Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 617 ggr
ariama
2012-01-21 10:51

VARFÖR vill du föda upp egna möss?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför vill vi som föder upp möss, göra det?

Vad är orsaken till att vi tar kullar?

Jag har några påståenden som hjälpmedel kring tankarna. Kanske känner du igen dig i en eller flera av påståendena? (det gör i alla fall jag Flört )

- Tycker musungar är så gulligt.

- Gillar mina musisar så mycket att jag vill ha kvar "dom" längre än deras livstid, dvs via ungar.

- Det känns lite speciellt att få titulera sig själv som uppfödare.

- Det är kul med allt runt omkring, som hemsida, skriva stamtavlor, försäljning av ungar, osv.

- Jag vill ha tillbaka lite pengar av det jag lägger ner på mina möss (sälj 10 möss och du har fått en tusenlapp!)

- Jag vill avla för att få fram/förbättra/bevara en färg och/eller typ jag känner extra mycket för.

- Jag vill få fram de vackraste mössen i Sverige och vinna standardtävlingar.

- Jag vill få fram Sveriges snällaste mus och vinna Petklasstävlingar.

- Jag vill kunna ställa ut och få rosetter och pris och samla ihop till titlar.

- Jag vill förbättra egenskaper hos möss överlag, och avlar därför med och mot exakt definierade långsiktiga mål.

- Jag vill få fram nya varianter.

- Jag är vetenskapligt intresserad, och vill lära och praktisera samtidigt.

Ja, fyll på bara!! Skrattande  Det finns hur mycket som helst. Jag ger mina egna orsaker så småningom (fast många av er vet redan).

Annons:
ariama
2012-01-21 10:57
#1

Grrr morrr förbaskade "röstningsprick"!!! kan någon som kan, ta bort den?

jag började med en undersökning, men det funkade inte, och sedan funkar det inte att ta bort den!!! Blir ju helknas Rynkar på näsan

Lojs
2012-01-21 11:12
#2

Om jag skulle föda upp möss så skulle det vara av samma huvudanledning som jag föder upp hamstrar. För att de förgyller mitt liv med sina underbara personligheter och jag vill att även andra ska få njuta av samma guldkant på livet som jag fått. Det är få saker som är så ljuvliga som lyckliga rapporter från köpare som skriver om hur härliga och personliga deras nya familjemedlemmar är och hur bra allt går!

Sedan finns det så klart en massa andra anledningar med, mitt genetikintresse, det underbara i att följa ett djur genom hela livet, att förbättra det avelsmaterial man har och föra bra egenskaper vidare till senare generationer osv.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

StillaSinnet
2012-01-21 11:58
#3

#1 Jag tryckte på den ändå ;) Man kan inte läsa här utan att rösta först ju Tungan ute

Men jag skriver faktiskt under på allt det du tar upp ovanför.

***

Lite om syftet och mål- och kvalitétsarbetet:

Jag är en liten egoist när det gäller mössen…Jag vill ha mina möss för mig själv egentligen. Jag föder upp för min egen skull om jag ska vara riktigt ärlig. Jag mår bra av det. jag trivs och jag älskar mina möss. Och jag älskar genetik och forskning. Allt-i-ett-konceptet! men det finns många fler syften:

Jag föder upp möss för att jag vill döda myten att möss är antingen fina eller trevliga.
Jag vil nå vackra möss i färg, typ, storlek, teckningar som också älskar människor och trivs i handen.
Jag har som mål att få fram långlivade möss och väljer att avvakta med första kullen så sent som jag tycker är rimligt. Många av mina har levt långt över 18 månader och några har nått över två är. Jag har nu 2st 2-åringar här hemma :)
Alla vill ha friska möss, tumörfria möss osv. Även detta är ett hårt avelsarbete. Jag lägger inte ner linjer om mössen för tumörer efter ett år, men om det dyker upp innan ett år är det på tok för tidigt för att ens vara värt att fortsätta arbeta med.

Lite om avelsarbetet, försälningar, förtjänst osv:

*Mål strävar man efter. Avelsarbete tar tid. Det är inte klart i en handvändning och därför säger jag inte att jag idag HAR allt detta. Däremot väljer jag med omsorg när jag ska göra en parning och funderar länge för och emot.
Parningen gör jag i första hand när jag känner att mina andra avelsdjur börjar bli gamla och risken finns att en värdefull linje kan rinna mig ur händerna. Jag har ALDRIG tagit en kull på beställning bara för att folk efterfrågar ungar de vill köpa. Det syftet går helt bort här.
Jag skulle heller aldrig få för mig att försöka ändra stadgar, regler, standard osv för att det skulle passa mina möss. Att sträva är det som sporrar mig. Når jag mina mål är jag liksom…klar. Därför sätter jag målen lite för högt hela tiden och flyttar upp dem allts om jag närmar mig.
Jag sitter dessutom som ordförande i domarrådet och är det något som ändras i standarden så är det om vi ska förfina och öka kraven på mössen ännu mer, eller så klart om det finns tydliga fel.

Jag säljer inte så mycket möss om man ser til hur många jag föder upp. När jag säljer gör jag det för att finasiera en resa, vetrinärkostnader, foder osv som går i mössens tecken. Att bli rik på en hobby kan man glömma! Blir man det är det en industri. jag lägger ut stora summor och är glad för det lilla jag kan få in ibland.

Resten av mössen stannar hos mig. Jag har 100-150 avelsdjur här hemma. Jag säger avelsdjur, för det är meningen att de ska duga i avel, men långt ifrån alla kommer  i avel. Jag spar kanske 3-4 honor ur varje kull och hanarna så länge de går tillsammans. Hanar är svåra att sälja så de kan lika gärna bo kvar här. Honor har jag kö på så där försöker jag släppa någon enstaka om jag klarar det.

Ibland gör jag parningar som jag sedan ångrar…då säljer jag hela kullar. I höst har det faktiskt hänt fyra gånger…jag var djupt besviken, men nu är det slut med det. Det var när jag provade att para in svensktypat, men nää…not my bag! De rymde, rasslade, var små och fula…tur vi är olika för alla hittade hem med nöjda och glada ägare ;)

Lite om Föreningar, utställningar, titlar osv:

*Jag älskar utsällningar, titlar, pokaler och rosetter, men ännu mer älskar jag föreningslivet i sig och att möta likasinnade vänner ute på utställningarna, träffarna och utbildningarna Svemus erbjuder, gärna i samband med övernattningar och lite mys och mussnack på kvällarna.
Jag vill vara föreningsaktiv och tycker om att ta tag i saker, driva frågor och föra ut budskap. Jag är ju lärare till yrket och det ligger förmodligen i min personlighet. Utan det skulle jag inte vara lika intressarad av musavel faktiskt. När jag hade hundar bodde jag vid brukshundsklubben, gick alla kurser jag kunde osv. Det är liksom ena benet av hobbyn. Finns inte den delen så haltar hobbyn Jag får inte samma utbyte av erfarenheter. Forum i all ära, men föreningar, mässor och utställningar går inte att jämföra med forum tycker jag.
Tyvärr är min familj inte alls lika djup engagerad som jag är, så jag måste begränsa mitt föreningsfrosseri en aning…men det går sisådär kan jag meddela, hahaha

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ajanki
2012-01-21 12:22
#4

Så, jag tog bort röstningen.

Vill du jag ska lägga till en röstning med fler alternativ?

zickan
2012-01-21 17:41
#5

Jag födde upp möss förr. I början så sålda man det mesta, på slutet behöll man det mesta. Lade ned och hade mest till sällskap. Mycket pga att jag inte hittade möss jag gillade på det sättet. När sista honan avled så blev det en paus helt från möss. Var så mycket sjukdomar och svårt att hitta bra möss. Och massa annat strul på hemma fronten.

Men skaffat några nya nu. Planen var bara till sällskap. Men tanken har slagit mig på iaf en kull. Då med grunden till att jag skaffade rätt bra djur som jag väldigt gärna skulle vilja ha avkommor ifrån själv.
Men om det kommer längre än till tanke vet jag inte. Fick hem hanarna i dag. Ena har varit i avel och väldigt fint exemplar. Alla registrerade med stam och eng typade. Blir det någon kull så lär jag försöka behålla de flesta.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Grodan
2012-01-21 18:14
#6

Ang röstningen så tyvärr, det går inte att ordna i efterhand om man klantar sig… Rynkar på näsan


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Charlie2006
2012-01-21 18:47
#7

Jag skulle gärna föda upp möss, men har inte plats just nu att ha både musuppfödning och hamsteruppfödning, kanske i framtiden :). Men om jag skulle föda upp skulle det helt och hållet vara för min egena skull. Sen tycker jag det är intressant att följa deras utveckling från bebis till vuxen. Att få standarddjur (utställningsdjur) tycker jag bara är +.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

ariama
2012-01-22 13:22
#8

Härliga svar!! Skrattande Intressant att läsa.

Själv har jag nog haft en fot inne i alla mina punkter som jag radade upp här ovan.  Vissa saker kommer och går, andra består.

Egentligen letar jag fortfarande efter min "älsklingsmus" Skrattande vad gäller färg och teckning, fast det närmar sig. Typ vill jag ha vacker engelsktypad. Det här är viktigt för mig, men fortfarande mål att nå fram till.

Viktigast av allt, är mössens beteenden tillsammans med mig och gentemot mig. Och huvudsyftet med min avel är nog att avla fram möss som är lite modigare än möss är normalt.

Men framför allt älskar jag dem! De är söta och näpna och goa och roliga, och ett otroligt sällskap och en underbar hobby.

Även den vetenskapliga aspekten är viktig för mig, teori och praktik får gå sida vid sida, både vad gäller genetik, etologi, och domesticeringsprocesser.

 Jag har en mycket liten uppfödning, jag kan inte ha för många möss, för då funkar det inte, då funkar inte JAG! Och med en liten och udda uppfödning (udda i både färg och beteende) går inte avelsarbete framåt så fort.

Jag måste ju köpa in nya avelsmöss, och det kan vara mycket, mycket svårt att få tag i vad jag önskar. Ibland till och med omöjligt. Och så får jag börja om från schratch liksom, med utparningar.  Och så dröjer det några generationer innan jag är tillbaka på banan igen. Eller inte, om utparningen visade sig inte fungera.

Jag ångrar inga kullar, men resultaten är inte alltid vad jag förväntat mig. Därför avlar jag inte alltid vidare på en kull, men syftet och målet är att få fram avelsdjur att fortsätta avla på.

Jag tar aldrig en kull för att sälja.  Jag tar ungar för att bland ungarna välja ut den bästa att fortsätta min avel med.

Jag tycker också det är väldigt svårt att avla. Inte bara för att jag har en liten uppfödning (vilket är som jag önskar) utan för att jag har så många avelsmål samtidigt, jag liksom försöker avla på bred front.

Hur som helst, KUL är det, och otroligt spännande!!! Hjärtegodis och gott för hjärna och själ.

Upp till toppen
Annons: