Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 2321 ggr
[Puddingpastejn]
9/11/11, 7:56 PM

Skaffa annat djur?

Ja, nu var det sådär småbarnspirrigt i magen igen.

Jag har nu gått ett antal veckor i gymnasiet och tro det eller ej, jag har väldigt mycket tid över, speciellt på helgerna. Och så har jag har varit sjuk ett tag, sedan mittan av sommarlovet, inte fått röra mig speciellt mycket och suttit fången i mitt eget rum och jag har bara sovit och deppat, tills nu! Vi fick även ta bort hunden i början av sommaren, men det har vi äntligen börjat återhämta oss från.
Nu har jag rejäl djurabstinens! Katterna springer så fort de ser mig eftersom de inte orkar bli gullade eller lekta med mer, och mössen mina vill verkligen in i buren när jag haft dem ute för att de är så trötta, dessutom tycker mamma att det är jättejobbigt när badrummet är ockuperat i 4 timmar i streck för att jag har mössen lösa där.

Så, min kära mor kom med förslaget själv faktiskt, att vi ska skaffa ytterligare ett djur. Som kanske kan hänga med lite mer.

Så, ni som hänger här har ju inte bara möss vad jag förstått, är det några som har lite "recensioner" av djur. Jag har alltid varit ganska påläst på ren fakta om olika smådjur, men de personliga berättelserna säger ju så mycket mer!

Helst vill jag ha något jag kan vara lite mer aktiv med, som jag kan ställa ut eller liknande. Och som är sällskapligt. (Eftetrsom jag har så svårt att hitta människo-kompisar! Haha!)

Annons:
Grodan
9/11/11, 8:00 PM
#1

ILLER!!!

+

  • luktar gott
  • behöver ingen bur
  • älskar människor
  • busig, glad, social
  • behöver inte gå på promenad mer än någon timme per dag och många illerägare går inte ens ut någon promenad alls med sin iller
  • får dig alltid på gott humör
  • billiga i drift (dyr i inköp och illermaten är dyr o ibland svår att få tag i)
  • nöjer sig med gamla handdukar o mössor som leksaker

-

  • luktar speciellt
  • behöver kastreras/steriliseras
  • behöver vaccineras
  • kan behöva uppfostras ordentligt
  • inte ett djur för mesiga människor
  • kan slarva med att gå på lådan ibland

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

fiffiluren
9/11/11, 8:27 PM
#2

grodan har redan nämnt det första jag kom att tänka på, men sen finns ju också råttor :)

eller kanske kanin, dom kan säkert vara roligare än man tror :)

Grodan
9/11/11, 8:40 PM
#3

#2 Skrattande

iller är så bra djur… visst, de kan protestera lite när man gullar för mkt med dem, men det är banne mig aldrig tråkigt med en iller i huset…

råttor tycker jag har för många minus så jag förslår dem sällan…Tungan ute

å andra sidan kan man ha guldfisk också


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

fiffiluren
9/11/11, 9:00 PM
#4

ja du har ju haft båda så du vet ju sånt bättre än mig :)

[Dominik]
9/11/11, 9:09 PM
#5

#1 Jag vill också ha en iller! Jag är hemma hela tiden och har alltid tid för en iller!

Kanske en dvärghamster ? Jag ska också skaffa ett djur till….lol 3 möss och en vintervit dvärghamster :P

Man kan ställa ut en dvärghamster, dom är inte så mycket aktiva med jätte sociala och mysiga djur, dom är snälla, dom behöver inte mycket plats, dom är burrena (kissa och bajsar i buren :P heheheeh).

Charlie2006
9/11/11, 9:17 PM
#6

Då säger jag guldhamster Skrattande, mina är väldigt sociala, följer med på axeln. När jag kommer in i mitt rum och om en av dom är ute på golvet, kommer den fram till mig och vill upp. Kostar inte särskilt mycket och luktar inget.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Annons:
[aammE]
9/11/11, 10:10 PM
#7

Håller med om guldhamster, tycker att de är ganska underskattade djur och dessutom bra mycket tåligare än möss när det kommer till sjukdomar och liknande.

Magda
9/11/11, 10:56 PM
#8

jag säger han-råtta, om man vill ha någon som älskar att gosa i timmar och hänger med på allt Flört råttor är så himla mysiga, lättlärda och vackra.

man kan ju även ställa ut dem om man vill eller tävla agility..

negativt med dem är ju att väldigt många börjar rossla eller får tumörer Obestämd och förstås mkt negativt att de bara lever runt 2 år..

Grodan
9/11/11, 10:57 PM
#9

#8 Samt att de luktar illa och pinkar in revir överallt + gnager sönder saker

Visst är råttor roliga och underbara djur, men iller lever längre och är ett roligt djur att lära känna. Är man dessutom lite deppad av sig så är iller bättre än alla lyckopiller i världen.

Iller blir inte heller sjuk i rossel… de har andra sjukdomar men skaffar man sig en viltbrun iller från ej så populär stam har man en god chans att få ett djur på halsen som lever länge… *klappar min 6åriga bruna iller på magen*


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
9/11/11, 11:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag kan även tipsa om att skaffa zombie… hehe


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Magda
9/11/11, 11:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#9 som han-möss då Flört fast jag tycker inte att de luktar illa..

antar att jag inte skulle ha så många om jag tyckte det iofs *s*  eller ja, urin & avföring luktar illa, spec när de ätit vissa saker *bläää*

själva råttan luktar gott tycker jag.. honorna luktar lite blommigt parfymigt.. vad hanarna luktar har jag svårt att beskriva.. *springer och sniffar* nää jag vet inte.. som en svag doft av fårull blandad med parfym *s* (haha det låter ju onekligen äckligt, men jag gillar deras doft..)

ang pinkandet så är det rätt olika med mina, vissa pinkar oavbrutet och andra markerar inte mkt alls..

(oj nu börjar det bli långt *s*)

Magda
9/11/11, 11:10 PM
#12

ojsan, nu vart visst #9 uppdaterat med lite mer text Skrattande

iller har jag aldrig haft.. så dem kan jag inte uttala mig om mer än att de är söta och verkar skojjiga.. är inte de väldigt krävande djur? med aktivering och sådant menar jag.. det hör man ofta tycker jag..

VeronicaKahlbäck
9/11/11, 11:15 PM
#13

Jag säger såklart iller! (har ju liksom tre hehe)
Som nämt ovan ett riktigt lyckopiller, får mej att skratta även en riktigt tråkig dag.

Vill däremot säga att det är ett relativt krävande djur och det finns mycket man behöver veta Före man skaffar, läsa massor och hälsa på ett helt gäng är nödvändigt:)
Och kan inte hålla med om att de är billiga i drift, ganska känsliga djur som är Dyra att ta till veterinären, finns bara en försäkring och den är milt sagt kass då taket ligger på 10.000.

Kort sagt om iller är att de inte anpassare sej efter dej utan du anpassar dej efter dom;)

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Annons:
[Puddingpastejn]
9/12/11, 9:38 AM
#14

Angående iller så har mamma klart och tydligt sagt nej om det. Hon är rädd att den ska äta upp katterna i så fall… Har också funderat lite på guldhamster, finns en på gymnasiet jag går på men den är så jäkla tråkig, men det kanske inte gäller alla då?

Råttor har jag velat ha sedan jag var 9, och jag tycker att de är helmysiga, men de verkar ju ganska… krävande? De ska ha stor bur och få utlopp för sin kreativitet, vad jag förstått. Frågan är lite om jag kan få plats här hemma.

Sedan har gymnasiet marsvinsungar på g, kan det vara något tro?

Men alla djur man har hemma, utom hamstern då, måste ju vara två. Och jag är en sån som alltid fattar mer tycke för en. Så… Jag har en del att fundera på. Men tack för tipsen!

Och… #11, inga bilder, snälla. *smälter totalt* Vill ha!

Zombie… Nja… Jag har ju redan mamma. ;)

Namiko
9/12/11, 11:00 AM
#15

Jag säger helt klart kanin. Dom är som en blandning mellan hund och katt, blir lätt rumsrena så dom kan springa lösa (om man kaninsäkrar alla sladdar), går att ställa ut, ta ut på promenader på sommaren, går att lära massa trick, kan ligga och mysa i timmar och dom är billiga i både inköp och drift. Rengör man lådan varje/varannan dag så luktar dom inte mer än höet.

Hanarna är gosigare än honorna och även mer sociala enligt mina erfarenheter och dvärgvädur är den ras som nog är mest passande som goskanin.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

ivanhoe81
9/12/11, 11:26 AM
#16

#6 guldhamster är väl inget socialt djur, iallafall inte min som jag hade, hon skrek bara hon fick se mig, gallskrek så att grannarna undrade om jag misshandlade henne, hon tålde nog inte mig eller något då hon enbart skrek mot mig Tungan ute

råttor är de mest kelsjukasete djuret jag varit med om, de mer eller mindre kräver att vara med överallt och det går att sätta en sele och gå ut med dem på sommaren etc

[Dominik]
9/12/11, 3:24 PM
#17

#16 "guldhamster är väl inget socialt djur, iallafall inte min som jag hade, hon skrek bara hon fick se mig, gallskrek så att grannarna undrade om jag misshandlade henne, hon tålde nog inte mig eller något då hon enbart skrek mot mig" Wow! Jag hade också en sån guldhamster o hon bett mig hela tiden också, så jag hatar guldisar nu :D

Ratata
9/12/11, 3:30 PM
#18

Jag ska vara en av hela högen här som rekomenderar råttor. Hade jag inte varit allergisk hade jag lugnt haft en liten grupp fortfarande. De är helt underbara djur. Sociala, roliga och lättlärda. Ingen av mina råttor har varit speciellt gosig i ung ålder, då är de mest spring i benen och leka med saker som gäller, men efter ett år eller så brukar iaf de flesta killar bli goa tjocka gosråttor.

Killarna luktar lite starkare, lite mer som kryddor tycker jag, men de anda i familjen tyckte att de luktar äckligt. Honorna brukade det inte klagas på speciellt, då de luktar lite mildare och sötare.

Buren tar inte så hemskt mycket plats om man inte satsar på en megavoljär. Själv hade jag en Ferplast Jenny där det bodde 2-3 råttor, men då fick man se till att de fick komma ut när man var hemma. Det var alltid en kul utmaning med buren då jag alltid strävade efter varierad inredning för varje städning, speciellt under tiden då jag hade en hyperaktiv hona som började uppföra sig konstigt om hon fick för lite stimulans.

Visst, råttan är lite mer krävande än mössen, då de behöver mer stimulering och ofta kräver mer uppmärksamhet och umgänge från ägaren, men jag tycker att man får så mycket mer tillbaka.

Grodan
9/12/11, 4:20 PM
#19

#14 Du har ju dvärghamstrar som gärna lever i grupp.

Tycker du ska satsa på hamster, de verkar helt klart det djur med minst problem för dig.

Vad gäller iller så hävdar jag fortfarande att de inte alls är dyra om man jämför med hund. Håller du bara illern frisk med bra mat och en promenad varje dag så behöver du inte gå till veterinären för att illern är sjuk.

Vad gäller råtta så är det främst kiss och avföring som luktar. Råttor kissar och bajsar mängder, så man måste städa ofta. Är man lat med det bör man nog inte ha råttor. För tro mig, det luktar inte gott.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Puddingpastejn]
9/12/11, 5:09 PM
#20

Eftersom jag går på ett naturbruksgymnasium har jag sniffat på ganska många olika smådjur. Tyvärr säger djuren där inte så mycket om hur de är att ha hemma mer än att de luktar lika dant. De flesta djur blir nog gullade med och hanterade fel så de är ganska skygga av sig.

Men jag ska kanske ta mig ut och hälsa på annat folk med olika djur som jag kan göra mer än sniffa på. Har ju klasskompisar med många olika djur.

Annons:
[Dominik]
9/12/11, 5:20 PM
#21

Förlåt för OT, men, nu är det bestämt! Jag ska skaffa en vintervit dvärghamster Skrattande

Grodan
9/12/11, 5:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

#20 Du vill ha något att gulla med? Då är ju också Dobermann ett alternativ. Gosigare hund får man leta efter. Du behöver kanske inte skaffa en egen utan kan kanske avlasta någon som har en Dobbis.

Skrattande

Annars kan jag tips om en zombie Tungan ute


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Dominik]
9/12/11, 5:37 PM
#23

#22 Det där är ingen zombie :P Det är ett brokulli som vinkar till oss

Grodan
9/12/11, 5:39 PM
#24

Broccoli…

nä, det är en rutten punksåmbi o han e min Tungan ute


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Puddingpastejn]
9/12/11, 5:58 PM
#25

#24 Om du får sombiebäbisar vill jag ha en!

Och njae… Dobermann, mamma är rädd för såna (och då har vi ändå haft en stor boxer). Finns dessutom bara 2 sådana i byn här, och en har det finfint utan mig och den andra är så tuktad att jag tycker att den verkar så rädd för folk och fä så den vågar jag inte ta i, tyvärr. Men otrygga hundar av den storleken känner jag mig inte riktigt redo att vara dagmatte åt. Dessutom är matten en riktig snorkig sak…

Men ja, råtta eller hamster alltså! (Om jag kan hålla mig ifrån skolans marsvinsbebbar)

Annars hade jag velat ha en myskhjort. Skulle vara asfränt med en hjort med huggtänder som kunde vakta huset!

Grodan
9/12/11, 6:05 PM
#26

#25 LOL, såmbibebisar…

Åh, en stackars otrygg dobbis… gah, den behöver nog massa kärlek

Hur gosiga är marsvin?

Sengångare kanske är något för dig? De är ju lite söliga så de hinner ju inte kravla ifrån dig innan du gosat färdigt… hehe

Annars kanske ett kramdjur kan va något? Vi har en lång fin gammal tråd med massor med härliga gosemöss HÄR


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Puddingpastejn]
9/12/11, 6:11 PM
#27

Haha, njae… Kan man ställa ut kramdjur?

En sengångare! Ja jäklar, där sa du nåt ja… ska fåga mamma genast!

Men marsvin är ju väldigt gosiga… tycker jag. Min kompis hade såna när jag var yngre och de var så väldigt keliga, men sen kissade de alltid i knät! Och så är de ganska tråkiga om man vill göra annat än kela, vad jag kommer ihåg.

Annons:
Charlie2006
9/12/11, 6:16 PM
#28

#16 Mina är väldigt sociala (har då 10 guldhamstrar), är som små hundar, sen hade du nog otur med din hamster. Gissar på att du köpte den från djuraffär ;).

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Grodan
9/12/11, 6:19 PM
#29

#27 LOL

Du kan skaffa en temperamentsavlad mushane också… Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
9/12/11, 6:38 PM
#30

Marsvin är riktigt mysiga djur tycker jag! Inte lika roliga som råttor och möss, men dom har sin charm och är väldigt mysiga. Skaffar man långhår får man dessutom lägga ner lite tid på pälsvård, vilket iaf jag tycker är väldigt mysigt. (Kyss)

Nackdelen med marsvin är att dom låter mycket. Jag älskar ju iofs att komma in i köket och mötas av deras högljudda tiggande, men alla uppskattar inte det.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ivanhoe81
9/14/11, 10:42 AM
#31

#28 min guldis kom från en uppfödare, funderar på att ta en från en djuraffär för djur som jag köper därifrån blir mer tajta till mig än de från uppfödare

[aammE]
9/14/11, 4:30 PM
#32

Min guldis är också från djuraffär, har varit tam och social sedan dag 1.

[Dominik]
9/14/11, 5:19 PM
#33

Jag ska köpa en hamster från reptilbuteiken som finns här i Malmö :)

[Puddingpastejn]
9/14/11, 6:34 PM
#34

#33, hua! Hamster från reptilbutik? Låter lite som om den plötsligt börjar fånga insekter och utvecklas till en liten blodtörstig varelse efter ett tag. Det fluffiga hamsterburret spricker vid första ömsningen och ut kommer hala fjäll och huggtänder!

Annons:
Grodan
9/14/11, 6:51 PM
#35

Sebramöss kanske, ett par. De är otroligt svåra att få tag i och kan ju vara kul att ha ett par sådana som får lite ungar då och då? (gah, vad det lät oseriöst…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Puddingpastejn]
9/14/11, 6:59 PM
#36

#35. Ungar? Njae… det låter lite läskigt ju. Inte just att djuren skulle vara läskiga. Men det medför väl risker varje gång djur får ungar?

Grodan
9/14/11, 7:02 PM
#37

#36 Jo, det är sant. Vad otroligt seriöst av dig att känna så.

Kom också på att sebramöss kanske inte är så himla gosiga av sig.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Puddingpastejn]
9/15/11, 4:05 PM
#38

Jaha! Där gick mina planer i stöpet! Kattrackaren (min egna katt) har haft lite bekymmer med örat, en vanlig öroninflammation trodde vi, men icke! Efter lite olika smådyra behandlingar fick vi åka in mer eller mindre akut och spola rent örat eftersom han vaknade imorse och inte kunde räta på huvudet för att han hade ont i örat. Det visade sig vara något i mellanörat och som dessutom förstört hela trummhinnan. Nya mediciner och återbesök om 14 dagar. Allt som allt har det kostat över 10 000 kr på 6 veckor och vi får inte ut på försäkringen. Det är körkortspengarna jag själv jobbat ihop som ryker…

Här blir det inga nya djur på ett bra tag!

[Dominik]
9/15/11, 4:18 PM
#39

Nu ska jag hämta min lilla Balle <3

Grodan
9/15/11, 4:41 PM
#40

#38 Gah, vad tråkigt! Jag hoppas verkligen din katt blir frisk och att du kan få ihop till pengar till kk på något annat sätt. Attans att det ska vara så dyrt med katt, jag ska nog aldrig skaffa någon sådan… Flört

Varför får du inte ut det på försäkringen?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Puddingpastejn]
9/16/11, 4:35 PM
#41

#40. Katten är nyförsäkrad! :/

Men jodå, pengarna får jag allt ihop ganska snabbt. Men mamma vill ju inte ha några mer djur alls nu… Men det är ju inte så jättelångt tills jag är 18. Haha. Dessutom har jag ju en massa djur på skolan nu, men det är ju inte riktigt samma sak…

Annons:
[Dominik]
9/16/11, 4:47 PM
#42

Så….Ska du skaffa annat djur ?

Grodan
9/20/11, 8:56 PM
#43

#41 En liten fisk då kanske?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Puddingpastejn]
9/21/11, 5:29 PM
#44

#43. Haha, ja! En silverfisk i alla fall! Skrattande

Grodan
7/2/18, 5:50 PM
#45

haha broccoli


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: