Annons:
Etikettfotografier
Läst 479 ggr
Wand
2012-01-21 13:13

Plockad mus...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upptäckte för några dagar sedan att mössen var på Kathryn väldigt mycket, och sedan upptäckte jag att hon var kal på vissa ställen. 
Hon är inte sårig och har ingen torr hud eller något, så det kan inte vara annat än att hon blivit plockad/barberad.
Flyttade mina odågor som kunde ha varit barberare till annan bur för att se om det gick över, men de 3 tjejerna som hon bor med nu är också på henne.
Fick höra i en grupp på facebook att det kunde vara så att hon håller på att få en tumör, och att burkamraterna kan "hjälpa till" genom att plocka, vet inte riktigt hur det går till, men ja.

Varenda gång jag gåt till akvariet så är jag rädd att hon ska ligga död, att hennes burkamrater helt enkelt ska ha tagit död på henne precis som gerbilerna gör när en burkamrat är sjuk/döende.

Min fina lilla Kathryn. Hon ser helt förstörd ut, och är påväg att bli helt naken.

Hon har dessutom fått ett vitt band runt halsen, hon är egentligen helsvart. Vet inte om det kan vara blekt päls, men hon var inte så innan, så det har nog med någon ny utväxt päls att göra, vet faktiskt inte.
Hon ser hemsk ut. Stackars älskade lilla flickan. Gråter

Borde jag sätta henne i en egen bur? Hon har aldrig haft problem med mössen tidigare, de har gått ihop jättebra, det här började alldeles nyligen för några dagar sedan.
Om det visar sig att hon har en tumör, hur ska jag göra då? Är det bäst att låta henne somna in eller ska jag låta henne kämpa vidare?

Usch, det är så jäkla tråkigt det här…

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
Wand
2012-01-21 13:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till bild på allt elände…

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Thowas
2012-01-21 13:18
#2

jag hade en mus som var alldeles kal på huvudet. vi fattade aldrig hur det hade gått till, och varför de andra hade barberat henne på huvudet. men det växte ut fint sen igen

Grodan
2012-01-21 16:05
#3

Wand, jag vet faktiskt inte. Jag har själv nyligen stött på detta problem och det kom med Engelsktypade importer från Tyskland och Finland. Jag kunde inte se varken hudproblem eller tumör som orsak och trots att musen med kal päls fick byta flock så fortsatte problemet. Jag misstänkte att den barberade honan själv åstadkom sin kala päls där hon kom åt och att hon sedan fick hjälp av andra. Några av hennes systrar var morrhårstuggare och steget mellan morrhårstugg och barbering är väl hårfin…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Wand
2012-01-21 16:07
#4

#3 Ja, det är hemskt, hemskt konstigt. Jag har satt henne ensam nu, detta för att se om pälsen växer tillbaka och för att avvakta vad gäller eventuell tumör eller annat. Har ju flyttat om mina muslingar här hemma för att se om de slutar, vilket de inte gjort. Så jag får väl bara hoppas nu att hon blir skonad och att hon slipper tumör och sjukdom… Rynkar på näsan

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Upp till toppen
Annons: