Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 1740 ggr
jauchzet
2011-06-21 13:04

Artikel: "Mat botar sjuka möss"

Jag och Grodan ska skriva en artikel tillsammans om utfodring till sjuka möss och jag tar mig friheten att starta en ny tråd här för att samla in lite info, som ett steg i att rycka upp mig ifrån mitt eget "mina-möss-är-sjuka-deppande".

Jag vet just nu att Nali lyckats med fenomenet att bota sin lilla Milo ifrån Rossel helt utan antibiotika. Så Nali, om du läser det här så får du gärna specificera lite mer vad det var du gav honom, även om du berättat att det var mycket c-vitamin osv. Några recept som du vill dela med dig av?

Jag tänkte att det kanske kunde vara bra att samla in lite frågor här också innan vi börjar samla in all info - säg till om du inte håller med mig Grodan - eftersom jag själv har en del funderingar.

Så de som undrar någonting kring det här med "mat som medicin" kan väl trycka in lite frågor här?

Glad

Annons:
jauchzet
2011-06-21 13:09
#1

Mina egna funderingar:

Hur får man en mus som inte går upp i vikt och som dessutom är sjuk att gå upp i vikt?

Kan mat bota sjuka möss, eller är det bara så att symptomen försvinner för att de får bättre immunförsvar, men kommer tillbaks lika snabbt igen om man slutar med "sjuklings-maten"?

Kan man ge dem extra vitaminer i vattnet?

Camillhe
2011-06-21 14:05
#2

Jag tror inte riktigt att man kan bota sjukdomar med mat, men man kan förebygga och man kan hjälpa kroppens immunsystem att bli starkare. Slutar man sedan med den nyttiga antioxidanta maten så faller nog immunförsvaret igen.

Att få upp ett sjukt djur i vikt är väldigt svårt och jag tror att det enda man kan göra är att blanda ner ngt som djuret älskar i den nyttiga maten, ngt kladdigt och gott.

Vissa vitaminer kan man ge i vattnet, dock inte c vitamin som är ljuskänsligt. Men matar man bra finns ingen anledning. Om du tittar på min hemsida under rubriken utfodring kanske du får lite extra inspiration till nyttig mat.

Nalis mus är ju inte frisk, han rosslar fortfarande utifrån vad jag kan utläsa i hennes text, däremot så har hans päls blivit fin och han har blivit piggare.

jauchzet
2011-06-21 14:36
#3

Tack för tipset om din hemsida! Ska kolla in den!

OJ, är c-vitamin ljuskänsligt alltså? Skumt! Förvånad

Åh, då kanske jag slarvläste hennes text då. Fördtod det som att han hade blivit frisk. Iaf fick jag det intrycket av rubriken. Hur som helst måste hon ju ha matat honom bra om pälsen blev fin och han blev piggare.

Grodan
2011-06-21 15:22
#4

Jag skulle vilja ändra till "Mat som medicin", eftersom mat inte kan "bota" annat än bristsjukdomar. Vad mat kan göra är att bygga upp immunförsvar och hjälpa musen att bli stark för att bekämpa sjukdomar.

Vad man inte alltid vet är ju hur musens utfodring ser ut, kanske lider den brist av något och de symtom den uppvisar är indirekt orsakade av denna brist.

Jag skulle önska lite länkar till Artiklar, sådant som är vetenskapligt bevisat eller i a f faktagranskat, inte något som någon gissat sig fram till.

(Länkar till trådar där jag varit skrivglad är också välkommet… hehe)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2011-06-22 00:23
#5

#0 Jo, frågor är jättebra. I många fall har jag byggt Artiklar på frågeställningar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nali
2011-06-22 12:20
#6

Nej precis som någon sa där uppe så är inte Milo helt frisk än men jag jobbar på att bygga upp hans immunförsvar.

Vad jag mer gjorde var att mata honom massor med grönsaker, han får t.ex. majs,ärtor, spenat etc. dagligen. Jag har ibland också kört grodans och folkets andra ''röror'' här för att försöka hjälpa honom.

Jag har även gett Milo lite honung då och då för att lindra slemhinnorna eller vad man ska säga och dels för att de var bra för honom.

Vad jag menar med c-vitaminrik mat, de är ju inte så som vi människor äter. Jag kastade inte in en hel apelsin eller gav han nektarin utan jag började söka lite på google efter c-vitamin rik mat och vad olika saker som fanns. De visade sig att nypon innehåller mest c-vitamin och jag var lite osäker på idéen först då jag inte visste om man kunde ge han det men då jag antog att nypon var som en frukt så började jag ge milo små små bitar och han gillade det. Vad jag gjorde sen var att jag även kunde ta ekologisk (utan tillsatta saker och socker) nyponsoppa och blanda lite med honung.

Gjorde även så att jag hade 2 flaskor i hans akvarium under en tid. En med kamomill té i och en med vatten. Han föredrog dock oftast att dricka den lite mer jummare kamomill tén än vattnet.

Så vad man egentligen kan göra är att sitta på google och söka en massa på vilka vitaminer som människokroppen behöver för att sedan utgå vad en mus kan behöva. Då möss kan skapa eget c-vitamin så behöver man inte ge nypon dagligen eller så utan kanske mer 2-4 gånger i månaden bara för att stärka det lite.

nypon är ett av de livsmedel som innehåller absolut mest C-vitamin. Nypon är dessutom rik på A-vitamin, D-vitamin och E-vitamin. Det innehåller flera typer av antioxiderande fenolföreningar. Dessutom finns nyttiga essentiella fettsyror i nyponen och järn

varav man inte ska ge för ofta eller för stora bitar till en liten mus. Kan väll mer eller mindre säga att man ska ge så mycket nyttigheter som möjligt.

Ni får gärna komma med frågor och kanske poengtera vissa saker som ni tycker är fel av de jag har gjort? Kanske man inte alls får ge spenat eller kamomill té till en mus, kanske jkag har läst på fel? iallafall var de något av detta som började göra att Milo mår bättre och kan också meddela att jag satt och lyssnade igår och rosslet har börjat dämpa sig (de låter inte lika högt som förut).

Annons:
Camillhe
2011-06-22 12:54
#7

Spenat kan man absolut ge, läste dock om att vanlig spenat ska tillagas, medan babyspenat kan ätas rå. Nypon kan säkert vara bra men C vitamin är den enklaste vitaminen att få i mössen, för det finns så mkt i grönsaker. Broccoli har tex mkt mer c vitamin än apelsin, ändå har jag aldrig hört ngn människa som är förkyld säga att de ska äta extra mkt broccoli utan apelsin är så inkört. Det skulle vara intressant att se vilka vitaminer och mineraler en mus behöver. Ngn kanske kan söka på det och se om det går att hitta en lista. Jag har en lista till råttor men antar att det skiljer sig lite med möss.

jauchzet
2011-06-22 15:47
#8

Lite halvt OT kanske, men nån som vet om det här stämmer? Att vete och majs inte är bra? Satt och sökte på vad som kunde vara extra bra mat för möss, typ Artiklar och hittade denna.

Att man inte ska ge dem KOLSYRADE DRYCKER hoppas man väl ändå att folk fattar???

Camillhe
2011-06-22 15:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Tycker artikeln verkar vara skriven av en ganska okunnig person som baserar innehållet på rykten, annars borde där finnas länkar till källor.

Helt OT, men jag skulle googla och se om man inte kunde hitta en näringstabell för vad en mus behöver men var lite trött och skrev mus mat så kom det upp en groda haha.

jauchzet
2011-06-22 16:07
#10

SkrattandeSkrattandeSkrattande

Vattnadal
2011-06-22 16:41
#11

Majs ger jag ibland, men aldrig mycket eller ofta. Undviker det definitivt till hundarna, Vidar får bara lite popcorn ibland, han kan aldrig äta ett hundfoder med majs. Det innhehåller nämligen dopamin och noradrenalin som gasar igång hjärnan. En individ med dålig impulskontroll, som är lättstressad, blir värre av att äta majs. Fast har man slöa deprimerade hundar/möss kanske det är bra istället. Tungan ute

Tror nog att artikelskribenten överför en hel del från hund till mus och råtta. Hund ska inte äta vete då många blir allergiska, eller spannmål alls egentligen. Möss lever främst på spannmål, så det är en helt annan sak.
Tror att många kan missta helt andra fel hos en mkus för foderallergi. Om de har skabbisar, tex, eller är stressade av något och har fet tunn päls. MInns någon som hade en mushona som fick näringsbrist trots en bra blaning. Hon gav dem massor, och den här honan åt bara det gottaste, aldrig säden ed, som de andra mössen. Eftersom en "snäll" matte fyllde på hela tiden, behövde musen aldrig äta det tråkiga nyttiga. Hon fick näringsbrist som visade sig i tunn päls, mjäll och annat som kunde tolkas som allergi. Gjorde det oxå, av veterinären. Klok matte upptäckte det dock själv tilsist, och kunde åtgärda.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
2011-06-22 19:52
#12

#9 hehe


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2011-09-21 01:32
#13

Fick tips om några preparat som anses höja immunförsvaret:

  • Optimal, bärpulver
  • Ternicol, råmjölkspulver

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
willyregerar
2012-01-20 21:55
#14

Va? Majs? Eller alltså, får man bara ge majs ibland? Hur sällan är ibland? Typ 2 gånger i månaden?

Grodan
2012-01-20 22:57
#15

Majs är nyttigt, men nyttig mat bör man inte ge i för stor dos eller för ofta. En gång i veckan räcker.

Det finns så mkt nyttig mat, om man har som mål att ge mössen varierad kost och gärna allt från kostcirkeln och samtidigt prova ny mat så kan man ge mössen väldigt mycket olika grönsaker. Ena dagen nyttiga A-grönsaken, andra dagen nyttiga B-grönsaken, tredje dagen nyttiga C-grönsaken osv

Sedan är det skillnad på majs och majs. Majs på burk, majs i frysdisken eller färsk majskolv i grönsakshyllan… man kan ge alla dessa olika varianter och variera sig lite… dock bör man inte ge majs på burk om det innehåller socker… (minns ej om det gör det, jag ger aldrig burkmajs till mina)

Själv ger jag mer ärtor än majs. Tror mina djur får ärtor i a f 2 ggr i veckan.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

willyregerar
2012-01-20 23:01
#16

Okej, tack! :D

Grodan
2012-01-20 23:24
#17

Ang. artikeln så fastnade den någonstans på vägen…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jauchzet
2012-01-21 15:11
#18

Rynkar på näsan Ja, verkligen… gah!

Grodan
2012-01-21 16:00
#19

#18 Ju känn do itt… aj nåvv jo kännTungan ute


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2012-02-07 00:28
#20

Omega-3, fiskfettsyrorna DHA och EPA kan minska tillväxten av tumörer vid prostatacancer och ge lägre PSA-värden.

Studie har gjorts på möss, läs artikel


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
jauchzet
2012-02-07 12:37
#21

Jag tror dessvärre att jag blir tvungen att avsäga mig ansvaret för den här artikeln. Jag pendlar mellan Uppsala och Göteborg just nu och och dessutom blivit sjuk vilket gör att jag förmodligen inte kan fortsätta studera, så jag ligger gärna lite lågt.

Rynkar på näsan

Ketang
2012-02-07 14:30
#22

Camillhe, jag läste på din hemsida nu. All den maten du rekomenderar för råttor, fungerar det lika bra för möss?

Camillhe
2012-02-07 15:05
#23

Ketang: Lite svårt att svara på, torrfodret kan du absolut ge dom. Allt det andra kan du ge dom också, ingenting som är giftigt för dom, däremot har jag förstått att möss är lite kräsnare än råttor.

Så får du dom att äta utifrån hur jag rekommenderar för råttor, tror jag dina möss skulle må väldigt bra:)

Ketang
2012-02-08 09:08
#24

Kräsna är bara förnamnet :-) men jag ska prova lite och se vad dom tycker!

Upp till toppen
Annons: