Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 2301 ggr
Stasen
2012-01-30 22:39

Stamtavla, hur lång tid?

Har en fundering angående stamtavlan till möss man köper, jag är van från hundvärlden att man får stamtavlan när man hämtar hunden men i musvärlden är det uppenbarligen vanligare att man skickar stamtavlan via mejl, vilket jag tycker är behändigt då det inte blir massa papper att hålla reda på. 
Men nu undrar jag hur det här fungerar, hur lång tid efter leverans skickas dokumentet?

Annons:
ivanhoe81
2012-01-30 22:42
#1

jag har fått stamtavlan då jag köpt mössen

[jaxwire]
2012-01-30 22:51
#2

Jag har precis funderat över samma sak. Jag har inte fått någon stamtavla eller papper med när ja köpt möss utan det skulle skickas via mail senare, dock har de inte kommit någon stamtavla ännu =(

Hur fungerar det med stamtavlorna? tänker då främst på Svemus reg möss.

StillaSinnet
2012-01-31 05:13
#3

Registreringen av mössen är inte alltid klar när de levereras. Mejla gärna uppfödare och hör om det är på gång. 2011 registrerades 1700 möss av EN registrator på 365 dagar vilket är ca 5 möss per dag och ibland vill även han göra något annat eftersom jobbet är ideellt.

Dessutom har det varit både jul och nyår så uppfödaren har kanske fått sina möss registrerade men glömt att mejla ut dem?

Jag är precis lika ivrig som ni på att få mina papper, men jag tjatar en del också^^. En dialog köpare-säljare är det enklaste sättet att lösa problemet på

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
2012-01-31 08:46
#4

"En dialog köpare-säljare är det enklaste sättet att lösa problemet på"

Stamtalva är en sak, registrering en annan. Vad kan en uppfödare göra när registreringarna inte fungerar?

För det är så läget är just nu. Kort och koncist: reggning av möss funkar inte, och inte heller att få kontakt med registratorn. Och "nu" gäller alltså sedan flera månader tillbaka, kontakt "noll".

Jag pratar inte för mig själv, för jag reggar inte mina möss, har inte ens förnyat mitt medlemsskap. Men har blivit tillfrågad om jag kan hjälpa till - av personer med gott tålamod, som är goa och trevliga och inte gnäller Flört. Men undrar … och vill sälja reggade möss, som de gjort förut.

ALL förståelse för registratorns jobb, och för att arbetet kan vara omänskligt krävande när man också har ett liv Kyss!! MEN jag anser att SVEMUS ska stå för det, informera sina reg-sökande medlemmar om situationen på något vis, kanske på hemsidan, och inte bara tiga ihjäl problemet och lämna medlemmar konfunderade och hjälplösa.

Det MÅSTE finnas någon sorts kommunikation mellan medlemmar och SVEMUS/styrelse hur läget är, och hur landet ligger till!!!

Kommunikation, öppenhet, insyn, ärlighet.

StillaSinnet
2012-01-31 08:55
#5

#4 Menar du nu reggning via papper? Det vet jag inget om, men mina registreringar digitalt har inte tagit så lång tid. Max en månads väntetid och det tycker jag är ok eftersom situationen är som den är.

Detta är en form av kommunikation. jag sitter i styrelsen och nu har jag förklarat hur det ligger till

Som uppfödare delger jag mina köpare om det tar tid med registreringen

Hemsidan borde vara bättre uppdaterad och kommer förmodligen blir det under 2012 med ny sida och enklare funktioner och med mer aktiva personer på olika poster.

Ett "fel" vi har gjort i Svemus är att få personer tagit på sig för många poster och orkar inte längre ro i land allt.
Sitter man i styrelsen kanske man inte ska ha flera sakposter utöver detta, men 2011 har vi fått lappat ihop det för att ha en förening alls. Det vet du också Amaira.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
2012-01-31 09:07
#6

Ja, jag vet hur det ligger till. Flört

Annons:
Muszimba
2012-01-31 09:13
#7

Artlink, inte bara musköpare har haft problem med detta och registratorn är informerad om väntan hos några som väntar på registreringen för vidare registrering av kull/kullar.

[jaxwire]
2012-01-31 09:40
#8

Jag har haft dialog med dem ja köpt möss av flera gånger. Har skickat en liten påminnelse nu och då men har ändå inte fått någon stamtavla på mössen =(

Kan man inte göra registreringen enklare på nått sätt? kanske Svemus uppfödare skulle kunna logga in på registrerings sidan och göra stamtavlan/registreringen själv, skriva in alla uppgifter, födelsedata osv. Registratorn skulle då bara kunna gå in och godkänna registreringen, sedan var de hela klart =)

Pedigree database är ju en sida som funkar på ett liknande sätt. Medlemmar kan gå in och lägga till stamtavlor/registreringar. http://www.pedigreedatabase.com/

Muszimba
2012-01-31 09:48
#9

#8, Mig har du fått av via pm.

[jaxwire]
2012-01-31 09:49
#10

#9 Ja absolut! den har ja redan så de e lugnt =)

ariama
2012-01-31 10:07
#11

Att ge med stamtavlan samtidigt som man säljer mössen, tycker jag man kan göra vare sig de är reggade eller inte. Det är ju ändå två olika saker.

Det är bara att lämna en ruta tom för reg-nr, som kan fyllas i senare. Så, jo, stamtavla tycker jag bör lämnas med vid köp!!

Enligt SVEMUS hemsida reggar man möss via pappersblanketter  postgång.

http://svemus.webs.com/registreramss.htm

Längst ner finns EN rad, med länk, om att man även kan regga digitalt.

Jag vill egentligen inte "klaga", eller påpeka just bristerna i föreningen, de som jobbar ideellt, gör det ju tredubbelt!!! Jag VET!

Men man måste väl för i bövelen få prata normalt och öppet om hur det ÄR!!??? och om vad som inte funkar? Det är ju inte att racka ner på NÅGON!! Det är att diskutera SITUATIONEN!

En gång till: ÄRLIGHET, ÖPPENHET, KOMMUNIKATION.

(när dessa tre kriterier fungerar, behövs inte längre "försvaret" av personerna)

StillaSinnet
2012-01-31 10:58
#12

#8

Kan man inte göra registreringen enklare på nått sätt? kanske Svemus uppfödare skulle kunna logga in på registrerings sidan och göra stamtavlan/registreringen själv, skriva in alla uppgifter, födelsedata osv. Registratorn skulle då bara kunna gå in och godkänna registreringen, sedan var de hela klart =)

Det är så det går till

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[jaxwire]
2012-01-31 11:02
#13

#12 Jaha de hade ja ingen aning om =)

När uppfödaren lagt in kullen med namn osv i stamtavleprogrammet kan då uppfödaren skriva ut stamtavlan trots att registratorn ännu inte godkänt den?

Annons:
StillaSinnet
2012-01-31 16:12
#14

#13 nej, det går inte. Det är först när de är godkända man ser varje mus enskilda stamtavla. När man reggar kullen skriver man bara in vilka föräldrar kullen har och när kullen är född. Resten finns i systemet och hamnar automatiskt i stamtavlorna är registratorn godkänner kullregistreringen. Därefter kan man få stamtavlorna som PDF-fil för att skicka via mejl eller att skriva ut om man vill det.

Vad Amaira menade med att man kan skriva en stamtavla är att man själv kan skapa en stamtavla utan registreringsnummer, där man bara radar upp stammen bakåt på musen för den köpare som vill veta det. Så kan man alltid göra, även på möss som inte är eller inte ska bli registrerade.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[jaxwire]
2012-01-31 16:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#14 Jo ja förstod det =) ja brukar själv alltid skicka med en egengjord stamtavla vid försäljning av musligarna. Så här ser den ut.

StillaSinnet
2012-01-31 17:20
#16

#15 himla fin!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Stasen
2012-01-31 18:09
#17

Tack så mycket för svaren, och håller självklart med om att kommunikation uppfödare - köpare är A och O.

Man kan alltså komma överens med uppfödaren om att få en stamtavla vid köpet, men man får ha förståelse att ett registreringsbevis kan dröja.
Det som gör att jag tar upp frågan är att man betalar för en mus med stamtavla och registreringsbevis, men det kommer inget trots "tjat" så därför ville jag veta inom vilka tidsramar man kan begära att detta ska dyka upp.

Härligt med snabba svar från människor med koll på läget =)

StillaSinnet
2012-01-31 19:18
#18

#17 det finns ingen juridisk tidgräns vad jag vet, men däremot hävdar jag en moralisk tidsgräns. Jag vill absolut ha stammen på min köpta mus innan den ska tas i avel, annars faller liksom inköpet. Jag har väntar på stammen på mus i 6 månader. Har forfarande inte fått någon. Jag kan med andra ord inte använda henne i avel eftersom jag inte vet hur nära besläktad hon är. Det är för länge, tycker jag.

Jag försöker få iväg mina registreringar när mössen är 3-5 veckor och utöver det är det fullt förståligt om det tar 4 veckor till hos registratorn (mer om det sker via papper som är mer arbetskrävande och tyvärr lätt hamnar på hög…även om det inte är ok…). Då är mössen ca 9 veckor och kan ha flyttat vid 5 veckor, alltså en väntan i ca 1 månad även för köparen. Så fort jag får stamtavlorna kommer de ut till köparna. Ofta samma dag.

Jag tycker att 1 månad kan man få acceptera. Möjligen 2 månader även om jag personligen tycker det är lång tid när man väntar.
Tar det längre tid än så är det inte ok om man inte får en förklaring. Ett mejl till uppfödarna som väntat länge tycker jag kan vara i sin ordning så att köparna kan få en förklaring till dröjesmåöet.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2012-01-31 19:20
#19

För er som vill veta mer om registreringssystemet i Svemus:
Här finns en tråd byggd under tiden vi lanserade registreringssystemet för våra medlemmar under våren 2011

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2012-02-01 13:20
#20

Jag vet bara en enda reg. uppfödare som är seg med att leverera stamtavlor (trots att denne skrivit under att följa SVEMUS regler som innefattar att sälja möss med stamtavla*).

Alla andra gör detta med köp eller strax efter köp. Jag anser inte att bara för att en uppfödare slarvar så ska vi alla få på näsan pga det. Ser heller inte att registratorn någonsin varit sölig på något sätt i SVEMUS. Det har fungerat väl i många år!

Jag själv skickar pdf-fils-stamtavlor till mina köpare. Jag föredrar att skriva dem själv från start på SVEMUS stamtavla idag då reg.systemets färdiga innehåller buggar - buggar som givetvis klubben kommer att åtgärda i framtiden - samt att mina stamtavlor i många fall då också blir längre och innehåller djur som ej finns i SVEMUS regsystem (detta pga av att jag inte kan lägga in dem med rätt reg.nr. Möss som har reggats för flera år sedan och har ett regnr måste reggas om och får ett nytt reg.nr… Detta förstör för framtida släktforskning…).

Vid köpet får köparen alltid kort info om mössen, ex när de är födda, färg, teckning, namn om de är döpta och föräldrar.

* det står ej i SVEMUS bestämmelser, pdf-fils länk, hur lång tid efter köpet uppfödaren senast skickar stamtavlan men detta kan ju lätt petas in


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
kent
2012-02-01 13:40
#21

vilken tur man inte är reggat uppföder då Tungan ute…just nu är dt tomt på svemus regg program iallafall.

sen kanske jag själv är lite långsam iblandt med att regga mina egna men det är for att jag tar alla andras reggninger först.

svemus reggprogram är bra mycket bra…och nu efter näste årsmöte kommer det en ny person som kan jobba med det…då kommer det att bli mycket bättra okså.Skrattande

ariama
2012-02-02 09:43
#22

Hej Kent! Om du kikar in här igen.

Vad bra att du är klar med de digitala reggningarna. Då kanske du kan låta dem få kontakt med dig, som skickat in papper, och som gärna vill kunna regga digitalt och står i kö för det. Flört Kyss (och har väntat och försökt nå dig i ett par månaders tid)

Och själv skulle jag vilja veta hur det går med dina ck/t-importer, om du vill . Hur går det med avelsplanerna? Kommer det att finnas ungar till salu?

Du är inte lätt att få kontakt med … förstår att du har "häcken full". En eloge till dig - och ALLA i SVEMUS styrelse, för ditt (och era) arbeten med föreningen!!!!!!!!

Kyss Kyss Kyss

Upp till toppen
Annons: