Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 932 ggr
Ellinor_ludde
5/21/07, 12:42 AM

bajsar ständigt!

Nu blir jag tokig! Bonita och rosita bajsar HELA TIDEN när man tar upp dom ur buren, är detta ett normalt beteende eller är det något vanligt
när det gäller möss från zooaffärer?

Annons:
Laika
5/21/07, 1:07 AM
#1

Hur beter de sig i övrigt när du har dem i handen?

Min gissning är att mössen som håller på såhär är rädda/nervösa, och syftet är väl något i stil med att bli av med den extra vikten om de ska behöva fly… Sedan kanske mössen har insett att de får komma ner i buren igen ifall de bajsar och kissar? Har själv mäsrkt att möss slutar med det där extrema bajsandet allteftersom de blir tamare.

Pimu
5/21/07, 1:44 AM
#2

Min ena kille är lika dan, me bajsandet (alltså hela tiden)

men oxå kissar han mkt på mig, vad kan de vara då .. ??

Musmaster
5/21/07, 4:04 PM
#3

Hanmöss kissar på en för att märka rivir så de e naturligt att de kissar på saker PimuGlad

Har Bonita och/eller Rosita diareé? Isåfall så kan du mata dom med pepparkaka eller yohgurt så blir dom bra i magen igen. Funkar även om en mus skiter stenhårda bajsar.

Grodan
5/21/07, 5:31 PM
#4

Att möss bajsar i handen tyder på att de är lite nervösa, inte riktigt tama och trygga, samt/eller att du hållt dem länge i handen! Flört

10 minuter ska en mus kunna hålla sig. Håller du en mus längre stund sätt ner den då och då i en låda med strö där den kan kissa och bajsa.

Vänj musen av med att kissa och bajsa i handen genom att

  • ta upp den korta stunder och sätta ner den igen UTAN att den hinner kissa och bajsa
  • vänta med att ta upp musen tills du ser att den är ordentligt vaken och kissat och bajsat redan
  • lägg pluttarna i buren eller i lådan och sätt ner musen brevid så fort den bajsat i handen - så att den förstår att det är DÄR bajset ska vara och inte i din hand
  • tvätta händerna ofta så att de inte luktar mustoalett (luktar det muskiss och musbajs om dina händer tror musen att det är ok att kissa och bajsa där)
  • tämj musen

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ilya
2/12/13, 5:21 PM
#5

Nu puttar jag upp en 6 år gammal tråd men ville bara inflika att jag tycker #4 var ett bra inlägg!


Grodan
2/12/13, 7:44 PM
#6

#5 Tack! Vad ballt att du puttar upp gamla intressanta trådar.

jag får försöka skriva en artikel om det där, en dag…

men helt klart kan det vara värt att putta upp gamla trådar, jag svarade mycket bättre förr… (eller med mer ord… hihi)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Ilya
2/12/13, 10:27 PM
#7

#6 Haha sökte lite på det eftersom mina nyhemkomna små bebisar kissar och bajsar redan efter några sekunder i handen vilket är lite småjobbigt men förhoppningsvis kan vi jobba på det allteftersom dom gör sig hemmastadda här, lär känna mig och även växer upp och blir ett par vuxna damer som kan hålla sig en lite längre stund - bebisar som dom är just nu ^-^'


Grodan
2/12/13, 11:54 PM
#8

Bra att du söker på sajten! Det finns så jäkla mycket här att hitta bara man söker.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: