Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 588 ggr
[Agilityvovven]
12/18/11, 10:19 PM

Livet som musägare?

Hejsan!

Jag har funderat på att kanske skaffa möss till våren, vet rätt mycket om vad mössen behöver för att må bra, skötsel osv, men skullle vilja veta mer om hur det är att ha möss.

Daglig hantering? Speciella aktiviteter ni gör? Hur är era möss i beteéndet? Är de lättlärda? Fungerar det bra att låta de springa lösa i rummet (under uppsikt såklart)?

Och en sak till jag funderar på, som är ett krav om jag ska kunna ha möss… Min familj har ett fritidshus som vi åker till på loven & vissa helger. Hur fungerar det att transportera möss ca 30 mil, med bil? Om man då tar med deras vanliga bur.

Tacksam för svar! :)

Annons:
ariama
12/19/11, 12:02 PM
#1

Att kunna låta sina möss springa lösa i rummet, är mycket ovanligt!

Det finns sååå många olika möss med olika beteenden. Möss är av naturen oftast rädda för plötsliga saker, i naturen är de ju basföda för många olika vilda djur, så det sitter djupt i generna att akta sig.

Bland de svensktypade kan du nog finna de tåligaste, som samtidigt är mest orädda. Men även svensktypade kan vara "hispiga".

Vill du ha vackra möss att titta på, eller "små fula bustroll" att umgås med? Typ… Flört Det kan vara skillnad så också. Och alla regler har sina undantag förstås.

Vad gäller transport, så är det så olika.Möss som inte är stresståliga, kan må dåligt av att vara ute och resa. Medan riktigt stresståliga möss inte bekymrar sig särskilt.

Vad gäller daglig hantering så är möss inte så krävande som andra husdjur. Har du en stor, bra och berikad bur, kan du faktiskt hitta på annat ibland också, vara  upptagen med annat. Men vitsen med att ha djur, är ju ändå att man vill umgås med dem! Och även här är det olika med olika möss.

Vill du skaffa stresståliga och tåliga möss, tycker jag att du ska ta kontakt med Elin som har Vattnadals musuppfödning! Hon har stresståliga möss, samt bra koll på sina linjer, och där kan ni tillsammans diskutera fram några bra och passande möss till just DIG och din siutation.

Kyss

Stephanie
12/19/11, 12:34 PM
#2

Helt OT, men jag läste "livet som musjägare" och undrade vad i hela fridens namn det kunde betyda Tungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Grodan
5/10/12, 9:31 PM
#3

Hej Agilityvovven, nu är det vår! SkrattandeHur går det med mus-ägar-funderingarna?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Agilityvovven]
5/17/12, 8:43 PM
#4

Halloj!

Har tyvärr inte blivit några möss ännu, projektet är lite lagt på is för tillfället (men viljan & längtan efter möss finns kvar!!). Jag får se hur det blir, till hösten kanske det passar bättre, men har för mycket grejjor att göra och för lite tid, som det  ser ut just nu. Glad

Upp till toppen
Annons: