Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1461 ggr
Grodan
12/16/11, 12:40 PM

Din snällaste mus

Vilken mus är din absolut snällaste och trevligaste mus?

Visa upp den och berätta om den. Varför är den så snäll? Eller vad är det musen gör, för att du ska tycka att den är snäll?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Wand
12/16/11, 12:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hmmm… jag har ett litet dilemma i det där… just av snällaste, så är min Mi'i absolut snällast och försiktigast. Hon har aldrig bitit (mina övriga möss har en fetisch för mina naglar…) eller nafsat och hon är den enda som inte alls gick på nykomlingarna någonting alls, hon är bara sååå försiktig och snäll. Kyss Sedan har hon börjat bli mer social och kommer gärna fram och ibland vill hon upp. Vill egentligen nominera Nell eller Missa just för att jag fäst mig allra mest vid dem, men jag kan ju inte förneka att de inte är lika snälla som Mi'i. Oskyldig

Tror att hon är choklad fox bandad, långhårig. Om någon är intresserad eller vill rätta mig liksom. 

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Grodan
12/16/11, 12:56 PM
#2

Min snällaste mushane är Morakullan´s Smulemus. Han delar titeln snällaste mushane hos Morakullan´s med sin kusin Morakullan´s Tyremus.

Jag älskar Smulemus mer än Tyremus dock. Av den anledningen att han är så sällskaplig. Han söker ögonkontakt och talar om på ett vaket sätt att han vill komma upp och gosa en stund. Givetvis hoppar han upp i handen, även om jag inte alltid väntar på att han ska komma fram. Han ställer sig gärna i någon slags lyft-upp-mig-pose när jag far in med min hand i buren. Han är redo och låter sig villigt lyftas upp (kan säga att det inte alls är en självklarhet hos Morakullan´s idag).

Han är lugn och tålmodig och har aldrig bråkat med någon annan mus, även om han inte träffat så många.

Vad som gör honom snäll är just att han är mild och vaken. Han visar godhet mot både Tyremus och mig genom att uppmärksamma och bekräfta oss. Han ser oss i ögonen. När han ser in i mina ögon känns det som om han säger något. Något positivt.

Lägger upp foto senare


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
12/16/11, 12:59 PM
#3

#1 Du har helt klart förstått vilken av dina möss som är snällast! Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Thowas
12/16/11, 6:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Min absolut snällaste mus var Lilla Ru. Trots allt han fick utstå med alla sårtvätt och salvor så bet han aldrig. inte ens när vetrinären gav honom en spruta och måste hålla fast honom.  kvällen han dog, och fast han säkert hade så himla ont så låg han och myste i min hand och nästan somnade. man kunde gnugga näsa med honom,näsa mot nos alltså, och bara njöt. en helt fantastisk och underbar varelse som jag aldrig någonsin kommer glömma

ajanki
12/16/11, 8:53 PM
#5

Sätter ett märke här, tänker skriva om min snällaste mus när jag kommer på vem av alla mina underbara och snälla möss som ska få äran att bli presenterad härTungan ute

Grodan
12/16/11, 8:59 PM
#6

#4 Underbar berättelse.

#5 Du kan presentera flera ju.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
12/16/11, 9:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Min snällaste mushona är Morakullan´s Vynteria. Hon har samma far som Morakullan´s Smulemus.

När hon var bebb lovade jag bort henne, men hon var så lugn och "platt" att jag misstänkte att något var fel på henne så jag avbokade det. Och under hela hennes 1år och 2 månader här så har jag alltså funderat på vad det är för fel på henne.

Hon var extremt lugn det första halvåret och när jag lyfte upp henne så betedde hon sig så lustigt. Hon blev alldeles platt och bara låg i min hand. När hon var 9 månader gjorde jag några små tester med henne och kom bara fram till att hon var en tjej som helt enkelt inte hade bråttom. Kanske var hon en aning pantad. När alla andra honor gick undan för min hand så satt hon bara o glodde och det var lätt att ta upp henne. Hon var bara orädd. Orädd och korkad. Och lugn.

För 2 månader sedan var det dags för nytt test. Jag satte mig ner och hade handen i buren bland mina rassliga honor. Ingen kom fram. Någon vädrade i luften. Så kom Vynteria fram och klättrade upp i min hand och LA SIG DÄR alldeles platt. Jag blev inte klok på henne så underbart det kändes. Knäppsnäll. Eller blir hon yr och vet att om hon ligger platt så snurrar det mindre i skallen när jag lyfter handen/far runt med handen?

I a f kom jag fram till att hon är den snällaste honan jag har. Hon har bott med många olika möss i sitt liv och alltid varit oerhört snäll mot dem. Jag har ju inte mer än två systrar som är lite kaxiga vid hopsättning av ny flock så eg är det inget problem med bråkiga honor. Stresstålig som sjutton verkar hon vara, men ibland har jag som sagt undrat över om hon har mycket liv i sin lilla platta kropp. Om något är fel..? Men vad kunde vara fel? Hon fungerar ju som hon ska på alla sätt bara att hon inte har bråttom och är trygg.

Medans jag pysslade med hennes ungarna för ca 2 veckor sedan fick hon gå på gallertaket. Då gick hon ner i foderskåran och krafsade livligt. Hon ville ner. Hon förde sådant oväsen att jag blev förvånad. Kanske är hon inte helt korkad helt igenom? I a f så tycker jag oerhört mycket om henne.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Jeuni
12/16/11, 10:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Den snällaste mus som jag har är Chino. Hon är en ganska gammal mus nu men är fortfarande snäll och hon älskar att bli pussad på och kommer gärna upp i handen.

Chinos syster dog för ett par månader sen och hon blev väl ganska nere, sen så skaffade jag 2 små tjejer som skulle hålla henne sällskap, och det har gått finemang!

Grodan
12/16/11, 10:42 PM
#9

#1 Tror inte Mi'i är Chocolate utan antingen Burmese eller "Sepia". Teckning och hårlag har du nog fått rätt på. Skrattande

#5 Trevlig berättelse. En röd tjej? Ja kanske är hon sotad röd då… har hon lite mage också? Flört


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Wand
12/16/11, 10:52 PM
#10

#9 Jaså? Förvånad Ja, hon är mörkare än Nell så har undrat om någon är dålig choklad eller om det är något annat. Får forska vidare!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Grodan
12/16/11, 10:59 PM
#11

#10 Tror inte någon av dina möss är Chocolate, men vi får ta det i en annan tråd.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Dominik]
12/16/11, 11:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Nej. Varför Fråggish ?! Jag palar inte skriva om nästan alla mina möss! Alla mina möss, som jag födde upp själv är oroligt snälla. Dom är orädda, trevliga, ALLA kommer ALLTID upp på min hand, dom är trevliga mot varandra och är fina. Men jag har självklart en liten favoritmus!

Hamster och Bella är mina små favoriter. Dom är bästa vänner, sover alltid med varandra och tvättar varandra. Hamstern kände jag sedan hon föddes. Jag markerade henne med lite färg, då jag ville veta vilken av mössen som var Hamster. Sedan så lekte jag med alla ungar…

Jag kan inte säga att hon älskar att vara uppe på min hand eftersom, jag tycker att möss anser människor som stora rovdjur som försöker äta upp möss. Men så fort jag öppnar buren kommer hon och dom andra mössen fram och hoppar upp på min hand. Ibland kan det bli lite jobbigt med 5 möss som försöker gå ut ur buren genom att klättra på mig. Hon är trevlig, bråkar aldrig med nya möss och försöker bli vän med alla andra. Hon är världens tamaste mus, en liten Galaxy (RIP) <3

Jag älskar henne!

På bilden ser ni Hamster (Black/White Tan Even lh) och Bella (Choolate (?) even lh)

Magda
12/17/11, 12:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

oj.. snällaste musen.. det var svårt.

men det måste bli Bettan.. hon är så mild mot nya möss, har aldrig startat bråk med någon, hoppar alltid upp i handen för hon vill så gärna pussas och åka runt en stund, erbjuder man henne att vara och leka på bordet så tar hon ett varv och sen kommer hon upp igen, att pussas och sen gosa in sig i håret är vad hon gillar bäst.

Annons:
[Dominik]
12/17/11, 3:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Dessutom så sover hon alltid högst uppe på det största huset! Jäkligt vacker och trevlig mus!

StillaSinnet
12/17/11, 12:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Min nr 1 är Observing Jupiter! Och jag måste säga att hans far och syskon är minst lika trevliga. Underbara möss <3

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

jauchzet
12/17/11, 1:11 PM
#16

Om jag utgår ifrån att den snällaste är den som aldrig skulle bita mig oavsett vad jag gör med henne så är det ju min Xantippa som jag har på min avatar-bild. Hon är dock en liten gestapo mot de andra mössen ibland.

Hon är en otroligt nyfiken mus som står på tå för att få en puss - och hon pussar mer än gärna tillbaks. Hon tycker inte om att bli lyft så ska man ha henne utanför buren ska man låta henne springa runt själv. Hon är också den smartaste av mössen jag har nu. Hon har lärt sig vad olika sorters prasslande i påsar betyder… om det är frukostflingor, kattmat, sallad osv. som ska serveras till henne. Helt klart är det frukoustflinge-prasslet som är höjdaren.

Hon är inte den gosigaste av mössen, men det var ju inte det frågan handlade om…

Grodan
12/17/11, 2:52 PM
#17

#16 Precis, du har rätt. En snäll mus behöver inte vara gosig.

ATt hon är en liten gestapo mot de andra mössen ibland måste du förklara lite… tycker du en snäll mus ska leka gestapo??? Förvånad

Själv har jag bakat in lite mer i detta snällaste mus än bara att musen är snäll. Den ska vara mild och vänligt inställd till livet. Mjuk osv.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jauchzet
12/17/11, 7:34 PM
#18

Haha, ja, jag känner att jag behöver förklara det där. När hon sätts ihop med nya möss så är hon ganska kontrollerande. Hon är aldrig elak och rider inte på dem och så, men hon går efter dem och kollar vad de gör tills de som blir förföljda blir frustrerade. När de väl lärt känna varandra är hon en populär tjej bland de andra.

Jag vet inte vad det är hon vill egentligen när hon blir så där kontrollerande. Hon är ju inte taskig liksom. Céline som är den GOSIGASTE med oss människor är den som kan vara elak mot de andra mössen.

UlrikaD
12/17/11, 9:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Herman måste ha varit min snällaste mus. Han bodde med sin bror Anders ända från födseln tillsammans med sina två andra bröder. De två andra sålde jag och skulle sälja dessa två också för jag skulle inte ha pojkar, men jag kunde inte skiljas från dessa små lurvtroll.

Men där Herman var framåt och kontaktsökande så var Anders lite blygare och försiktigare. Det var verkligen storebror och lillebror fastän de var lika gamla.

När man gick förbi terrariet så var Herman alltid fort framme och satte tassarna mot rutan. Men sen vände han sig om mot Anders som alltid stod en bra bit bakom, gick tillbaka och tog nästan Anders i tassen för att han skulle följa med fram till dörren.

Brukade kalla terrarie-luckan för mitt drive-in fönster för där stod de på rad och väntade på godis:)

Herman kunde glatt följa med ut på diskbänken och hålla mig sällskap medans jag diskade, då stod Anders i dörröppningen och kikade ut. Med jämna mellanrum sprang Herman tillbaka för att kolla att allt var ok med Anders och sen kom han tillbaka till mig igen.

Så Herman var inte bara snäll och gosig mot mig, han var otroligt snäll mot sin bror också. Han hade ett speciellt uttryck i ögonen som gjorde honom långt mycket större än den lilla mus han var. Han var intelligent och han var mycket väl medveten om sin omgivning.

Till råga på allt tyckte han om mig, och det är ju alltid trevligt.Skrattande

Får bli en bild jag visat tidigare, men den beskriver så tydligt hur han var. Pigg, glad och framåt.

Lamina
12/17/11, 9:42 PM
#20

#19 Naw, vilken underbar liten musling! Kyss

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Grodan
7/12/12, 4:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Morakullan´s Tyremus är ungefär lika korkad som Morakullan´s Vynteria (#7).

Men en sak som jag finner så jäkla trevlig med honom är att han är så lugn och trygg. Många möss kan uppvisa tålamod och låta sig hanteras men när jag pussar dem på pannan kan de buffa med huvudet lite. Inte Tyremus. Han bara låter sig pussas på. Buffar inte alls. Han har aldrig gjort det. Och jag har heller aldrig tänkt så mkt på det, men nu har jag äntligen kunnat få pussa på alla mina möss varje dag dygnet runt eftersom vi bor i samma hus igen och det märks så tydligt att buffa gör många, även några av de jag anser som mkt trevliga.

Morakullan´s Tyremus är snart 2 år, han är rödögd vit, typ en dove siamese eller något sånt skoj och därför har jag inte kunnat använda honom i avel. Som avelshane är han dock bra utom då hans färg. Hälsa i tiptop. Temperament perfekt

  • snäll mot andra hanar. Har bott med Morakullan´s Smulemus hela livet och senaste 7 månaderna även med sina söner
  • snäll mot människor. Har fått A-pris en eller två gånger + något HP
  • mjuk och obuffig vilket tyder på att han är trygg

Och typen är inte den superminsta fula korsningstypen. Han är inte supersnygg och har inte heller platsat för Standard pga att han inte är kritvit… Men han är så rar.

Nu ser jag dock att hans bakben börjar bli svaga och att han gärna lägger sig i en mysig filt på rastplatsen än att strosa omkring och lukta. Jag kommer att sakna den goa killen.

Foto från sista januari 2012. Här med Morakullan´s Smulemus och en son i bakgrunden

Han stamtavla är rolig. Hans mor är Abybärare…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
7/12/12, 5:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

En av dom snällaste och goaste mössen jag haft är Morakullan´s Undermus!

Han är alltid framme och vill upp när han hör att jag är där, spelar ingen roll vilken tid på dygnet det är. Jag bara sätter ner handen och han kommer direkt upp i den. Han ligger helt stilla, det är bara att klappa, gosa, pussa hur mycket man vill…han bara tar emot:)

Han bor fortfarande tillsammans med sin bror (dom är snart 10 månader) brorsan är också jättesnäll men inte lika förtjust i mig och att komma fram direkt när jag sätter ner handen, det är också brorsan som kan protestera lite när jag gjort rent i buren och släpper ner dom, Undermus gör då absolut ingenting, han svarar inte emot så det blir aldrig nåt riktigt bråk.

Grodan
7/12/12, 5:23 PM
#23

#22 Åh, vilken underbar bild!!!Kyss


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Charlie2006
7/12/12, 5:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Har många snälla möss, men min snällaste mus måste nog vara Ace Kyss. En go rund korsad hane som jag fött upp själv, född i december 2011. Black tan shorthair.

Är mjuk i sitt temprament och kommer alltid fram när han hör mig, aldrig påflugen, och älskar att pussas. :) Lugn och trygg i sig själv, aldrig osäker och tar dagen som den kommer. :)

Vet inte vad som gör att jag gillar honom så mycket, mycket specielt hane ellerfall. Myser gärna i handen eller i knäet, eller sitter och spanar på axel.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

ajanki
7/12/12, 8:19 PM
#25

#23 TackGladvalde mellan den bilden och bilden jag la ut i sommartävlingstråden, vet fortfarande inte om jag valde rättObestämd

Upp till toppen
Annons: