Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1592 ggr
Ratlings
2012-01-24 22:45

Svansknyck

Hur är det egentligen.. 
Gör det ont? Är det dåligt för musen? Påverkar det något övrigt? Finns det något man kan göra?

Nu är det frågan om defekt, märkte på lilla Oden att han har det. Finns ingenting han kan ha klämt sig på..

// Lise
When nothing goes right, go left!

Annons:
Apnea
2012-01-24 23:05
#1

Tassar runt lite här…

[finamöss]
2012-01-24 23:22
#2

Om han har svansknyck så får man inte avla på någon ur kullen? Kan vara bra för dom som har avelsplaner (inte jag i alla fall) att veta.

Ratlings
2012-01-24 23:24
#3

Precis. Det är ändå avelsstopp på kullen eftersom allt är okänt bakom dom. (pappa, gener osv.) Det enda jag vet är att alla mössen där dom kommer ifrån är trevliga och flocksmarta, även hanarna.

Men är dom väl sålda, så kan jag tyvärr inte styra över hur nästa ägare gör, vad jag än skulle säga. Tyvärr.

// Lise
When nothing goes right, go left!

[finamöss]
2012-01-25 07:23
#4

Jag skulle inte chansa och ta kull på någon ur den här kullen. Vilken tur att du såg det nu innan du säljer dom.

Love&Peace
2012-01-25 07:58
#5

Bara för kel=)

ajanki
2012-01-25 08:06
#6

Jag har inte fött upp möss så länge så jag vet egentligen inte hur det är med svansknyck, hur det nedärvs o.s.v

Jag vet att många uppfödare avlivar musbebisar med svansknyck och många gör inte det.

Men jag har aldrig hört att hela kullen tas ur avel för att en bebis har det.

Jag har fyra inköpta kullsyskon där jag vet att två av deras systrar hade svansknyck och avlivades. Dom är köpt av en mycket seriös uppfödare och hon sa inget om att dom inte skulle användas i avel.

Jag har  kullar efter 3 av dom syskonen och ingen bebis har fått svansknyck.

Annons:
Ratlings
2012-01-25 08:51
#7

#6 Det är inte bara för svansknycket dom är ur avel, det är också pga all okändhet och att mammamus inte uppskattade att vara mamma. :p

Men okej, det är alltså inte farligt?

// Lise
When nothing goes right, go left!

ariama
2012-01-25 14:08
#8

Om det gör ont eller inte, eller om det är handikappande eller inte, är svårt att säga. det är ju kotor som är "ur led" - på människor är sånt inte trevligt.

Och det är definitivt ärftligt. men hur, vet jag inte, inte dominant i alla fall, vilket gör det till ett "smygande" anlag.

Att låta bli att avla på kullsyskon, tycker jag är en klok idé, men det handlar ju också om hur värdefull ett djur är för vidare avel, och i vilken mån man är beredd att avliva eventuella musungar som föds med svansknyck.

Jag har svansknyck i mina RY-linjer … Avlar på syskon och avlivar ungar med knyck. Trist, men sant. Alternativet för mig, är att lägga ner RY-aveln, de härstammar ju alla från en enda RY-bärande mus. Men det vill jag inte.

Att det är ärftligt är utan tvivel! Vid riktigt stark inavel dyker det upp fler knyckar, vid utavel saknas knyckarna helt.

Hur jag (och/eller andra) egentligen "borde" göra här, det vet jag faktiskt inte.

Ratlings
2012-01-25 18:43
#9

#8 Okej tack för svaret! :)

// Lise
When nothing goes right, go left!

Grodan
2012-01-26 04:26
#10

Vad jag sett så är det främst djur MED knyck som nedärver svanskknyck. Att avla på ett syskon som har svans utan knyck behöver alltså inte ge några svanskknyckar i nedstigande generationer.

Jag har inte kartlagt det så väl. Inte så väl som t ex morrhårstuggande. Så jag kan inte säga med 100% säkerhet. Dock är min erfarenhet att det går att avla bort, enbart genom att låta bli att avla på möss som har knyck på sin svans. Vet man inte varför en mus har en knyck på svansen bör man inte avla på den.

Jag har märkt att många importerade djur - där man inte får någon stamtavla - nedärver svanskknyck. Dessa möss kommer från uppfödare som mer eller mindre massproducerar djur.

Jag inavlar inte hårt så jag brukar bara få svansknyck i första generation med inköpt mus. Sedan, eftersom jag inte avlar på defekta möss, dyker knyck inte upp igen i vidare generationer.

Ja, en del svanskknyckar gör ont för musen. Man ser det främst genom att den kan betee sig konstigt, vara aggressiv mot främmande möss, inte uppskatta beröring på svansen etc. Jag avlivar ungar som har svansknyck, så länge jag kan upptäcka knycken i tid. Tyvärr är det så att en del knyckar visar sig så sent som vid 3-4 veckors ålder… En Splash-hona uppvisade en rejäl svansknyck mitt på svansen vid 4 veckors ålder. Jag kunde inte avliva henne och bedömde att hon under omständigheterna mådde bra. Idag har jag och ägaren pratat lite om hon kanske inte mår bra hela vägen och om vi ska amputera…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2012-01-26 04:33
#11

#7 Tycker att aspekten att modern inte tyckte om att vara moder är mkt viktig när det gäller dina anledningar till att endast sälja ungarna till sällskapshem.

Det är många som har svårt att avgöra vad som är avelskvalitet på möss och tar kullar där modern inte orkar eller vill för att hon inte är i god kondition, är stressad eller annat. Så det är bra om man kan undvika att sätta ungar till världen som det ev bara blir problem med - vi har ju många trådar här med ungar som blivit övergivna av sin moder eller modern dött. Hos seriösa och erfarna uppfödare händer sådant väldigt sällan.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-01-26 09:38
#12

Skrev mitt inlägg i brådska. Vill förtydliga att jag INTE avlar på syskon!!!  Men gjorde det en gång med RY (för att få "reserv-möss med färgen), och då dök svansknyckarna upp.

Annars avlar jag sällsynta/åtråvärda recessiva gener med utparningar, och sedan återparning till egenskapen och utparning igen, osv. Typ. I alla fall bättre genomtänkt än syskonparningar som ändå inte leder någonstans.

#10 "Vad jag sett så är det främst djur MED knyck som nedärver svanskknyck."

Oavsett, så finns ju knycken där i generna, på möss som det inte syns på.  Om de haft en förfader/moder med knyck kan vi ju inte veta. Och jag har definitivt fått svansknyck från föräldrar där svansknyck INTE funnits ide led bakåt som jag känner till (i alla fall flera led).

Vad som behövs för att svansen ska "knyckla till sig" hos en mus igen, vet jag inte. Att det är ärftligt vet jag, men inte vad som krävs för att defekten ska komma till liv.

Hur man ska förhålla sig till defekten, är en svår balansgång. Jag tror inte att det går att avla bort den ur våra svenska möss, rent allmänt. Det finns för mycket möss (rent generellt) och för dålig koll och kunskap. (jag saknar ju också kunskapen)

Grodan
2012-01-26 09:48
#13

#12 Med allvarliga problem går man ofta så tillväga att man inte avlar på syskon. Även föräldradjuren tas ur avel.

Jag har inte sett att svansknyck varit så allvarligt, då jag själv endast iakttagit det när jag avlat på inköpta Engelsktypade djur utan stamtavla. Alltså endast i F1

Jag är dock ärlig med mina köpare och talar om att svansknyck finns.

När det gäller större djur så kan avelsföreningar gå in med riktlinjer hur man går till väga för att bli fri en defekt. Hittills har ingen musklubb i Sverige någonsin gjort detta, trots att vi haft några stycken. SMUF var väl den som var närmast avelsklubb och jag minns inga tydliga avelsriktningar alls från dem…

På mina korsningstypade texel fick jag in svansknyck och där var jag benhård en dag när jag bestämde mig för att göra något åt saken. Alla djur med svansknyck - orsakad av vad som helst - togs ur avel samt även syskon och föräldrar. Jag gjorde samma sak med morrhårstugg. Idag är jag inte så hård, därför att jag inte har "råd" med det och jag anser det overkill. Jag kan ta till noll tolerans när jag har råd till det.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Ratlings
2012-01-26 11:29
#14

Oden fick det i 3 veckorsålder, han har det nästan längst ut på svansen och verkar inte lida av det än iallafall.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Grodan
2012-01-26 11:50
#15

#14 Längst ut brukar vålla minst problem för musen, vad jag märkt. Det är när det är mitt på svansen som det kan göra mer ont. Sedan beror det givetvis också på vilken vinkel knycken har, dvs hur stor knycken är osv.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ratlings
2012-01-26 11:54
#16

#14 Okej, kan försöka fota den senare. :)

// Lise
When nothing goes right, go left!

Grodan
2012-01-26 12:10
#17

Jag har en ung mushona som fått en knyck längst ut på svansen. Jag känner även att hennes svans är rätt mjuk… Det är lite nytt för mig och påminner lite om råttors problem med svanskotorna längst ut, att de är av ganska dålig kvalitet. Det kan hänga ihop (att svans av sämre kvalitet lättare får knyck), det kan också vara något helt annat.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ratlings
2012-01-26 12:41
#18

#17 Ska känna närmare på hans svans sen.. :) 
Jag har inte sett någon av dom andra mössen där mamman kommer ifrån ha knyck, så jag vet inte.. Ifs vet jag inte ens vem pappan är, kan ju vara någon släktning, va vet jag. :/

Har iallafall sett till att sära på honor och hanar där bättre så att dom slipper fler såna här graviditeter där.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Grodan
2018-02-25 11:33
#19

Äldre intressant diskussion om svansknyck.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tr0llm0r
2018-08-24 15:12
#20

Har en mus som fått ett väldigt litet knyck längst ut på svansen. Den har kommit nu, och den musen är över ett år gammal. Kan man skilja på knyck och knyck? Alltså om det är en skada eller om det är ärvt? Det borde väl rimligtvis vara en skada då hon fått den så pass sent, tänker att om det nedärvs så kommer knycket under tillväxtperioden? Gått runt och tänkt på det här ett tag nu. Just den här musen piskar med svansen lite när som helst, när hon är rädd, glad, exalterad, lekig osv. Så jag ANTAR att det kommer från att hon är så… Piskig.

Annons:
Grodan
2018-08-24 18:09
#21

#20 Ganska troligt att hon kan ha piskat sönder sin svans ja. Speciellt om svansen piskat mot metall eller något mycket hårt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tr0llm0r
2018-08-24 23:33
#22

#21 tack!

Upp till toppen
Annons: