Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 579 ggr
ajanki
1/30/12, 11:40 AM

Tjuvparning m.m

Jag blir lite oroad över alla tjuvparningar och obetänksamma parningar!!

Att avla är svårt, det ska finnas ett bra syfte med alla kullar, annars står vi snart här med sååå många fina, trevliga möss som inte får egna hem för att det finns överflöd av dom!

Men jag kan ju inte rå för om det blir en tjuvparning….

Jo, faktiskt så kan du det! Mössen ska sitta i ordentliga burar där dom inte kan rymma ifrån, det är ju inte deras fel att dom kan rymma….

Eller så kan man ha hanar i ett rum och honor i ett annat, förstår att alla inte kan det! Men då måste buren vara rymningssäker!

Jag vet att många tänker: det är ju bara möss vi pratar om…Dom är också ett levande djur med exakt samma rättigheter som vilket djur som helst!!

So what?? aveln på möss ska inte skilja sig från aveln på hundar, hästar, katter eller nåt annat djur!!

Vi musuppfödare har ett ansvar!!!

Och det är dags vi tar tag i det INNAN det blir försent!!

Annons:
[finamöss]
1/30/12, 12:02 PM
#1

Helt rätt där ajanki! För mycket Oops-parningar. Hoppas fler uppmärksammar det. Synd om mössen.

[finamöss]
1/30/12, 12:04 PM
#2

Fast det är ofta jag ser att en tik har "råkat" bli parad. Jag har en tik och jag skulle aldrig ha henne lös eller utan uppsikt under löp. Man får ha sunt förnuft vare sig det gäller mus eller hund.

ajanki
1/30/12, 12:07 PM
#3

#1 Tack!!

#2 Håller helt med dig!

Jag föder upp hundar sen över 20 år tillbaks och självklart är det lika viktigt!!

Men detta är ju en mussida därför skrev jag om just mössenSkrattande

[finamöss]
1/30/12, 12:15 PM
#4

#3 Det är fullkomligt onödigt att utsätta sina djur för det oavsett ras. Åh, vad för hund föder du upp? Oj lite OT nu.

ajanki
1/30/12, 12:24 PM
#5

#4 jag har fött upp saluki sen 1989 men inte haft nån kull nu på 3 1/2 år och så föder jag upp italiensk vinthund:)

UlrikaD
1/30/12, 2:50 PM
#6

Mina första möss för några år sedan blev det ju en tjuvparning på. Fast det är ju inte så konstigt när alla bodde i samma bur:)

Var ju så ny på möss så när jag köpte några mushonor som skulle bo ihop så tänkte jag ju i min enfald att de var just…honor. Men nu var det ju inte riktigt så.

Nu skulle det inte kunna bli tjuvparning här. Mössen bor i terrarium. De är rymningssäkra och jag dubbelkollar könen på alla djur själv.

Och från om med idag finns det bara honor här hemma så tjuvparning är nog ganska omöjlig.

Annons:
Apnea
1/30/12, 5:40 PM
#7

(ot men hundar kan även få abortspruta.. tror inte det går med möss)

UlrikaD
1/30/12, 5:41 PM
#8

#7 Smådjur får inte sådant.

StillaSinnet
1/30/12, 6:03 PM
#9

Jag håller med Ajanki.

Samtidigt måste jag erkänna att jag också har särat ungar för sent pga att jag har felkönat någon hona som gått med hanarna någon vecka för länge (hänt två gånger av 60 kullar) och jag har haft en hane på rymmen som parat honor genom gallret en gång.

Det händer, absolut. Men om man slår ut de gånger det har hänt här på alla planerade parningar så blir det mycket liten procent som är tjuvparningar. Frågan är om det inte är vanligare bland musägare som bara har 5-10 möss hemma? Man får den uppfattningen här på iFokus. Det kan iof bero på att just dessa kanske skriver om händelsen och på det sättet visar sig mer än alla de där det inte händer tjuvparningar…?

Man ska skilja på tjuvparningar och oplanerade parningar också. Det finns ju de som kommer hem med nyinköpta honor och som råkar fått en parad hona med sig hem från säljaren, eller har köpt vad man tror är två honor där den ena för sent visar sig vara en hane…(händer både från zoobutiker och uppfödare)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Mice
2/4/12, 8:17 AM
#10

Min kompis ska para sina kaniner, så han låter honan och hanen bo tillsammans. Jag frågade varför han skulle ta en kull. Då sa han att han skulle sälja dom till djuraffären och för att han "älskade kaninungar"…
Tycker det bara låter idiotiskt. Man tar inte en kull för att sälja/ge bort till djuraffären eller för att det är gulligt.

Som med möss då, dom är inte supergulliga jättelänge (självklart är dom det, men jag syftar på att man tycker att ungarna är supergulliga.)
Dom kräver mycket mat och plats, tid och pengar. Och man måste räkna med att man kan få 10 hanar om inte mer. 

Visst om man planerar att bli uppfödare, men det är en annan sak.
Man måste veta bättre innan man tar en kull. Man måste veta att man kommer hitta hem till alla möss man inte vill ha. Man måste veta att man verkligen har tålamodet att ha "tusen" möss.

Mundiz
2/4/12, 9:43 AM
#11

Bra Ajanki!

Tänk om fler tänkte som du…..Cool

ariama
2/4/12, 9:51 AM
#12

Att ha djur är ju faktiskt ett arbete! "Kul" och "gulligt", javisst.

Men alla dagar man kanske inte har lust eller tid eller har annat som tar ens uppmärksamhet. Då måste man ha självdisciplinen att ändå ägna sitt "projekt" och sitt "åtagande" den tid och det engagemang som det kräver!!

Att ha djur kräver ganska mycket. Det är inte bara "att gulla med". Det är daglig skötsel och genomgång, vare sig lusten finns eller inte, och det fortsätter dag efter dag!! Långsiktigt alltså.

Ska man sälja djur, så är det också människokontakter som gäller, förutom tid, transport, och "allmän bökighet" som kan dyka upp.

Kul? Javisst! Ibland … Men arbetet i det hela, är att dettta gäller även när nyhetens behag slocknat, och/eller de dagar som det inte är kul.

Upp till toppen
Annons: