Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 946 ggr
Windiea
12/22/11, 1:04 PM

Pris?

Hej! :D När musbebisar är runt 4-5 veckor gamla, hur mycket kan man sälja de för då? :p

Jag bara undrar, någon gång i framtiden kanske man kan ta någon kull ;)

/ Ida <3

Annons:
[Dominik]
12/22/11, 3:27 PM
#1

50 kr är en bra summa, om du har stamtavla så kan du sälja dom lite dyrare ! Men tänk på att inte föda upp möss bara för att tjäna lite pengar, det är helt fel och vi på mus.ifokus gillar inte oseriösa uppfödare.

Ratata
12/22/11, 4:50 PM
#2

#1 Dessutom äter de som små hästar, så man får nog ta till med en ganska saftig summa för att inte gå back på all musmat, strö osv som går åt när de växer upp ;)

[Dominik]
12/22/11, 5:35 PM
#3

#1 Oh ja det stämmer! Hade massa ungar hemma för några månader sedan, dom åt jäkligt mycket, kunde inte sluta äta! Och fick byta sågspån i hanarnas bur var 3dje dag!

Thowas
12/23/11, 3:16 PM
#4

en saftig summa? vad är det då? 100 eller 200??  Oavsett vad man lagt ut i matkostand m.m så borde väl ni veta som har möss att man aldrig får tillbaka den kostanden när man säljer möss sen. en vanlig mus, utan stamtavla kan vara nog så svårsålda för endast 50kr. och det är bara uppfödare  med riktigt fina möss med stamtavla som tar uppåt 200kr.    på musutställningen vi var på i gävle så hade de jätte fina möss med stamtavla som de sålde för 50kr.

De svarade med att det inte gick att ta mer för dom, de var svårsålda ändå.

så vad ni menar med att Ida ska ta ut saftiga priser för sina möss undrar jag?….

[Dominik]
12/23/11, 4:12 PM
#5

En uppfödare i Tyskland säljer tricolor för 40-50 euro :P

Ratata
12/23/11, 7:58 PM
#6

#4 Jag menade inte att någon ska ta ut överpriset. Hakade mest på det Dominik skrev om att ingen ska vänta sig att tjäna något på att sälja möss och skulle man vilja tjäna på det skulle man behöva ta mycket pengar för dem, men då blir de inte sålda.

Jag har köpt mina möss för 100-150:- men jag hade nog inte velat ge mycket mer för en mus inte ens om det var den coolaste färgkombinationen i världen… :P

Annons:
Grodan
12/23/11, 9:33 PM
#7

Hej Windiea!

Vad har du för möss?

Jag känner att försäljningspris inte är så viktigt när det handlar om djur man har för att man tycker om dem. Har man trevliga djur med bra temperament, hälsa, livslängd, immunförsvar och stam så är avel på dem värt mycket mer än några pengar. Precis som avel på djur med sämre temperament, ohälsa, dålig livslängd och immunförsvar och ej med bra stam (defekter och sjukdomar i linjen) är helt förkastligt.

När man tar en kull ska man ha ett syfte. Ett bra syfte eller flera, där man noga tänkt igenom val av partner, mottages alltid väl, för man gör mössen en tjänst genom att planera noga.

Idag har vi många som tar kullar utan att tänka sig för och marknaden är minst sagt mättad. Så tänk noga på vad du vill åstadkomma med parning på någon av dina möss. Många möss kan vara vackra på foto, men i verkligheten ha mindre trevligt temperament och låg livslängd (dåligt immunförsvar). Svensktypade finns det också lite färre av och då speciellt Longhair.

Bara lite tips! Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Windiea
1/21/12, 1:44 PM
#8

Tack för tipsen :)

[Dominik]
1/21/12, 2:11 PM
#9

100-300 kr är helt lagom tycker jag

Windiea
1/22/12, 12:01 PM
#10

1# Nej, jag menade inte så. Jag är inte oseriös!

[Dominik]
1/22/12, 4:27 PM
#11

#10 Du är inte oseriös, i know :)

Upp till toppen
Annons: