Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 1000 ggr
Ellenfyrkant
2011-12-20 22:49

OT Skräckfilmer

Diskussion för skräckfilmer!?

Jag gick och satte mig i TV soffan med den dära lite tuffa attityden "äh, detta fixar väl jag… Okej jag dog nästan förra gången jag såg den men hallå, det var ju år sen". Jag valde 28 dagar senare. Och kunde inte låta bli att tänka på Grodan eftersom det är en zoombiefilm! Hur läskigt kunde det vara? Jag vet ju att ALLA i hela filmen är skådisar. Människor som får betalt för att se läskiga ut, haha fjantigt. Men hohoo, se där gick 10 minuter - djurrättsaktivister släpper ut apor som är galna och bits så viruset smittar en människa. Ellen är helcool. Det hinner bara börja innan första reklampausen, detta går ju fint! Kunde spola förbi reklamen för filmen var inspelad sedan tidigare och sparad på hårddisken. Men nej, jag ville helst se hela reklamen faktiskt. Filmen startade. Det gick några minuter. En man insåg att han var ensam kvar typ, alla hade evakuerat. *Ellen går och hämtar hunden* Han går in i ett mörkt hus, upp för en trappa med blodskrift på väggen. Han ser sig omkring, upp dyker två zoombies som bara glor, *ZIPP* där var tv:n avstängd. 21 minuter hade gått INKL. reklam. Herrejävlar, aldrig aldrig ska jag försöka mig på den där igen. Jag blir såååå stressad och skiträdd. Fy satan! Sen funderade jag på om det gick något bra på teven, men då var jag ju tvungen att starta den igen. :| Kollade ner i soffan och tryckte *exit* på dosan ungefär 15 ggr för att vara säker på att inte hinna få syn på en zoombie igen. Aa… Vilka ord sätter man på rädsla? Herregud.

Hur fixar ni skräckisar?

Jag klarar mental skräck myyyycket bättre än zoombies och sånt. För att ge exempel är filmer som handlar om schizofrena personer svårslaget bra, typ Shutter island eller the uninvited, loves them! Men klarar verkligen inte av 28 dagar senare, Silenthill och såna filmer. USCH!

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
Lamina
2011-12-20 22:57
#1

Jag klarade inte skräkfilmer som liten. Men numer tror jag mig bara tycka dom är löjliga. Jag har sett en del som folk säger ska vara skitläskiga, men tyckte dom bara var löjliga. Så löjliga att jag inte orkade med fler. En enda film har lyckats imponera på mig - Omen. Men nja, minns inte att den skrämde mig heller. Tungan ute

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Ellenfyrkant
2011-12-20 23:01
#2

En film folk tycker är skitläskig är Paranormal activity filmerna. Har hört mycket om dem från vänner. Men jag sitter nästan och flinar åt den - jag som inte tror på spöken. Nämen se där, där flyger bebisen! Smått komiskt. Att man kan påverkas så olika av olika skräckisar.. Vad som skrämmer mig i de filmerna är snarare plötsliga ljudeffekter.

Mvh Ellenfyrkant

Grodan
2011-12-20 23:29
#3

Mycket bra filmval tycker jag. 28 dagar senare och uppföljare är underbara filmer.

Haha, jag älskar ju skräckisar. Rädd? Nope. Är inte ens mörkrädd ute. Ok, jag blev liiite orolig när jag stod öga mot öga med ett surt vildsvin, men jag tittade bort och då gick den iväg. Hade den tagit något steg närmare vet jag inte vad jag gjort faktiskt. Men den hade ingen anledning att gå till attack mot mig o korven, vi hade ju inte hotat den…

Skräckisar är som knark för mig. Jag var nog oerhört rädd för skräckfilmer när jag var 7-10 år, även om skräckfilmer på den tiden var ganska dåliga. Idag älskar jag såmbis och monster, älskar också blodiga seriemördarfilmer.

#2 Har inte sett Paranormal activity. Jag har svårt för sådana där skakande kamera grejer.

Uppskattar science fiction väldigt mycket och många horrors går ju in i den genren.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ellenfyrkant
2011-12-20 23:57
#4

#3 Herregud, det är roligt att läsa om din "syn" på skräckfilmer. Du är ju sjuk! Cool Tänk om man skulle vara så orädd. Jag är både rädd för skräck och mörkrädd ute. Vad skönt det vore att slippa. En tjej får så mycket killkompisar som vill kolla på film när de kommer på att man är rädd för skräckfilmer har jag upptäckt. Ett vildsvin har faktiskt jag och Zigge också träffat på, vi sprang! Fort som ögat var vi på tröskeln hemma.

Mvh Ellenfyrkant

Grodan
2011-12-21 00:07
#5

hihi, det är faktiskt jättesvårt att beskriva varför jag älskar skräckisar, men en tid i mitt liv så var jag mycket med likasinnade och vi gick på skräckfilmsfestivaler i små unkna källare o drack öl o glodde på skräckisar. Det var då inga direkt bra, men typ klassiker från 70 och 80talet: Hellraiser, Halloween, Fredagen den 13:de, Dawn of the dead osv…

Idag klarar jag inte av att se klassikerna, min smak har blivit väldigt finkänslig. Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Camillhe
2011-12-21 01:52
#6

Men åh 28 dagar senare är ju fantastskt bra. Du går miste om en otrolig film. Men man är ju olika, vissa fixar inte skräck, jag fixar inte splatter filmer eller sorgliga filmer. Skräck däremot, det älskar jag haha

Annons:
Malinolsn
2011-12-21 10:04
#7

Jag sitter ihopkrupen i soffan med händerna för ögonen, men kikar ändå genom en glipa mellan fingrarna. Har kämpat mig igenom nästan alla zombiefilmer i somras, sen dess har jag varit livrädd för att detta viruset verkligen skulle spridas! Man blir ju inte lugnare av att det sitter instruktioner i vissa trappuppgångar om hur man ska göra vid en zombie-attack, haha. Sen om dom är ett skämt eller så, är en helt annan sak. Har flera gånger tänkt hur man skulle gå till väga om det verkligen hände ^^ När jag kollar ut mot vägen på kvällarna, så är det nästan så att jag förväntar mig att se en "flock" zombies komma kutande. 

Senaste skräckisen jag såg, var The Ward, jag tyckte den var rätt bra faktiskt. Rekommenderar den till er som inte sett den.

Wand
2011-12-21 11:04
#8

Den enda skräckfilm som jag någonsin blivit rädd för är Blair Witch Project. Zombiefilmer och sådana saker finner jag mer skrattiga än läskiga, sedan finns det väl många filmer som är obehagliga, men det är inget jag blir rädd för.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Grodan
2011-12-21 19:04
#9

Hm… jag skrev men så råka jag klicka feeeeeeel o allt försvann… ögat är inte bra så jag ser inte så bra…

Vi har så olika smak. Själv gillar jag äckel, blod, såmbis, varulvar, seriemördare (är mkt faschinerad av Jack the Ripper). Vad jag inte gillar är drama och filmer som är psykiskt jobbiga. Franska filmer upplever jag ofta som psykiskt jobbiga så de ser jag inte alls (utom några som är inspelade på lite mer Amerikanskt vis, sårri).

Nåja, just såmbigenren har öppnat upp för många knasbollar att göra film. Jag gillar de välgjorda såmbirullarna där fokus är mer på såmbis än människor och där såmbisarna är lite speciella. Det är också intressant när någon filmskapare kommer på en ny egenhet som såmbisarna skall ha. Den kan då göra att såmbigenren utvecklas åt det hållet…

Några sådana är

  • såmbisar kan prata
  • såmbisar utvecklar sitt ätande (först hjärna, sedan allt kött på människan, sedan djur)
  • såmbisar kan springa fort (först var de ganska söliga)
  • mm

Några rullar som är ruskigt bra och som måste ses

  • 30 days of night
  • Fido
  • 28 dagar senare
  • 28 veckor senare
  • I´m a legend
  • Shaun of the Dead (ok, comedi, men sååå bra)
  • Dead Set (UK mini-serie)
  • + alla omfilmade klassiker
  • mm (dålig på titlar så har säkert glömt flera bra rullar)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2011-12-21 19:16
#10

Har sett I am legend. Var inte imponerad. Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Wand
2011-12-21 19:23
#11

#10 Den är ju dock ingen skräckfilm skulle jag vilja påstå. Will Smith är dock en hemskt bra skådespelare, överraskande nog, med tanke på hans flopp-serie och HipHop-karriär.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Grodan
2011-12-21 19:41
#12

Jag tycker I am legend är myyyysig ju…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Wand
2011-12-21 19:43
#13

Det är en fin film tycker jag. Och så 7 pounds. Kyss Men det är ingen zombiefilm alls.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
Grodan
2011-12-21 19:46
#14

7 pounds är väl en drama. Och konstigt nog en drama jag sett. Den slet sönder mig lite.

Jag ska se Undead (2003) nu (ja, kanske lysssna mest då ögat inte är så bra än). Den var svår att hitta strimandes online för att den är så gammal och har ganska dåligt betyg…

edit: ok, det är en komedi… jäij


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Wand
2011-12-21 19:49
#15

#14 Det är den. Oskyldig Den är vacker, det är en sådan dramafilm som inte slutar med bröllop och lyckliga i alla sina dagar eller att prinsessan får sin prins eller whatever. Sådant orkar jag inte med. 

What's up with yo' eye?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Lamina
2011-12-21 19:49
#16

#12 Joda, den var helt ok, lyckades iaf hålla kvar mig i TVsoffan. Men den (precis som dom flesta andra filmer) var lite för förutsägbar.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2011-12-21 23:29
#17

#14 Gammal skada i ögat som gått upp nu o krånglat i några dagar. Det var riktigt illa igår o då kunde jag inte göra något alls. Nu känns det äntligen bättre så jag kan nog köra bil nu.

#16 Jag tyckte inte den var sååå förutsägbar, men jag struntade nog kanske i det då jag tyckte den var fräsh och fint filmad.

Jag ska kolla på serien Harper's Island (2009) nu. Medelmåttig, men tidsfördriv och det är en seriemördare och morden är blodiga.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2011-12-27 23:54
#18

Inte sett en skräckis på länge nu o har abstinens…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2012-02-02 22:56
#19

Längtar till 9 Mars

Playback


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

adirf1
2012-02-02 23:22
#20

Hehe, själv är jag världens mes. Pojkvännen min hade en gång sin kusin på besök samtidigt som jag var hos honom. De bestämde då utan mitt godkännande att vi skulle se på "REC 2". Hu, satt hopkrupen & skakade i hans knä efter bara några minuter. Det slutade med att jag höll händerna framför ögonen så det ända jag kunde se var texten samtidigt som jag höll så smått för öronen, berädd på att stänga allt ljud ute om något hemskt skulle hända. xP

Annons:
[finamöss]
2012-02-03 07:34
#21

Jag kan inte se två filmer: Mirrors och Exorcisten.

Hade spegelfobi ett bra tag efter första filmen. Exorcisten tittade jag på när jag bodde i ett radhus ute på landet. Inte så bra kombination.

För ca 6 månader sen kollade jag på en film jag inte minns vad den hette där det handlade om ett tågresande par och resenärerna. En man gick runt mellan dom och valde ut offer för att sen attackera och sen tog han dom till ett tortyr rum där han stympade dom. Den kollade jag på i mindre än en halvtimme.

Saw filmerna kan jag inte titta på heller. Jag är nog mesig. Och det blev visst flera filmer jag inte kan titta på.Skäms

Lamina
2012-02-03 07:38
#22

Jag har sett Saw, en av få filmer jag faktiskt tycker är värd och se. Har även gett I am Legend en ny chans och kan säga att jag nog var lite väl hård i min första bedömning. Den är ett konstverk. Tungan ute

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[finamöss]
2012-02-03 07:53
#23

#22 I am Legend såg jag för några dagar sen. Väldigt bra film. Håller med dig.

Grodan
2012-02-05 17:53
#24

#22 + #23 Härligt!

Egentligen gillar jag inte splatter-filmer längre och Playback som jag nämnde i #19 är väl kanske en sådan. Där man bara mördar för mördandets skull. Jag gillar mer seriemördarfilmer där det i a f finns något slags tankemönster.  Men i just den trailern ser jag något såmbi-aktigt och jag bara älskar sånt så mkt.

Jag fascineras även av verkliga seriemördare. Vet inte varför. Och är så gripen av Jack the Ripper. Har nog sett de flesta filmer om just Jack the Ripper…

Diverse monster, aliens och dinosarier gillar jag också väldigt mycket. Skrattande

Splatterfilmer såg jag för mkt av som ung och är trött på dem. Visst har jag sett alla fredagen den 13, orginalfilmerna, och jag gillar många av dem (speciellt Jason X). Jag har dock inte sett den här versionen: Friday the 13th (2009) IMDb

Filmerna i serien är dessa:

  1. Friday the 13th (1980)
  2. Friday the 13th, Part 2 (1981)
  3. Friday the 13th, Part 3 (1983)
  4. Friday the 13th - The Final Chapter (1984)
  5. Friday the 13th, Part V - A New Beginning (1985)
  6. Friday the 13th, Part VI - Jason Lives (1986)
  7. Friday the 13th, Part VII - The New Blood (1988)
  8. Friday the 13th, Part VIII - Jason Takes Manhattan (1989)
  9. Jason Goes to Hell - The Final Friday (1993)
  10. Jason X (2001)
  11. Freddy vs. Jason (2003)
  12. Cold Heart of Crystal Lake (2003) ???
  13. Friday the 13th (2009)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Thowas
2012-02-05 23:44
#25

jag älskar skräck och rysare. men splatter gillar jag inte, och dumma korkade blondiner som springer runt nakna och skriker är jag allergisk mot!

En riktigt bra zombiefilm jag sett nyligen är Dawn of the dead. och serien walking dead är oxå super bra, man väntar bara på säsongstarten nu!

Har sett alla tre paranormal activity, men den första var läskigast. jag kollade under sängen innan jag la mig efter den. och då är jag knappast lättskrämd.

just nu tycker jag bara att det har kommit ut alldeles för få och för få bra skräck/rysare. hostel är bara vidrig… blä..  har ni bra tips på nån vettig bra skräck så name it!

Grodan
2012-02-06 00:06
#26

Jag gillar Dawn of the Dead (2004), inte versionen från 1978 så mkt…

Tyvärr är jag väldigt besviken på TWD, men visst följer jag den… hehe… hoppas ju att något skoj ska hända mellan allt segt blaj blaj..

Paranormal Activity har jag inte sett mer än några minuter. Jag kan inte med skakig kamera eller vad man nu ska kalla det - det är ju inte direkt som Blair Witch Project men stuket hemmafilmat…

Hostel är lite som SAW. Gillar SAW-filmerna väldigt mycket. Har du sett dem?

Tänker på en film som har en sann bakgrund… vet inte om den är direkt bra, men jag minns den i a f fortfarande (det är ett bra betyg för en film… hehe): Wolf Creek, IMDb


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: