Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1420 ggr
amaira
12/18/07, 9:09 PM

2. amairas gen-skola, del 2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

**

amairas genetikskola, del 2.

**

Generna finns och arbetar i alla våra celler, konstant, i hela våra liv. Dess funktioner är komplicerade och ännu förstår vetenskapen sig inte helt på alla processer, gen-teknikens stora framsteg till trots.

**

Våra arvsanlag uppträder alltid två och två, i par. Aldrig flera, aldrig färre.

Det är viktigt att veta. Det finns ett från mamman och ett från pappan. Det kan inte finnas ett från mamma, ett från pappa, och ännu ett tredje från moster Berta. Antingen har vi ett anlag gemensamt med moster Berta - som då har samma anlag som vår mor - eller så saknar vi moster Bertas anlag helt.

Vi kan inte få ett anlag som varken vår mor eller far har, det är omöjligt.

**

Däremot samarbetar ofta flera olika anlag i komplicerad samverkan, så det är inte alltid lätt att se med ögat vilka gener som finns där, eller inte finns.

Det finns så otroligt många arvsanlag hos både möss och människor. Antalet ligger runt trettio- fyrtio-tusen. Lägg sedan till ett stort antal olika kombinationer mellan dessa, så tappar man snart kontrollen fullständigt.

Därför är färgavel på mus (och andra smådjur) så otroligt spännande. Antalet färg-gener att arbeta med, är starkt begränsat. Även fast det är mycket nog ändå.

Generna uppträder alltid två och två skrev jag. Och det stämmer, i alla kroppens celler utom i könscellerna, då genparet har delat på sig. Så i äggcellerna och spermacellerna finns generna bara i enkel upplaga.

 Så måste det ju vara, för annars skulle ju barnen få fyra gener, och inte de två som allt levande har.

**

Därför får barnen en gen från mamman och en gen från pappan. Så har barnen två upplagor igen. Det säger sig själv att om mammans  två gener är av olika slag, kan barnet endast få det ena slaget. Vem som ska få vilken gen, delas upp slumpmässigt hos avkomman.

**

Detsamma gäller givetvis pappans genpar.

Generna står ju för livsprocesserna. För att livsprocesserna ska kunna fortsätta i kommande generationer behöver ju generna överföras till avkomman.

**

I det sammanhanget är gener mycket stabila, dvs de överförs oförändrade. Men de är inte fullständigt stabila, det blir små fel ibland. Dessa små fel är grunden i Darwins utvecklingslära.

**

Världen förändras, omgivningar förändras, miljön och tillvaron förändras. I alla fall någon gång, och ska djur och växter överleva i en förändrad värld, måste det finnas mekanismer som medger förändringar även hos djuren och växterna. Dessa mekanismer finns, och kallas mutationer.

En mutation är ett genfel. Ett större eller mindre genfel. Det finns flera olika sätt som genetiken kan gå fel när den ska nedärvas, men jag går inte in på det här.

Oftast är dessa genfel dödliga. Avkomman kan ofta dö redan i fosterstadiet. Ibland är det livsdugligt, men så avvikande att djuret inte klarar att leva med det. Exempelvis många albinodjur i naturen, som fortare blir bytesdjur p.g.a. att de inte kan gömma sig lika bra när de inte smälter ihop med omgivningen.

Men när en albino föds i snörika trakter, så klarar den sig bättre än sina färgade artfränder. Jämför fjällräv och rödräv. Fjällräven som art har utvecklat en vit päls, för det gynnar dem bättre.

När ett djur blir husdjur, gäller inte längre samma lagar för överlevnad som i naturen. Nu är det människan som styr vad hon gillar, och flera mutationer överlever, och avlas också vidare på.

Det är på det viset som vi har fått alla härliga färger på våra tammöss. Genom genfel/ mutationer.

Annons:
Anett Lindbom
12/18/07, 10:33 PM
#1

Åhh den där musen var fin, så vit & vacker=))

Det är bra Artiklar som du skriver..

Grodan
12/19/07, 10:07 AM
#2

Åh, så trevligt amaira! Öppnar upp till dig så att du kan lägga upp dem som riktiga Artiklar! Då hittar vi dem lättare! Jättekul! Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
12/19/07, 10:26 AM
#3

#1. Denna vita musen är en röd mus! Förvånad Den har blivit vit, för att den är röd. Om den inte varit röd hade den fått en annan färg.

Förvirrar dig lite.    Fortsätt läs min genetikskola, så kommer vi dit så småningom.  Det handlar om kombinationer av flera gener, som ger specifika resultat.

Tack Grodan. Du får förklara närmare hur jag lägger upp dem som Artiklar, pm:ar dig.

*kram*

Anett Lindbom
12/19/07, 1:12 PM
#4

#3, Nej då jag hänger med, så är det ju även i kattvärlden att det vita döljer kattens riktiga färg, liksom..

Men kan inte vita mössen även dölja andra färger eller är det bara vitt?

amaira
12/20/07, 11:48 AM
#5

Du har så rätt så Anneth (Hedbrant). Albiniomöss är ju färgade möss (i vilken färg som helst, och då också vilka färg-gener som helst) med en albinogen som gör att inget pigment alls bildas, så färgen syns inte.

Musen blir vit. Så fungerar albino-genen. Som också ger röda ögon. Notera att min mus har svarta ögon.

Vad jag vet så är albino på katter någonting oerhört sällsynt, även om det sägs ha inträffat ibland.

Så då är vi inne på tecknings-genen. Fast det är samma sak där, grundfärgen kan vara vilken som helst fast den inte syns.

Teckningsgenen ger vita fält eller tecken i djurets utsprungliga färg. Ibland är de vita fälten så utbredda, att ingen färg finns kvar - djuret är vitt, fast det har andra färggener också.

Hos katter finns också "dominant vit", som är ännu en genvariant. Men jag kan just inget om katter.

Det speciella med min svartögda vita mus, är att jag känner föräldrarna och vet vilka gener som skapade färgen.

Detta är en röd mus, vars vita färg beror på att den också har en annan gen som döljer rött, men inte andra färger.

Hade denna mus inte varit röd, hade den heller inte blivit vit, för då hade färgen synts.

Om den varit exempelvis svart-tan (röd mage), hade den blivit svart-fox (vit mage). (fast "dålig svart", dock inte vit)

Fairytail
12/20/07, 1:52 PM
#6

Det är så intressant att läsa det du skriver Amaira!

Tycker själv att det är intressant med genetik, men du förklarar på ett sådant sätt att det lättare stannar kvar i mitt huvud…Räcka ut tungan

Annons:
zombivarg75
2/9/20, 9:14 AM
#7

Fortsätter att lyfta fram dessa. Det är även lärorikt att läsa vad andra skriver i dessa artiklarna.

ariama
2/9/20, 10:19 AM
#8

#3, #5. Undrar vad jag pratar om… ?? 🤔
😃Får nog reda ut det där!

Artikeln från 2007. Och den vita-röda musen är en ung DY.

zombivarg75
2/9/20, 1:14 PM
#9

Ja, det där reder du nog ut. Tycker det är bra att lyfta upp gamla Artiklar som har så här bra information. Jag har redan läst dessa innan men nu när jag läser om dom, och förstår ytterligare lite till så passar jag på att lyfta fram dom så att andra också kan läsa dom.

Upp till toppen
Annons: