Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2132 ggr
ariama
11/18/11, 10:15 AM

Tumörer

Tumörer är ju oerhört vanligt på möss. Men hur vanligt är det?

Jag gissar på att tumörer hör till de två huvudsakliga dödsorsakerna hos möss. Ålder och tumörer. Sedan sjukdomar av olika slag, Rossel t.ex.

Jag skulle vilja få något sorts grepp om förekomsten av tumörer hos våra möss. Så, vad har dödsorsakerna varit hos de möss ni haft? Och hur gamla har de varit då?

Själv har jag fått avsluta/byta ut min första "avels-stam" mot helt nya obesläktade, just på grund av tidiga tumörer, dvs tumörer redan runt ettårsåldern. De äldsta möss jag har nu, har precis fyllt ett år (av ny stam)

Annons:
Stephanie
11/18/11, 10:17 AM
#1

Håller tummarna för mössen från din nya stam då! Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Lucifer06
11/18/11, 11:41 AM
#2

Jag hade en sk. "uppfödarmus" och henne fick jag avliva ett halvår gammal då hon började rossla och fick tumörer samtidigt… Gråter
Det var den trevligaste jag hade under den perioden!

http://www.eyeam.se

Malja
11/18/11, 2:06 PM
#3

Ja, hur många möss har jag haft nu.. Jo, 6 möss som inte lever längra varav en har dött med tumör. Dock har jag en kompis där nästan alla mössen dog med tumörer.

[TomasH]
11/18/11, 2:28 PM
#4

Hoppas de nya linjerna är bevisat genetiskt motståndskraftiga mot tumörer! Det finns en risk i att släppa sin linje man byggt upp under flera år, och kanske nåt något av sina mål, pga tumörer och köpa in nya okända djur. Risken är att du sitter där utan det du byggt upp och får lika mycket tumörer ändå.

Diskussionen angående tumörer i linjerna har låtit likadant under de 20 år jag varit med i mushobbyn och ingen skillnad har skett. Kanske det ÄR så att musen är disponibel för tumörer som art? Att det inte räcker med att hoppa från den ena linjen till den andra? Jag har inte något svar utan funderar mest…

Hyeonmu
11/18/11, 3:21 PM
#5

Jag har (utvärtes) inte sett några tumörer på mina "zoomöss" som är endast zoomöss ett antal led bak, sedan anmodern troligen fick magcancer strax innan hon skulle fylla 2. Det var tre eller fyra led bak. 

Mina uppfödarmöss har faktiskt inte heller visat symptom på tumörer så ofta (ta i trä) sedan kanske ett år tillbaka. Mina dödsfall har verkat vara bakterier. Bara två misstänker jag kan ha varit tumörer, där en fick en svullnad som sedan "pös bort" och levde tre månader till efter det. 

Men inte mer än ett möjligt "ungt fall" på myyycket länge(över 2 år sen). Med unga menar jag då under ett år.

Jag önskar jag hade mer kunskap och kunde obducera, det vore skönt att kunna vara säker på vad en möss dött av. =/

Tidigare (i mina äldre zoomösslinjer) hade jag dock inget annat än tumörer som tog kål på mössen. Dock var det en hel del icke-avsiktlig inavel där, vilket utan tvekan var orsaken.

ajanki
11/18/11, 3:39 PM
#6

Jag har haft en del tumörer på mina möss.

Några har fått det efter 1 års ålder och några långt innan.

Har haft det på en uppfödd mus innan 1 års ålder och den linjen slutade jag med (dock inte bara av den anledningen)

Dom möss som jag köpt in och som fått tumörer är två kullsystrar och två som har kullbröder till pappa.

En av kullsystrarna hann jag ta en kull på (hon var 8 månader då hon fick tumören)

Eftersom jag tycker barnen är mycket snygga och trevliga så tänker jag se vad som händer med tumörer på dom innan jag beslutar mig för att lägga ner avel helt på dom.

Jag tycker att det visar en viss släktskap på tumörer men kan inte låta bli att fundera på det ThomasH skriver, kanske är det så att möss som art är disponibel för tumörer?

Annons:
ariama
11/18/11, 8:12 PM
#7

Tack för alla svar.

Tomas, jo, jag håller med dig, och nej, de nya är definitivt inte garanterat tumörfria. Egentligen är det nog just det jag vill få fram med min fråga. Jag tror nämligen inte heller att det finns.

Mössen blev försöksdjurens ursprungsmodell just för sin disposition att utveckla tumörer. Det var det första de användes till, tumörforskning, i början på 1900-talet. och det var "tumör-möss" man ville ha, vilket kanske inte bådar så gott för oss med hobbymöss.

Det finns idag åtminstone en labbstam som är motståndskraftig mot tumörer, det vet jag. Men jag har ingen minsta aning om hur man avlar mot det. Djuren utvecklar ju tumörerna först efter att ha fått ungar. Och så hoppar tumörerna ibland över några led, för att komma åter igen - är i alla fall min erfarenhet.

Labbstammarna är helt inavlade. Då är genetiken också oföränderlig genom generationerna. Så fort man utavlar får man ju in helt nya och okända gener, och man får börja från början igen. Inom hobbyaveln avlar vi ju ut hela tiden! Hur skulle vi annars avla?  Inavel är väl knappast lösningen.

Och jag har INTE "gjort slut" på min gamla stam Flört … De avlas sida vid sida, tills dess jag känner att de nya är bättre än de gamla. Däremot säljer jag inte av "de gamla", utan tar bara någon enstaka kull för att hålla dem kvar, och väntar och utvärderar, och ser hur det går.

De "gamla" är också rejält "utspädda" vid det här laget (genetiskt), men jag blandar inte ihoåp de två olika "stammarna". (om man nu kan kalla det vare sig stammar eller linjer, men det är lättast att uttrycka mig så)

ariama
11/18/11, 8:18 PM
#8

Intressant att samma diskussion funnits i 20 år. Den ska nog inte glömmas bort, för då får enskilda musuppfödare kanske bära hundhuvuden för att avla fram tumörmöss?  

Nu har ingen låtit mig bära hundhuvuden, så menar jag inte, men det kanske lätt blir negativt snack omkring det? På ett orättvist vis? Tumörerna förekommer ju faktiskt hos alla uppfödare (som jag känner till i alla fall).

Camillhe
11/18/11, 8:22 PM
#9

Många typer av tumörer beror på virus och/eller bakterier. Man går ut med den informationen mer och mer om människor nu även om infon som delges är ganska restriktiv. Jag kan inte bevisa ngt men jag är övertygad om att mycket av tumörproblemen hos möss och råttor beror på virus och / eller bakterier.

Länk till en liten kort artikel

Ovanstående artikel tar främst upp livmoderhalscancer, vilket kanske inte är vad möss vanligtvis drabbas av.

Vi kan aldrig avla bort virus och bakterie sjukdommar. Vi kanske genom väldigt noggran avel stärka immunförsvaret men även det är svårt. Det är dock det enda vapen vi har i nuläget.

ariama
11/18/11, 8:48 PM
#10

Ja, det här är intressant, bra att du tog upp det. Artikeln är också intressant, även om den har några år på nacken. Idag vaccinerar man ju faktiskt unga kvinnor mot just livmoderhalascancer.

Jo, jag tror också som du. Men … ja, hur kan man komma tillrätta med det i avel? När man får facit i hand först efteråt. Efter kullarna, ja, då går det förstås att sålla bort avelsmöss, men efter flera generationer? Hur driver man en bra linje framåt då? Förstår du hur jag menar?

ariama
11/18/11, 8:54 PM
#11

Om det är så att tumörer ingår, och ingen någonsin kan säga att deras möss inte kommer att få tidiga tumörer - bör man då inte vara öppen med den informationen? Till köpare menar jag.

När jag tittar på folks hemsidor - nåja, det är uppfödare och hemsidor som kommer och går, som stjärnskott - så skriver de oftast "avlar på långlivade möss" - men det vet de inte ett enda dugg om!

Jag har haft köpare (förut! inte nu) som gjort just så, med möss från mig som grund. Men aldrig någonsin frågat mig, eller pratat med mig om saken! Det blir ju lite fel, det blir ju falsk marknadsföring.

En köpare måste veta, att möss kan bi två år eller äldre, men ingen kan garantera att de inte bara blir ett år, med tumör. ??

[TomasH]
11/18/11, 8:57 PM
#12

Ja, jag har sett flera uppfödare stoppat linjer pga tumörer och fortsatt med nya och sedan stoppat dem och börjat med ännu en ny osv. Ibland så skyller man på "inavel" eller "engelsk typat" eller bara på en framgångsrik utställningsuppfödare…

Jag pratade om den här tråden med en musuppfödare med många års muserfarenhet i kväll. Vi var båda överrens om att en tumör då och då inte betyder något speciellt för en linje. Dock är det svårt att sätta gränsen för när en linje blir alltför tumördrabbad. Det är nog upp till var och en…

ariama
11/18/11, 9:11 PM
#13

Tack för dina svar Tomas. ja, mina möss var alltför tumördrabbade, nästan alla fick tumörer under förra/förrförra året. Inte kul alls, särskilt inte när jag sålt som sällskap och flera köpare var otroligt ledsna. Jag tog förstås tillbaka dem för avlivning och de fick nya, som tack och lov levde blev/är gamla.

Jag kollar upp de jag har nu, av mina gamla, vad som händer dem. Genetiskt är de så utspädda att de bör klara sig. Men är det virusburet, och går från mamma till foster/unge (har hört sånt också) så bör de få tumörer ändå.

Den som lever får se (woops, lite morbid humor här)

Annons:
Camillhe
11/18/11, 9:25 PM
#14

Kan ju bara tala utifrån råttaveln och då endast för mig själv, men jag försöker ju ha kontakt med alla som köpt råttor ifrån mig och utvärderar varje kull. Jag är oerhört restriktiv med att ta in nya råttor, och mina djur här hemma träffar aldrig andra råttor. Jag försöker också hålla nya råttor i avskiljdhet men det beror lite på vem jag köper ifrån och hur deras intag sett ut nyligen.

Jag har märkt under åren att ett par ggr när jag tagit in ett nytt djur, så har ett par av mina andra råttor fått tumörer. Jag kan verkligen inte hävda att det beror på en smitta som den nya individen fått med sig, jag kan bara säga att jag reflekterat över det och att jag varit med om det mer än en gång. Väldigt svårt att dra slutsatser med så lite underlag.

Att utvärdera sina kullar år efter år, titta på livslängd, sjukdom, dödsfall, kan fungera, problemet är att så fort man utavlar så är all statistik ganska meningslös. Och utavla måste man. Så frågan hur man driver en bra linje framåt kan jag inte se ngt svar på. Känns ofta som att man famlar i blindo. Men tror att ett problem är att man har för låga krav på stammen, individen osv.

[Dominik]
11/18/11, 11:23 PM
#15

Har haft verkligen jätte många möss. Kommer inte riktigt ihåg hur många jag hade under hela mitt liv, började med möss när jag var 6 eller 7….Jaja, hade ungefär 30-35 möss ??? Ingen av dom hade tumörer och dom flesta dog pga åldern :)

ariama
11/19/11, 9:16 AM
#16

#15. Var dina möss släkt, Dominik? Hur gamla var de när de dog av ålder? Minns du det?

#14:   "Men tror att ett problem är att man har för låga krav på stammen, individen osv."

Jag tycker att det är svårare än så. Kanske gör man sig själv en otjänst, om man låter bli att avla på en frisk mus vars kullsyskon blivit sjuka? För kanske är det just DEN musen som har utvecklat motståndskraft mot den sjukan?

I alla fall är det så jag avlar mot Rossel. Genom urval i kullarna, på samma vis som urval i kullarna utgör grunden för färgavel, där man letar efter/samlar ihop polygener, när man har färggenen på plats.

Men att avla bort tumörerna, vet jag som du säger, inte hur det skulle gå till. Om man inte har en jäkla TUR. Just för att man har noll koll på andras möss bakåt i tillräckligt många led, och vid utavel, och facit i hand först efteråt vid sin egen avel.

Stephanie
11/19/11, 2:20 PM
#17

"Jag tycker att det är svårare än så. Kanske gör man sig själv en otjänst, om man låter bli att avla på en frisk mus vars kullsyskon blivit sjuka? För kanske är det just DEN musen som har utvecklat motståndskraft mot den sjukan?"

Det där är väldigt intressant tycker jag! Det är ju inte alls omöjligt att det är där man hittar de friska djuren, eftersom de förmodligen haft bättre motståndskraft än sina syskon. Men samtidigt vet man inte vad anledningen varit, om ungarna spritts till olika ägare. Då är det svårt att avgöra om det är generna eller omgivningen. Men jag är helt säker på att det är det som är nyckeln till friska djur - att välja ut de som står emot smittor när de andra mössen blir sjuka, istället för att avla vidare på den där kullen där alla ungarna varit friska, men istället levt i en i stort sett steril miljö.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Dominik]
11/19/11, 3:24 PM
#18

#16 nope, 50% köpte jag på djuraffären o andra fick jag från kompisar+uppfödare o födde upp några själv, dom brukar dö vid 2-2,5 års åldern.

ariama
11/20/11, 10:04 AM
#19

Låter härligt Dominik. Lustigt att zoo-möss kan vara så långlivade. Liksom att min erfarenhet av zoomöss är att de kan bli så tama och sällskapliga.

Kanske är det inblandningen av importerade engelsktypade som ökat på förekomsten av tumörer? De rena, vackra och stora utställningsmössen/ engelsktypade är ju tydligen mer sårbara och inte så långlivade?

Jag har själv alddrig varit negativ till zoo-möss (!!!) annat än att vissa djuraffärer ibland inte kan hålla dem bra, och att folk som köper möss där, alltför ofta får med sig dräktiga djur hem. De kan också vara sjuka, men i stort har de bra motståndskraft mot det mesta (eftersom dessa möss alddrig "klemas med" utan de starkaste överlever).

Stephanie, det är precis så jag själv försöker avla. Och jag är"lite hård", för jag tycker att det är jag som uppfödare som ska ta smällarna, inte mina köpare, de som bara har några få sällskapsmöss som de älskar. Dessa möss ska vara friska och TÅLIGA.

Fast - det är väl halvägs bara "en dröm" jag har… Cool Jag har på tok för få djur och för liten avel, för att kunna åstadkkomma en verklig förändring. Jag är för beroende av att emellanåt köpa in djur utifrån. Och en större uppfödning (flera möss) vill jag inte ha.

StillaSinnet
11/20/11, 12:29 PM
#20

jag håller verkligen inte med om att engelsktypade är kortlivade och mer sårbara! Vibys Imse fyller 2 år 3:e dec och är i toppform! Om inget konstigt händer så ställs han på årsmötet i februari till en ålder av 26 månader. Han är verkligen engelstypad!

Det har det funnits en del tumörer i linjerna bakom honom, men han har inga än så länge. de som fått tumörer har dessutom varit över ett år gamla.

Jag har däremot köpt svenskypade och korsade möss med tumörer under ett års ålder, så den tankebanan stupar hos mig.

Det jag däremot kan tänka mig är att linjer som inavlats hårt utan tanke på tumörbildning eller lång livslängd kan ha mer vanligt förekommande tumörer innan ett år, oavsett typ.

så det hänger inte ihop med typ, enligt mig

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
StillaSinnet
11/20/11, 4:05 PM
#21

De hos mig som fått flest tumörer är mina fuzzies, och där har tumörerna drabbat honor nästan på pricken ett år gamla. Även linjer av texel som jag köpte när jag började med mössen visar sig ha dött med tumörer vid knappa ett års ålder, svensktypade.

De Engelsktypade som dött med tumörer här har varit minst 1.5 år, även det honor förruom Vibys Clown som jag än idag undrar om det verkligen var en tumör och inte en absess…? Hur som helst då har jag nu två gamla tanter, egnelstypade spashar, båda med tumörer, ca 19 månader gamla. De kommer jag inom kort att ta bort. tricolorerna från tyskland är fina ch pigga ännu, 14 månader gamla. Drop har en vårta, det är allt.

Vibys Toblerone är nu prick ett år och ser gammal ut, men inga tumörer. Hon är choklad från extreme black linjerna. Kort livslängd i så fall. Min Always Hot dog också ganska precis 1.5 mån utan tumörer. Han somnade bara in, även han ur samma linjer.

Vilket är bästa då att läsa rätt eller att läsa snabbt, frågade flickan på nationella provet.
och jag ställer samma fråga nu: vilket är bäst av lång livslängd som slutar med tumörer, eller kort livslängd där mössen dör av ålder vid 1 år? jag vet inte riktigt själv men vill ändå ventilera frågan. Självklart vill man plicka russinen ur kakan och få allt det bra, men det är ju inte alltid det går.

Kan det vara så att det går snabbare att avla bort tumörbildande gener på redan stakt hjärta och lång livslängd, än att börja jobba upp livslängden på tumörfria linjer som dör av ålder vid ett år?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Camillhe
11/20/11, 4:43 PM
#22

Jag brukar inte riktigt "räkna" tumörer på djur som fått dom som gamla. Är de över två år när de får tumör så skulle inte jag se det som att det är en tumörbenägen släkt.

[TomasH]
11/20/11, 5:19 PM
#23

Min erfarenhet är att det INTE är någon skillnad mellan zoomöss och engelska möss när det gäller tumörtendens. Jag har sedan Gunvor fick hit de två första engelsktypade mössen ("krokofantmöss" kallades de) haft en stor förkärlek för deras temperament och utseende. De flesta svensktypade och zoomöss uppvisar ett i mitt tycke, för springigt och stressigt beteende för att vara ett sällskapsdjur i MIN smak.

Genom åren har det bott många möss hos mig av olika linjer och typer och jag tycker att alla varit lite VÄL benägna att utveckla tumörer om man jämför med andra smådjur. Det intressanta är att jag inte uppfattat mina engelsktypade RÖDA svagare eller att de dött yngre - dock har blir de tyvärr feta! Det tråkiga med möss är två saker: lukten och tumörerna. Engelsktypat som svensktypat!

StillaSinnet
11/20/11, 5:20 PM
#24

jag skriver som en kratta och hoppas ni kan fylla ut de bokstäver som fattas här och var :P

Camillhe: Då är du inne på hellre långlivade med tumör som dödlig utgång, än kortlivade oavsett vad de dör av?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
11/20/11, 5:43 PM
#25

Jag är relativt förskonad mot tumörer på mina möss som har Morakullor i några led bakåt faktiskt. Skyddar alla djur mot virus genom att hålla nya djur avskilt i minst 6 veckor och det gör en ofantlig skillnad.

Nästan alla importerade honor av Engelsk typ har fått juvertumörer. De blir sällan gamla heller. Dock brukar det absolut gå att "avla bort".

Jag lägger inte ner linjer pga juvertumörer utan pga dåligt immunförsvar, elakartade tumörer, låg stresströskel och dåligt temperament, utseendedefekter och annat.

Förut hade jag noll tolerans och kunde avsluta linjer som hade dåligt immunförsvar, men idag avlar jag för att selektera bort problemen (höja livslängden på sikt) istället. Jag anser inte att jag vinner mycket på att starta en helt ny linje utan jobbar på att förbättra den jag har samt för att utavla med något spännande så att jag får in lite mera problem… Flört


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
11/20/11, 5:58 PM
#26

#25 låter mycket bra!

juvertumörer är det de flesta här också har råkat ut för. Jag glömde de blå i min "statestik", de fick ju tumörer vid ett års ålder ungefär, eller hur?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
11/21/11, 10:16 AM
#27

Tack för alla svar!! Skrattande

Annons:
ariama
11/21/11, 10:35 AM
#28

Woops, det inlägget drog ivag av sig självt, jag var inte klar än.

Vibys Imse är ju en stjärna. Honom kan du vara stolt över Kyss. Skönt att höra om långlivade engelsktypade!

En sak att ta med i diskussionen, är dock att hanar är mindre benägna att få tumörer än honor.

"och jag ställer samma fråga nu: vilket är bäst av lång livslängd som slutar med tumörer, eller kort livslängd där mössen dör av ålder vid 1 år?"

Jag har inga problem att svara på frågan Flört. Givetvis föredrar jag lång livslängd, oavsett dödsorsak! En tvåårig mus som dör av tumörer, räknar jag inte som "död av tumörer", utan av ålder. Sedan gäller det kanske att se till att tumörerna inte kryper ner i åldrarna?

En mus som dör "av ålder" vid ettårsåldern … nä, den ger jag inte mycket för i avelssammanhang. Dessutom tror jag inte att den reella orsaken är "ålder". Vilken människa dör av ålder i 40 - 50-års åldern? Utan att det finns en underliggande sjukdom!

#23 Tomas: "Det intressanta är att jag inte uppfattat mina engelsktypade RÖDA svagare eller att de dött yngre…"

Men det har jag Flört. Min första röda mus var Phoenix Förgätmigej. Henne avlivade jag vid 1 år och 10 dagar, och då var hennes tumör under ena bakbenet stor.

Ingen av mina andra röda möss har blivit över året, och alla har fått tumörer. T.ex. Aura och Harmoni, som var döttrar till Förgätmigej.

Stephanie
11/21/11, 10:39 AM
#29

"Men det har jag Flört. Min första röda mus var Phoenix Förgätmigej. Henne avlivade jag vid 1 år och 10 dagar, och då var hennes tumör under ena bakbenet stor.

Ingen av mina andra röda möss har blivit över året, och alla har fått tumörer. T.ex. Aura och Harmoni, som var döttrar till Förgätmigej."

Men kan du säga att det är färgen som varit problemet då? Om de var döttrar till henne behöver det ju inte vara just färgen, du vet ju inte vilken gen?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

StillaSinnet
11/21/11, 10:45 AM
#30

#29 intressant reflektion! Ibland måste man tänka utanför kvadraten, och se på andra orsaker. Amaria vet att jag inte gillar generaliseringar ^^.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
11/21/11, 10:47 AM
#31

Lottiz, jag har inga problem med att läsa kratt-skrift. Kyss

Och så vill jag lägga till, att även om jag ondgör mig över tumörerna hos mina möss, har jag också fått fram långlivade möss! Ett stort antal har blivit flera månader över två år. Det tycker jag är bra. Skrattande Och mina (gamla stammen) möss har dessutom med dem i stamtavlan.

Dödsorsak bland mina möss, har mest varit svaga ungar som tagits bort meddetsamma, ungmöss som inte velat växa bra, och tagits bort. Ibland rena sjukdomsfall före ettårsålder, men runt ettårsåldern har tumörer dykt upp.

Rossel har funnits bland unga möss, och de har tagits bort. Numera är här "tyst".

Några möss har fått sina tumörer när de varit över året, men får de inte tumörer så blir de gamla. Och de dör sedan inte av ålderstumörer.

Ungefär så ser det ut bakåt bland mina möss, de jag har egna stamtavlor på. De "nya" kan jag inte avgöra än. Men tyvärr har de recessiva röda visat sig ha tumörer i bakgrunden. Rapunzel-mössen vet jag inte.

StillaSinnet
11/21/11, 10:53 AM
#32

#31 men det finns ju andra linjer som också ger tumörer, som inte är recessivt röda, det var så jag tänkte när Stephanie skrev sitt inlägg i #29. Att just den linjen var sådan beror ju säkert mer på att det är en recessiv färg, inte just röd. Precis som fuzzy är en recessiv gen som också är tumördrabbat. man måste para tillbaka och linjeavla för att behålla genen, och får då automatiskt med sig negativa egenskaper…vad tror du om det? Hur ser andra recessiva linjer ut i tumöraspekten?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
11/21/11, 10:58 AM
#33

Stephanie, nej, det kan jag inte säga med säkerhet. Men sannolikheten är mycket hög.

De röda mössen, A(y)-genen, har KONSTATERAT tumörer kopplat till genen, och ingenting har fått mig att tro någonting annat. Glad De har också genetiskt kopplad fetma, och ibland kan de även få en diabetesliknande sjukdom.

Jag tog emot ett par röda omplaceringsmöss för några månader sedan. Fotot visade en ung (smal och söt) röd mustjej, men jag vet bättre. Flört(Och jodå, de var tjocka som små grisar) Dock ville jag ha dem. De var sju månader då. Vid 11 månader tog jag bort dem, då de förväntade tumörerna dök upp.

Vill tillägga att ägaren inte visste vad hon hade, och jag ville ha dem.

[TomasH]
11/21/11, 11:04 AM
#34

Oj, vad dina möss blir sjuka, Amaira! Vad ger du dem för mat? Fast jag har för mig att du sålde den röda från mig efter 4 veckor? Jag har för mig att jag fick ett mail av dig angående det?

Annons:
ariama
11/21/11, 11:14 AM
#35

# 32. Jag tror - att det är en viktig tanke du har. Inte bara att recessiva gener behöver linjeavlas/inavlas för att tas tillvara, utan även att alla recessiva gener beror på mutationer, som alltså är ett "genfel".

Men dessa recessiva genvarianter kan man också avla friska. Det kan man inte med de dominanta röda, eftersom tumörerna är kopplade till genen. Men också A(y) är en mutation, fast den är dominant.

Innan en färg syns på musen, går den vägen från genens order, till den färdiga synliga färgen. Processerna är många och långa, vägarna är olika för olika färger, och inkluderar enzymer, signalämnen, hormoner, mm. Dessa processer har inte bara hand om den synliga pälsfärgen utan påverkar även andra processer i kroppen, skeenden och organ och organeller. (Något komplicerat Flört).

A(y)-genens påverkan ger tidiga tumörer (alltså runt året, mellan 7 - 14 månader). Den ger också fetma. Och ibland, som sagt, ett diabetesliknande tillstånd, men det har jag inte märkt något av. Kanske, kanske var det något som började yttra sig på Pigg (röd omplaceringsmus) innan hon avlivades? Men det kan jag inte svara på.

ariama
11/21/11, 11:20 AM
#36

#34. Det var Hassel jag sålde vidare, till Mymlan. Glad

Ja, kanske blir de väldigt sjuka, jag vet inte … Jag räknar upp dödsorsaker på mina möss sedan sex år tillbaka.Och jag har många riktiga långlivingar också. Jag fokuserar på problemen här, inte det som går bra.

Framför allt har jag idag friska möss, som är tåliga och som jag förstår det även motståndskraftiga mot de smittor som huserar mest runt om i Sverige idag. Eller så har jag bara tur. Glad 

Det är så mycket jag inte vet, och som jag inte har svar på.

ariama
11/21/11, 11:22 AM
#37

Jo, sen vill jag också att mina möss ska klara sig fint på "vanlig musmanskost". Mitt mål är friska och sunda möss. Och jag har en hel del kärringen-mot-strömmen-tankar här, och är också på väg att svara i din andra tråd, bara jag kommer dit Flört.

Grodan
11/22/11, 12:35 AM
#38

#28 En läkare sa en gång… "man dör oftast inte av ålder utan av cancer…" Jag brukar översätta det lite till möss…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
11/22/11, 10:27 AM
#39

#38. Jag har också hört, att om vi bara blev tillräckligt gamla, skulle alla dö av cancer.

Men … nä, det där tror jag inte är giltigt, Grodan. Kroppen slits, olika organ orkar inte med i evighet, hjärtat till exempel, det har inte med cancer att göra.

ariama
11/24/11, 9:32 AM
#40

Det har precis gått ett enormt bra tv-program om cancer! Från 2010. Jag såg det i går hos en vän som spelat in det (kunde inte titta när de gick). Oerhört intressant!! Någon annan som sett det?

Bland annat sas det, att endast ca 2% var ärftliga. Förvånade mig. Sedan var orsakerna oerhört komplexa, det behövdes till exempel flera olika mutationer samt infektion ovanpå det. Virus verkar vara en huvudorsak.

Mutationerna sker i cellerna där cancern startar, alltså inte i DNA. Därav inte ärftligt. (säger jag, inte TV:n). Cellförändringar är inte ärftliga, bara mutationer i arvsanlagen. Men nog kan jag tänka mig att sårbarheten för mutationer i cellerna kan vara ärftlig? Men det vet jag inte.

Hur som helst, cancer "smittar inte". Trots virus. Men livmoderhalscancer gör ju, eller snarare dess virus sprids via sexuellt umgänge - dock får långt ifrån alla med viruset cancer.

Man forskar och forskar. Vad gäller vissa cancerformer kommer man framåt, t.ex livmoderhalscancer som man vaccinerar mot. Andra cancerformer förstår man fortfarande inte.

Grodan
11/24/11, 9:40 AM
#41

#40 Inte sett. Kan inte spela in heller.

Vad jag har fått sagt till mig så vill man inte vara så öppen med hur cancer och tumörer ärvs och hur/om det smittas. Man vill inte orsaka panik…

Å andra sidan har möss mkt mer juvervävnad än vad vi har…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
11/24/11, 9:53 AM
#42

Jomen, du har rätt - i smittograden. De pratade faktiskt mycket om det också, om vilka virus det handlade om, och hur de smittar. Och hur vårt immunförsvar kan motstå smittan. *glömde*

http://illvet.se/manniskan/sjukdom-behandling/cancer-smittar

ariama
11/24/11, 9:56 AM
#43

Det här pratade de också om:

http://www.smittskyddsinstitutet.se/smittskydd/arkiv/2006/nr-4-2006/manga-fragetecken-kring-virusorsakad-cancer/

Jag måste se om programmet! Det var mycket fakta, som jag inte tillgodogjort mig.

Grodan
11/24/11, 10:29 AM
#44

Det är intressant, främst för att jag konstigt nog märkt på människor att allt fler får cancer. I min lilla värld är det konstigt med människor som lever 80 år + och som inte drabbats av cancer någonsin… De människorna är också oerhört intressanta med tanke på att de blivit så gamla och ej fått cancer någon gång. Där tror jag man har mycket att lära. Vad har de för ursprung, var har de levt, vad har de ätit osv…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Stephanie
11/24/11, 10:37 AM
#45

#40 Vad hette programmet? Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Grodan
11/24/11, 10:37 AM
#46

När det gäller möss och råttor, så har jag som en av mina egna små söta regler att inte avla vidare på ett djur som får tumör innan 1½ års ålder. Har djuret gått i avel stoppas aveln på det djuret. Jag har alltid varit benhård med det. Jag kan givetvis avla på friska syskon och även avla vidare på linjen med samma släktskap så länge det bara handlar om att ha djur som är relativt långlivade och friska i linjen.

Denna regel har jag glatt spridit i både mus och råttvärlden. Den har mottagits relativt bra på de flesta håll.

Jag har enbart tyckt att djur som får tumörer innan 1½ års ålder har för dåligt immunförsvar och att det inte är ett bra djur att ha i sin stam om man vill ha friska och långlivade djur.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[TomasH]
11/24/11, 11:31 AM
#47

Nej nu Amaira så styr du orden igen: du skriver att ALLA gula möss får tumörer, vad har du för bevis för det? Jag gjorde en enkel sökning på google med "yellow+mouse+tumors" och de 6 översta artiklarna ögnades igenom utan att hitta detta. DÄREMOT har de genom sin gen en ökad RISK för tumörer. Det är en stor skillnad.

[TomasH]
11/24/11, 11:35 AM
#48

#41 "å andra sidan har möss mkt mer juvervävnad än vad vi har"

hehe, sant!

Annons:
ariama
11/24/11, 11:51 AM
#49

#47. okej, tack Tomas. Det är min erfarenhet, och så jag faktiskt uppfattat genen. men återigen, jag kan ju inte garantera att jag har rätt.

Det är mina tankar jag vidarebefordrar, min uppfattning. Det är inte fakta. Och ja, du har rätt, jag ska vara mycket tydligare med det i framtiden.

Och så ska jag "forska" mera om A(y)-genen. Skrattande

Mitt eget underlag, mina egna errfarenheter av många olika möss, oavsett vad det gäller, är verkligen inte särskilt stort.

ariama
11/24/11, 11:52 AM
#50

Stephanie, programmet hette bara Cancer, och gick på Kunskapskanalen.

ariama
8/21/14, 8:57 AM
#51

#25. Grodan: "Jag lägger inte ner linjer pga juvertumörer utan pga dåligt immunförsvar, elakartade tumörer, låg stresströskel och dåligt temperament,… "

Vad är skillnaden mellan juvertumörer och elakartade tumörer? I mina ögon är det samma sak?

#0. Jag bytte aldrig "linje". Jag tog in nya möss men min erfarenhet blev att det aldrig går att gardera sig.

Jag hade ett par syskongäng av "min gamla stam"som fick tidiga tumörer, men de avslutades. Släkten/stamtavlan fanns ändå kvar i de andra, och jag har kontinuerligt avlat in nytt (av nöden tvungen för att inte inavla helt).

Mina nuvarande möss har en stamtavla som sträcker sig åtta-nio år tillbaka i tiden. (givetvis inte i alla led eftersom jag köpt in möss under reans gång)

Jag tycker att jag har bättre livslängd på dem nu. Tumörer före ett års ålder är sällsynta, och snittåldern är 1 1/2 är innan tumörerna dyker upp, vilket fortfarande är för tidigt för mig. Och helst vill jag ju inte ha tumörer alls förstås.

Jag funderar ibland på att starta upp en annan gren av uppfödningen, med helt nya möss, väl utvalda. Men, som sagt, det finns ingenstans där jag kan få tag i dokumenterat och garanterat långlivade möss där tumörer inte dyker upp.

Med de jag har vet jag i alla fall vad jag har! Och vad gäller färg och temperament/beteende vill jag inte byta för allt i världen! 😘

TheCottonCandy
8/21/14, 5:43 PM
#52

3 av mina 7 möss har fått tumörer. Två har dött av det och en av dem lever fortfarande. Men den dagen tumören ger henne besvär eller liknande får hon tyvärr somna in. Den ena av de som dog var nog runt 1 år och den andra 1,5 ca. Jättetrist…😕

StillaSinnet
8/21/14, 8:25 PM
#53

Jag tycker tumörer är ovanliga. Av alla de som dör är inte ens hälften tumörmöss och jag har många som lever upp mot två års ålder. Jag anser att de dör av ålder vilket förmodligen betyder att hjärtat stannar, alltså hjärt- kärlsjukdomar. 

Då ska man veta att jag har fler hanar än honor och tumörer är vanligare bland honor än hanar, men även om jag enbart räknar tumörer bland honor så tycker jag inte det är vanligt. 

Men jag obducerar inte. Det kan ju vara dolda tumörer inne i buken tex som jag inte ser. 

jämför jag råttorna jag har så har nästan alla till slut bildat tumörer innan de har dött

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

hejkomochhjälpmig
8/22/14, 12:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Alla mina möss med färgen choklad har fått tumörer tillslut. 😢 5 st totalt, alla honor. Av 11 möss från samma familj så har hitintills bara chokladpralinerna råkat ut för detta öde. De andra färgerna (blå, agouti, svart, rödögd vit) har klarat sig undan hitintills (en kommer fylla 2 i december, resten i februari).

Har någon annan sett ett så tydligt samband mellan tumörer och just färgen choklad?

KickiG
8/22/14, 6:29 AM
#55

Av 7 möss finns 2 kvar i livet. 3 borta pga tumörer (2 DY en splash), en pga ett sår som inte ville läka och en pga beteendeproblem.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Tsunamis
8/22/14, 8:52 AM
#56

#54 det har inget med färgen choklad att göra du hade bara otur och råkade få det på individer i samma färg.

MvH  Tsunamis

StillaSinnet
8/23/14, 8:24 AM
#57

#54 jag håller med tsunamis, det är inte genetiskt sammankopplat med färgen choklad generellt, så som tex dominant yellow/red (DY) är, men om alla dina choklader som har fått tumörer är släkt så har du fått en tumördrabbad linje vilket kan drabba vilken färg som helst om man avlar vidare på den linje som visar sig ge tidiga tumörer.
Oftast upptäcker man ju det på honor efter kullar och då är skadan liksom redan skedd. Till och med om tumörerna är riktigt tidiga, tex vid 6 månader så kan ju honan redan ha fått ungar. Bebisarna finns och generna kan fortsätta sprida sig. 

Då måste man som uppfödare ta viktiga beslut. Det gäller att ställa sig själv mot väggen i dessa påståenden. 

Nu är det dags att…

-Stoppa linjen helt för egen del. Inte avla vidare på dem alls. Inte ens de som verkar vara tumörfria (hanar kan ju vara tumörfria men kan i sin tur ge honor som får juvertumörer tex)

-Upplysa ev köpare om problemet och vara mycket tydlig med att de enbart säljs som sällskap, ej avel

-ev kulla bort möss från linjen

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
8/23/14, 8:32 AM
#58

Om man arbetar rejält långsiktigt och inte har för avsikt att sälja möss så kan man säkert arbeta bort tumörer ur dåliga linjer. När jag tog hem mina blå honor från England där Grodan tog en och jag en upptäckte vi att de gav tumörer redan innan ett år eller strax efter ett år. Jag fortsatte med linjen men har parat in långlivade möss i linjerna och har så gott det går försökt att följa upp de som sålts.

Idag är Engelska importen Fancymouse Carbon med i nästan alla stamtavlor bland mina möss, i typ generation 6-7 och 4 år senare, och idag har jag så gott som inga tumörer. Min äldsta blå hona ur dessa linjer som dessutom är resultatet av en syskonparning fyllde 2 år den 20 augusti. Nu är hon skröplig nu. Vinglig på gången, sover mest, äter helst blötmat men har inga (synliga) tumörer

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

hejkomochhjälpmig
8/27/14, 2:53 PM
#59

#56 och #57

Tack för era svar! Då förstår jag hur det ligger till och att det bara var slumpen att det bara har drabbat mina chokladpraliner.

Artlink, förstår att du skriver lite allmänt i ditt inlägg men jag vill ändå säga att jag  har inga planer och har aldrig haft på att avla på möss. 

Denna musfamiljen kom till mig tillsammans, ena honan av de två systrarna jag beställde visade sig vara dräktig och hade fött 9 bebisar 2 dagar innan jag skulle hämta dem, så jag tog med och behöll dem allihopa. 

Ingen musavel som försiggår här alltså, och allihopa kommer stanna hos mig livet ut så ingen av dessa kommer någonsin föra sina gener vidare.  :)

StillaSinnet
8/27/14, 7:49 PM
#60

#59 Jättebra att du förtydligar det, men du har helt rätt; jag skriver allmänt om hur man bryter tumörlinjer. Eller linjer med andra defekter men vill ha bort också för all del ❤️

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Upp till toppen
Annons: