Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 898 ggr
[aammE]
7/29/11, 2:32 PM

Samlingstråd - Skadliga gener

Som uppfödare har man ett visst ansvar att hålla reda på vad man skall välja att avla på för att undvika att orsaka lidande för mössen. Men det är mycket svårt då det finns få seriösa uppfödare i Sverige och otroligt lite information på svenska att läsa sig till på internet. 

Därför tycker jag att vi i denna tråden kan varna för olika färger/pälstyper/liknande som är ohälsosamma om man inte avlar med sunt förnuft och kunskap. 

Exempelvis lethal red som orsakar fetma, tumörer, tidig död och nakengenen som i dubbel upplaga orsakar allvarliga ögonproblem. 

Jag vill INTE se några personliga påhopp mot NÅGON annan uppfödare, man kan vara konstruktiv i sin kritik för att undvika dålig stämning här på forumet. Vi måste vara rädda om varandra och detta forum, det finns folk som avreggar på grund av den dåliga stämmningen som uppstår här ibland. Det finns få andra ställen som man kan få så himla mycket tips och råd av andra människor med andra erfarenheter, mus.ifokus är guld värt, ta hand om det!

Annons:
[aammE]
7/29/11, 2:34 PM
#1

Hur är det med megacolon på möss? Kan det orsakas av att man korsar tecknat + tecknat? Vet att det är så på kaniner i alla fall men har ingen erfarenhet av det på möss.

Littlem
7/29/11, 2:42 PM
#2

#1 Som jag förstått är det tecknade möss med mycket  vitt som lättare kan drabbas av det. Men inte alla har det.

[aammE]
7/29/11, 2:50 PM
#3

#2 Nä, det förstår jag ju att det inte är alla. :)

På kanin är det manteltecknat/brokat/dalmatiner (Kk) + manteltecknat/brokat/dalmatiner (Kk) som orsakar (KK) d.v.s. "vitsheck/megacolon", och då är det ju bara rent teoretiskt sett 25% av kullen som drabbas.

ariama
7/30/11, 12:15 PM
#4

Om de röda mössens dilemma, har jag skrivit en artikel om, för fyra år sedan.

http://mus.ifokus.se/articles/4d71702ab9cb462221080f6a-de-vackra-roda-mossen

Jag vet inte så mycket om megakolon, trots att jag har och har haft tecknade möss. Just nu har jag t.ex. Divina, en helt underbar vit hona med champagnefärgade öron och två små champagnefärgade fläckar på kroppen, samt ett bakben.

Hon är min absolut bääta mus just nu, stor och frisk, glad, pigg, nyfiken och "blev tam av sig själv". Hon är helt otrolig i temperamentet, kommer mycket gärna, vill vara med mig, och är otroligt snäll. Hon är drygt fyra månader och frisk som en nötkärna.

Om megacolon vet jag inte mycket, vet ju att andra vet mer, och jag har själv aldrig råkat ut för problemet = aldrig haft behov att fundera allvarligare över det.

Det här är vad jag tror mig veta:

 Megacolon finns hos de tecknade mössen, ju mera vitt desto troligare megakolon.

Helt vita möss har endast problemen om de är tecknade med så mycket vitt att ingen färg är kvar, gäller alltså inte andara vita varianter. Och, ja, det stämmer att megakolon är kopplad till en gen.

Problemet är att ingen vet vilken teckningsgen det gäller! Det finns många olika mutationer som ger vita teckningar på möss, inte bara s/s eller w/w. Och jag vet inte alls hur sjukdomen yttrar sig, nedärvs, eller ens vilken gen den är knuten till.

Det enda jag läst om den, är att ungarna drabbas som UNGA, eftersom tarmfunktionen inte fungerar. Redan från början är dessa möss alltså sjuka, det är inget som kommer när de är äldre.

De uppfödare som blir drabbade, läggger i alla fall av. Eftersom det inte är möjligt att avla på tecknade möss som nästan alla dör innan de är vuxna. Det är liksom inte kul. Samtidigt finns det tecknade möss om inte har detta problem.

Vad jag vet är det INGEN som VILL avla på möss med megakolon.

ariama
7/30/11, 12:19 PM
#5

Din startade tråd är JÄTTEBRA aammE!! Det här är, precis som du skriver,  viktigt. Kyss

[aammE]
7/30/11, 12:21 PM
#6

#5 Kul att du tycker det! :)

Annons:
[aammE]
7/30/11, 12:29 PM
#7

dubbelt

Camillhe
7/30/11, 1:18 PM
#8

Det är inte lite samma med megacolon på möss som på råttor? På råttor har det att göra med Highwhiteanlag samt ärftlighet. Odd-eye kan också vara ett tecken.

Grodan
7/30/11, 3:57 PM
#9

Det finns en hel del om megacolon på möss på nätet. Jag gjorde bara en enkel google sökning nu, utan att kolla av vilka länkar som är intressanta och hittade en hel del. Det mesta är dock megacolon på försöksdjur, där det verkar som om man medvetet gett mössen megacolon för att studera.

Det finns även en forskning gjord redan 1962, som jag önskar vi på något sätt kunde ta del av… LÄNK

Några länkar, vissa kanske helt ointressanta… (vimsig, magont)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
9/20/11, 11:31 PM
#10

Brindle, Mobrmo, lethal för hanar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
1/27/12, 8:13 AM
#11

Variegated (Dominant Spotting), Ww - lethal


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
1/27/12, 8:15 AM
#12

Minns inte om "Tiger" A(vy) också var sjuklig på något sätt… tror det… *snyft*


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
1/27/12, 10:09 AM
#14

Just det den tråden… fast där tas det ju upp så många varianter som eg inte hör hemma där…

Jag tycker varken rödögda varianter, Longhair eller Astrex/Texel platsar i en lista över skadliga gener… Inte heller Satin eller Extreme Non-Agouti även om man kan iaktta svaghet hos dessa…

Under de 20 år som jag pysslade med Longhair, Astrex och TExel så hade jag aldrig några problem med päls i ögonen eller att saker fastnade i pälsen - det vara bara när mössens allmänkondition blev nedsatt som jag kunde se att pälsen inte blev så noga tvättad. Pinkeyed-genen har jag älskat högt och haft många rödögda under åren. På en linje märkte jag starr, men det var endast kopplad till den linjen, på andra inga problem alls utom att de inte uppskattar att man sätter en fotoblixt 20 cm från ögonen i 10 minuter…

Jag tror att den listan som alla kan hålla med om är

  • Dominant Yellow, A(Y) - fetma, tumörer, diabetes mm
  • Nude - ögonproblem
  • Brindle Mo(br) - lethal för hanar (även försvagade honor kan ses)
  • Variegated/Dominant Spotting, Ww - lethal för WW ej Ww
  • Even/Broken/Dutch, ss - grovtarmssjukdom, megacolon

Det är väl det jag kommer på nu typ… (måste äta frukost del 2 för att hjärnan kanske skall vara med en stund)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: