Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 824 ggr
ariama
12/13/11, 4:29 PM

Uppmöss - Nermöss?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ni uppmöss eller nermöss? Hur vill era möss bo i sin bur? Högt upp eller långt ner? Skrattande 

Jag har båda delarna. De som är rädda av sig, vill ha ett tryggt bo långt ner, väl gömt i mörkret. De som är tama och gärna kommer till mig, vill bo högt upp, de vill INTE blir "gömda" nånstans långt ner.

Jag som inte bara har öppna burar, utan även gärna bygger ihop konstruktioner av kartonger och papplådor, kan inte ha de rädda mössen så, för de "gräver ner sig" och försvinner och visar sig inte.

De tama använder knappt de nedre regionerna, för då kan de missa något, haha!

Divinia får visa. Hon bor visserligen inte i den här "buren", utan har bara fått komma ifrån ungarna (19 dgr) ett tag, på egen begäran. Hon har två bon att välja mellan: ett som hänger fritt i taket, och ett mysigt litet kartongbo som mina möss älskar men som finns gömt nere i botten.

Luftboet högst upp "vinner"! Kyss Där sov hon sött några timmar. (Infälld närbild uppe i högra hörnet, hon kikar ut när jag ropar på henne)

Annons:
Muszimba
12/13/11, 5:01 PM
#1

Jag har möss som mest vill bygga hus i botten på buren på dagen, men uppe på natten, så jag har båda.

Mice
12/13/11, 6:39 PM
#2

Har en jätterädd tös som gärna sover så långt ner som möjligt. 
Givetvis jobbar jag så gott jag kan med henne. Hon sov faktiskt uppe igår :D Resten sover lite överallt, varierar. Men om den rädda sover längst ner, sover det gärna någon med henne. xd

Ratata
12/13/11, 8:16 PM
#3

Mina sover uppe eller nere i buren. Det verkar mest bero på inredningen faktiskt. Ibland lägger jag en cocosnöthalva med ett titthål högt upp på tex en bit bark. Då har jag märkt att iaf Calypso hemskt gärna ligger där och spanar, men även de andra lägger sig där rätt ofta. Calypso brukar vara den första att komma och hälsa, så hon ligger ofta någonstans med huvudet i öppningen så att hon fort kan komma fram när jag kommer (och kanske har något gott med mig).

Mina två yngsta tjejer, Pixel och Kafka har jag inte haft så länge att jag riktigt vet om de är upp- eller nermöss, men jag har nog oftast sett dem sova i nedre regionen i buren. Däremot verkar de älska att klättra på rep och dylikt! Har hängade lyktor i buren och har vid flera tillfällen sett dem sitta på kanten och gunga, himla sött!

Rätt kul att de har så olika vanor. :)

ariama
12/13/11, 10:26 PM
#4

Skrattande

UlrikaD
12/13/11, 10:59 PM
#5

Då har jag för närvarande upp-möss. Två pojkar som älskar sin flätade träkorg som hänger högst uppe under terrarietaket.

Det blir extra mysigt om någon katt lägger sig ovanpå och andas lite varma vindar på dem också. Då vinklar de huvudena uppåt och ser ut som om de ligger i en solstol på Bahamas:)

ariama
12/13/11, 11:02 PM
#6

#5. Hahaha! Skrattande Ibland är det små tokstollar vi har. Kyss

Annons:
Grodan
12/13/11, 11:05 PM
#7

Jag har lite olika. Har tyvärr inga höga burar men nästan alla har ju hängmattor. Det är lika många som väljer hängmattorna att krypa in i och sova - det är dubbelhängmattor och många sover alltså mellan fleecetygen - och som väljer att bygga ett bo i en kartong eller i en hög med papper och hö. Flera bygger även bon i hängmattorna. Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Viry
12/14/11, 3:36 PM
#8

Jag har mest nermoss, tror jag, men de ganger da det hanger strumpor fran taket sa blir de klara vinnare. Sa jag antar att de varierar. :P

UlrikaD
12/14/11, 6:19 PM
#9

Min ena kille hängde sig i baktassen ner från sin korg förut idag för att nå en bit smörgåskex.

Betyder det att jag har upponer möss då?Tungan ute

Ratata
12/14/11, 8:28 PM
#10

#9 Hahah, fladdermus kanske? Flört

ariama
12/15/11, 11:02 AM
#11

Skrattande

Grodan
7/18/13, 1:50 PM
#12

Mina råttor är däremot upp-djur, i a f med sina sovvanor. De vill alltid ligga längst upp och sova.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: