Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 5348 ggr
[jaxwire]
12/28/11, 9:20 PM

Torrfoder till möss?

Vill höra era erfarenheter fördelar och nackdelar ang torrfoder/labbfoder till möss.

Vad finns det för märken? någon som provat och vad va erfarenheterna av detta? vart går detta att köpa? vad bör ett bra torrfoder innehålla och är det lämpligt för möss.

Med torrfoder menar jag foder som ser ut ung som hundmat fast som är avsett för möss.

Hittade detta foder i en av djurbutikerna idag

Länk till "supreme" - borttagen, fungerade ej längre //grodan

Annons:
Vattnadal
12/28/11, 9:25 PM
#1

Vi tog faktiskt hem selective till butiken. De har nästan det enda foder som duger åt degus, så jag tog hem till kanin, marsvin, chilla, mus och råtta med. Vi tar 58 kr för 350 gram, så det är inte helt billigt tyvärr.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[jaxwire]
12/28/11, 9:33 PM
#2

Elin, tycker du att selective funkar för mössen ur näringssynpunkt? får dom i sig allt dom behöver? har du provat till dina egna?

Vattnadal
12/28/11, 9:36 PM
#3

Jag har inte provat till mina. Leker med tanken på att testa det till mina röda hanar, om de håller vikten bra på det. Här länk till lite mer info om innehåll.

Skulle nog kunna tänka mig att testa det om jag hade färre möss.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[jaxwire]
12/28/11, 10:59 PM
#4

Hittade en länk till Lab diet på nätet, ett företag som tillverkar mat till olika labbdjur, bland annat möss. LÄNK

Läste innehållsförteckningen i deras mat och jämförde med Selective. Kan det verkligen stämma att selective innehåller så lite vitaminer och annat i jämförelse med Lab diets mat?

Grodan
12/28/11, 11:33 PM
#5

Jag förespråkar att man blandar maten själv. Labpellets kan vara bra (kolla upp märken ordentligt, finns även några trådar om olika pellets och länkar här, då jag själv varit väldigt intresserad av just labpellets), men inte som enda foder. Livet blir så tråkigt för mössen då.

En norsk tjej tog Camihlles råttblandning, som bygger på min blandning till möss och råttor som jag lärt ut till alla i Sverige, och kollade näringsvärdet. Det visade sig att det mesta fanns däri och det enda man behövde ge dem utöver detta var en bit lax.

Hälsomässigt har vi sett att möss och råttor mår bäst om de får ett välbalanserat torrfoder och utöver det färska grönsaker, rått kött, frukt mm 3-5 gånger i veckan.

Jag har även sett att örter och växter i fodret kan höja immunförsvaret avsevärt och sedan ger det aktivering.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
12/28/11, 11:34 PM
#6

#4 Det är ju bakat! Bakade foder bör man undvika. Det är typ bukfylla. Bukfylla är i o f s bra som aktivitet om man har ett bra grundfoder…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[jaxwire]
12/28/11, 11:54 PM
#7

Finns någon bra sida eller artikel om musens näringsbehov? menar inte vilken typ av mat dom bör äta utan ex hur mycket protein, fett, vilka vitaminer, mineraler och hur mycket som bör finnas av olika beståndsdelar i deras kost.

[jaxwire]
12/28/11, 11:56 PM
#8

Hittade en sådan artikel redan =)

http://www.afrma.org/bc_mineralproteinmice.htm

Grodan
12/28/11, 11:58 PM
#9

#4 Jag har firefox just nu, och min dator är snabb och bra, men just den där länken bråkar med min dator.. har andra problem med det måste vi ev ta bort den… alt lägga upp den som bild eller texten i en doc eller nåt

#7 Finns en del, någon tysk som jag gillar. Har även försökt få någon att skriva en artikel om det till sajten. Företag som tillverkar labpellets har väldigt bra foldrar där de skriver vad musen behöver. Som sagt, jag har skrivit trådar om det förut… (kanske kan någon putta eller leta?)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[jaxwire]
12/29/11, 12:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Lägger in den som bild här. Näringsbehoven som är specifiserade i denna artikel ska tydligen vara framtagna av ett lab. Vad tror ni? verkar det vettigt?

(Högerklicka på bilden och öppna i nytt fönster för större storlek)

[jaxwire]
12/29/11, 12:11 AM
#11

#9 Ska se om ja hittar några gamla trådar, hittar någon före mig så får ni jätte gärna länka.

Grodan
12/29/11, 12:19 AM
#12

#10 Den verkar vettig. Proteinmängd kan variera från 10-20 % beroende på vilket stadie musen är i, om den ung, växande, dräktig, pensioner el dyl.

Fett tycker jag var lite lågt. Jag ger mina ganska mycket fett. Jag är ju inte rädd för fett. 10-15% tror jag.

Kolhydrater är jag däremot lite rädd för, men möss behöver ganska mycket kolhydrater så jag tror siffran på 45-60 är helt ok (fast det låter mycket - dock innehåller säd mkt kolhydrater!!!).


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Camillhe
12/29/11, 1:00 AM
#13

Spelar nog ingen större roll, men det var tonfisk hon la till, inte lax. Och det coola med hennes resultat utifrån forskning om just råttor var att la man till tonfisk så fick djuren i sig allt de behövde (dock ansåg hon enligt forskningen hon använde som underlag) att det var lite för mkt av vissa saker, minns inte men tror det var fett.

Men med den blandningen skulle djuren egentligen inte behöva ngt färskfoder, dock förespråkar jag färskfoder för råttor och möss varje dag. Och man ska också tänka på att forskningen hon utgick från handlade om råttors behov i labbmiljö, dvs inte vad råttor behöver för att få riktigt bra immunförsvar, få stora friska kullar, lång livstid etc. Där tror jag färskmaten spelar stor roll.

Jag tycker verkligen att man ska blanda själv, det är så mkt sojabaserat i färdigt foder och labblock och även om soja enligt forskning kan ge skydd mot vissa saker så bildas det ett östrogenliknande ämne av soja som inte jag tror är bra i större mängd. Och soja är otroligt genmanipulerad dessutom vilket är ännu en anledning att undvika det.

Annons:
[jaxwire]
12/29/11, 6:27 AM
#14

I den bästa av världar så tror jag absolut på att man ska komponera ihop blandningen själv. Alla beståndsdelar tillsammans tror jag absolut kan täcka musens näringsbehov.

Men vad händer när musen väljer ut vissa komponenter att äta ur fröblandningen? När den äter ca 50% av innehållet och resterande 50% lämnas för att det inte passar?

I fall som detta så måste väl musen tappa en hel del näring pga att den väljer att inte äta vissa saker ur kosten?

Nu vet jag inte hur det är med er andra där ute men jag har själv detta problem med att mössen plockat ut bitar och lämnar en hel del som inte i musens tycke "passar" Därför funderar därför att testa ett torrfoder (Pellets/Bitar) som basfoder istället.

[jaxwire]
12/29/11, 6:31 AM
#15

Om vi utgår från tabellen om Näringsbehov för mus i #10

Kan vi då konstatera att Selective fodret inte innehåller allt de musen behöver i sin kost?

Innehåll på Selective nedan

Ingredienser:
Fullkornsvetemjöl, sojabönsmjöl, korn, hasselnötter (min. 5 %), havre, äpple (min. 4 %), sojaolja, mineraler, metionin, lysin, salt.

Analys:

Protein 14.0 % Vitamin A 15000 IU/kg
Olja 4.0 % Vitamin D3 1500 IU/kg
Fibrer 4.0 % Vitamin E 50 mg/kg
Aska 5.0 % Koppar (kopparsulfat) 5 mg/kg

ariama
12/29/11, 8:31 AM
#16

Jag kan inte svara, bara lägga till en kronisk undran jag lever med Flört.

Varför blandar alla musägare ihop mössens hemmagjorda foder till en enda blandning, som sedan ges till alla mössen oavsett status? Jag individanpassar - det är varken svårt eller extrajobb!

Som Grodan skriver, så är behovet av de olika näringsämnena väldigt olika beroende på status (ålder, kön, dräktighet, osv). Och som jaxwire skriver, så ratar mössen också en hel del, och att vänta på att de ska äta upp allt innan de får nytt, ja de förorenar ju i maten också…

Hos större djur (hästar, kor, t.ex.) får djuren individanpassade foderstater, som innehåller olika mängd av de olika foderslagen.

Med större djur skulle man aldrig ge mat på det viset!! Varför gör man det med smådjuren?? Obestämd

Camillhe
12/29/11, 11:51 AM
#17

Amaira: Jag individanpassar färskmaten, och ser sällan anledning att göra det med torrfodret. Men har man problem med överviktiga gnagare så brukar många minska mängden fröer och nötter en del ökar dinkelmängden och drar ner på vetet etc. Det är inte alls ovanligt.

Men det är ganska svårt att individanpassa torrfoder när de lever i stora flockar om det tex är ett djur som man tycker ska ha mer eller mindre av ngt. färskmaten är enklare för den ska de inte ha tillgång till dygnet runt, då kan man ta ut den/ dom som ska ha ngt annorlunda och ge dom mat utanför buren.

Jaxwire: Det låter ju som ett problem, man kanske kan ha mindre torrfoderskålar som man hänger upp tex så att det blir svårare för dom att kissa i maten? Jag skulle inte ge selective pga sojamängden.

[aammE]
12/29/11, 3:51 PM
#18

Jag individanpassar mina grupper så att jag kan utfodra olika i olika burar.

Grodan
12/29/11, 4:32 PM
#19

#15 Ja det tycker jag verkligen att vi kan.

Mycket handlar om mängden man ger dem också. Jag har sett att folk ger för stor mängd torrfoder till sina djur. Jag ger själv väldigt lite torrfoder, så att de äter upp allt.

Jag lägger också ganska stor tyngd på färsk och tilläggsfoder, det är där du anpassar efter individens behov.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[jaxwire]
12/29/11, 4:55 PM
#20

Tack Grodan då stryker vi Selective

Ingen som provat något annat "torrfoder" till mus? någon som testat labbfoder? går labbfoder att köpa som privatperson i Sverige?

Annons:
Magda
12/29/11, 5:06 PM
#21

# 20 har testat detta ---> http://www.theratshop.com/product_info.php?cPath=1_33&products_id=269 (har testat alla de 3 harlan teklad varianterna på den sidan) jag tyckte att det fungerade jättebra som bas.. hade jag hittat det på ngt ställe där inte frakten var så dyr så hade jag gärna fortsatt med det, köper det ibland och mössen älskar det & har aldrig haft så blanka och fina pälsar på djuren. men jag har inte använt det ett helt musliv om man säger så, så jag kan ju inte uttala mig om hur det funkar i längden..

Grodan
12/29/11, 5:12 PM
#22

Jag har kört labpellets i korta perioder samt som tillägg och som "resa-bort-foder".

Tycker det är bra. Det finns ju så många olika sorter. Och visst kan man köpa som privatperson. Vad som är viktigt att veta är dock att det är färskfoder, det har inte lång hållbarhet efter att man brutit förpackningen!

Jag har själv aldrig beställt från något företag. Hittar ju endast Scanbur i Sverige och har inte haft någon anledning att kontakta dem på några år, men jag tror att de säljer foder också. Ibland säljer de till privatpersoner ibland inte. Det handlar mkt om vem man pratar med och vilka mängder. Jag har alltid köpt minst 10 säckar aspflis från dem så jag är välkommen som kund. Vill du köpa en säck så… nä, då är du kanske inte välkommen.

Vi kanske kan starta med att göra en liten lista på företag som gör labpellets


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[jaxwire]
12/29/11, 9:10 PM
#23

#22 Super bra, lista över företag som tillverkar är kanoon.

Finns de fler sidor där man kan köpa/beställa labb pellets?

#21 tyckte du att det funkade bra att beställadärifrån? tog de lång tid innan du fick hem leveransen?

Magda
12/29/11, 9:17 PM
#24

#23 det funkade jättebra och de var snabba och mkt hjälpsamma, oftast blev ordern skickad samma dag, kommer inte ihåg riktigt hur lång tid det tog sen, men mkt snabbare än jag trott kommer jag ihåg att det var.. var ett tag sen jag beställde nu..

Grodan
12/29/11, 9:22 PM
#25

När man köper mindre mängder från zoobutiker behöver man komma ihåg att de i sin tur köpt en säck som är vaccumförpackad samt autoklaverad eller behandlad så att den är steril och packat om. Därför vet man kanske inte alltid hur gammal pelletsen är.

Detta händer gärna i svenska zoobutiker där saker är ompacketerat.

Säkrast är alltså att kunna köpa utan mellanhänder och en säck som är oöppnad.

Annan sak att tänka på är att mat är väldigt stor del i musens liv och beteendemönster. Utan mat att pyssla med försvinner en stor del av aktiviteten och den får mer tid till att göra…. precis… vad?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
12/29/11, 9:24 PM
#26

#23 Jag gillar Harlan väldigt mkt och det är till stor del pga att du kan komponera dina pellets väldigt mycket själv. Däremot vet jag ju inte om man kan handla av dem som privatkund.

Ev kan en förening handla av dem eller mus-ifokus.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[jaxwire]
12/29/11, 9:32 PM
#27

#26 Jo ja förstår att de kan få mindre att pyssla med, kanske de ändå kan kompenseras med färskfodret? eller vad tror du?

Jaa! om någon fler är intresserad av att beställa så kanske vi kan beställa under mus.ifokus? Kan du inte undersöka saken Grodan?

Annons:
Grodan
12/29/11, 9:48 PM
#28

#27 Jupp.Skrattande

Läste också någonstans om att de kan få sämre immunförsvar av att enbart leva på labpellets, men hm… måste kolla upp den texten lite, bland annat fråga författaren lite om det…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[jaxwire]
12/29/11, 10:03 PM
#29

Ja kolla upp det!

Nu är ja ingen expert men ja tänker som så att pellets med bra näringsinnehåll kanske är bättre än fröblandning där musen ratar en massa mat. Att välja bort vissa saker ur fröblandningen kan ju inte vara bra ur närings synpunkt, de borde göra att musens kost blir sämre och att den kanske inte får i sig allt den behöver.

Därför vill jag testa "torrfoder/pellets" och se om de kanske fungerar bättre =)

Magda
12/29/11, 10:42 PM
#30

ja ska ni beställa så är jag gärna med :)

Grodan
12/30/11, 12:32 AM
#31

#29 Jag har bara märkt att de ratar viss säd, t ex fina grynblandningar, müsliblandningar m m. Men däremot uppskattar lätt valsad säd som kommer ganska direkt från bonde.

För att musen inte skall rata maten behöver man göra en blandning där det inte är möjligt. Det skall inte finnas så pass mycket fröer att de endast kan välja att äta sig mätta på dessa.

Problemet kan bli i stora flockar, där den som är först vid matskålen kan snappa upp det den vill ha snabbast och de andra då inte får något av det. Det kan också förklara varför de har lite olika storlek i samma bur…

Så visst finns en poäng att ge pelleterad mat…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
12/30/11, 12:42 AM
#32

Harkland har väldigt många olika pellets. Sedan är inte allt foder pelleterat heller…

PDF-fil med jämförelser mellan olika foder: länk

Den här funderade jag lite på… (men även andra…)

7017 NIH-31 Open Formula Mouse/Rat Sterilizable Diet

Produktbeskrivning-7017 är en fast och öppen formel autoklaverbara kost
tillverkad av högkvalitativa ingredienser och för att stödja
dräktighet, digivning, tillväxt och underhåll av gnagare. 7017 är
kompletteras med ytterligare vitaminer för att säkerställa tillräckliga näringsvärde efter
autoklavering. Finns även certifierade (7017C) och bestrålade (7917).
Ingredienser (i fallande ordning integrering) - Ground vete, mark majs,
mark havre, vetemjöl, fiskmjöl, skalade sojamjöl, torkade
blålusernmjöl majsglutenmjöl, sojaolja, dikalciumfosfat, bryggare
torkad jäst, kalciumkarbonat, iodized salt, kolinklorid, magnesium
oxid, kaolin, järnsulfat, menadion natrium bisulfite komplex (källa
vitamin K-aktivitet), manganoxid, tiamin mononitrat, niacin, kalcium
pantotenat, vitamin E-acetat, vitamin A-acetat, kopparsulfat, zink
oxid, riboflavin, pyridoxin hydroklorid, vitamin B12-tillskott, vitamin
D3 komplettera, kalciumjodat, biotin, folsyra, kobolt karbonat.

LÄNK


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
1/1/12, 11:33 AM
#33

#17. Jag har inte "stora flockar" (av många olika anledningar, bl.a. att möss inte är utpräglade "flockdjur"), jag har mindre grupper. Och hanar går för sig, honor med ungar för sig, ungmöss för sig, osv. Alltså, jag har och gör som aammE i #18. Glad

Grodan
1/2/12, 2:04 PM
#34

Precis. Det är en av anledningarna till att jag alltid väljer att ha dräktiga honor i egen bur, så att jag vet att hon får rätt foderstat.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[jaxwire]
1/4/12, 12:55 PM
#35

Har letat runt lite och har hittat bla Purina och Bello som tillverkar pellets till möss.

Läste dock på innehållsförtecningen till Bello att det bara var ett halvfoder, inte helfoder och att vitaminer och mineraler måste tillsättas.Desamma står ju på många gnagarblandningar dvs "komplitteringsfoder"

Tycker faktiskt att djurbutikerna borde informera om detta när dom säljer foder till smådjur.

Ringde faktiskt också purina och frågade om deras "labbpellets" samma där, det stod komplitteringsfoder. Är det inte fodret från Purina som många labb använder sig av?

[aammE]
1/4/12, 1:28 PM
#36

De använder någon form av LAB-pellets på jobbet, de utfodrar dock också med en gnagarblandning.

Vet ej om jag tycker att det känns som en bra idé att utfodra med pellets, känns som att de får ut mer av att välja och skala fröer.

Grodan
1/4/12, 2:11 PM
#37

#35 Ok, den infon fick inte jag då jag provade bellos och jag märkte ju verkligen att det inte var ett helfoder


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[jaxwire]
1/4/12, 2:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

#37 Lägger in den text ja hittade på Imazo's hemsida ang Bello foder

[TomasH]
1/4/12, 3:10 PM
#39

#32: "mark majs" hihi…

Grodan
1/4/12, 3:14 PM
#40

snabb google översättning bara


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
1/4/12, 3:15 PM
#41

Jaxwire, ser ju nu att de flesta skriver att det är kompletteringsfoder, som för att skydda sig själva, trots att det används som HELFODER…!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[jaxwire]
1/4/12, 4:05 PM
#42

#41 Man kan ju undra varför dom gör så? ja, kan ju vara för att skydda sig själva.

Men då är alltså detta foder ett helfoder? är det ett fullvärdigt sådant tro?

Grodan
1/4/12, 9:55 PM
#43

#42 Nä, tycker jag inte. Mina möss åt det under 1-2 månader ungefär när jag flyttade, så att jag slapp ta med mig stora säckar med mat osv. De svarade inte väl på det.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vattnadal
1/5/12, 9:57 AM
#44

Bellos har jag oxå testat, och slutat. Kommer att fortsätta att ge mina egenblandat foder, då jag är övertygad om att det måste till foderberikning av att leta mat, undersöka, välja bland olika saker, skala, gnaga och smaka, sen äta.

Det är bara då jag har röda som jag tänker till och antingen ger egen blandning till dem, eller pellets och anpassat färskfoder.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[jaxwire]
3/1/12, 10:57 PM
#45

Någon som har erfarenhet av denna pellets? Versele Laga

Bra/dålig, samma som Bello kanske?

L8sson
3/1/12, 11:19 PM
#46

#45 Jag har de fodret till mina möss, jag såg det fodret på foderbilen och tyckte det lät bra att inte de kunde peta bort, att de fick i sig allt de skulle. Så blev jag paff när jag fick hem fodret att bitarna är ju enorma, stoora bitar.. Sen kan jag inte så mycket om foder till möss men vet hur viktigt det är med rätt foder till hund. Jag ger mina möss annat även från kylkåpet och bröd osv.

Det jag tänkte på direkt var att det är berikning för musen att ha en blandning att leta mat i osv, att leta efter maten i buren osv. Det är kanske dumt att ta ifrån musen att få göra?

Grodan
3/3/12, 2:41 AM
#47

#45 Inte provat, tror jag. Märket låter bekant, men det beror nog på att SVEMUS blivit sponsrade med det. Kan dock inte påminna mig om att det kändes varken nyttigt eller gott för djuren.

Vi borde lätt kunna köpa SDS pellets från typ Scanbur…

Jag får ta o maila igen… sen.. nu bidde jag trött i ögat

När man tittar på typ skräp som Bellos, ja då kan man lika gärna köpa en säck billigt hundfoder och ge dem. Och det är precis det jag gjort faktsikt.Förvånad Jag har tillskottsfoder billig hundmat. Hundmat med främsta ingridienser säd och spannmål… Mina möss har bott kallt i vinter och behövde extra extra mat så de är alla runda o fina nu… Flört


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
4/19/12, 7:21 AM
#48

AMFRMA som jag tycker verkar vara en trevlig klubb om man bodde i Amerikatt anser att Labpelletsen Harlan Teklad 8604 (W) är ett komplett foder till möss och råttor.

Harlan Teklad 8604 (W)
Lab Blocks Rat and Mouse Food A complete diet with all known nutrients essential for growth, maintenance, and reproduction.

INGREDIENTS: Dehulled soybean meal, wheat middlings, flaked corn, ground corn, fish meal, cane molasses, ground wheat, dried whey, soybean oil, brewers dried yeast, dicalcium phosphate, calcium carbonate, iodized salt, choline chloride, kaolin, mangnesium oxide, ferrous sulfate, vitamin E acetate, menadione sodium bisulfate complex (source of vitamin K activity), manganous oxide, copper sulfate, zinc oxide, niacin, thiamin mononitrate, vitamin A acetate, vitamin D3 supplement, calcium pantothenate, pyridoxine hydrochloride, riboflavin, vitamin B12 supplement, calcium iodate, folic acid, biotin, cobalt carbonate. GUARANTEED ANALYSIS:

Crude Protein (Min.)

24.0%

Crude Fat (Min.)

4.0%

Crude Fiber (Max.)

4.5%

(Kolla proteinmängden!!! Jag blir lite glad när jag ser en sådan siffra, för folk är så jäkla snåla med protein. Jag har alltid sagt att möss och råttor behöver 20% protein och då skriker jämt folk att det är för mkt, men här är i a f någon som håller med mig.)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
4/19/12, 7:28 AM
#49

8626 Teklad Mouse Breeder Diet

Crude Protein

20.6%

Fat (ether extract)

10.4%

Crude Fiber

1.7%

Energy Density

3.5 kcal/g

Calories from Protein

23%

Calories from Fat

27%

Calories from Carbohydrate

50%


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
4/19/12, 7:30 AM
#50

Den ovan tycker jag är spännande.Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
4/19/12, 7:44 AM
#51

Jag har mailat Harklan igen. Hoppas jag får svar snart. Annars får jag testa en annan epost. Någon på företaget kanske klarar av att läsa in mail… Flört


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Magda
4/19/12, 8:47 AM
#52

#51 håller tummarna att de har läskunnig personal :)

Grodan
4/26/12, 8:51 PM
#53

#52 Tyvärr verkar de inte ha det.

Försökte luska med Ricardo F. om han anser att någon labpellets var speciellt bra, men minns inte om han gav något bra svar… Det var så mkt snack om mögelsvampsporer…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
5/28/12, 11:46 PM
#54

Fått svar från Scanbur i Sollentuna. Man kan åka dit och köpa pellets. (De har även aspflis och annat)

1 säck pellets på 12,5 kg kostar 306,25 kr (inkl. moms)

http://www.nova-scb.com/


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[TomasH]
5/29/12, 12:31 AM
#55

Vad kostar aspflisen?

Annons:
Grodan
5/29/12, 12:36 AM
#56

#55 Aspflis-säckarna ligger på 12,5 kg och kostar 206,25 kr inkl moms

Jag köpte tidigare direkt från Tapvei och fick då för ca 115 kr säcken, men köpte då minst 24 säckar åt gången. Dessutom INKL leverans!!!

Nu måste jag då hämta säckarna i Sollentuna. Så jag vet inte. Kanske kör jag på det jag testar idag ett tag. Jag blandar hamströ, toalätt och STL. Eller så får jag väl skaffa mig en billigare hobby.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
5/29/12, 10:10 AM
#57

Om fodret så skrev hon såhär när jag frågade om hållbarhet (jag frågade om oöppnad säck och öppnad säck - hur näringen försvinner, men fick inget svar på det):

Gällande fodret så har det en hållbarhet på 9 månader, det jag har på lager idag har ett utgångsdatum den 18/12-12.
Den bästa förvaringen är i kyl, men har du möjlighet att föravara svalt räcker det. Näringsvärdena sjunker först efter 9 månader.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
7/24/12, 4:56 PM
#58

puttar upp denna då det diskuteras på annat forum

kanske Svemus kan köpa in? Eller finns det ingenstans att förvara det kanske? Med tanke på hållbarheten.

MvH  Tsunamis

Grodan
7/24/12, 7:00 PM
#59

#58 Det har varit en hel del turer om detta genom åren i SVEMUS och tyvärr har det aldrig fungerat. Förvaring, det blir dyrt och ingen vill köpa då och SVEMUS går back…

Bättre är om uppfödare går ihop och beställer eller åka själva till Scanbur.

Beställa från England eller Tyskland från Harlan? Vet ej. De svarar inte på mail. Folk svarar inte på mail längre… det är så tröttsamt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2/9/13, 11:57 PM
#60

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
5/18/16, 1:05 PM
#61

Puttar upp denhär tråden och har två frågor: Camillhes recept på torrfoder…var hittar jag det? Nu var det ett tag sedan folk skrev i denna tråd. Var kan man köpa labbpellets idag med bra innehåll och kvalité? Jag hittar inget.

Grodan
5/20/16, 10:59 PM
#62

#61 Som jag skrev är det en variant av "mitt recept" men osäker om jag har ett bra "recept" här på nätet just nu. Kanske i någon annan "mat-tråd"…

http://deijdrims.yolasite.com/utfodring.php


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: