Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1107 ggr
StillaSinnet
1/14/12, 9:15 AM

prisfråga

Jag vill starta en diskussion om priser på möss. En känslig fråga kanske?

Som det är nu tycker jag att mössen ska ha ett värde, alltså inte slumpas bort till höger och vänster.
100.- för en mus i gott skick med stamtavla är ett bra pris.

Men…så sitter det massor med hanar kvar runt om i Sverige som aldrig flyttar från uppfödarna pga att man som köpare föredrar honor. Att sänka priset på hanarna känns inte rätt eftersom de då tappar sitt värde, men att höja priset på honorna, vad säger ni om det?

Som det är idag kullas många hanar bort tidigt eftersom man befarar att bli kavar med dem. Man ska ha det i bakhuvudet och det är en av anledningarna till min undersökning.

Så vad tycker ni? Om tex hanar kostar 100.-/st och honor 150.-/st skulle det då säljas fler hanar eller inte?

(Personligen älskar jag hanar och har inga problem med doften eftersom mina bor avskiljt från husets lokaler. De får lukta och ta plats och de stannar här. jag har alltid överskott av hanar.)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
ajanki
1/14/12, 9:34 AM
#1

Bra diskussion!!

Men tyvärr så tror jag inte att det har med priset att göra att det är lättast att sälja honor, hanar luktar mer och oftast kan man bara ha dom en och en.

Och köper man möss vill man väldigt ofta ha en hel flock.

Jag svarade: Jag köper det jag vill ha oavsett pris eller kön

StillaSinnet
1/14/12, 11:22 AM
#2

Som uppfödare köper jag in de avlesdjur jag behöver, oavsett pris (tänker närmast på de djur jag betalat åtskilliga hundralappar per styck för) och oavsett kön. De ska uppfylla mina krav på temperament, storlek, hälsa, typ, färg osv ( inte uppräknat i någon värderad ordning) Så jag rösta så klart så

Men jag tror ändå att vanliga köpare, som vill ha några få sällskapsmöss har andra värderingar. Kanske styr plånboken? Kanske styr utrymmet? kanske styr doften?
Behovet, begränsningar och tillgångar är så olika. Jag hoppas ändå att det är musens personlighet som styr valet av mus.

Om det är så att personligheten stry köpet i första hand *hoppas*, och andra prioriteringar kommer därefter för att väga för eller emot, så kanske ändå prisskillnaden kan var ett + extra för hanarna?

(Andra + är ju deras storlek, lugn och ibland kan det vara ett plus att de r ensamhanar. Om man bara vill ha EN mus)

Ja vill gärna veta hur gemeneman tänker. Det finns inget rätt eller fel här.

Våga skriva Kyss

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Tiaran
1/14/12, 12:31 PM
#3

min personliga åsikt är att jag tror inte att man kommer kunna sälja fler hanar bara för att man höjer priserna på honor.

om man tittar på andra djurslag exempelvis hundar så kostar oftast tikar mer än hanar dock så är det vad man som person vill ha och inte priset som spelar så stor roll. så en prishöjning på honmöss bara för att kunna sälja "bli av med" hanarna tycker jag i mina ögon verkar bara vara löjligt därav att jag röstade som jag gjorde.

när jag köper en mus så tittar jag på hur musen är som indvid  mestadels sen om det är en hona eller hane spelar mig mindre roll därav att jag sitter med 4 honor (2 olika burar) samt 6 hanar (olika burar). Då jag inte är någon uppfödare så kanske detta verkar vara väldigt många möss men jag skulle aldrig få för mig att höja/sänka priset på någon mus jag försöker sälja bara för att "bli av" med den.

visst att man kanske är ute efter en eller ett par honor när man ska köpa mus men sen kanske man fastnar för en liten pojke istället och då är det hjärtat som styr (så är det iaf för mig).

som jag skrev tidigare detta är bara Min åsikt om pris osv. vissa tycker säkert att jag har fel andra tycker jag har rätt. so be it.

Camillhe
1/14/12, 1:38 PM
#4

Jag tror att det skulle tilltala en del som skulle välja hanar då eftersom de är billigare, men min fundering är; är det köpare man vill ha?

Möss är redan så billiga och köpare som låter priset styra känns ganska oseriösa för mig. Det är ju inte direkt så att folk inte har råd att köpa en mus, skippa ett biobesök så har man inköpspriset. Det är ju allt runtomkring som är de verkliga kostnaderna, bur, strö, mat, ev sjukdom, ohyra etc.

Att ha olika priser på djur utifrån kön, utseende osv tycker jag personligen inte heller om. Jag tror inte det är rätt väg att gå för att höja status på djurslaget.

Om mushanarna klarade att bo i lite större flockar, säg 3-5 individer så tror jag problemet med osålda hanar skulle minska oerhört mkt. Om alla uppfödare verkligen satsade på att bara avla på hanar som klarade att bo i flock så tror jag att hanarna skulle bli betydligt mer lättsålda. Om det är möjligt att uppnå vet jag inte, men eftersom det FINNS hanar som funkar i flock så borde det vara ett mål som skulle kunna gå att uppnå.

Grodan
1/14/12, 2:12 PM
#5

I Finland har de olika priser på honor och hanar.

Själv tycker jag att äldre friska hanar med bevisligen bra avkomma som köps i avelssyfte är värd mycket mer än en hundralapp så jag har svårt att sätta olika priser på mössen.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[aammE]
1/14/12, 2:21 PM
#6

Håller med #4.

Annons:
UlrikaD
1/14/12, 2:40 PM
#7

Jag tror inte priset spelar nån roll.

Jag älskar hanar!!! Men som nu när jag vill ha en liten större flock så vill jag ha honor. Då spelar det ingen roll vad hanarna kostar, jag vill inte riskera att behöva separera dem och sitta med flera burar. Nu vill jag ha en bur med honor vare sig mer eller mindre.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att om jag sålde hanar som trivdes ihop och bodde ihop, att om någon egentligen bara ville ha en hane, skulle jag kunna tänka mig att sälja hane nr.2 som sällskap för typ halva priset för att de skulle få en chans att sitta ihop med kompis.

Bara för att jag tycker alla ska ha en chans att slippa sitta ensamma om det går. Då har man ju sålt två hanar istället för en.

Grodan
1/14/12, 2:43 PM
#8

Jag önskar att det var billigare och lättare (många veterinärer klarar inte ingreppet) att kastrera hanar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Wand
1/14/12, 2:45 PM
#9

Jag valde "jag köper vad jag vill ha oavsett pris eller kön" eftersom att det är precis så det är. Faller jag för en mus så är det ju först och främst för utseendet, sedan personligheten. Vilket kön musen har eller hur mycket den kostar kvittar för mig. 

Eftersom att jag har ett urval för tillfället och snart får hem några fler, så får jag ju ta del av både tjejflockar och singelpojkar. Skulle aldrig kunna välja efter pris och kön, vad tråkigt det skulle bli. Rynkar på näsan

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Grodan
1/14/12, 2:49 PM
#10

Jag funderade lite över priset för någon månad sedan. Jag tycker det är lätt att säga att jag tar 100 kr för en mus och har svårare att säga att de kostar 150 kr. En liten höjning skulle dock kunna vara på sin ordning men det låter ju knasigt att ta typ 110 kr för en mus… Obestämd


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Dominik]
1/14/12, 4:19 PM
#11

Egentligen spelar priset ingen roll för mig. En gång köpte jag en fin mus för 15 kr och en annan gång köpte jag en satin even för 100 kr. Hanar är jätte mysiga, men det finns jo människor som inte gillar lukten som dom tillverkar, och själva uppfödare orkar inte ha 100 mushanar som aldrig kommer att säljas!

Jag tycker att man borde kulla lite, så att det inte blir för många hanar :)

Själv köpte jag en hane ( en siamese (seal point?) satin) för 5 dagar sedan, och han luktar verkligen inte mer än honor. Dessutom är han jäkligt mysig och snäll :)

Om man vill sälja otama möss så borde inte priset vara högre än typ 20 kr :) Men dom snälla med bra temperament borde vara dyra!

StillaSinnet
1/14/12, 4:38 PM
#12

#10 Ja jag tycker nog också att priset har legat stilla länge medan alla kostnader ökar. I synnerhet ökar bensinpriset och bensinförbrukning blir det oavsett om man ska handla mat till mössen, åka till veterinären, leverera ungar på utställningar eller promota på mässor. Dyr hobby, men så kul att det gärna får kosta en slant iof. Hobby är just hobby.

jag tycker att 150.- är rimligt. För både honor och hanar kanske?

Frågan är ju om köpare väljer zoomöss istället i så fall?  ja, några gör nog det men de köparna vill jag inte sälja till i alla fall Obestämd

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Vattnadal
1/14/12, 5:27 PM
#13

Sen, rent krasst, vilket jag vet att många ogillar, så anser jag att en mus från en bra uppfödare, som jobbar många generationer, SKA vara dyrare än en mus från nån som köpt in zoodjur. Visst, alla kanske är registrerade och så i Svemus, men för mig är det stor skillnad.

Om de flesta tar 100 kr nu, kanske det är dags att höja priset på i alla fall de registrerade uppfödarnas möss en bit.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Lamina
1/14/12, 5:34 PM
#14

Tycker 100kr för en mus nästan är löjligt lite. Runt 150-200 skulle nog passa bättre.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Jessica_91]
1/14/12, 5:48 PM
#15

Nu har jag iofs inte möss men jag planerar att skaffa så fort jag flyttar hemifrån och jag kan säga att jag gärna hade betalat 150 kr/st för möss som kommer från en duktig uppfödare. Håller med #14 om att 100 kr låter för lite. Inte bara för möss egentligen utan för t.ex gerbiler och hamstrar också. Det är ju ändå ett LIV liksom och om man tänker så så känns till och med 150 relativt billigt för en liten kompis. Även fast man köper mer än en mus eller gerbil eller dvärghamster etc.

Och en priskillnad hade för övrigt inte fått mig att köpa hanar istället för honor ellre tvärt om Glad

Grodan
1/14/12, 6:34 PM
#16

Jag tycker 50 kr är en liten chockhöjning… 125 låter däremot bra… *fniss*

Vad kostar andra djur?

Råttor har jag sett variera mellan 150 och 350 kr. Sist jag sålde råttor tog jag 300 kr st.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Jessica_91]
1/14/12, 6:41 PM
#17

Vet inte med andra djur men gerbiler brukar kosta 100-150 (från uppfödare). Sen finns de så klart de som tar mindre och i vissa fall mer.

Har fått uppfattningen att guldhamstrar ofta kostar runt 200 kr. Kanske pga storleken som guldar och råttor kostar mer än t.ex möss och gerbiler?

Vattnadal
1/14/12, 6:42 PM
#18

Fast det kanske är dags för en chock!Cool

Jag tror faktiskt att en bra mus med fin stamtavla bäör kosta 150 kr nu, vi höjer för sällan helt enkelt. Guld i mun

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

MaaariaS
1/14/12, 6:43 PM
#19

Lite OT Men när jag skulle köpa möss så trodde jag att en mus med stamtavla kostade 200 kr styck precis som guldhamstrar gör Glad Så jag fick en smärre chock när dom bara kostade 100 kr styckSkrattandeFörvånad

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Grodan
1/14/12, 7:03 PM
#20

Visst kan jag känna att 150 kr är befogat för alla utgifter man har som seriös och reggad uppfödare, men frågan är om vi ska ha segregering (fel ordval?) där möss av hankön, med speciella färger, teckningar, hårlag samt om de har stamtavla eller ej har ett annat pris…? Tål att diskuteras.

En liten jämförelselista (fyll gärna på och rätta mig om jag har fel)

  • Gerbil 100-200 kr (lever 2-4 år)
  • Guldhamster 200 kr (lever 2-3 år)
  • Kanin
  • Marsvin
  • Tammus 100 kr (lever 2-3 år)
  • Tamråtta 150 - 350 kr (lever 2-3 år)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[Jessica_91]
1/14/12, 7:08 PM
#21

Gerbiler blir vanligtvis 2,5-3,5 år nu för tiden (tyvärr). 2-4 kan man väl skriva för enkelhetens skull :)

Grodan
1/14/12, 7:09 PM
#22

Jag skulle också kunna påstå att tammöss blir 1½-2½, men… flera skulle inte hålla med mig riktigt då kanske…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vattnadal
1/14/12, 7:12 PM
#23

Jag anser att priset kan variera beroende vad det är för mus.
De färger, teckningar och andra gener som är ovanliga och kanske importeras till höga priser, tycker jag ska få kosta. Vill folk ha, så får de betala. Är priserna för höga, får uppfödaren behålla alla…

Sen anser jag att zoodjur kan få vara billigare. Inte som skräp, men då de kommer från grossister som avlar utan annan tanke än pengar och hälsa och annat är helt okänt, bör de vara billigare.

För mig är ett djur med stamtavla och år av avelsarbete med mål värt mycket mer pengar.

Sen är det på ren individnivå en helt annan sak. Där är varje älskad liten sällskapsmus lika mycket värd.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
1/14/12, 7:31 PM
#24

I Finland kostar möss 10 Euro (idag är det 88,69 kr)

hanar kan ibland kosta någon Euro mindre


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
1/14/12, 7:37 PM
#25

Jag har bestämt mig nu.

Alla möss som föds under 2012 tar jag 150.-/st för med undantag av splash/tricolor/ev pearl av standardtyp som kommer fortsätta ligga på 300.-/st. petkvalité av dessa färger kostar 150.-

Det blir min offentliga prislista.

För att hänvisa till trådens fråga så skiljer jag alltså inte på hanar och honor i prissättningen

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
1/14/12, 8:49 PM
#26

#25 Jag behövde fundera lite… för en fattig sate utan inkomst, som jag fått för mig att många musägare är, kan 150 kr låta mycket, men för mig som uppfödare kan det faktiskt vara ett bra pris i o m att jag redan där kan sålla lite bland köpare.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[aammE]
1/14/12, 9:42 PM
#27

Kaniner brukar kosta mellan 400kr och 600kr med stamtavla och ringmärkning. Något dyrare med öronmärkning som är att föredra.

Annons:
Lamina
1/14/12, 9:46 PM
#28

#26 Jag är en fattig sate utan inkomst. Jag köper mina råttor för 300kr och skulle helst inte betala ett öre mindre. 150kr för en mus är inget jag skulle klaga över, snarare tvärtom.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Sara B
1/14/12, 10:28 PM
#29

#20 Att säga en levnadstid på kaniner är ganska svårt, det skiljer sig lite på olika sorter av kaniner också. Tror att man brukar säga en medellivslängd på runt 6-8 år men jag tycker att de brukar bli äldre runt 10 skulle jag nog säga i alla fall.

#25 Jag tycker att 150kr låter bra!
Jag skulle mycket hellre köpa från uppfödare än från djuraffär.
Men måste säga att jag endå gjorde ett "klipp" då när jag köpte min splash för 75kr? ;)
Nu när jag har jobbat en del med mina tjejer så skulle jag ju inte byta ut dem men skulle nog aldrig hanlda möss från djuraffär igen… Det var en hel del tålamod innan de ens vågade fram och nosa på handen.
Hade hellre betalar 150kr(eller i de fallet 300kr) för en mer stabil mus redan från början.

Om man köper från uppfödare så brukar ju kaninerna ligga som #27 säger i pris med stamtavla och så. Men jag blev totalchockad häromdagen när jag gick in på arken zoo och hittade en kanin för 500kr utan stamtavla, visst han var riktigt fin men de visste ingenting om han och han var inte speciellt ung heller…
Därför tror jag inte att djuraffärerna är så sena att hänga på en prishöjning på mössen heller, de vill ju tjäna pengar Flört

Velinga1984
6/20/12, 11:15 AM
#30

Vilken rolig tråd jag hittade så måste putta liv i den igen Tungan ute

Jag valde "jag köper det jag vill oavsett pris och kön", fast liite ljög jag faktiskt. Jag har valt honor för att jag vill kunna ha en flock, och jag har inte den kunskapen att läsa av en kaotiskt hanflock för jag kan knappt läsa av min honflock. Jag är under upplärning Flört Men för min del spelar priset ingen roll, mina drömmöss är sällskapsmöss i teckningarna splash och tricolor. Skulle lätt kunna ge en bra summa för en snäll mus med det utseendet och då har jag ändå inga planer på att avla dom vidare. Kan iofs förstå att alla inte har råd och man kanske tvingas välja mellan billigt alternativ ifall kassan är skral. Som stamkund hos veterinären sen jag skaffade möss så är inte möss några billiga möss om man månar om dom och då har jag ändå bara haft som max 7 honor samtidigt.

Just nu vill jag bara ha ett kön i mitt hushåll för att undvika tjuvparningar, men det kan ju komma in en hanflock längre fram beroende på hur jag bor då.

Upp till toppen
Annons: