Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 1977 ggr
[cheri]
2007-12-17 22:39

Mini möss ?

Någon här som har eller föder upp minimöss ?

Hur "stora" blir dem som vuxna ungefär ? skiljer dem mycket i storlek från vanliga tam musen ?

Annons:
dreamiz
2007-12-18 18:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har haft minisar och har nu letat efter nya i snart två år utan att hitta några.

En fullvuxen minis väger mellan 10-20 gram (helst närmre 10), kroppen är ca 5 cm och svansen är ungefär lika lång som kroppen eller något kortare. De svenska minisarna är svart-vita, de skiljer sig även lite i typen mot svenska.

Bifogar ett foto på tre minisar och en vindruva. *ler*

Linn
2007-12-18 19:29
#2

"oj j*vlar var den en vindruva" var in första tanke!

är det någon skillnad mellan mini mössen och svensk-engelsk typade möss annat än i storleken? för dom är äckligt söta dom där småttingarna!

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

[cheri]
2007-12-18 19:35
#3

Otroligt söta ! =)

Ja de verkar vara väldigt svåra att få tag på. Tips på vart man kan vända sig om man är intresserad av dessa emottages mycket tacksamt !

Har kikat runt en hel del jag med men inte hittat någon som har.

dreamiz
2007-12-18 20:29
#4

Ja minisar är bara sååå söta! O det är så frustrerande att inte kunna hitta några! Jag har en finsk minis men det är inte alls samma sak, hon ser ut som en jätteliten svensktypad o är agouti/vit så hon är inte vad jag menar med minis.

En minis är duktig på att pipa. Om nån annan mus kommer för nära så kan den sätta sig o bara pipa, även om den andra inte är arg. De är ju små o därmed också duktiga på att rymma (jag satte en vattenflaska med pipen genom gallret en gång o där gick en minis rakt ut… hrm…) De är trevliga och mysiga. Jag har inte haft någon riktig kelgris men vet de som haft!
Minisar får små kullar, oftast 2-3 stycken bara. De sista minisarna jag känner till hade kortare livslängd (troligen pga inavel pga man inte hittade nytt avelsmaterial) och levde inte mycket mer än 1 år. Men från början var livslängden ett par år på dom också.

Det har tydligen hänt i ett par omgångar att något blossat upp bland minisar o hela stammar har dött, utan att man vet varför.

Förr kunde man hitta minisar hos reptilfolk men jag har letat där också o de verkar satsa på pygméer nu istället.

Jag letar också minisar fortfarande så om nån vet nån som föder upp så hojta till!!

dreamiz
2007-12-18 20:30
#5

På min sida på zoonen finns flera foton på minisar. Både i albumet Bubastisar och i albumen Möss. Länk till sidan finns på min sida här.

Linn
2007-12-18 20:38
#6

Då får man ha ett akvarium till dom alltså! jag är riktigt sugen på minisar.. vart har ni letat?

Grodan- är du här och läser? vad jag har förstått det som har du lite kontakter utomlands, är det någon du känner till som har minisar?

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Annons:
dreamiz
2007-12-19 18:52
#7

Jag har haft annonser ute på olika forum, även reptilforum, har haft hjälp att kolla i Finland, har kontaktat England och försökte kolla i Danmark. Har köpt av en förut som köpt från Danmark men hon hittar inte heller några längre.

Jag har haft vuxna minisar i burar med musgaller, men man får se till att det inte är bredare i gallret nånstans (vid vattenflaska, lucka osv) o det har funkat. Alltså sånt galler som är ½ cm (tror jag det är) absolut inte hamstergaller!

Linn
2007-12-19 19:50
#8

ok.. hmm.. vart kan man leta mera då? jag är ju inte så etablerad inom musvärlden än så jag vet ju inte alls vart man kan kolla…

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

dreamiz
2007-12-19 21:50
#9

Jag vet inte heller vart man kan kolla mer så därför har jag lagt det på is…

Linn
2007-12-19 22:09
#10

Hmm.. det var tråkigt..

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

[cheri]
2007-12-19 23:17
#11

Jag har en vän som handlar mycket med olika djur. Han har djur affär och har mycket kontakter både i Sverige och utomlands. Han brukar veta vart man kan vända sig när det gäller det som är lite udda. Ja ska höra med honom få se om ja får nå napp.

Linn
2007-12-19 23:19
#12

#11 Ooh, det vore ju jätte trevligt!

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

dreamiz
2007-12-20 07:50
#13

#11 Ja gör gärna det!!

Annons:
[cheri]
2007-12-20 16:50
#14

Ja har nu hört me två av mina kontakter som alltid brukar ha det som e lite udda men INGEN av dem hade Mini möss. Båda två var själva på jakt efter dem.

Det verkar vara otroligt svårt att få tag på dem just nu. Men personen i fråga skulle ut och resa samt åka på lite mässor osv och då kolla runt om han hittade och isf köpa in dem.

Bara att hålla ut och vänta å se =)

Ja hojtar till såfort jag vet eller hör nått, å lyckas ni andra hitta så hojta till !

Neywaz
2007-12-20 18:18
#15

Hej! Är ny på detta forum men kikar glatt in ibland =)

Är det ingen som har haft minimöss på ett tag? När jag hade möss för säg tio år sen så var det inte så ovanligt med dessa minimöss, de fanns i var och varenda djuraffär och jag hade ett helt gäng av dem. Jag var van vid den storleken och hade väl 10-15 stycken så när jag köpte min första "vanliga" mus så verkade den som en råtta jämförelse.

Nåt som jag minns var att mina minimöss inte klarade sig så bra i standardklasserna, men däremot blev de domarens favoriter flera gånger <3

dreamiz
2007-12-20 23:13
#16

#15 Förr kunde man hitta minisar lite överallt men nu undrar man ibland om de är utdöda… Men det hoppas jag verkligen inte!

#14 Synd. Men hojta till om du hittar! Jag hojtar också till om jag skulle hitta.

Stj3rnfallet
2007-12-20 23:26
#17

#16 Jag tror att jag såg en annons på repti förra året på minimöss, kan dock minnas fel ;) Mitt minne är inte alltid så bra :P Vet iaf att jag sett annons där förra året eller året före det där på repti iaf.. Men jag vet inte om jag sett ngn efter det =/

Hoppas ni hittar några minimöss =)

dreamiz
2007-12-20 23:34
#18

Jag har också sett annons på reptiforum om minimöss men när jag kollat har det varit pygmémöss vilket är nåt helt annat. Men förr hade de minisar.

Stj3rnfallet
2007-12-21 20:37
#19

#18 Jo, jag vet att det är olika =) Men jag har sett annons på "riktiga" minimöss också, fast nu är det som du säger, mest pygme möss som säljs.. Konstigt att mini möss bara försvunnit =/

dreamiz
2007-12-21 22:30
#20

#19 Jag menade inte att du inte vet skillnaden utan att de som annonserat ut dom inte vet det. Räcka ut tungan
Men måste väl finnas minisar nånstans? De får inte vara utdöda!!

Annons:
[cheri]
2007-12-21 22:34
#21

Man saknar inte kon förrän båset är tomt lr hur dom nu brukar säga.

Verkligen konstigt att dom har försvunnit men säkert så att det inte har funnits tillräkligt med uppfödare som varit intresserad av varianten ?

Kan vara en bra ide om de nu dyker upp Minimöss framöver att försöka bevara dem, att det iaf finns några människor som aktivt avlar på dem och försöker hålla Minimus varianten vid liv.

Någon som förrästen vet hur eller när den första gången dök upp i Sverige eller i tam mus aveln ?

dreamiz
2007-12-21 22:44
#22

Jag läste en insändare förra året eller så om en som haft minisar för 40 år sen (eller nåt sånt). Men när de dök upp vet jag inte.

Jag har en kompis som har fött upp minisar men hon fick sluta pga hon ej hittade obesläktade. De sista jag hade var det inavel i. Försökte para min finska minis med en av hanarna men han var inte fertil längre.

Linn
2008-01-29 11:49
#23

puttar upp. någon som hittat mini möss?

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

dreamiz
2008-01-29 17:44
#24

Inte jag…

[cheri]
2008-04-15 10:19
#25

Ingen som hittat eller hört nått ang Minimöss ?

dreamiz
2008-05-23 12:07
#26

Jag är ff intresserad av minimöss men har inte fått tag i några.

Vet att uppfödare fått lägga ner pga de ej hittat nytt material o det blivit för mycket inavel.
Vet dock inte varför de "försvunnit".

Grodan
2008-05-26 09:24
#27

Har du kollat med finnarna, vet att de haft minimöss för något år sedan. De var tvungna att para in dem på vanlig typ, men kanske har de minisar nu.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
dreamiz
2008-06-27 20:59
#28

Fick ju hem en finsk minis förra året var det väl men hon såg ut som en liten svensktypad. Var bara storleken som var som en minis men inget annat. Lånade en svensk minishane men han var tyvärr för gammal så det blev inga bebs.

Grodan
2008-06-27 21:57
#29

ajdå… hanen du lånade måste ha varit Sveriges sista minimus…

men om du har kontakt med finnar kan du inte forska lite i om de vet något om minimusens ursprungsland el dyl?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

dreamiz
2008-06-28 10:30
#30

Jag o Bubastis köpte en tjejs sista avelsminisar (bla den hanen jag testade med), hon kunde inte avla vidare för hon fick inte tag i fler än de hon redan hade och honorna hade blivit för gamla. Mötte denna tjejen för nån månad sen men hon hade inte sett minisar nånstans.

Har ingen kontakt med finland, det var mandymoo som hittade denna minisen på en utställning i finland. O då verkade det som att det är så de såg ut där.

Har ju legat nere med mitt letande nu då jag har fullt upp med marsvinen men ska se om jag kan luska fram nåt för jag vill verkligen ha minisar. Vore då tjyvingen om det inte ska gå att hitta nånstans?!

hus-musen
2008-06-28 20:21
#31

är oxå sugen på en minimus, men hittar inga.. är de "utdöda" så att säga?? läste nånsatns att i frankrike så har man minimöss.. någon som vet att det stämmer??

Qui dormit, non peccat

 


dreamiz
2008-06-29 01:05
#32

#31 Vet inte men vore toppen om de fanns nånstans. Men jag vill ju ha då den svenska varianten o inte bara en minivariant av svensktypad. Lite kräsen jag. *ler*

Roborovski
2008-06-30 00:12
#33

vad är det för skillnad på pygmeémöss och mini möss?

Terato
2008-06-30 00:27
#34

Minimöss är en väldigt liten variant av tammus, mus musculus!

Pygmémöss är en helt annan art än den vanliga tammusen. De är dessutom mindre än minimöss.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Annons:
Roborovski
2008-06-30 00:29
#35

är pygmémössen lättare att hitta? har ni några bilder på nån pygmé mus?

Ladyinred
2008-06-30 01:16
#36

pygmémöss ser jag på annons lite här och var, men jag har hört att de e svåra att hålla vid liv och att de gärna dör för en. tror att de hänger ihop med att de tydligen ska vara rätt inavlade..

Roborovski
2008-06-30 01:26
#37

ok , det lät ju inte så roligt , finns det någon information om de mössen någonstans , letar för fullt men hittar inget :S kanske bara jag som är dålig på att leta , men jag vet inte , om någon hittar något så kanske ni kan länka det här till mig?

Ladyinred
2008-06-30 01:51
#38

http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=818921 här tex, men de e som sagt om pygméerna..

Roborovski
2008-06-30 01:52
#39

tack så mycket!!

Terato
2008-06-30 08:04
#40

Vattnadal här på mus.ifokus har Pygmémöss. Henne kan du höra med!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

dreamiz
2008-06-30 09:16
#41

Vad jag vet så går det inte eller är vädigt svårt att få pygmémöss tama utan de är mer tittdjur (rätta mig om jag har fel.) Medan minisar är lika tama som svensk- och engelsktypade.

Har sett nån mer annons här på iFokus om pygmémöss men minns inte vad nicket var.

Annons:
Grodan
2008-07-01 03:32
#42

vi har en artikel här på mus-ifokus:

Afrikansk Pygmé Mus


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Littlem
2008-07-05 01:01
#43

Såg just den här på repti. Är det sånna ni menar?

http://www.repti.net/reptile_for_sale/242783

Muszimba
2008-07-05 12:19
#44

http://www.repti.net/reptile_for_sale/242783

Jag kollade in den, men de är inte rätt förg för minimöss. Minimöss ska vara svart/vita och mindre än de på bilden..

dreamiz
2008-07-05 14:01
#45

#43 Det där är ju pygmémöss! Som alltså inte alls är samma som minimöss.

Zamwyn
2008-07-06 14:10
#46

#44 Men inte är väl minimöss mindre än pygmémöss??

dreamiz
2008-07-06 17:10
#47

#46 Nej, minimöss är inte mindre än pygmémöss, möjligen något större. Åtminstone om jag jämför den pygmémusen jag har nu för han är väldigt liten. Han är kanske 3 cm i kroppen medan en minimus är ca 5 cm.

Ladyinred
2008-07-07 13:21
#48

en pygmémus är troligtvis det minsta däggdjuret.

Annons:
Grodan
2008-07-07 20:26
#49

#48 fick ett mail av en kille som läst min artikel där jag skrivit det och han meddelade att det finns ett mindre och det är en fladdermus art (minns ej artnamnet i huvudet utan måste leta reda på mailet i så fall)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Iyen]
2013-04-19 06:12
#50

Hihi vilken rolig gammal tråd… Någon som vet hur det gått för minimus Sverige?

amandaerslid
2013-04-19 07:14
#51

Frågar samma om dig. :)#50

Kaninuppfödning av dvärgvädur & Dvärgvädurrex & även en liten musuppfödning! 

http://rorodalens.weebly.com/Förlägen



.

Grodan
2013-04-19 14:52
#52

De har dött ut. Finns inga.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: