Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 1700 ggr
[Dominik]
9/6/11, 7:31 PM

När skaffade du/ni dina/era första möss?

Jag blev lite nyfiken på, när och hur medlemmar på mus.ifokus skffade/fick tag i sina första möss nånsin. Det vore jätte roligt att få höra era istorier också Skrattande

När jag var 6 år gammal så snckade jag om möss dygnet runt, och en dag blev min mamma trött och köpte en mus till mig! Det var en jätte snäll tecknad tjej (black even)…Men efter några dagar fick jag en mus från min pappa och det var en hane hihihi. Båda 2 fick bo tsm men fick aldrig ungar :) Jag hade alltid möss tills min mamma träffade en kille som en dag blev av med alla mina djur när jag var i skolan (då var jag 12 oh hade typ 10 möss, några hmstrar och råttor). Han var en hemsk människa. Tur att min mamma insåg det <3 Och efter 1,5 år skaffade jag möss igen :)

Annons:
DeniceP
9/6/11, 7:55 PM
#1

Jag skaffade min första mus, Kiwi, efter att ha fallit för henne pladask.

Jag och mina kompisar gick en dag in i djuraffären för att min kompis skulle köpa en hamster. Alla djuren är i samma rum (kaniner, fåglar, marsvin, hamstrar och möss som dom föder upp till djurmat) och när jag tittade mot ett håll så såg jag bara en liten vitfläckig krabat i ögonvrån. I "skåpet" där dom har musburarna, befann sig alltså världens sötaste lilla fläck, och jag blev totalkär.

Nästa gång jag gick in djuraffären tog jag ännu en sväng i djurrummet, men då var hela buren med unga möss, där fläckisen befann sig, borta. Jag blev jättebesviken för jag ville titta närmare.

När jag typ två dagar senare gick in i djurrummet igen, för att jag och Timmy skulle titta på guldhamstrar, eftersom jag ville ha ett litet djur till, så såg jag åter igen ngt litet vitt i ögonvrån. Jag höll andan: kunde det vara fläckisen? Kan den ha klarat sig från att ha blivit mat?

JA! Det var den fläckiga musen! Både jag och Timmy blev kära och den lilla klättrande musen som visade sig vara en liten tös, fick följa med oss hem på studs.

(Både jag och Timmy hade velat ha möss rätt länge, så vi hade läst på en massa, samt att jag redan hade varit här inne och smygläst i flera veckor innan vi tog hem lilla Kiwi, så det var inte riktigt den sortens impulsköp som är dåligt, det var bara så att det blev en liten mus istället för en hamster. Vi hade dessutom bur och allt tillbehör hemma redan)

Sedan, efter att ha konstaterat att Kiwi var en hona, bar det iväg till djuraffären igen efter en liten kompis till henne. Vi fastnade för Stitch, en black tan hona. Som sedan gav oss tio små underbara bebisar, men det är annan historia Kyss

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

[Dominik]
9/6/11, 8:05 PM
#2

#1 Awwww vilken gullig historia :D Möss äger hamstrar :P

Hyeonmu
9/6/11, 9:50 PM
#3

Jag såg en mus i en butik - brun-och-vit-mönstrad och alldeles för ung för att säljas - som femåring och blev förälskad. Jag tjatade hela vägen ifrån butiken, medan mamma förklarade att pappa är allergisk mot pälsdjur. Jag sa att pappa kunde flytta. Vi fortsatte tills jag insåg att mina argument inte hjälpte och vevade till slut fast armen i ett räcke och grät, skrek och bankade huvudet i räcket … tills mamma gav med sig. Det var mitt första egna djur - räknade jag då. Första egna pälsdjur mer korrekt sett. Den bodde i ett litet terrarium - som nu går som bur åt ungar eller sjukbur. 

Den stackaren kan inte ha levt länge, för jag minns inte mycket om honom - utan betydligt mer om mina nästa möss, som köptes i en annan butik. Där jag sedan köpte nästan alla mina möss tills dess att jag var fjorton och som hade egen uppfödning och som jag ärligt kan säga var en väldigt bra affär. Inga pälsdjur stod framme, utan man fick säga till vid intresse och fick då se de djur de hade inne - av den art man var intresserad av. De informerade en och var väldigt dana med sina djur. <=3 Tyvärr har detta ändrats och när jag köpte en mus där för tre år sedan var den sjuk och lusinfekterad nog att förinta hela den musstam jag hoppats att den skulle berika… Men nog om det! xD Mina näst-första möss!

Det var två väldigt vackra engelsktypade hanar. Ja, hanar. De varnade mig dock för att hanar kan komma i bråk och sa att vi måste hålla koll på det. En var albino och hette något på S, den andra var en vacker chokladfärg och hette något … rundat. ^^' Det gick bra med bråken, eftersom den vita snabbt kom på att han föredrog vårt rymliga tvåvånigshus framför buren och spenderade majoriteten av sin tid på rymmen. Den andra insåg att han var en klättermus. Han bodde i en hög rak blomma med stora utskjutande blad, som han klättrade runt i och aldrig lämnade. Satte vi honom tillbaka i buren rymde han ofelaktigt till denna blomma, så han fick bo kvar. 

De var två väldigt fina möss som jag aldrg kommer att glömma. <=3

Muszimba
9/7/11, 6:05 AM
#4

Jag hade några muskillar runt 1992, men de levde inte mer än max 6 månader, en av dem var Pricken som vara tamast av dem alla.

Sedan skaffade jag inte möss förens februari 2004 då jag köpte mina första två tjejer från Smultronets uppfödning och började ställa ut.

ajanki
9/7/11, 3:15 PM
#5

Till skillnad från många andra här så blev jag förälskad i musen och skaffade mina första i vuxen ålder.

Visst jag hade en kompis som jag ofta lekte med och hon hade en "dansmus" som hette Popcorn, själv hade jag alla möjliga smådjur men ingen mus..men så här efteråt så kanske jag blev intresserad av musen i alla fall, med tanke på att jag kommer ihåg den och namnet, fast det gått 40 år….

För ganska precis två år sen (den 22/8-2009) så åkte jag och min yngsta son på husdjursmässa på Tånga Hed, som ligger nån mil från oss bara.

Väl där så frågade Gabriel om han kunde få ett eget husdjur, jag tyckte det var en bra idé, för som sagt så hade jag flera när jag växte upp och hemma nu så har vi bara hundar och det är ju inte riktigt samma sak som ett eget litet djur:)

Han spanade in både kanin och marsvin men jag tyckte att det var för stora djur…jag kollade mig omkring och fick syn på Svemus lilla hörna, en mus då, sa jag

Gabriel var tveksam men när vi kom fram och fick syn på alla fina möss i Grodans akvarium så blev vi sålda båda två!

Det var Kent, Kerstin och Grodan som stod där, tänk vad glad jag är att vi åkte dit!!!

Vi valde ut tre fina tjejer och på den vägen är detSkrattande

Grodan
9/11/11, 8:33 PM
#6

Min första mus var en albinotös vid namn Athena. Jag fick henne 1983 av min kära vän Ale, som också finns här på sajten.

Hon var en supersnäll och lugn labmus-svenk-typad liten tjej som kanske blev 1½ år. Hon fick en stor juvertumör.

Mus nr 2 fick jag ngt år senare av en tjej på en punkspelning. Hon hade tröttnat. Musen var otam, rädd och springing. Hon levde bara en kort tid hos mig, en dag låg hon död i buren.

Jag hade råttor och kände väl till Gunvor och SVEMUS. Gunvor stod på alla SRS utställningar och gjorde reklam för SVEMUS och ärligt så tror jag faktiskt att jag för en tia blev medlem i SRS mussektion då 1988 när jag ändå blev medlem i SRS.

Det var samma år som jag träffade på Longhair, Satin och Texel. Det satte skruv på musintresset må jag lova.

Så när jag och Ale var i min födelsestad Mora och tog körkort och glodde in i zoobutiken visste jag vad det var för möss som sprang omkring där. Jag hade redan sniffat lite på STEX-musar. Och vid förhör av ägaren förstod jag att han hämtat från folk i SRS mussektion. Så jag öppnade min famn och stoppade ner några STEXmusar.

(Morakullan´s) Favorit Gulli var en Chocolate Fox STEX som jag tror de flesta texels kan släkforskas tillbaka till (som har ett svenskt ursprung). Hon födde min absolut första muskull och i nästan 3 år var hon min favoritmus. Jag ställde ut henne på alla utställningar jag kunde och hon fick för det mesta A.

Skulle vilja skriva mer, men skulle då behöva glo och bläddra i mina gamla gamla papper… tyvärr vet jag inte vilken flyttlåda i förrådet de ligger i… lol


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[Dominik]
9/11/11, 8:53 PM
#7

#5 Hehehe du har en jätte rolig och spännande historia, och "Svemus lilla hörna" låter så mysigt Skrattande. Och nån dag ska jag också stå i svemus lilla hörna och sälja möss till rätta personer :D

#6 Nej? Seriöst? Vadå? Det är omöjligt!!! Min första mus hete också Athena och den andra hete Rex (kollade på gammla bilder). Men din berättelse är ännu roligare och awsomeare än Anettes, fast det är lite trist att din första mus fick tummör :( . Hehehe och nu är du en jätte bra uppfödare Skrattande

Grodan
9/11/11, 9:35 PM
#8

#7 LOL… I SVEMUS hörna får man inte sälja möss, men göra reklam för klubben, möss och uppfödningarna i klubben

Athena var döpt när jag fick henne… föll mig aldrig in att ändra namn, tror hon lyssnade till sitt namn… (svårt att minnas, det var en otroligt jobbig tid i mitt liv faktiskt)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
9/20/11, 8:59 PM
#9

puttirutt


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MP160
9/20/11, 10:59 PM
#10

jag hittade min gamla hamsterbur i källaren hösten 2008, vi sålde den på blocket men under tiden den stog i hallen så vart jag bara såååå otroligt sugen på något litet djur igen, det var flera år sedan jag hade haft hamstern då. Jag ville inte ha en hamster så jag googlade runt efter roligare smådjur och hamnade här på mus.ifokus. Läste en jäkla massa trådar och Artiklar och började leta efter uppfödare i närheten. De få möss jag hittade till salu tyckte jag inte var fina, för jag ville ha en svart, en grå och en vit, punkt! Var ganska så insnöad på det då, haha. Jag fick mamma att ringa till olika djuraffärer för att hitta möss och tillslut hittade hon Djurmagazinet i Västerås. Jag valde ut 3 honmöss, en svart, en grå och en svartvit. Dom var mina små lyckopiller, dom gjorde mig så hemskt glad så jag kunde inte bara "sluta" att ha möss :)

[jaxwire]
7/29/12, 12:18 AM
#11

Puttar för denna tråd och lägger in min historia

Historien om mitt musägande började i slutet av 80 talet med musen Ebba, en söt liten brokad tjej som var uppfödd av en Zoo affär i stan. Ebba var uppfödd för att bli reptilföda något man som barn kanske inte riktigt förstod men tyckte vad jätte hemskt. Efter att jag och en klasskamrat besökt stans zoo med Skolan så bestämde vi oss för att själva ta bussen ner till stan veckan efter utan att våra föräldrar visste något. Vi båda var helt sålda på dom söta små mössen som fanns i ett rum bak i butiken. I en bur fanns Ebba, hennes mamma och pappa samt flertalet syskon. Jag kanske inte behöver säga att med dagens mått mätta så var mössens situation hemsk med små, överfulla burar, inavel i flera generationer och dåligt foder. Bland alla möss i buren så valde jag ut lilla Ebba, en brun/vit brokad tjej. Jag fick betala 15 kronor för henne och, eftersom detta var 80 talet så fanns nog ingen tanke från Zoo personalen att fråga om föräldrarna godtycket till mitt djurköp.

Väl hemma så fick Ebba till en början bo gömd så att mina föräldrar inte skulle komma på vad jag köpt för min veckopeng men till slut uppdagades i alla fall musköpet. Ebba var en otroligt snäll och tålmodig musling som följde med på allt från cykelturer till besök hos kompisar, hon var en otroligt rar liten tös som alltid kommer att finnas i mitt hjärta Kyss

[Em_I_Am]
8/4/12, 3:04 AM
#12

För ungefär 16 år sedan bodde jag hemma. Jag hade då geckoödlor, några ormar och två råttkillar. På ovanvåningen hade min mamma o hennes man sina reptiler. De va så trötta på att köra långt för att köpa pinkisar o det kändes aldrig riktigt bra när man inte vet hur djuren haft det, att de kanske massproducerar tills mamman inte klarar fler kullar osv. Så de köpte ett gäng honor och en hane. Förklarade för oss barn att bebisarna som blir är mat inget annat. Men de vuxna är våra husdjur. Sjövilda va dom allihop men varje gång jag gick förbi terrariet kom en av honorna alltid fram och satte sig och såg mig rakt i ögonen. Liksom in i själen. Hon döptes till Gunilla. När min bästis såg mössen övertalade vi våra föräldrar att hon skulle få några honor av oss. Efter Gunilla givetvis. Så när hon blev dräktig flyttade hon in i mitt rum så jag kunde hantera ungarna ordentligt. Kompisen kom och valde några möss ur kullen som sina och resten blev automatiskt mina och fick stanna tillsammans med,mamma Gunilla. Minns att jag övade trick o allt möjligt med de där mössen haha. Gunilla blev aldrig sådär gosigt tam, men hon o jag hade en väldigt fin relation sådär på håll. Ventilerade många tonårsproblem för henne och hon lyssnade alltid med total uppmärksamhet :)

Digitalis
8/4/12, 10:14 AM
#13

Jag hade råttor, och när jag flyttade till Sthlm 2008 ville jag ha ett litet djur som funkade i mitt pytterum. Genom "råttvärlden" kände jag till några uppfödare och när jag hängt här på mus.ifokus ett tag köpte jag några av Grodan. Först en hane som tyvärr luktade lite för mycket för mina begränsade kvadratmeter, så sedan fylldes det på med honor.

//frida

Annons:
Grodan
7/1/17, 11:24 AM
#14

❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: