Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 1204 ggr
Grodan
2008-03-06 14:29

Varför har du möss?

Berätta varför du har möss, motivera och skriv minst 10 meningar.

Skall användas till en artikel här på mus-ifokus. Era nick kommer att stå med och det ni skriver ordagrannt (utom rättning av stavfel)!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Muszimba
2008-03-06 14:38
#1

Jag har möss för att jag trivs med de små goa småpluttarna.

De älskar att gosa med mig och sambon.

Jag älskar deras pussar över hela ansiktet. 

Jag får Taktil Massage av dem i nacken, hårfästet, axlarna och ibland på ryggen.

Lagom stora.

Man får så mycket tillbaka av dem i all deras kärlek.

Dessutom är de vakna på kvällen när jag har jobbat hela dagen.

Ibland är de vakna på dagen när jag är hemma.

De är så söta när de kommer fram till handen för att få komma upp.

Men först av allt så älskar jag dem för att de finns här hos mig.

kastrullis
2008-03-07 10:22
#2

För de är bedårande söta och får plats i min ficka.

Grodan
2008-03-07 16:53
#3

#2 men jag hade väntat mig lite mer än en mening, speciellt för dig!!! passa på och berätta för Sveriges befolkning varför du har möss, varför de är så speciella… jag vet att du kan det - du är så duktig på att sätta fingret på muspersonligheter!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

kastrullis
2008-03-07 18:06
#4

Tack för den snälla kommentaren Grodan, men jag försöker hålla mig borta…behöver jobba, jobba, jobba…………

Men snabbt kan jag tilläga att möss är;

  • extremt trevliga

  • snälla

  • tålmodiga

  • tåliga

  • mjuka

  • har pigga pepparkornsögon (mina har inte röda ögon)

  • finns i många olika varianter

  • Man tar inte på sig ett stort ansvar, för de lever endast en kort tid

  • De tar liten plats

  • De är relativt billiga både i utrustning och drift…tycker jag. Jag har just nu 2 möss, på bantning, i en större förvaringslåda i plast. Funkar bra…Inget lock eller så. Köpt på IKEA tror jag…billigt alltså.

  • De är sällan sjuka, i alla fall mina

  • De har så mycket för sig

  • de gillar att man grejar med dem

  • de kan vara uppe både natt och dag

  • har man en långhårig kan man roa sig med att kamma den med en barbieborste…..Skrattande

  • Det är inga problem att ha många…tycker jag. 6 många stycken i alla fall.

  • De är verkligen olika personligheter

NU måste jag jobba, jobba, jobba……..

Grodan
2008-03-07 18:07
#5

#4 ja, det är verkligen APTRIST att du håller dig borta härifrån…

tack för att du skrev lite mer!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2008-03-09 10:53
#6

jag har möss för att… hm, jag skrev det så bra i en annan tråd… *leta*


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
2008-03-09 10:55
#7

Jag tycker om möss för att de är vakna, nyfikna och medvetna djur som kan bli oerhört tama. De är intelligenta och upptäckarglada djur. I den lilla kroppen rymmer ett ofantligt stort djur egentligen!

Jag har svårt att sätta ord på hur de är och varför jag älskar dem. Det är mer en känsla. En oerhörd lyckokänsla när det lilla djuren tittar mig rakt in i ögonen och jag känner att den är där, medveten, i nuet och har full koll. Inget annat djur kan göra mig så glad som en liten tam och kontaktsökande mus.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Anett Lindbom
2008-03-09 14:08
#8

Jag har möss för att dom är så roliga att ha, man blir glad av att bara sitta & titta på dom, och man blir glad av att pussa & gosa med dom.. Dom är alltid fulla med bus & dom hittar nästan alltid på nya hyss & satyg.. Ja möss är helt enkelt helt underbara att få vara med, mina möss är mina vänner, dom små glädjespridarna.

Grodan
2008-03-09 14:09
#9

#8 vad rart! ja, det är sant, man blir glad av dem!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Terato
2008-03-09 14:34
#10

Jag tänker skriva mina 10 utan att läsa er andras. För vi har säkert en massa lika!

1. Lätt att fixa leksaker och burar till dem.(de är ju små)
2. De har en lagom livstid. (eller ja, liiite längre kunde den gott bli för vissa)
3. Man kan ha dem både som ensamdjur och som flock(hanar eller honor)
4. Det finns mycket olika personligheter så man kan lätt ha olika egenskaper i samma bur. En busis, en kelis, ett matvrak, en snygging osv.
5. De är inte känsliga för att flytta runt utan tvärt om!
6. De är tåliga och friskare än nån annan djurart jag har haft!
7. De är piggare än någon annan djurart jag haft. Alltid på G för äventyr eller kel.
8. De är sååå sällskapliga!
9. De är så mysiga för man får plats med ett helt gäng i en hand.
10. Mina honor vaknar ALLTID när jag kommer i närheten av buren. De blir så glada när de ser mig och jag när jag ser dem!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Grodan
2009-03-08 15:34
#11

flera som vill berätta?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Faxlin
2009-03-08 15:46
#12

Jag har möss för att:

1. Min son ska få ett eget husdjur som han kan ta ansvar för.
2. Det är hur roande som helst att bara sitta och titta på möss.
3. Det är roligt, lätt och billigt att fixa och bygga om till dem för att göra dem glada.
4. De har en otrolig personlighet, vilket jag inte alls trodde innan jag vart musägd.
5. De är sällskapliga.
6. De är påhittiga ja rent av rätt smarta faktiskt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Grodan
2014-03-04 22:00
#13

❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
KickiG
2014-03-04 22:23
#14

Jag visste ingenting om gnagare och ville lära mig något om dem. Två möss behövde nytt hem, och så blev jag med möss. Sedan var det kört. Jag blev helt hals över huvud förälskad i de små varelserna. Så små, så bedårande söta. Massa nya saker att lära sig. Jag älskar att titta på när de pysslar, boar och grejar. Jag älskar att hitta på hur jag kan berika deras liv och aktivera dem. Jag tycker om när de kommer fram till mig och vill umgås, när de pysslar med mitt hår och går omkring på mig. Men allra mest glädje får jag av att titta på dem och det de gör. Att följa med de olika individerna och deras personligheter. Vem gillar att bygga bon, vem är alltid först på plats då det vankas mat och vem är först fram för att komma upp i handen, vem vågar först ut och undersöka en ny lekplats. Det är nog det jag gillar bäst med mössen. Pyssligheten.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

optiMUS
2014-03-05 00:40
#15

.r att en speciell liten musa som hette Gunilla fångade mitt hjärta för snart 17år sedan. På grund av hennes vilja att vara med människor och hennes obotliga nyfikenhet såg jag hur intressanta möss är och hur trevliga de är. Att de är ofantligt söta visste jag redan. Anledningen till varför jag kom att lära känna Gunilla var att vi hade reptiler hemma och som så många andra reptilägare ansåg min mor att det va bättre för både oss ochdjuren om vi fföddes upp fodermöss… Sagt och gjort. Ett gäng införskaffades och de fick bo i stora terrarier med bra inredning osv. Snart märkte jag att ena honan alltid kom fram till glaset och ville se vad man pyssla med om kvällarna. Mamma döpte henne till Gunilla och snart blev hon min mus. När hon blev dräktig flyttade hon in i mitt rum med alla bebisar och ingen blev så klart ormmiddag. Där grundades hur som helst mitt intresse för just möss. Jag gillar möss för att de är roliga och intressanta att se på. Jag sitter långa stunder och ser hur de kommunicerar med varandra, pysslar och fejjar. Älskar se dom klättra och utforska och jag tycker det är barnsligt kul att inreda till dom och ge nya saker eftersom det verkligen uppskattas. De är härligt lättroade och ratar sällan något man ger dom i buren. Jag gillar mössens temperament. De flesta är nyfikna på oss människor och de uppskattar att få vara med oss om de är tama och trevliga. Jag gillar att en mus sällan biter och att de inte bara tar ett kliv ut i tomma intet som tex hamstrar gör. Mössen kan vara med genom att tex sitta på ens axel. Det kan inte tex hamstrar och marsvin göra. Möss är enkla att ha hemma eftersom åtminstone honor funkar så fint i grupp. Möss är liksom allt bra i ett… nyfikna och roliga, kan bli väldigt tama ganska lätt, snälla och trevliga djur som dessutom finns i så väldigt många vackra färger och teckningar

optiMUS
2014-03-05 00:41
#16

Början föll visst bort. :-(

Lojs
2014-03-05 14:19
#17

Jag har möss för att det är underbara, påhittiga, vackra små djur med olika roliga färger som är ett trevligt sällskap i vardagen. Man kan ha dem lösa på bordet där man sitter och läser, de är roliga att hitta på leksaker till, varje ny grej de får uppskattar de fullt ut, man kan titta på dem i timmar när de leker med sina grejer. De är sociala små varelser och man får vara med i deras dagliga sociala liv ihop med varandra, vilket känns som ett priviligie.

De är enkla husdjur att ha, kräver inte gigantiska burar eller att man går ut och går med dem som med en hund. De lever ganska "lagom" länge (även om de gärna hade fått hänga med ett par extra år), man behöver inte planera hur man lever 10 år framåt i tiden som med en hund eller en kanin.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Sansku86
2014-03-05 15:58
#18

Vi köpte möss, för att de är så otroligt vackra och näpna djur. Trevliga att följa och observera. Lätta att hantera. Otroligt lätta att sköta.
Kräver inte mycket, utan de blir otroligt tacksamma för lite.

Vi har gigantiskt terrarium till våra två tjejer. De har skuttat runt av iver, forskat när vi byggt om.

Dottern på 6år tycker att de är mycket coolare än hamstrar tex. De stannar kvar på handen, gör inga försök att flyga iväg som hala tvålar. Bits inte.

Perfekta sällskapsdjur!

Don't judge me, before you tried to walk in my slippers, on ice.

Förlägen

Upp till toppen
Annons: