Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2541 ggr
TacoBelle
2007-07-17 00:42

Önskar tips pch örter och blad!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns ju en annan tråd om hallonbladste. Nu har jag fått en hel hallonbuske av min mormor och morfar för att kunna plocka hallonblad och jag blev nyfiken och vill lära mig mer om vilka örter och blad som kan vara bra för både djur och människor.

Svartvinbärsblad? Kan det vara bra för något?

Annons:
Terato
2007-07-17 00:48
#1

De tycker väldigt mycket om svartvinbärsblad! Jag brukar ge dem det. Brukar ge en massa från naturen. Men jag plockar hellre från träd och lite högre blad på buskar dit vilda möss inte når för att minska risk för ohyra osv.

Jag har en länk här med alla ätliga växter till Marsvin:

http://home.swipnet.se/~w-77537/mmatvaxt.htm

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

TacoBelle
2007-07-17 00:53
#2

Men är svartvinbärsbladte bra för något speciellt?

Vattnadal
2007-07-17 01:03
#3

Kanske något att fråga om på häxor, de brukar ha stor koll på örter od!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

TacoBelle
2007-07-17 01:03
#4

Bra tips det ska jag göra.

Pehpsii
2007-07-17 01:06
#5

Jag har koll på de som är bra för människor iaf. Är ju häxa och herbalist. Gör salvor och teer etc,men till möss är jag osäker. Det mesta borde ju funka likadant antar jag

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Vattnadal
2007-07-17 01:11
#6

Nässelthe är bra för nåt, att ge honor i samband med avel. Minns bara inte till vad… KLanske var det under dräktigheten, eller digivningen…

Kanske kan man ge the till rosselmöss. Vad är bäst mot hosta, slemmiga lungor od, eller allt som låter som mycoplasmajox fast på människa?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Terato
2007-07-17 01:14
#7

Åå vilken intressant tråd!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

TacoBelle
2007-07-17 01:26
#8

Vill lära mig!!!

Pepsii berätta allt du vet! Skrattande

Fairytail
2007-07-17 01:47
#9

Det här var mycket intressant, blev lite sugen på att odla Krasse igen, det var länge sedan jag gjorde det! :D

kastrullis
2007-07-17 01:59
#10

Kamomillte är ju en lugnande klassiker.

Fingerborgsblomma om man vill lugna hjärtat,. ABSOLUT inget man ska pröva själv på varken mus eller människa. Ger lätt hjärtstillestånd.

Groblad, krossat, påskyndar läkning av sår…faktiskt!

Björkbladste är urindrivande.

Kom inte på något mer just nu.

Det där med häxorna lät kul. Var "går" man då?

TantSelma
2007-07-17 01:59
#11

Rallarros, skott av rallarros går bra.

Ask var tydligen bra för nötkreatur förut. Mössen äter gärna asklöv.

Vattnadal
2007-07-17 10:28
#12

#10, det finns ett Häxor.ifokus oxå. Kika i rullisten här till höger, så finns det sjukt många ifokus-sajter!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Pehpsii
2007-07-17 15:48
#13

OK ska dra fram min book of chadows, gått i arv till mig från min faster som också är celtisk pagan. Vissa grejer kan jag i huvet, resten slår jag upp där eller lånar hem böcker och llägger till själv. Kul med såna generationsböcker.

Rosenblad används till en hel del bra grejer, kan hjälpa mot huvudvärk och mensvärk (jag använder det i mitt mensvärkste) och mot munsår. Torka bladen och krossa dem och blanda med lite grönt te (för smak).

Jag har för mig att jag läsat att battträd inte är bra för möss, men dtta är bra för människor.  Tallbarr (skott) har mycket cvitamin och en del viktiga encymer i och hjäler mig när jag är förkyld. Varje vår eller förso,,ar plockar jag en påse full med skott. 90% torkar jag i ugn och de andra 10% lägger jag in i honung (nyttigt naturgodis!). Även detta använder jag i mitt mensvärkste då det finns järn i dem.

Hallonlöv är som sagt allmänt känt för att vara bra vid graviditeter och hjälper även mot diarre och illamåenda (hallonthe kör jag när jag har maginfluensa). + det finns ämnen i hallonlöv som är bevisat bra för njurarna.

Maskrosblad har ämnen i sig som ökar på immunförsvaret och främjar läkning, torkade blad brukar jag blanda med lite mjölk och gegga ihop och ha på nässelbränn för att få det att sluta klia.

Damiana är en växt man ska vara försiktig med, den har en del kvaliteter in common with (svenska?) marijuana. Men jag använder den att göra bakfylle-te på.  Gammalt släktrecept mot detta har alltid varit damianate med mjölk.

 Cayenne peppar innehåller ämnet capsaicin som hjälper matsmältningen. Främjar blodcirkulationen, hjälper de med högt blodtryck och är bra mot förkylningar.

Och så mina favoriter! Nässlor!  Är bra till det mesta! De är  astringent (sve?) och främjar koagulering av blodet. Kanon mot näsblod, vifd mensvärk (finnd med i mitt te), och speciellt bar och man har väldift riklig mens. Även bra vid eksem (speciellt hos barn).  Plocka så unga plantor som möjligt oc häng dem på tork i buketter (försommaren hos Pehpsii = MASSOR av nässlor i taket). Man kan även använda färska nässlor och använda i grösnsakssoppa eller ångkoka dem  och äta med smör och citron (passra bra ihop med squash!). Även nässlor är rika på Cvitamin och järn.

Yarrow (Rölleka) är en annan favorit. Det innehåller salicylsyra och derivatives (sve?) och är bra mot feber  och infektioner.  Hjälper till att sänka blodtrycket och motverkar blodproppar och rusande hjärtan.  Det har anti inflammtoriska egenskaper och finns med i mitt mensvärkste, är bra mot näsblod, vid förkylning. Den har även ämnen som gör den bra i ansiktcremer, jag brukar amvända den när jag gör ansiktsmasker och blanda med yoghurt och gurka.  Även har ska man vara försiktig då överkonsumtion kan lede till photosesitivty.

Passionflower (minns inte svenska namnet) är bra om man har insomnia. Lite te innan läggdags gör att man sover gott.

 Rosmarin är bra mot lite allmöjligt - leverproblem, huvudvärk (med i mitt mensvärkste), reunatism och stress mm. Kan användas i te eller blandas geggas ihop med lite vatten och gnugga på ömma leder.

En del grejer här borde ju hjälpa möss också, men som sagt är detta skrivet som hjälp för människor.

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Annons:
amaira
2007-07-18 14:05
#14

Digitalis - fingesborgsblomma - är mycket giftig. Ska absolut inte förtäras. Vill bara framhålla det. Digitalis används i hjärtmedicin (under mycket kontrollerade former och sträng läkaruppsikt).

Ska man promt ge sig på växter som påverkar hjärtat kan man ta hagtorn, som lugnar oroligt hjärta utan att vara farligt. Hjärtans fröjd (citronmeliss) är en annan som duger bra. Fast det gläder hjärtat (hjälper mot melankoli) mer än påverkar själva hjärtat.

Många växter kan man lugnt använda i teer och som huskurer. Några duger som varje-dags-te.

Men man ska definitivt veta vad man ger sig in på!

Giftiga växter kan vara grymt giftiga!! Och verksamma växter (läkeväxter) innehåller verksamma ämnen som är verksamma, och man ska INTE exprimentera med mediciner.

Nackdelen med läkeväxter, är att doserna verksamma ämnen kan variera så mycket, beroende på tidpunkt vid plockningen (både tid på dygnet, året, och mognadsgrad) och växtförhållanden, väderlek och ämnen i marken, osv. Inte så lätt att ha koll på med andra ord.

En härligt bra och intressant bok som jag har, heter: Örtmedicin och växtmagi, Det Bästas förlag. Den rekommenderar jag gärna - för den som är intresserad av sånt, inte för att mata möss.

Mina möss favoritväxter är

1. Våtarv. 2. Gräsfrön av ex kvickrot. 3. Svinmålla, frön och blad.

Glad

PS Hallonte kan ni lugnt använda om ni vill Glad

kastrullis
2007-07-18 17:57
#15

Måste bara berätta.
Var och vandrade i fjällen med familjen. Samlade på mig skägglav, eftersom jag har läst att det är bra nödmat.

La laven i blöt i kylen under en natt och kokade den sen i buljong i 30 minuter.
Smakade som mycket tunna nudlar i buljong med en eftersmak av lava och fjäll.
Det var faktiskt gott.

Grodan
2007-07-19 03:47
#16

Jag fick en massa torkade örter i Polen och har blandat det i mus-och råttmaten. Det går åt. Tyvärr vet jag inte vad det är riktigt, men det är många olika sorter - fick flera olika sorter i olika påsar - och det luktar ljuvligt! (Polska musklubben blir sponsrade av Herbal Pet som gör örtblandningar till djur).

Trots det passar jag mig lite för att ge mina gnagare gräs och rötter då de inte kan tillgodogöra sig det. För att kunna tillgodogöra sig det behöver de äta det en gång till, dvs äta avföringen. Av någon anledning känns det inte helt fräscht…

MEN helt klart skulle det vara oändligt intressant att få veta vilka delar av vilka örter som faktiskt är bra till möss!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2012-01-15 23:37
#17

Vi kanske har flera ört-trådar som är av intresse, men denna är verkligen intressant.

Jag brukar blanda ner torkade örter i mina möss mat eller bara strö över buren som sysselsättning.

Imorgon t ex ska jag strö pepparmynta över burarna. Det kommer att lukta fräscht av mint och mössen kommer att smaska små mintblad.

Pepparmynta är bra för mkt. Det står t o m på vissa ställen att den ska vara avskräckande på möss och råttor… haha. Främst är den lugnande och bra för matsmältningsproblem (Colon irritable) men även inflammationshämmande och bra vid astma- luftrörsproblem mm


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Gefjyn
2012-01-17 09:26
#18

Man skall vara försiktig med öter som är kramplösande under graviditet. Men vid förlossning är det bättre då det verkar avslappnande. Många örter kan ge skador på foster om de intas för ofta och i förstora doser. Ett hallonblad till en mus är ju jättemycket! Pepparmynta skall man inte äta under graviditet, men det är bra mot matsmältningsbesvär och feber i övriga fall. Persilja är också undvika under graviditet, precis som salvia, timjan, hästhov/tussilago, läkeverbena. Det finns säkert fler. Men det är just mängden som är farlig oftast.

Timjan brukar jag använda mot förkylning! man kan koka te eller äta den torkad/färsk. Det är jättebra. Man kan göra ångbad också. alltså att man andas in ångorna av het timjante. Har man förkylda möss kan man kanske ställa en gryta med ångande timjante bredvid buren och lägga en handduk över. Som ett tält. Men man kanske inte skall göra det så länge. bättre korta stunder men några gånger under dagen. 

Vitlök är bra mot svamp och svampinfektioner. Det kan även användas på infektioner i underlivet.  man pressar ut saft från vitlöksklyftor och baddar på det angripna området. Man kan späda ut det med vatten när man skall behandla möss. pröva hälften vitlöksaft och hälften vatten.  

Man skall tänka på att allting är giftigt i alltför hög dos. och en mus har en väldigt liten lever i jämförelse med oss mäniskor. Fast de är väl också rätt tåliga djur med tanke på vad vilda möss kan stoppa i sig…

Självklart skall man inte blanda örtbehandling med läkemedel från vetrinär och läkare. De kan slå ut varandra även om de verkar på samma vis. och vid allvarliga sjukdommar ska man alltid kontakta vetrinär och läkare.

Grodan
2020-05-10 12:28
#19

Läke-örts-tråd… haha


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: