Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2804 ggr
Thowas
2011-06-03 12:46

sjuka möss

flera ungar i mina kullar har blivit sjuka och till slut dött och vi undrar vad det beror på.

Det första vi såg att de sjuka blev mindre än de andra ungarna, såg ruggiga ut i pälsen och man såg alla kotor i svansen.

De fortsatte magra av tills de till slut självdog. jätte tråkigt och man blev så ledsen varje gång.

till slut tog vi bort dom själva när de blev sjuka.

men är det nån som vet varför det blev så??

Annons:
Mymlan
2011-06-03 16:55
#1

Vad ger du dem för mat?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

LinaIsabell
2011-06-03 17:07
#2

Vad är det för färg/teckning? Det finns gener som gör att musen dör, exempelvis gl i homozygot form (letal grå) dör vid ca 3 veckor, W i homozygot form, dör vid cirka 2 veckor osv. 

Kan bero på sjukdom, kost, osv.

Grodan
2011-06-03 19:26
#3

#1 Jag har själv haft flera kullar med Siamese Satin där några dött. Satinpälsade möss kan vara klenare och dö unga, av mig okänd anledning. Jag har bara accepterat att det är så ibland. Nu har jag dock sett det lite mer ofta på just Siamese Satin.

Orsaker kan vara bakterier, virus, parasiter eller bristfällig kost. Alla dessa saker påverkar ju en redan klen mus.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

shpere
2011-06-03 22:37
#4

Dom flesta som har blivit sjuka och fått gått vidare har varit vita med röda ögon.
Om jag kommer ihåg rätt så fick hon en ganska stor kull våran snövit, men jag tror att vi bara har en kvar av hennes.

Tror att dom vita är lite svagare genetiskt, eller nått.

ivanhoe81
2011-06-03 22:43
#5

hos mig är det de vita med röda ögon som överlevt längst av alla

shpere
2011-06-03 22:48
#6

Hmm.

Mysko är det iaf.
Kanske kombinationen med just den hanen inte fungerade så bra.

Annons:
StillaSinnet
2011-06-04 07:04
#7

Förrutom satinets påverkan, sjukdomar och andra naturliga orsaker som tex foder finns ett annat problem; Brist på vätska.

När de små avvänjs från mamman och börjar dricka vatten, eller om det är en stor kull så mjölken inte riktigt räcker, så måste de små snabbt kunna få tag på vatten själva. ibland sitter vattenflaskorna lite för högt för små klena bebbar. Jag har då ställt in vattenskålar men ibland ser mamman skålarna som ett drunkningshot tror jag för hon fyller igen både dem och vällingskålar till bredden med spån, snabbt som ögat. I de fall honan bär sig åt så har jag sett att de minsta faller av snabbt. jag har då fått lov att bygga upp små pallar under Vattenflaskan, iform av lådor tex, så de når upp och kan dricka själva.

Det här har hänt hos mig när kullarna är stora och mössen blir små och klena i storlek.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2011-06-04 10:28
#8

#4 Var de Satin? Pälsfärgen är ju eg ovässentlig när jag pratar om att möss med Satin päls är generelllt klenare.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Thowas
2011-06-04 18:11
#9

ska prova det där med att sätta in vattenskålar nästa gång och se om det hjälper.  musungarna som blivit sjuk brukar oxå typ knastra och låta konstigt. de brukar bli jätte kalla så jag brukar försöka värma dom i handen. sist var det en som dog innanför min tröja.. hade lagt den vid bröstet för att hålla den varm men den var så sjuk så den klarade sig inte.

MP160
2011-06-05 01:06
#10

Knastrande ljud kan vara Rossel, det har även pratats en del om hjärtfel

jauchzet
2011-06-05 12:57
#11

Jag har haft två möss som knastrat och då har det varit hjärtfel… Rynkar på näsan

Vattnadal
2011-06-06 19:37
#12

#9 Vad ger du dem för foder? Får mammor med ungar samma som de andra, eller något annat?

Vad har du för strö i buren?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
2011-06-06 21:09
#13

#9 Om det är helvita i kullar med tecknat så kan det bero på en ärftlig defekt. Den finns beskriven i litteraturen, men vi pratar inte så mycket om den. När jag födde upp tecknade möss brukade jag kunna få några helvita (svartögda) i kullarna som var mindre och hade en fetare päls. De var ej livskraftiga. Vissa hade även hjärtfel. Hjärtfel på små musungar kan höras som ett knäppande, som när man knäpper med två fingernaglar mot varandra, dvs ej förväxlas med "rossel".


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Thowas
2011-06-06 21:22
#14

många av våra hade just det där knäppande ljudet

Grodan
2011-06-06 21:31
#15

#14 Precis, därför skrev jag det. Sådana möss är ju ej livskraftiga så de bör avlivas i späd ålder. Man kan hålla liv i en hjärtsjuk mus ett tag, men tyvärr inte så länge.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jauchzet
2011-06-06 21:44
#16

#15 Efter mina erfarenheter av hjärtsjuka möss bör man avliva dem så snabbt som möjligt så att de slipper lida. Den första hjärtsjuka som vi hade förstod vi dock inte att problemet var hjärtat på utan trodde att det var Rossel så vi försökte bota med baytril trots att hon var riktigt dålig. Det var dåligt av oss, vi borde låtit henne somna in tidigare…

Grodan
2011-06-06 22:10
#17

#16 Du ska inte anklaga dig själv för det. Du gjorde det du trodde var bäst. Visst var du väl till veterinär också? Som inte kunde säga att det var hjärtfel…`?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jauchzet
2011-06-06 22:35
#18

#17 Jag vet inte om jag anklagar mig själv egentligen för jag tror inte att jag visste bättre då… Rynkar på näsanveterinären sa att det kunde vara mycoplasma eller hjärtfel, men eftersom hon blev lite bättre av baytrilen så fick vi ut mer att behandla henne med sen och det var nog bara ett onödigt lidande för henne. Förmodligen hade hon ju mycoplasma också och det gjorde att vi märkte skillnad med medicinen. Men nu försöker jag alltid uppmärksamma andra på att om de har djur som knäpper sådär så bör de avlivas innan de blir feta i pälsen och kutryggiga eftersom de inte ska behöva lida på det sättet eftersom det inte finns någon hjälp för dem.

Grodan
2011-06-06 22:37
#19

#18 Bra! Skrattande Ja, tyvärr är det ju så att man lär sig av sina misstag…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jauchzet
2011-06-06 22:41
#20

#19 ja, det är ju tur att man lär sig nåt. Den andra tjejen med hjärtfel avlivades efter två eller tre dagar och det hade jag nog tom sett till att fått gjort fortare idag eftersom hon blev kutryggig på mindre än 24 timmar. Men man blir ju liksom lite chockad mitt i allt också när en till synes frisk mus helt plöstligt ser ut som en annan varelse.

Annons:
Thowas
2011-06-08 18:04
#21

en del av våra ungar självdog i början men sen började vi känna igen tecknena när de blev sjuka så vi tog bort dom. man hoppades väl länge att de skulle bli bättre så man skulle slippa ta bort dom…..  nu har vi bara friska möss! :)

StillaSinnet
2011-06-11 08:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Jag slänger in en bild på mina silvered blue där det dök upp en ynklig satin. Jag placerade även en liten klen fuzzy på bilden som ev också är satin. Dessa två kullades bort. Man ser kotorna i svansen och storleksskillnaden på de jämngamla ungarna. Att försöka få de här krakarna att överleva är nog snarare att förlänga lidandet. de kommer aldrig att komma ikapp sina syskon och de kommer förmodligen vara klena och lätt dra på sig sjukdomar hela sitt liv.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Thowas
2011-06-16 21:41
#23

japp precis så såg mina ut med!

men varför blir dom så där??

StillaSinnet
2011-06-16 21:54
#24

#23 i det här läget är det genen för satin som gör dem sköra och små

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2011-06-17 23:30
#25

#22 men en sån liten ynk Kyss


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2011-07-26 15:44
#26

Thowas, hur går det med era möss? Inte enbart de sjuka då utan vid huvudtaget. Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Dominik]
2011-07-26 16:21
#27

#26 Jag tror inte att han loggar in pa iFokus.

Thowas-Senaste aktivitet:

2011-06-29

Annons:
Grodan
2011-07-26 16:49
#28

#27 men när och om han loggar in så kommer han att se den här tråden


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tiaran
2011-07-26 22:18
#29

#27 det är semestertider nu ^^ vänta till slutet på augusti så får vi se Skrattande

Grodan
2011-09-21 01:00
#30

Thowas, undrar hur det går för er och era möss!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[cessi]
2013-09-14 09:13
#31

Började söka här på sajten efter info om hjärtfel efter att Babe gick bort igår. Veterinären sade ju att hon hade vätska i lungorna som endera berodde på lunginflammation (pneumonia) eller hjärtfel. När Babe andades där på slutet "knäppte" det nämligen, något som jag här läser att man observerat på musungar.

När hon sedan fick sprutan med sömnmedel så började hon knäppa ännu mer, först snabbt, sen saktare och saktare. Hon gick ju bort bara av första sprutan för hjärtat orkade inte med nedsövningen.

Kan man höra ett knäppande ljud även hos äldre möss? Jag hoppas nämligen att det var ett hjärtfel av något slag, för i så fall lär ju inte Beach ha blivit smittad. Är det däremot lunginflammation finns ju risken att även hon insjuknar.

[cessi]
2013-09-14 09:18
#32

Och ja, om det skulle vara lunginflammation av något slag, hur lång tid tar det innan en mus som smittats visar symptom?

Sorry för att jag återupplivar en vääääldigt gammal tråd!

KickiG
2013-09-14 09:47
#33

#32 Jättebra att du återupplivar en gammal tråd! Här finns så mycket bra info som drunknar bland nya trådar. Jag väntar med spänning på att våra klokare och mera erfarna musmänniskor svarar.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

StillaSinnet
2013-09-14 10:22
#34

Eftersom möss är ett villebråd, alltså jagat djur, innebär det att alla tecken på svaghet gör det utsatt för attack från rovdjur. Det i sig leder till att möss döljer sin sjukdom så länge som möjligt. De försöker luras genom att spela upp en frisk fasad. 

När de slutligen visar att de är sjuka så tydligt att vi märker av det så är de så pass sjuka att de inte längre orkar hålla masken. Ofta är det så långt gånget att resurser måste sättas in snabbt, tex i form av medicinering. Det gör att möss kan gå och dra på smittor ganska länge och dessutom kan de friskna till av egen kraft, så vi aldrig ens upptäckte att de var lite nedsatta och spred smittan vidare. 

Lunginflammation jämställer jag med mykoplasmainfektion som lett till en inflammation i lungorna. Det är det vi dagligt tal kallar Rossel. Mykoplasma finns bland alla möss vill jag påstå (utom i labb), men det är först när mössen blir nedsatta eller påfrestade som bakterien kan utveckla sjukdomen som en infektion i näsa/hals och den leder så småningom till en inflammation i lungorna. 

Det börjar oftast med en förkylning. Irriterade ögon/näsa som vätskar kan vara ett tecken. Nysningar, näsljud osv. Redan på dessa tecken ska man vara mycket observant! Om musen ofta torkar sig på näsan med ena tassen är det ett tecken på att det kliar i näsan. Det kan vara ett riktigt tidigt tecken på en infektion (det kan också vara enbart pga dammigt strö). Här är det inte dags för medicinering ännu. Musen kan tillfriskna av egen kraft och på det sättet bygga upp sitt immunförsvar, men hjälp den med extra nyttig mat, dragfritt, rent i buren, stressfritt osv. 

Stress kan bero på allt ifrån överpopulation i burarna (för många möss) till understimulans. Det kan vara en mobbande burkamrat, en barberande burkompis, graviditet, ungar att ta hand om, ålder, flytt osv. Det kan också bero på stressade slemhinnor pga av irritation från felktigt strö eller dåligt städade burar med för hög ammoniakhalt, tex för djup och dåligt ventilerad bur (typ akvarium). Dessa förutsättningar måste man kartlägga först så musen har en juste chans att klara av att tillfriskna med hjälp av bra föda.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
[cessi]
2013-09-14 10:36
#35

Så även om Babe hade lunginflammation så behöver Beach nödvändigtvis inte bli lika allvarligt sjuk? Ger henne extra nyttigheter nu om det är så att hon också skulle ha någonting i kroppen.

Jag har visserligen henne i ett akvarium, men akvariet har ett nät över hela ovansidan så jag tycker att det borde vara tillräckligt ventilerat. Använder aspspån och städar efter 1,5 till 2 veckor. De har ju bara bott två stycken däri och jag upplever inte att det blir skitit så fort (brukar städa själva boet lite oftare). Jag blandar maten de får själv (hel havre, vete och råg, samt kornflingor och diverse olika fröer). När jag ger de färskmat (vilket jag kanske borde göra oftare) cirka 2 ggr i veckan så är det aldrig den saltade maten som jag och min sambo äter, utan endast rått kött av olika slag och/eller färska grönsaker. Knäckebröd eller rågbröd får de nästan dagligen.

Tycker ärligt talat att jag skött dem nästintill exemplariskt och därför känns det så orättvist att detta skulle hända Babe. Jag klandrar nog mig själv för det som hände :(

StillaSinnet
2013-09-14 11:24
#36

Ja, precis. Risken är ju större att hon bär på samma smitta så klart, men med rätt förutsättningar kan hon klara sig om du håller karantän till sluka djur osv.

Ammoniak är tyngre än syre, så det ligger kvar på botten medan syret skjuts upp. Det gör att även om hela överdelen är nät så kan botten "dränkas"  ångorna utan att du känner det. Ventilation precis över ströbädden rekommenderar jag starkt! Ammoniak är mycket irriterande  för de små luftrören och de sköra slemhinnorna. Speciellt känsligt blir det i deras "sovrum" där de ofta även kissar, och där det är extra tillstängt.

Det finns trådar om bra mat. Ärtor och rå lax innehåller stora mängder av bra näringämnen för möss som behöver extra. Jag köper fryst lax på extrapris, 4-packarna för 39.-. De räcker länge 🙂 Jag ger även ljummen osockrad fullkornsvälling i tjock konsistens om jag märker att någon mus avviker i hälsa.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

KickiG
2013-09-14 11:33
#37

#35 Vet du ibland är livet bara orättvist. Ibland går djur, och människor också för den delen, och bär på anlag till en sjukdom som man inte kan förhindra att den bryter ut. Ibland händer det en olycka som man inte kan förhindra. Ibland sker en "en på miljonen" smittoöverföring. Jag tycker det låter som att du skött dina möss jättebra. Du har frågat, letat efter information och du förde Babe till veterinären. Som jag ser det gjorde du allt du kunde. Som Artlink skriver i #34, så visar inte möss att de är sjuka förrän de är jättesjuka. 

Ge Beach mycket nyttigt en tid framöver. Sallader, rotsaker och grönsaker kan hon gott ha alla dagar tycker jag, åtminstone en tid frammåt för att främja immunförsvaret. Det är nyttigt, det är något att gnaga på, och det är inte heller så fettbildande. Var bara noga med att kolla så det inte blir där och ligga och ruttna. I någon annan tråd tror jag att broccoli, spenat och lax redan kom upp.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[cessi]
2013-09-14 12:47
#38

Tack så mycket för svaren, nu känns det i alla fall lite bättre!

Grodan
2013-09-15 16:17
#39

Jag gillar när man tar upp gamla trådar. Det kan gömma sig oerhört mycket info och spännande saker i dem. 😃

Glad att du fått svar på dina frågor, cessi. ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: