Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 3860 ggr
calista
10/11/06, 2:09 PM

Genetik, färger, teckningar m.m.

Undrar om det inte finns någon som kan skriva mer genetik Artiklar? Ni uppfödare som kan Glad Jag skulle vara superintresserad av att läsa. T ex som de artiklarna som heter Blue och Chocolate. En om varje färg så där. Jag vill lära mig så mycket som möjligt om genetik och det skulle vara till stor hjälp och väldigt bra om man får lära sig från er här som är uppfödare. Jag funderar på att satsa på att få i gång en uppfödning men behöver verkligen hjälp på traven med färg genetik.

Annons:
[TomasH]
10/11/06, 10:38 PM
#1

Vilken variant är det du ska jobba med? Det finns så många att det är omöjligt att skriva om alla. Annars är finska hemsidan suverän! Fast det gäller att man kan finska…

calista
10/11/06, 10:50 PM
#2

Jag har inte bestämt mig till hundra men funderar på siames eller chocolate. Dessa färger är de som jag tycker är härligast. Men jag skulle även vilja veta hur svårt det är att få fram t ex svart ögd cream. Hur man får fram chocolate och blue point på siames osv. Så det skulle vara roligt med lite mer snack. Man behöver ju inte gå så snabbt fram utan man har ju ett helt liv på sig att lära sig. Glad Undrar vart man kan hitta alla s k färgkoder eller hur man ska säga? Finns det ingen sida? Som aabbddpp och alla de där.

 Jag har inte alla färger (bokstavs färgkoder vet inte vad det heter?) och vill så gärna veta så jag kan lära mig korsningsschemat igen. Var ett tag sen jag höll på med det (då främst på råttor) Lärde mig alltså, inte avlade. Så snälla om någon vet vart jag kan hitta det så SKRIV Glad

reverse
10/11/06, 10:55 PM
#3

Här har jag blivit lite klokare i alla fall: http://goto.glocalnet.net/natal/mus/ras/musvarsv.htm

 //Lina

calista
10/11/06, 11:24 PM
#4

Tack reverse Skrattande Nu har jag allt jag behöver så nu kan jag sätta i gång och plugga! Glad

[mjuue]
10/11/06, 11:24 PM
#5

Dom där ''färgkoderna'' du pratar om finns på den här sidan, dom flesta iallafall Flörthttp://mus.ifokus.se/Forum/Print.aspx?ThreadId=f8584947-c461-4419-bc91-bafe1a5804a8

[mjuue]
10/11/06, 11:25 PM
#6

Det är förkortningar, glömde att skriva det    ;-)

Annons:
calista
10/11/06, 11:33 PM
#7

Den sidan reverse la in var de koderna jag menade Räcka ut tungan Jag vet inte vad man kallar de just nu… Får skylla på att jag är för trött Oskyldig Men tack ändå malin_2 Glad

[mjuue]
10/11/06, 11:45 PM
#8

okej, hade fel.

calista
10/12/06, 8:08 PM
#9

Nu har jag försökt korsa men det går verkligen inte Ledsen Blir frustrerad… Jag fattar själva idén t ex om man parar en blå med en choklad blir det ad, ad,ad,ad som man korsar med ab,ab,ab,ab… Men det blir ju i så fall bara aabd och det är ju ingen färg? :S Är det då att det bara blir svart eftersom det inte går eller?

Och om vi säger att man parar en argente med en agouti som bär på rödögt alltså har en mamma som är argente och en agouti pappa hur syns det i korsningen?

Grodan
10/12/06, 8:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

SVEMUS säljer en mycket bra bok som heter Color Inheritance In Small Livestock! Köp den!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
10/12/06, 8:26 PM
#11

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

calista
10/12/06, 8:57 PM
#12

Jo men jag undrar om ingen kan säga snabbt bara hur det fungerar. Snälla någon som kan? Jag ska skicka efter de där häftena och köpa böcker början av nästa månad.

[TomasH]
10/13/06, 12:36 AM
#13

Du har nog glömt bort att en blå mus har BB och en choklad har DD. Så barnen blir aa-Bb-Dd - alltså svarta.

Annons:
Grodan
10/13/06, 3:28 AM
#14

Vad är det du vill veta, Calista? Kan du inte bara fråga i trådar här? Och kan du inte läsa engelska? Det finns väldigt en hel del om färger på möss på Engelska på nätet och inte så mkt på Svenska.

Jag har skrivit väldigt kortfattat i min artikelserie,  Planerad musavel, del 4 färgavel Eva J har skrivit jättebra faktahäften om hur man avlar fram olika färger - dessa kan du beställa av henne…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
10/13/06, 3:33 AM
#15

I SVEMUS standard (pdf) kan du även se vad varianterna har för genotyp

Eller efterlyser du en sådan här lista

  • Agouti = A-
  • Cinnamon = A-bb
  • Blue Agouti = A-dd
  • Lilac Agouti = A-bbdd
  • Argente = A-pp
  • Champagne Argente = A-bbpp
  • Blue Argente = A-ddpp
  • Lilac Argente = A-bbddpp
  • Black = aa
  • Blue = aadd
  • Chocolate = aabb
  • Lilac = aabbdd
  • Champagne = aabbpp

?

Kan i a f göra en… det kan vara kul!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

calista
10/14/06, 12:22 AM
#16

"Du har nog glömt bort att en blå mus har BB och en choklad har DD. Så barnen blir aa-Bb-Dd - alltså svarta."

Chocolate = aabb

Blue = aadd

Förstår inget nu… Det var precis de bokstavskombinationerna jag var ute efter. Jag har inte råd att köpa dessa häften förrän början av nästa månad det var därför jag ville veta. Jag vill helt enkelt kunna göra egna bedömningar vilka färger det kommer bli genom att korsa t ex en agouti och en svart.

I t ex råttaveln är ju agouti dominant och skrivs med stora bokstäver alltså AA eller Aa. Eftersom om man korsar agouti med en svart blir det både ett stort A och ett litet a. Men eftersom agouti är dominant syns detta i fenotypen eftersom det då blir agoutiråttor. Och jag antar att det är samma med möss efter som agouti skrivs som A här också och svart som aa. Men jag förstår inte hur det blir när man korsar möss som t ex blue och chocolate eftersom det då skulle bli de kombinationer som jag skrev aabd i princip så det är något jag måste göra fel. så om någon kan förklara hur man korsar färgerna precis som man gör på srs hemsida där det pdf filer som handlar om just detta att korsa olika färger och sen ta reda på resultatet.

Så jag undrar om någon kan tala om för mig hur man korsar helt enkelt. För jag har redan kollat på matsvins sida om hur man korsar men det går ändå inte ihop för mig så jag måste göra något fel. Och nu säger tomasH att jag har nog glömt att chocolate och blue har BB och DD så jag hänger inte med alls. Varken på varför de helt plötsligt har stora bokstäver i stället för de som står i standarden Chocolate = aabb eller Blue = aadd. Och jag förstor inte hur du får ihop BB+DD= aaBbDd om man bara korsar stora bokstäver heller och varför blir det svart? Jag vill helt enkelt veta hur man korsar olika färger för att få fram en annan eller likadan och kunna göra detta med hjälp av dessa bokstäver som man gör när man parar råttor.

[TomasH]
10/14/06, 1:15 AM
#17

nrj, du har missuppfattat! Choklad är aa-bb-D* varav * står för att det kan vara D eller d, men för lätthetens skull kan vi säga att den står för D. Blå är aa-B*-dd och likadant här med *. Alltså: våra blå är aa-BB-dd och våra choklad är aa-bb-DD. När du korsar två varianter måste bådas gener vara på båda sidorna - annars är det ingen idé att göra korsningsschema ju! Alla barnen blir aa-Bb-Dd alltså svarta bärandes på både choklad och blå. Parar du ihop barnen kan du få ungar som är aa-bb-dd: alltså choklad och blå på samma gång. Detta är vad vi på mössen kallar lilac…

calista
10/14/06, 2:01 AM
#18

Okej, alltså är de bokstäverna som står i standarden dominanta alltså om en mus har BB så är den blue och är den D* så är den choklad? Usch jag hänger verkligen inte med… Om nu blå ska ha B* varför står det inte i standarden aaB* i så fall? Och vilken är hela längan med bokstäver egentligen? Alltså råttor har ju typ: aabbddeemmrr (pepe) eller något. Vilken har mössen är det som jag nu är intresserad av? Tror det skulle vara enklare att förstå om man hade alla bokstäver som finns. För alla ska väl ha en genetisk kod så där men det är storleken på bokstäverna som spelar in vilken färg det blir eller hur? alltså har alla dessa bokstäver på ett eller annat sätt.

Meningslöst är det ju inte att para en blå och en choklad utan som sagt bär de ju på färgerna i nästa generation så om jag sedan skulle para denna svarta som bär på choklad och blå med någon av dessa färger blir det ju så klart några ungar av den färgen. Men jag har ju inte de rätta bokstäverna tydligen. Så t ex när det står Lilac Argente = A-bbddpp så betyder det egentligen ( A-B*D*P*) om man gör korsningsscheman. Har jag förstått rätt då?

[TomasH]
10/14/06, 6:49 PM
#19

man brukar bara skriva ut de homozygota recessiva generna. T.ex. Är en aa-Bb-DD osv inte en choklad - men en svart som bär choklad däremot är en aa-bb-DD en choklad. Man skriver inte ut de anlagen som inte betyder något för den varianten som beskrivs.

Men skall du göra ett korsningsschema så måste du angiva alla gener som påverkas. Du vill använda en choklad (som vanligtvis skrivs som aa-bb) men när du ska para den med en blå (aa-dd) så måste du skriva ut hur chokladen ser ut i d-locus också! Den är ju "icke blå" och blå är en recessiv gen och skrivs med små bokstäver och syns bara på djuret om genen är dubblerad. Om du vet att din choklad INTE bär på blå så skriv DD, om du vet att den bär på blå så skriv Dd och om du inte vet om den bär på blå skriv D*. Samma sak måste göras med den blåa, hur den ser ut i b-locus.

Det blir svårare när när en variant kommer sig av att flera olika gener är påverkade. T.ex. chokladmaskad siames. Den är "icke-agouti" = aa, den är choklad = bb och den är siames = c(h)c(h). Egentligen ska "h" inte vara i parantes utan litet och uppflyttat efter c, men på datorn brukar man skriva c(h) ELLER c. Detta kommer sig av att i c-locus finns det flera olika recessiva mutationer (som iofs finns i alla locus…). Vanligt litet c står för albino, c(h) är siamesgenen, c(ch) är chinchilla och c(e) är extreme dilution.

[TomasH]
10/14/06, 6:59 PM
#20

Genetisk beskrivning av albino är cc. Men när du ska para den med något behöver du veta hur den ser ut i alla de andra locus. Albino bleker bort allt så du kan inte se på djuret vad den är genetiskt annat än cc. Vad är Aa-bb-dd-cc-pp? Lilac argente eller? Nej den är albino! Naturligtvis blir detta jättesvårt att räkna ut, men man kan ju gissa lite om man har stamtavlan eller vet vad den gett för barn innan. Det finns ett program på nätet som man kan köpa (gäller kanske bara hamstrar och marsvin) som kan räkna ut chansen för olika färger i olika parningar. Men det krävs att du innan skrivit in 5 generationer bakåt på djuren för att den ska fungera någorlunda.

Annons:
Grodan
10/14/06, 8:55 PM
#21

Calista, genetik som genetik! Du kan i princip läsa om råttgenetik eller kaningenetik och lära dig grunderna. Många varianter är också detsamma inom smådjursvärlden. En blå mus, råtta eller kanin betecknas oftast aadd. D står för diluted, som i detta fall bleker ner allt svart pigment till blått.

Har du läst Maria Grönkvist artikel?

GENETIK
- "Elementär - svårare färggenetik" av M Grönkvist

del 1 (9kb) Ur HR nr 65/ April 1996
del 2 (36kb) Ur HR nr 66/ Juni 1996
del 3 (17kb) Ur HR nr 67/ Augusti 1996
del 4 (16kb) Ur HR nr 68/ Oktober 1996
del 5 (15kb) Ur HR nr 69/ December 1996
Källförteckning och kommentarer (8kb)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
10/15/06, 9:41 AM
#22

Hej Calista! Jag tror du blir förvirrad, för att du blandar ihop "ursprungs-färg-generna" med de framavlade färg-generna.

En vild - och därmed viltfärgad - mus har färggenerna AABBCCDD.

Alltid i par, dvs 2 stycken av varje, en från mamma och en från pappan. Varje "bokstav" har sin egen funktion, det är därför de finns. Tillsammans ger de viltfärgen, dvs en mus vars päls-strån är svarta med ett rött band i mitten. Varje enskilt hårstrå, alltså. Agouti.

(Nu skriver jag så förenklat, att det blir lite småfel här och var, men ändå.)

Dessa "bokstäver" finns alltså hos varje mus. Och att de skrivs med stora bokstäver visar att anlagen är dominanta. En mus med generna AaBbCcDd ser i princip likadan ut som AABBCCDD, eftersom de små bokstäverna är recessiva anlag, som inte kan uttryckas/synas när en stor bokstav av samma slag är med.

För att ett recessivt anlag (liten bokstav) ska kunna synas på musen, måste bägge bokstäverna vara små.

Ibland (mycket sällsynt) muterar gener. Dvs de förändrar sig, och uppför sig lite annorlunda. Oftast är förändringen dödlig, så det blir inget mer med det.

Men ibland förändrar sig genen och skapar en mus som både överlever, och ser lite annorlunda ut. Vi människor har tagit tillvara dessa förändringar och avlat vidare på dem. På det viset har vi fått fram olika färger hos våra möss.

A-genen har muterat "flera gånger" och skapat olika varianter, som döpts till olika A-bokstäver, för att visa att det är just den genen som förändrats. Dessa A-gener kan bara finnas på A-platsen i kromosomen.

Platserna kallas för locus (A-locus, B-locus, osv) och de olika varianterna som som kan finnas på ett och samma locus, kallas för alleler.

Detta är viktigt att veta, just därför att det aldrig kan finnas fler än 2 alleler på samma locus. Två bokstäver av samma sort, aldrig färre, aldrig fler.

A-genen (den vanliga på vilda möss) står för agoutifärgen, dvs svarta hårstrån med ett rött band i mitten. På vajre enskilt hårstrå i pälsen, alltså.

En gång i tiden har denna gen muterat (förändrat sig) så det röda bandet försvann. Musen blev en svart mus, och den nya genen döptes till a (dvs lilla a, för det är en recessiv gen som bara "blir av" om bägge A:na är små, dvs aa.)

Det är nu det börjar bli förvirrat. Flört För eftersom aa ger en svart mus, borde genen a vara den som skapar "svart". Men det är det inte!

A- och a-generna talar bara om ordningen som pigmenten ska ut i hårstråna när de växer ut, och lilla a bryr sig inte om att tala om att det ska dit ett annat färgat band i mitten, så det blir inget.

Den svarta färgen står genen B för! (B som i Black) Det är den som kodar för svart pigment, dvs ser till att det svarta pigmentet skapas. Det som i "vanliga fall" bara finns i toppen och botten på agoutimusen. 

När A muterat till a, blir hela hårstråna svarta, av B:s svarta färg.

Men B står ju för brun?? Ja, man "säger" så, för B-mutationen till b ger den bruna färgen.

Alltså, en mus som är aa, är en "icke-agouti". Vilken färg den har, beror på hur de andra färggenerna ser ut.

Om ingen annan färggen är förändrad (muterad), så är den svart, dvs det är B-genen som "syns". aaBBCCDD = svart.

Om B är förändrad till b, är musen brun.  aabbCCDD=choclad

Eftersom det räcker med en stor bokstav för att styra färgerna, är också aabbCcDd=choclad. En liten bokstav tillsammans med en stor, "märks inte". (gäller inte alla färg-gener eftersom vissa samverkar och skapar en tredje färg, men det gäller för dessa fyra kombinationer)

C står för Coulor. Färg. C är den färg-gen som ser till att det bildas färgämnen = pigment. Vilket färgämne däremot, det bryr den sig inte om.

Muterad till lilla c, skapas inget pigment alls. Oavsett vilka de andra färggenerna är, skapas de aldrig. Musen blir vit, dvs den saknar färgpigment, den har "ingen färg alls".

AABBccDD är albino. aabbccdd är också albino. Och alla andra varianter där två små c ingår är albino.

C-genen har ganska många alleler (olika c-varianter) som skapar olika grader av pigment, men ingen förutom stora C ger full pigment-produktion.

D vet jag inte vad den står för i den vanliga "normala" viltfärgade musen. Men muterad till lilla d, blir det en mus som ser blå ut.

aaBBCCdd = blå. A behöver vara lilla a för att inte agouti-ordningen i hårstråna ska skapas. a är ju icke-agouti.

Om AA så blir hårstråna tvåfärgade. AABBCCdd ger blå agouti.

Hoppsan, det går visst inte att skriva kortfattat om det här… I alla fall kan inte jag det. Ändå har jag "rensat bort" massor! Och försökt få med det mest väsentliga bara, för att ge en "grund" utan att trassla in det i alla detaljer.

Det är ju bara inse, att även gentik i sin enklaste form (som man väl kan anse att färg-genetik är) är en komplicerad historia.

Men det är KUL, spännande, och intressant!!

Nu skickar jag det. orkar inte läsa igenom och kontrolläsa, och det går ju inte att ändra i ett inlägg. I alla fall vet inte jag hur man gör i så fall. (rätta mig gärna om jag skrivit tokigheter!!)

Grodan
10/15/06, 9:51 AM
#23

Vad duktig du är, amaira! Tack för att du tog dig tid!

Jag har inte lusläst och rättat, vill bara påpeka att choklad stavas Chocolate på engelska! Kyss


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

calista
10/15/06, 2:51 PM
#24

Tack amaira där fick jag veta vad de bokstäverna stod för Glad Men problemet återstår fortfarande. Jag vill kunna göra korsningscheman med de olika färgerna men det funkar inte. Och jag har läst de pdf filerna som du listade upp Grodan men jag förstår fortfarande inte. Förrut lusläste jag dessa och kom precis på hur man skulle göra för att få fram olika färger genom korsningscheman. Kan inte någon rita en modell hur ni tänker när ni korsar två färger? Ni kan ta choklad och blå som ett exempel. Gärna en där ni inte vet bakgrunden och en där ni vet bakgrunden. Typ rita i paint eller något. För jag blir så arg att inte alla bitar lägger sig på plats i min hjärna. Jag vet att jag har kunnat detta förrut men det dyker liksom inte upp igen. Jag ska sätta mig och läsa mer. Och jag kan engelska och har försökt förstå där också men det går inte.

Grodan
10/16/06, 4:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Har du verkligen läst Maria Grönkvist artikelserie? Hon förklarar ju UTFÖRLIGT hur man gör korsningsscheman!!!

Para en choklad aabb med en blå aadd UTAN dolda anlag och du får enbart svarta, alla blir aaBbDd

para två av dessa svarta, aaBbDd och du får svart, choklad, blå och lilac

klyvningstal: 9:3:3:1


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

calista
10/16/06, 2:21 PM
#26

Ja jag har läst dessa.. varför skulle jag annars säga det? Men jag har inte haft tid att verkligen gå in på det just nu. Förrut läste jag dessa mer noggrant och då förstod jag men nu har jag bara skuggat igenom. Har för mkt att göra för att ta mig tid men får väl göra det. Jag har förresten förstått nu hur man ska göra. Så tack för hjälpen allihopa!

amaira
10/17/06, 12:15 PM
#27

#23 "vill bara påpeka att choklad stavas Chocolate på engelska! "

Åh, förbaskade ord Skrikandes Det har jag tragglat med i ett år nu, och stavat det på allra möjliga och omöjliga vis. Men nu har jag lärt mig. Sent omsider. Jag tar fasta på det, "sent" omsider. smilie (late = sent). Choco klarar jag, och så lägger jag till sent - jag menar late. Tack Grodan, nu kan jag. smilie

Annons:
Grodan
10/17/06, 4:52 PM
#28

Jag vet, amaira… haha, jag har sett det lite här och där… puss, det gör inget… vissa ord kan man bara inte lära sig stava till… t o m jag har några sådana ord i mitt liv Förvånad


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
5/8/14, 7:44 PM
#29

❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: