Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1108 ggr
Love-
1/13/12, 6:36 AM

Vilket bottenmaterial?

Hej

jag undrar vilket bottenmaterial ni föredra till era möss och varför ni gillar just det.

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

Annons:
Muszimba
1/13/12, 6:45 AM
#1

Jag föredrar Toa-Lätt och STL-Champ för att det inte dammar eller luktar som spån, jag är allergisk mot spånpartiklarna som ger damm och doft.

Toa-Lätt är papperspellets som finns på påsar i 10, 20 och 55 liter och finns i de flesta zoobutiker och matbutiker.

STL-Champ är en typ av rivet pappersmaterial liknande vad som blir efter äggkartonger, toatullar och liknande.

ajanki
1/13/12, 10:33 AM
#2

Jag tycker bäst om toa-lätt blandat med vanligt tidningspapper. Det håller lukten borta och håller buren torr och ren länge!!

Vattnadal
1/13/12, 12:20 PM
#3

Och jag vägrar ha toalätt, då det är tungt, obekvämt för tassarna, dammar lite (mindre än kutterspån, men min näsa nyser av det) och luktar illa. När alla burar är städade luktar det toalätt, näsan blir inte glad av det. Har faktiskt hellre billigt spån. Min näsa kan rakt inte förstå hur alla svemusare kan gilla toalätt. Tungan ute

Det bästa ströet i mina ögon är aspspån, som är blåst så det är dammfritt, det luktar trä, mjukt åt tassar, går att gräva i, går att bygga bo av (de kan alltså tom fläta ihop det), är snyggt och trevligt. Enda minuset är priset. Har man bara 1-4 burar räcker det länge. Har man som jag, mängder, så räcker inte ens en förpackning till alla burar.

Jag kör nu med Lättströ som är flisad hampa, från granngården. Luktar gott, dammar inte, känns hyfsat mjukt åt fötter, går att gräva i och kostar inte massor heller. En stor bal som räcker länge kostar ca 150 kr.

Ibland slår jag till på lite STL oxå, för att ge mer pyssel i burarna.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Wand
1/13/12, 1:03 PM
#4

Just nu, då jag haft slut på STL-strö, har jag använt Granngårdens kutterspån faktiskt. Det är behandlat och helt och hållet dammfritt, dessutom terpentinfritt, så det funkar under kortare perioder. Det dåliga med spån är ju att det sägs vara vasst för tassarna, men sålänge de inte ska gå på det i 2 år så anser jag att det inte bör vara någon större fara. 

Som sagt så använder jag i vanliga fall STL-strö. Till en början var jag jättenöjd med det, det är relativt billigt, lätt att få tag på och det finns inget med det som är farligt eller dåligt för möss. Men jag har märkt i efterhand att det luktar väldigt fort då jag använder det, så jag försöker hitta något nytt. Alspån och liknande har jag aldrig hittat här i Hudik, och djuraffären vill inte ta in. Av någon anledning. De vill inte heller ta in önskade foder.

Toalätt kan inte jag heller förstå hur man använder, själv tycker jag att det ser jobbigt ut att gå på och det luktar ju förfärligt!

Har sett på någon djursida att personen i fråga hade torv till sina burdjur, vet inte hur det funkar, någon som har erfarenheter?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

MaaariaS
1/13/12, 1:43 PM
#5

Jag använder lättströ(hampa) från granngården.Jag tycker det är bäst,har använt både stl strö och toalätt till mina smådjur, men föredrar lättströ över dom andra sorterna.Glad

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Minoth
1/13/12, 4:14 PM
#6

Till möss tycker jag att al/bok/asp FLIS är de absolut bästa :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Wand
1/13/12, 4:22 PM
#7

#5 Hur drygt är lättströet? Alltså hur länge räcker en bal? Och hur mycket/lite luktar det jämfört med stl-ströet?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

MaaariaS
1/13/12, 4:36 PM
#8

#7 Jag tycker att det är jättedrygt,hur länge den räcker beror ju på hur många burar man har.Men jag  köpte min bal för 6 månader sen och det är lite mindre än hälften kvar.

Ströet luktar enligt mej 100 gånger bättre än stl- ströet,det luktar bara gott.

Skickar dej ett PM snart.

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Love-
1/13/12, 4:56 PM
#9

ni får gärna skriva pris och vart man kan få tag i sakerna också

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

Wand
1/13/12, 4:58 PM
#10

#9 Lättströ, STL-strö och toalätt kan du köpa på Granngården i alla fall. Glad

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Mice
1/13/12, 5:34 PM
#11

Just nu använder jag toalätt, men jag tycker det dammar + att det är tungt. Ska nog testa hampaströ från granngården, eller ja, lättströ som det heter där. :)

Lamina
1/13/12, 9:46 PM
#12

Jag använder (nickos) alspån till alla mina gnagare. Har prövat allt utom STL- och funnit det vara det bästa. Luktar inte, dammat inte, lätt att gräva i, räcker länge. Men dyrt är det visst… Jag har faktiskt inte jämfört priserna och än mindre pris vs hur länge det räcker. Men jag fick betala 600 för 2 säckar på 100 liter på min djuraffär. Konstigt nog kan jag få det för bara 400 på djuraffären i samma kedja i grannstaden, men då måste jag ha någon som kör mig… Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Minoth
1/13/12, 9:56 PM
#13

#12 jag köpte säck med alflis 125L för 200kr st när zookompaniet fanns. Riktigt bra. skulle aldrig betala 600kr för två säckar!!!

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Lamina
1/13/12, 10:05 PM
#14

#13 Nej, inte jag heller. Men nu var jag trött på att åka till Borlänge varje gång jag behövde spån, så jag beställde hem 2 stycken till min djuraffär. Hade räknat med att få betala 400 eftersom dom tillhör samma kedja och beställer från samma ställe, men det blev 600. Hade inte så mycket att säga till om då jag ju faktiskt beställt dom… Rynkar på näsan

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

willyregerar
1/22/12, 3:13 PM
#15

Jag har Toa-Lätt, men kanske ska prova det där lättströet..

Jag tror inte att jag tycker Toa-Lätt luktar så mycket, fast eftersom jag bara haft det har jag ju inget att jämföra med heller.

Lättströet dammar väl inget?

Apnea
1/22/12, 4:07 PM
#16

Använder lättströ till burdjuren, en stor "säck" kostar 150 tror jag. Räcker länge och har nog aldrig kännt någon lukt från burarna. :) Har haft kuttespån, toalätt och hampellets de två första luktar rätt snabbt och de två sissta dammar. Tycker även att det ser trevligt och ljust ut i buren med lättströt. :)

Lättströ dammar inte. :)

willyregerar
1/22/12, 5:32 PM
#17

Okej, jag tänkte att det kanske är Toa-Lätt som min ena mus reagerar på, för hon nyser.. Då ska jag nog prova Lättströ! :D

StillaSinnet
1/22/12, 7:19 PM
#18

Jag köper Granngådens dammsugna spån på bal för 89.- (uppluckrat är det 400L).

Jag tycker verkligen inte om ToaLätt och allt annat är för dyrt för mina 60 burar som byts en gång i veckan. Med spån blir det 3 fulla säckar varje helg, ca en bal spån.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

gulzebra
1/22/12, 7:51 PM
#19

#12: Ett ord - säckkärra! :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

willyregerar
1/22/12, 7:57 PM
#20

Oj, hjälp! 60 burar! :O

Annons:
Lamina
1/22/12, 8:00 PM
#21

#19 Jag antar att du tänker dra den dom 2,2 milen hem till mig? :p

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
1/22/12, 8:25 PM
#22

Jag föredrar och rekommenderar autoklaverat aspflis. Dock har jag inte det just nu utan kör med Toa-lätt. Såfort jag har möjlighet kommer jag att använda autoklaverat aspflis igen. Jag brukar köpa in minst 24 säckar a 12 kg åt gången, men det kräver förvaringsutrymme vilket jag inte har just nu.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MaaariaS
1/22/12, 8:45 PM
#23

#22 Vad är autoklaverat aspflis???

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

gulzebra
1/22/12, 8:45 PM
#24

#21: Äh, säckkärra tar man ju lätt på bussen! Been there, done that, got the fucking t-shirt :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Ratlings
1/22/12, 8:51 PM
#25

Jag köper lättströ på granngården, dammar inte, luktar inte - det funkar toppen! 180 L för 149 kr. Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

Lamina
1/22/12, 9:04 PM
#26

Tja, stadsbussarna kanske, men inte 253:an

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

gulzebra
1/22/12, 9:08 PM
#27

Men den lär väl ha bagageutrymme? Obestämd

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
Lamina
1/22/12, 9:18 PM
#28

*känner hur busschauffören glor surt på mig och muttrar nått om korkade idioter*

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

gulzebra
1/22/12, 9:21 PM
#29

Äh, fånerier! Låt chaffisen muttra, det är hens jobb ;P
//Annelie som släpade säckkärra på SJ-tåg till Avesta och säckkärra med bur och benställning i bagageutrymmet på buss på hemvägen Oskyldig

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Lamina
1/22/12, 9:37 PM
#30

Känns ändå som det vore lättare att tigga skjuts. Tungan ute

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

gulzebra
1/22/12, 9:39 PM
#31

Ja jo, men ändååå :P Man får ju vara lite hardcore ibland så man känner sig tuff, likzåm! Cool

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Grodan
1/22/12, 9:43 PM
#32

#23 autoklaverat aspflis

Autoklav är en maskin som snabbt värmer upp saker till 130 grader Celcius. Alla bakterier, virus, parasiter, svampägg, parasitägg mm dör/förstörs då. Det betyder att det innehåller noll smittor. Aspflis är små fyrkantiga bitar av trädet asp - mkt bra träd med hög uppsugningsförmåga.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MaaariaS
1/22/12, 10:45 PM
#33

#32 Aha då har jag lärt mej nått idag med då *lysande*Tungan uteSkäms

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Upp till toppen
Annons: