Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1396 ggr
MarieB
2006-09-26 03:51

färg/teckning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan, jag undrar vad man kallar den här färgen och teckningen. Grundfärgen är gul och pälsen satin. Bläsad gul satin kanske?

Annons:
Mymlan
2006-09-26 09:26
#1

Aaahh, vad läckra.. Dina?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

dreamiz
2006-09-26 12:04
#2

Vad härliga de är!

reverse
2006-09-26 16:08
#3

Wow! Helt fantastiska! ¤love¤

 //Lina

maddemusen
2006-09-26 22:20
#4

Så fina superhärliga!!!

Grodan
2006-09-26 22:41
#5

Åh, vilka härliga fotomodeller!!! Weee! Vill se mera foton!!! Massor!!! 

Jag skulle kalla de röd bläsad!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MarieB
2006-09-27 00:19
#6

Tack, roligt att ni gillar dem Glad

Utan satin är den här färgen mest gul, men med satin ser färgen mer djup och intensiv ut. Jag tycker bäst om de som är ganska starka i färgen så jag har avsiktligt selekterat dem åt mera rött/orange.

Så en mer korrekt benämning skulle vara röd istället för gul?

Tyvärr har jag inte inte så många fler foton…

Annons:
[mjuue]
2006-09-27 00:23
#7

Jättejättejättesöta och snygga!!!!!!!!!!!! Wiee vilken färg alltsåFörvånad

Grodan
2006-09-27 00:33
#8

åh, men MarieB då får du göra flera foton… sådana sötnosar kan man ju ta så många fina foton på… skulle själv vilja fotografera dem… Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MarieB
2006-09-27 00:40
#9

Just de här individerna är från tidigare generationer för några år sedan (ej längre i livet), så jag kan inte ta fler foton på just dem. För närvarande tror jag inte att jag har någon med den här specifika teckningen (dyker upp då och då i vissa generationer i stammen). Jag har inte så många möss just nu, men jag har röd/gul satin utan teckning och diverse vitfläckiga med lite lurvig päls, mm.

Grodan
2006-09-27 01:11
#10

asch då… jag som tyckte de kunde flytta hit… Gråter just de där två, så lika och så stora fina trekantsbläsar… ååååååh… *kär*


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MarieB
2006-09-27 01:21
#11

"jag som tyckte de kunde flytta hit…"

He he, de relativit få exemplar som dyker upp med den teckningen håller jag hårt i Flört 

Lustigt nog är det nästan uteslutande hanar som får den här teckningen. Jag har haft några 100-tal under årens lopp och utav dem är det nog inte fler än max 30 som varit honor. Har också haft teckningen i i färgerna svart (som var den variant den först uppträdde i), brunt samt en del färger jag inte vet vad de kallas.

Grodan
2006-09-27 02:01
#12

för att bli fotograferade, ju… Flört

det förstår jag… de är otroligt vackra! du får satsa på att avla fram sådana! ingen avlar på bläsade i SVEMUS och de är bara så gudomligt söta! ALDRIG några problem att sälja ungar där inte!!!

jo, det är Murphys lag - lagen om alltings djävlighet - så är det jämt med möss… massor med vackra hanar har vi…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

lothus1
2006-09-27 02:14
#13

Jag tyckte de var skitcoola =oP

Ser ut som om de har huvtröjor på sej =oP

Annons:
Grodan
2006-09-27 03:14
#14

mmm… kanonfina!!! *skjuter salut*


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
2006-09-27 13:53
#15

Verkligen häftiga! Grattis Marie till de fina "skapelserna"! Kyss

Du har inte så många möss nu … tänker du sluta med avel, eller…??

Grodan
2006-09-27 15:32
#16

kan inte låta bli att bli nyfiken på dig MarieB, vill se en pres på din sida… vart du bor, vad du har för möss etc… sånt är alltid kul


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[TomasH]
2006-09-27 16:12
#17

De ser nästan brindlade ut på ryggen?

MarieB
2006-09-27 17:00
#18

Det här inlägget blir långt, men jag lägger hellre upp det här än i pressen. 

Jag hoppas att ingen tar illa vid sig (ber om ursäkt i sådant fall), men jag föder upp mössen som foder till mina illrar. Det är inte frågan om levandefoder; mössen avlivas humant. Jag har haft illrar i många år och de äter uteslutande en naturlig diet vilket är betydligt mer hälsosamt för dem än att äta torrfoder. De äter huvudsakligen kyckling och kanin, men får alltså även möss då och då. En fullvuxen mus är en perfekt och helt komplett näringsriktig måltid för en iller, så varje mus är ett mycket värdefullt tillskott.

Jag har också haft möss som rena sällskapsdjur, för trots att jag försöker så är det svårt att inte skapa några emotionella band till fodermössen. Ibland blir det helt enkelt några jag inte har hjärta att avliva för att jag fäst mig för mycket vid dem. Som ni alla vet, är möss intelligenta, tillgivna och mycket personliga, så att helt hålla distans till dem för att de ska bli foder är svårt.

Min stam med möss är ganska speciell (och det här är naturligtvis en helt annan typ av avel än den sällskapsdjursuppfödare bedriver). Jag började föda upp 1996, då jag kommit fram till att egen uppfödning var det bästa alternativet, såväl ekonomisk, etiskt och ur djurskyddssynpunkt, för att kunna fortsätta förse mina illrar med en naturlig diet. Jag försökte först få tag i albinomöss, för jag tänkte att det skulle bli lättast att inte fästa sig vid enskilda individer om alla såg likadana ut. Men i djuraffären hade de inga albinos. Så det blev 5 stycken i viltfärg, svart, vitbrokig och en gul hane.

Mössen var sannolikt syskon och ända sedan dessa 5, som var grunden till hela stammen, har jag inavlat selektivt. Stammen är förmodligen väldigt homozygot vid det här laget. Jag hade inledningsvis en mycket stor population, en stor genetisk bas baserad på de 5, och valde ut lämpliga individer för att passa mina kriterier och fick relativt snabbt fram det jag ville ha. Aveln sedan dess har bara handlat om att bevara stammen stabil som den är; varje generation selekteras noggrannt. Jag har tagit in möss utifrån några gånger men det har bara fört in problem: nervositet, aggressivitet, svansbitning, morrhårsbitning, ohyra. Så därför tar jag ogärna in något utifrån numera.

Jag har haft alla färger och teckningar mellan himmel och jord, och några till ;), och även långhåriga och rex (som väl de krulliga heter?). Jag blev tidigt förtjust i satin så nästan alla mina möss har varit/är satin. Jag har också selekterat starkt för de gula/röda under de senaste åren.

Stammens typiska karakteristika är att de är lugna och lätthanterliga, sociala, genomsnittlig kullstorlek ligger för närvarande på ca 8-10 ungar, de är friska och sunda under den relativt korta livslängd de har här, men jag har noterat att äldre honor relativt ofta drabbas av de typiska subkutana tumörer som är vanliga hos möss. De möss jag har haft till sällskap har levt till ca 1,5-2 år (några äldre), men det är rimligt att antaga att min linje inte lever lika länge och eller håller sig frisk lika länge som de som är uppfödda till sällskap. Vissa individer har lätt för att bli feta, något som typiskt följer med färgen gul/röd.

Jag har fått en del förfrågningar genom åren, och vid några tillfällen har jag gett bort möss till två andra uppfödare. Den ena känner ni väl till (men hon vill kanske inte bli nämnd) och är en seriös uppfödare som föder upp enbart till sällskap, och den andra föder också upp primärt till sällskap men är inte aktiv inom musvärlden. Naturligtvis var de båda väl införstådda med stammens bakgrund (vilket är viktigt att veta eftersom mina möss är uppfödda efter andra kriterier).

Så detta är historien om hur det kommer sig att jag föder upp möss. Är någon nyfiken berättar jag gärna mer. Och återigen, hoppas ingen tar illa vid sig.

MarieB
2006-09-27 17:07
#19

"De ser nästan brindlade ut på ryggen?"

Jag är inte helt säker på vad brindlad är? Jag är en total novis när det gäller vad man kallar musfärger och teckningar. Vissa av dem är vad jag tror kallas sotade? Dvs de har ett mörkt inslag i den annars helt gula/röda pälsen. De individerna ändrar ofta färg under livet mellan sotad och helt ren gul/röd.

TacoBelle
2006-09-27 17:14
#20

Waow, det är dom vackraste mössen jag någonsin sett Förvånad

Annons:
amaira
2006-09-27 17:54
#21

Jag tar i alla fall inte "illa upp". Tycker att du verkar vara både kunnig, human och seriös.

Har själv fött upp slaktdjur (kyckligar, kalkoner, kaniner) under devisen att även slaktdjur har rätten att få kärlek. (jag har ju gjort valet att äta kött).

maddemusen
2006-09-29 02:41
#22

Det är så tjusiga!!!! Riktiga*vill faktiskt ha* mössSkrattande

Grodan
2006-09-29 03:32
#23

Hur ska man kunna ta illa upp när du skriver så bra. Inte enbart en bra svenska utan ett enda snubbel på tangenterna, utan även på ett kunnigt, moget och vuxet sätt.

Jag håller med dig när det gäller att ta in nya djur, det orsakar ofta problem. Det är därför vi är noga med ärlighet, sjukdomshistorik o stamtavlor och att byta stamtavledjur med varandra för att undvika få in nya problem i våra linjer.

Jag tycker i a f att du ska sätta undan några bläsade, som på fotot, och bedriva en liten seriös avel på dessa. Vill du registrera dem i SVEMUS så finns absolut inget hinder! I a f vore det himla skoj om vi kunde få några sådana sötnosar i klubben! Röda behöver de inte vara dock… Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
2006-09-29 09:52
#24

Ja, absolut!! (om grodans "I a f vore det himla skoj om vi kunde få några sådana sötnosar i klubben! ") Du verkar så duktig och kunnig och har så fina möss, gör oss sällskap här i Svemus!!! smilie Det skulle vara en tillgång för klubben!

maddemusen
2006-09-29 21:53
#25

Jaaa gör det!!! Skulle vara jättekul!!

Grodan
2006-09-30 02:03
#26

Jag håller med! Tillgång för klubben!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MarieB
2006-09-30 15:17
#27

Tack, vad snälla och trevliga ni är här! Glad Förhoppningsvis dyker det upp några nya med sådan bläs i kommande generationer. Jag har hittills inte lyckats hålla kvar bläsen i mer än 2 generationer. Har jag tid och plats kanske jag kan försöka att avla mer specifikt på det anlaget, om det låter sig göras genetiskt.

För att behålla sundheten hos mössen i ett sådant experiment skulle det nog vara bäst att försöka introducera anlaget i en obesläktad stam för att få en större genetisk bas att utgå ifrån. I min inavlade stam tror jag att det är, så att säga, för många väldigt koncentrerade anlag vilket paradoxalt nog kan försvåra det hela. Man skulle behöva sortera ut och isolera just det här anlaget, vilket är lättare i en "hybrid-population", tror jag.

Eller också har man helt enkelt bara tur och stöter på precis rätt kombination. Det har hänt förut, när jag hittat en hona och hane som konsekvent bara procurerar de bläsade. Det svåra är att föra över den egenskapen till följande generationer.

Just nu domineras mina relativt få möss av den lite mer lurviga sorten (och satin förstås Glad) och är starkt vitfläckiga över hela kroppen.

Har SVEMUS någon hemsida?

Annons:
amaira
2006-09-30 18:36
#28

Svemus har en hemsida:

http://www.svemus.org/index.php

…som jag själv tycker är … mycket tråkig… ähum …

Laika
2006-09-30 20:21
#29

Ser ju ut som ett 'Alla hjärtans dag'-kort!  ^^

Beckah82
2006-09-30 20:50
#30

Vart bor du?

Jag vill ha! Om du lyckas få fram nya sådana härliga bläsar så ställer jag mig i kö redan nu. Det var det vackraste möss jag sett och det låter på din beskrivning som att du lyckats avla fram en superfin stam.

Jag tycker du ska ta och bli registrerad uppfödare och kanske börja sälja lite :-) det hindrar ju inte att några går till mat. Jag tycker absolut de två går att kombinera för då visar man ju verkligen vilken seriös matavel man för.

Tummen upp till dig, låter som den bästa matavlare jag hört talas om.

maddemusen
2006-09-30 22:36
#31

Ohh vitfläckiga med *suck*

Beckah82
2006-09-30 23:07
#32

Fast en sak bara: jag skulle inte kalla dem för bläsade…

Hade det varit hästar hade det varit "lykta" och inte bläs. Så jag skulle nog kalla det för lykta i brist på bättre ord.

Grodan
2006-09-30 23:30
#33

fast nu heter det bläsad (berkshire) i SVEMUS… på engelska blir det blazed…

det kan vara svårt att bli registrerad uppfödare i SVEMUS om delsyftet med musaveln är att mata rovdjur med mössen. jag lägger ingen egen åsikt i det uttalandet utan informerar bara om att frågan kan väcka stark debatt och under årens lopp har SVEMUS nekat sådan uppfödning.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MarieB
2006-10-01 04:18
#34

Tack för alla komplimanger til mig och mössen! Glad 

Jag har full förståelse för att min uppfödning inte lämpar sig för registrering i SVEMUS. De flesta djurföreningar som erbjuder registrering av uppfödning har ofta som syfte med detta att kunna sätta en sorts garantimärkning på de anslutna uppfödarna. Så att ex. folk som köper av dessa vet att de uppfödarna står för de uppställda ideal och regler man kommit överens om att följa.

Jag tycker detta är bra och ett effektivt sätt att ha en uppfödargemenskap och uppmuntra till seriös avel. Men man måste också komma ihåg att det finns olika typer av avel. Det finns även okonventionell avel, avel i utvecklingssyfte och avel för helt andra syften eller andra kriterier som inte nödvändigtvis behöver vara varken oseriöst eller dåligt fast det skiljer sig mot de regler man kör efter inom registreringen. Inte sällan drar de registrerade uppfödarna stor nytta av avelsarbete som sker utanför ramarna för registreringen. Jag talar helt allmänt nu, om djur och föreningar generellt, jag känner inte till reglerna för SVEMUS.

Jag är uppriktigt sagt inte riktigt den där typen av uppfödare som tycker om att inordna mig under en toppstyrd (i brist på bättre beskrivning) och vanligen mycket begränsad avel, som uppfödarregistrering i olika sällskap innebär. Jag har ex. haft och fött upp illrar sedan 1988, och skulle aldrig gå med i någon av de uppfödareregistreringar som finns, även fast jag tycker de är bra för "grundavel". Jag bryter definitivt mot en del regler som de har Skrattande, men likväl tror (och hoppas jag) att jag har ett gott anseende som seriös uppfödare och jag tror jag vågar påstå att min linje håller synnerligen hög kvalite jämfört med genomsnittet.

Annons:
MarieB
2006-10-01 04:34
#35

"det låter på din beskrivning som att du lyckats avla fram en superfin stam."

Tack Glad Man bör dock komma ihåg att mina inte är uppfödda för långvarig hälsa och livslängd. Jag har egentligen ingen kontroll för hur hälsan blir i högre ålder eller hur länge de lever, även om jag haft vissa få kvar som sällskapsmöss (men de är alldeles för få för att ge en säker indikation). Stammen avlas med huvudsaklig inriktning på matavel, även fast jag även bedriver färgselektion och möss med dålig hälsa eller dålig reproduktion tas bort.

Jag läste i en annan tråd om fetma-genen på de röda. Jag har också den i min stam, men inte alla röda får den. Jag har inga egentliga problem med det eftersom de inte blir feta så länge de reproducerar sig med lagoma mellanrum. Slutar man avla på dem fettar de på sig, om de har anlaget för det. Jag har väldigt mycket rött i stammen eftersom jag tycker så mycket om den färgen Flört

mandymoo
2006-10-01 04:47
#36

Har du några möss just nu i den färgen som är på fotot eller teckning? För visst var det även andra färger o inte bara röd?

MarieB
2006-10-01 04:57
#37

Tyvärr inga med den bläsen just nu. Det var ett tag sedan jag sedan jag senast hade sådana. Hoppas de dyker upp igen. Jag har andra färger också, och de bläsade har förekommit i andra färger än röd. Just nu har jag i princip bara möss som är vitfläckiga över större delen av kroppen, och jag har inte särskilt många för närvarande. De flesta är röda i grundfärgen men där är några med svart också. De är satin och en lite lurvigare sort som också finns i stammen.

mandymoo
2006-10-01 05:33
#38

Synd för dom var fina. Du har inte foton på dom som är svara med bläs?

MarieB
2006-10-01 05:40
#39

Nej tyvärr…har varit dålig på att fota mössen.

MarieB
2006-10-01 05:43
#40

Nu har jag varit inne och kikat på SVEMUS sida. Enligt deras standard är mina möss definitivt gula, inte röda Glad Finns det olika åsikter om vad man bör kalla just den färgen?

amaira
2006-10-01 10:55
#41

Gula, inte röda… Svårt att säga från ett foto, men de du visar här kallar jag röda. (fast röd och gul är förstås samma gen, bara selekterad ljusare eller mörkare)

Tittar jag noga på ditt foto, får jag lust att blåsa lite i pälsen … Har de mörkare underhår? Eller är de "brindlade" som Tomas säger… (brindlade kallas det när de har lite mörkare "liksom zebra-teckning" på ryggen). Vilken magfärg har de? Är den "bara" ljusare, eller är de vita under? (röda får lätt ljus undersida)

Jag tycker om det du skriver, och ditt sätt att skriva. Du väcker förtroende.

Om du skulle vilja sälja möss, så antar jag att det skulle bli rusning så fort du knystar "till salu" smilie

Annons:
MarieB
2006-10-02 16:06
#42

De som är på bilden hade ljusa magar vilket de flesta av dem har. Men jag har även haft sådana som är helt enfärgade (dock inte i kombination med bläsen om jag minns rätt). De har normalt inte mörkare underhår utan oftare en aning ljusare. Jag har även haft sådana som varit mer eller mindre jämnfärgade i underhår och täckhår hela vägen ner till hårrötterna.

Jag läste om brindlade på SVEMUS, och jag har nog haft möss med sådana tendenser fast ingen så starkt som den teckning som är beskriven där.

Vissa individer har mörkare hår insprängt i den gula/röda pälsen. De startar ofta som starkt rent guldfärgade när de är små, men blir senare i vuxen ålder plötsligt succesivt mörkare över hela kroppen. Det liksom bryter igenom fler och fler mörkare hår, så de får till slut en sorts mörk gul färg. Någon sade att de kallas för att de var "sotade". Färgen kan ändras flera gånger.

MarieB
2006-11-03 15:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Gick igenom några gamla bilder och då hittade jag den här.

MarieB
2006-11-03 15:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Och den här (samma par som tidigare). Som synes var det här två sådana med mörkare "insprängt" i pälsen. Botten var nog lite mörkare på de här.

Grodan
2006-11-03 18:39
#45

sååå fina… gadd, va ja älskar sådana där bläsade… nästan "headwhite" som jag kallar dem…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MarieB
2006-11-04 00:13
#46

Jag kallar dem för halloween-möss. Det var nämligen så att den allra första musen som föddes här med den teckningen, en svart hane, föddes någon gång strax före halloween. Någon kommenterade att det såg ut som om han tagit på sig en halloween-mask, och så fick hanen heta Halloween. Och alla möss som jag senare fått fram med den teckningen kallar jag halloween-möss ;).

Marcus5
2006-11-04 00:21
#47

Underbar färg och teckning!Glad

amaira
2006-11-04 10:59
#48

Definitivt underbara, dina "halloween-möss"! (Ha, vilket passande namn)

De röda är ju urläckra, men den här var faktiskt ännu läckrare Kyss

Ljus svans har den också, och vita fötter, eller hur? Choklad-färgad om jag ser rätt?

Annons:
maddemusen
2006-11-04 11:22
#49

Ja chokladen, om det nu är en;-) Är helt underbar det blev en häftig kontrast!!

Grodan
2006-11-04 13:17
#50

genetiskt är det en övertecknad bläsad berkshire, så den borde ha vitt på magen också… skulle dock vara härligt med en utveckling av headwhite/halloween- teckningen…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MarieB
2006-11-04 16:04
#51

Ja grundfärgen kallas väl choklad så vitt jag förstår. Jag är hyfsat säker på att jag nog inte har haft en choklad som varit vit på hela magen (däremot har jag haft det i andra färger), men någon kan ha haft lite vita fläckar på magen och vara ljusare i färgen på undersidan. Vad den här hade minns jag inte. Vita fötter, och vit svans är vanligt på mina, så även vita öron fast det har ju inte den här.

Grodan
2012-09-14 21:37
#52

Här är ursprungstråden om MarieB´s "halloween-möss"

Tydligen kommer bläsen av genen "Hereford", eller ja vet inte om det är en egen gen…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Em_I_Am]
2012-09-14 21:41
#53

Ja jag såg det. Riktigt häftiga ser de ut iaf. Såna fast inte DY hade jag velat ha <3

Grodan
2012-09-14 21:42
#54

Man får kolla i England om det finns kanske. Känner inte till att vi har några i Sverige. Dessa fanns ju, men MarieB försvann och det var svårt att få möss från henne… (jag försökte)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Em_I_Am]
2012-09-14 21:45
#55

Okej. Får ta och läsa mer om Hereford om det nu finns. Såg att det kanske inte är så bra… Men det kanske finns nya rön idag. 

Kan tänka mig såna i massa färger! Så simpelt som svart hade varit coolt. Med vit svans så klart ^^

Annons:
Grodan
2012-09-14 21:50
#56

#55 Gör det. Läs på om dem. Jag vet typ inget om dem.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

UlrikaD
2012-09-15 01:28
#57

Fast Marie försvann ju inte, hon finns ju fortfarande på iFokus.

Men hon sysslar ju inte med möss längre:)

Men jäklar vad läckra de är!!

[Em_I_Am]
2012-09-15 01:30
#58

Okej. Synd att dessa möss inte finns kvar. Hade varit så roligt att ta till vara på dom.

Grodan
2012-09-15 01:34
#59

#57 Ok, hon har kvar sitt nick, men hon är inte aktiv på något forum sedan 2007.

Tror faktiskt jag pratade med henne via pm. Men det är så länge sedan och mitt minne är så kass. O nu trött åsså


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

UlrikaD
2012-09-15 01:49
#60

#59 Hon har annat nick sedan år tillbaka, är väl mest aktiv på iller i och med att hon har ett gäng.

[Em_I_Am]
2012-09-15 01:58
#61

Men kan inte du fråga om hon har en aning om ifall det finns möss med denna teckning kvar någonstans? Hon kanske sålde några till någon som fortsatt avla på dom. Kan vara till foder eller sällskap.

UlrikaD
2012-09-15 02:11
#62

#61 Jag har frågat henne tidigare om dessa om man kan snoka reda på någon eller så. Men hon hade ingen aning då.

Annons:
[Em_I_Am]
2012-09-15 02:14
#63

Okej vad synd.

Grodan
2012-09-15 17:32
#64

Jag har nog också varit på henne lite… men som sagt mitt minne…

Hon hade sjukt fina möss och jag vet att några lyckades köpa loss några.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: