Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1059 ggr
Lojs
1/29/12, 11:50 AM

Karantän och ihopsättning?

Jag har nyligen köpt 2 nya musflickor (från Ajanki och Magda) och planen är att de så småningon ska flytta in till mina andra 3 musflickor (från Artlink) i deras stora bur.

Nu tänkte jag fråga hur ni andra gör. Hur länge har ni karantän? Jag brukar ha 4 veckor innan jag sätter en ny hamster i samma rum som mina andra, är det lagom innan ihopsättning av möss med?

Sedan när man sätter ihop, vad ska man göra för att minska risken för bråk? Nystädad bur och så mycket gömställen som möjligt? Eller borde man sätta ihop dem i en helt annan bur först som ingen av dem har varit i? (Burar är det ingen brist på här hemma, men de andra som är så stora att de skulle passa till 5 möss är upptagna av hamstrar.)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Grodan
1/29/12, 12:02 PM
#1

Jag låter alltid nya djur sitta avskilt minst 40 dagar innan de sätts ihop med mina andra möss. Dag 1 får de Stronghold.

Jag försöker att inte sätta ihop möss från olika ställen idag, då det lett till att nyinköpta djur inom loppet av några veckor blir sjuka i luftrörssjukdomar och måste avlivas. Tyvärr har detta även gjort att jag är lite rädd att köpa in nya djur… Jag vet idag vilka uppfödare som har möss med svagare immunförsvar och från dem kan jag inte skaffa möss om jag inte har dem skilt från övriga i all framtid eller sätter ihop dem med helt rena djur.

Emellanåt gör jag även koll på vad mina djur har för bakterier och medicinerar bort de jag och veterinärerna anser vara skadlig. Jag önskar flera kunde göra detta. Tyvärr är det kostsamt och mössen man testar måste "offras". Det säger sig självt att man inte kan offra nyinköpta djur, men jag önskar att jag kunde göra någon slags test på dem, t ex ta ett blodprov. Annars kan man låta dem sitta med helt rena möss som man sedan skickar in på undersökning.

För de flesta är detta overkill, men jag önskar att fler brydde sig lite mer…

Och att du frågar Lojs, betyder ju att du bryr dig.Kyss Jag önskar dig all lycka med dina nya möss! Att de får vara friska och leva länge!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lojs
1/29/12, 12:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 Jo, jag lär ju inte offra någon av mina flickor, men jag förstår att liknande åtgärder kan vara nödvändiga när man har en hel massa möss.

40 dagar låter ju som en rimlig tid, det kan de små gott få för att bo in sig. Men jag kommer mest troligt att sätta in dem till mina andra 3, jag vill gärna ha de här mössen ihop, det är lite det som jag tycker är charmen med möss gentemot mina guldhamstrar, att man kan ha dem tillsammans, studera flockliv och liknande. =)

Men du kanske har några tips för hur du sätter ihop dina egna möss för att minimera risk för bråk?

Och tack för omtanken! =)

Bilden är på buren mina 3 möss sedan innan bor i, som jag tänkte allihopa ska få dela sedan. (Ber om ursäkt för dålig kvalité och vänd bild, dålig mobilkamera…)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Grodan
1/29/12, 12:29 PM
#3

Det går alltid att utöka flock med honor. Även om några är lite stökiga så kan man få dem att acceptera varandra och leva ihop. Så länge man inte har någon i flocken som mår dåligt, tuggar morrhår el dyligt.

Allt handlar om TID. Låter du mössen lära känna varandra lite innan du tvingar ihop dem i en bur kommer de lättare överens. Om någon bråkar får du kolla om det är allvar eller bara någon som piper lite. Honor vet inte om de sätts ihop med hanar eller honor och kan reagera med att säga "nej, jag är inte i brunst" eller tvärtom "jag är i brunst". Ihopsättandet blir lättast när honor säger att de är i brunst. Skrattande

Läs det som du vill, jag förmänskligar itne, jag skriver bara i all hast o lite snabbt och enkelt för att lätt bli förstådd. Stavar fel gör jag säkert också… min tumme har gått sönder o äggmackan väntar sen åker jag t mina mössor


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lojs
1/29/12, 12:31 PM
#4

#3 Jättetack för svaren! Att hälsa på varandra en del utanför buren till att börja med låter ju jättebra.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Grodan
1/29/12, 1:11 PM
#5

Skrattande Äggmackan äten nu o snart åker jag. Drar mig lite för det är så tråk…

Jag satte ihop ett gäng av mina egenuppfödda möss utan minsta pip i veckan. förra veckan satte jag ihop några egenuppfödda med några nyinköpta och en av de inköpta visade sig vara en bitch. Efter några dagar gick de dock alla i en flock utan problem. Bitchen fick bo ensam några dagar - varje dag satte jag in henne till de andra honorna och den dagen hon inte bråkade med dem fick hon bo kvar… (enkelt förklarat)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[jaxwire]
1/30/12, 10:08 AM
#6

#2 Hur går de till när du testar djuren, skickas dom då iväg eller utför veterinären testet? hur lång tid tar de inna man får svar? upplever du att det är vanligt att man hittar någon luftrörsåkomma vid test?

Annons:
Upp till toppen
Annons: