Annons:
Etikettfotografier
Läst 660 ggr
Grodan
2006-08-02 05:21

Fotografera möss utomhus

Det är inte naturligt för möss att vistas ute på öppet fält mitt i dagsljus, men det blir väldigt fina fotografier när man tar ut dem i sommaren och knäpper lite.

Tänk dock på att inte utsätta musen för stress och en alltför jobbig situation. Iaktta musen hur den ser ut att klara situtationen. Verkar den upprörd, skrämd eller stressad gå in med den igen. Du får inte utsätta musen för "vad som helst" bara för att göra fina foton… '

För att undvika att musen hoppar iväg och blir förlorad eller gör sig illa transportera den i en liten väska eller Transportbur (med vätska som t ex en gurkbit) till den plats där ni tänkt fotografera den. På så sätt blir den skrämmande upplevelsen inte så långvarig i o m att du bara tar upp musen när du ska fotografera den och under all annan tid är den i skydd och trygghet.

Mera tips?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Vattnadal
2006-08-02 10:22
#1

Jag tog ut en av mina tuffare vuxna hanar, han som varit med på lajv i månadsskiftet. Tänkte att han ju redan varit ute en massa, fast då i en liten gallerbur, och lös på bordet, klättrandes runt på folk osv.

Vi började i en upphöjd blomrabatt, där han fick gömma sig i växterna ett bra tag, innan han blev lite modigare och klättrade fram frivilligt. Blev inte så bra foton av det bara… Sedan provade vi ett gammalt äppelträd, och där fick jag några bra. Vidare provades staket, krukan med gräslök osv, utan bra fopton. Sist testade jag att sätta honom på en sten vid dammen, och tog MASSOR av fopton. Han tyckte att det var spännande, när fiskarna fick mat för att få dem och honom på samma foto var maten spännande. Tyvärr plaskade den största kioen ner honom, då gick vi in till buren igen… Ska försöka ta mig i kragen och lägga upp några av mina sommarbilder här, bara jag har mer ork. Jobbar må-lö 2 v, och har inte söndagarna lediga till att städa hus, burar och pyssla heller…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

amaira
2006-08-02 13:01
#2

Vad bra att du tar upp det här Grodan. Jag har funderat över det, för möss är ju varken soldyrkare eller öppna-fält-levare, precis som du skriver. De är "mat" för en stor mängd djur, och har "skydds-tankar" i sina gener.

Själv löste jag ju "sommar-bilderna" genom att ta in sommaren på en bricka, och sätta mössen där Flört. Hade först ut Blanche lite, men hon var inte särskilt förtjust, så vi gick in igen. Hon var trygg i min hand, men uppskattade inte utegången annars.

Musan
2006-08-02 13:08
#3

Tror att det är olika från mus till mus. Gustav t ex tyckte att det var spännande att gå omkring på rabarberbladet och vandrade nyfiket mellan min hand och bladet. Gamla musen Fergie däremot vill inte alls vara ute så då slipper hon.  Det viktiga är att se på musen och vara uppmärksam på hur de verkar uppleva situationen.

amaira
2006-08-02 13:58
#4

Håller med dig Musan!!

[Theriss]
2006-08-08 17:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Mireau var lite smått förskräckt när jag tog ut honom i buskarna, det är ju inget vi gör varje dag… men en stund hos matte och så blev han lugn igen. Frosty på bilden tyckte det var helt okej.

Grodan
2012-06-10 12:41
#6

Tips såhär sommartider?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: