sant med dom som har katter som för dagen inte placerade sig, det är rätt så kul att studera dom människorna men samtidigt är det så himla tråkigt att dom ska hålla och sura för en sådan sak,  egentligen är det ju bara en utställning, nästa gång kanske det går bättre eller så har dom helt enkelt katter som inte riktigt stämmer överens med standarden.

Dom trevliga katt(skogis)människorna finns faktiskt i Falun, i alla fall dom som jag har haft katter ifrån :)

Imasy
2008-11-22 19:11
#43

#42

Hehe, det är väl bara att konstatera att DÄK är en trevlig glad klubb ;D (inte alls nå partisk Flört)

KerstinL
2008-11-23 00:24
#44

Jag sitter här och läser inlägget och funderar på vad jag är för människa, alla pratar om hamster/rått/mus/hund/kattmänniskor mm Jag då, som har Illrar, Hamstrar (av olika slag), Möss (av olika slag), Fiskar, Räkor, Snäckor, dammråttor och silverfiskar… Vad är jag för människa då??

Jag ser mig själv helt enkelt som en djurmänniska, jag har vuxit upp på landet med djur av alla de slag; hund, katt, marsvin, fåglar, häst, höns  "you name it".. Jag älskar djur, inte alla förstås, men många!! Jag inbillar mig nog att många tjafs och munhugg som förekommer på olika forum är baserade på feltolkningar, humörsvängningar och envisa djurälskande människor!!

Kram på er!!

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

gulzebra
2008-11-23 01:49
#45

#44: Du är nog en sån där blandras. Akta dig så inte renrasfolket i hundvärlden får reda på det, det är livsfarligt! FlörtSkrattande

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
2008-11-23 01:58
#46

På tal om det förresten - jag har stött på ytterst få pudelmänniskor men fördomarna om dessa är… Tja, inte pudelfolkvänliga.

Dessa pudelmänniskor var jättearga på min mamma nyligen. Mamma har nämnligen tagit en kull mellan sina pudlar - en mellanpudel och en storpudel. Man får absoluuuut inte korsa storpudel med nån annan sorts pudel! Katastrof! Förvånad
Sen att hon inte har ögonlyst eller nånting sånt var det ingen som brydde sig om, rasen och centimetrarna som skiljer är ju jättemycket viktigare än hälsan och hundarnas välmående.

Dessa personer sa till en släkting (som råkar bo granne med mamma och inte tycker att de är riktigt kloka i huvudet på hundfronten) att de ska minsann gå över och skälla ut mamma. Fast det kunde de minsann inte stå för när de mötte henne öga mot öga.

Ja och så har jag ju mamma då, som gjorde en i mina ögon väldigt dålig parning. Eller inte parningen i sig, men att hon gjorde det utan någon som helst kontroll innan.

Så numera är pudelfolk dumma i huvudet i min skalle. Som tur är så vet jag förstås att min fördom inte stämmer om precis allt annat pudelfolk, bara för att just dessa råkar ha en eller flera skruvar lösa… :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

amaira
2008-11-23 10:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

#44. "Jag ser mig själv helt enkelt som en djurmänniska, jag har vuxit upp på landet med djur av alla de slag"

Hej Själsfrände. Skrattande 

Ledsen, men jag orkar inte läsa allt det här. Lika lite som jag orkar läsa om exempelvis astrologi, och höra alla teorier som alltid "stämmer till 100 %".

Det går att få allt att stämma så mycket som man vill att det ska stämma. Och kanske behöver vi det också, vi människor, med vår hjärna som per automatik sätter in upplevelser i fack och avdelningar. Det underlättar, i alla fall har det gjort det under evolutionens gång.

Nåja, vad är jag? Obestämd En godhjärtat varelse som önskar alla väl, men som emellanåt har ett tjurigt temperament, och nog kan vara en smula påfrestande för både mig själv och andra, när det vill sig illa. Vad blir man då?

Jo, jag vet vad jag är, jag är en FLUGMÄNNISKA! Jag är ju tokig i flugor!! Det är ett av mina stora intressen!

amaira
2008-11-23 10:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Nåja, eftersom intresset sträcker sig ut över insekter över huvud taget, jag är amatörentomolog, är jag kanske INSEKTSMÄNNISKA?

Då sätter jag istället upp denna bild på en vacker skinnbagge med ett illrött hjärta på ryggen, ett hjärta som en levande blodsdroppe. En äkta Love-Bug. Kyss

Annons:
amaira
2008-11-23 10:51
#49

Den övre bilden är på en vanlig "guldfluga". Den undre på en rödlistat ovanlig skinnbagge utan svenskt namn, som jag fann här i somras.

Imasy
2008-11-23 11:34
#50

#47+48

*RYYYYYYSS* Skrattande

Anett Lindbom
2008-11-23 12:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

#44 , #47, Det där brukar jag fundera på ibland, en del människor säger sig vara exempelvis rena hundmänniskor eller rena kattmänniskor, och då brukar jag fundera på det där och undra lite på i vilket fack jag hör hemma, Fast det är bara det att jag gillar hundar, katter & andra djur precis lika mycket och jag skulle inte kunna eller vilja vara utan ngn av dom, Och då måste det ju finnas ett speciellt fack eller grupp för oss som faktiskt gillar stort sett alla djur..  

Men det är nog så att det finns djurägare, dom som bara äger ngt djur och sedan är det inget mer med det & sedan finns det vi djurmänniskor, vi som inte kan tänka oss ett liv utan dessa underbara varelser, Djuren fyller ju oss med så mycket glädje & kärlek till dom.

Ham-Madam
2008-11-24 14:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

orkar inte läsa allt.

ville bara säga att skitsnack djurfolk emellan finns nog överallt.

vad det beror på kan ju vara flera orsaker tex avendsjuka.

inom hund är det vanligt att olika rasägare pratar skit om andra raser tex schäfer om småhundar å tvärt om.

el den som vinner ofta inom utställning,lydnad agility osv blir anklagad för fusk,dopning av hunden, mutat domaren osv.

tror inte man kan komma ifrån det helt när det är ett gäng som blir ett sk innegäng, de acepterar varandra men inte nykomlingar. de nya ska tuktas å det den hårda vägen.

ingen får glida in på ett bananskal.

man får som ny inte komma med förslag på förändringar el nymodigheter utan det som är å varit å många år så ska det fortsätta vara annars blir man slagen på fingrarna.

skitsnack som en startar blir större å större.

är själv drabbad å har numera dragit mej undan.

tillhör ingen förening å har inte så stor kontakt med andra längre. orkar inte så nu får de gotta sej så mkt de vill.

ofta blir en fjäder en elefant innan det når den drabbade/offret.

Mymlan
2008-11-24 15:02
#53

Jag hör ofta råttfolk är så elaka men varför?

Varför kan inte uppfödare o andra med för den delen ge hjälp än bara säga NEJ jag ger minsann ingen hjälp oavsett vad som frågas..

Frågar man om t ex genetik så får man antingen inge svar eller nå annat svar som gör känns som jaha, får väl testa den parningen för se vad som dyker upp.

Känns som folk blir besvärade av frågor. 

Ibland när man frågar så känns det som man får tusen ursäkter.

Ibland känns det som det är en innegrupp där det är oerhört svårt för en utböling/nybörjare att komma in.

Var mer öppna, mottagliga för nya medlemmar etc så kanske ni vinner mer medlemmar.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Grodan
2008-11-24 19:51
#54

Det är lättast att säga t ex "inom hundvärlden" eller "bland hundfolk", då förstår folk ganska bra vad man menar. Det behöver inte alls betyda att man är i något fack.

#53 Jag tycker det är lite fräckt att kräva av folk att de ska behöva svara på frågor ideligen. Därför är det bra med forum där faktiskt inget krav finns på att en och samma ska svara på allt jämt.

Sedan om man är vetgirig så kan man faktiskt läsa litteratur. Om möss finns ju så oerhört mycket att läsa. Mycket är förstås på engelska, men det är lättare än man tror bara man börjar läsa.

Men visst är det sant att i vissa grupper är det svårt att "komma in", men jag tror det är ganska naturligt. Minns att det även var så i skolan… *fniss*

Kyss


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2016-06-12 02:19
#55

Åh, vilken gammal intressant tråd.

Nu när jag läste den så kom jag på att stämningen inom vissa "världar" till stor del borde ha att göra med medlemmarnas ålder, erfarenhet, etik och moral samt deras förmåga att visa respekt och kunna säga ja/nej.

(haha, så larvigt att skriva…som att mitt på dagen skriva ett inlägg att det är mitt på dagen… så självklart och onödigt… eller?)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
KickiG
2016-06-19 19:47
#56

Ibland måste man faktiskt påpeka det självklara. Blir man väldigt djupt involverad i en diskussion, när man är "mitt i" så att säga kan det hända att man glömmer det uppenbara. Man ser inte skogen för alla träd.

Sedan är vi människor också flockdjur, vi ändrar oss enligt gruppen väldigt mycket även om vi inte tänker på det. I en grupp med en positiv anda är det lätt att upprätthålla den andan. I en grupp som är negativ, grälsjuk, gnällig eller liknande är det lätt hänt att även de positiva personerna faller i den negativa stämningen.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: