Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 552 ggr
axilur
2/7/08, 7:24 PM

Bajs-undran

Jag har hört att harar/kaniner som är jagade av något rovdjur stressat tömmer hela tarmen för att bli mindre attraktiv för djuret.

Kan det vara samma med möss?
Jag har lagt märke till att otama möss gärna bajsar stup i kvarten, på en och överallt, medans tama möss bajsar betydligt mindre när de är utanför buren.

/Anneli

Annons:
Grodan
1/2/18, 10:09 PM
#1

Men… axilur. Denna undran har jag missat. Den har stått obesvarad i 10 år!!!

Och den är riktigt intressant också.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
1/2/18, 10:18 PM
#2

Är ju en möjlig förklaring. Eller så är det så som med oss människor, blir vi rädda, oroliga, nervösa eller stressade vilket sätter det fart på magen - en gammal grej från när människor faktiskt behövde fly från fara; blodet rusar genom mage och tarmar för att ta sig till benen eftersom vi behöver springa och genom att blodtillförseln blir så snabb och går genom mage och tarmar sätter det bra fart på deras process i kroppen också (vi tömde tarmen innan vi sprang iväg också). Jag gissar att det går ganska fort för mat att bli bajs i en muskropp så personligen tror jag mer på att det bara blir så att de får fart på magen. Hundar kan ju tycka om att käka bajs från olika djur så då är det väl inte omöjligt att det är så för andra rovdjur också.

Lamina
1/2/18, 11:24 PM
#3

Vad jag observerat genom åren så skulle jag nog vilja säga att det stämmer.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Tisstassen]
1/3/18, 12:17 AM
#4

#2 fast nja stämmer det verkligen?? När man utsätts för fara startar ju det sympatiska systemet vilket innebär blod till muskler och mindre till tarmar (och massa annat händer som tex utsöndring av bland annat adrenalin som har samma verkan, blod till muskler+ökad hjärtfrekvens osv) Tarmar får ju extra blodtillförsel och kraft när det parasympatiska systemet är igång vilket är när vi vilar/sover Kanske töms just det som finns samlat i sista delen av tarmen, men jag är skeptisk haha ^^ man brukar ju dock uttrycka sig att man blir så rädd så man skiter på sig? Kanske har de snarare att göra med den icke viljestyrda ringmuskeln i ändtarmen??? Vore kul att få veta hur de faktiskt ligger till, men jag är alldeles för trött just nu för att utreda detta med google haha! Men jag står fast vid att blodtillförseln inte åker till tarmarna ;) och att de passerar tarmarna… nja visst gör de säkert en del av de, men inte så att blodet påverkar tarmarna nå extra vid stress

Grodan
6/10/21, 11:06 AM
#5

Som jag när jag är på Arlanda, eller på väg till Arlanda, eller någon säger att jag SKA åka dit… Arlanda är mitt lavemang… fast inte den trevliga sorten då…

Så frågan är lite sådan att man funderar över meningen med att bli nervös. Finns det någon bra anledning till att bli nervös?
Att bajsa löst och vara lite besvärad av det som följd av att vara nervös ser jag inte som en positiv överlevnadsgrej, MEN… om rovdjur är kräsna så kanske de väljer bort sådana individer?

Och då undrar jag givetvis:
Väljer rovdjur bort möss någonsin?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: