Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 631 ggr
L8sson
2012-02-03 14:08

Vad hände, sjuka möss?

Idag så tog jag ut akvariumet iköket för att städa hos dom, tog ur alla pinnar och inga möss syndes. Jag hittade dom i ett litet bo gjort på botten, det var väldigt länge sen de gjorde bo på glovet. De har hus uppe i taket de sover i och gör bon i.

Jag plcokade upp dom och de såg smala ut, trötta och kalla, jag stoppade ner dom i sin leklåda och de satt bara stilla där jag satte ner dom. En av dom hade ett öga igentäppt, jag kollade i baken på dom och det kändes som om de var förstoppade, för det var bajs som satt fast. Så hade det ingen balans alls, det vinglade fram.

Jag masserade bak och magen och sedan så massor av vattenskålar i buren, lite grönsaker, knäckebröd och ärtor och smör lästa jag skulle vara bra. Efter de fått i sig smöret så började dom röra på sig, få igång magarna och öppnade ögonen helt. De började gå omkring, klättra osv. Sedan så var dom igång igen, sprang omkring och var nyfikna. Men deras päls var fettig och eklig.

Alla möss var såhär, varför? Kan de var något med maten? Jag köpte en ny matsort till dom, från foderbilen. Eller kan de varit något skit på pinnarna vi plockat utefrån?

Har andra möss i annat rum som äter samma mat och har samma inredning men var inte så här :S

Annons:
ajanki
2012-02-03 14:57
#1

Usch, vad jobbigt!!

Det är lite svårt att säga vad det är, men så där dåliga är dom när det gått ganska långt.

Hade du pinnarna i ugn eller frys innan du gav mössen dom?

För om du hade det så borde det inte vara av pinnarna dom blev dåliga.

Hade dom vatten när du skulle byta?

Möss kan bli väldigt dåliga av vattenbrist.

Nu håller jag tummarna att dom fortsätter åt rätt håll!!!

L8sson
2012-02-03 15:25
#2

Jag spolar av pinnarna i duschen med skollhett vatten, det är så man gör med reptilers pinnar och sten. Det gör jag vid varje städning även. Nu bajsar dom som de ska och äter glatt, vatten har dom alltid i flera olika skålar på olika platser i akvariumet. Nu har dom haft värmelampa på sig även :) Jag blev väldigt orolig, inte kul alls att se dom så dåliga :/

[aammE]
2012-02-03 17:28
#3

Hade en mus som blev så, la in en flaska med varmt vatten, matade henne med smör och grädde sedan blev hon helt bra. Har ingen aning vad det var.

Grodan
2012-02-27 20:30
#4

Jag tycker det låter som om de inte fått i sig mat eller vatten på ett tag. Det kan ju tyvärr vara så att de inte vill äta när man erbjuder dem något som inte är sådär jättegott i deras ögon… Jag har aldrig sådana problem när jag blandar ett bra foder, men jag kan se att mina möss är kräsna på vart jag köper säden (som ju är grunden i deras mat). De vill inte ha dyr lyxig biodynamiskt odlat fyrkornskross längre, och inte heller fina gryner som man gör gröt på. De vill ha säd direkt från bonde.

Hur har det gått nu? Har detta problem dykt upp igen?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

L8sson
2012-02-27 21:43
#5

Skulle någon vnälig själ länka till en bra artikell som skriver om att blanda egen mat? Skulle vara intressant och börja göra.

Det blev bra på kvällen den dagen, vi gav de ärtor och smör så blev de pigga och fick tillbaka ballansen. De va fettiga i pälsen så vi badade dom och sen var det full fräs igen :)

Annons:
Vattnadal
2012-02-28 10:02
#7

Stopp i vattenflaska eller slut på mat, gissar jag. Blir de pigga av vatten och mat, så är det nog så enkelt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ariama
2012-02-28 10:36
#8

Instämmer med Grodan och Vattnadal, vatten- och/eller matbrist. Läste att de hade flera vattenskålar, så tydligen inte det. Om de inte var tomma eller igensatta med bottenmaterial.

Att alla mössen hade samma symtom samtidigt (och kalla), och alla mössen blev friska samtidigt, ja, jag har svårt att se någon annan orsak, men kan förstås ha fel, jag är inte "allvetandes" Flört.

Den flottiga pälsen hade försvunnit av sig själv efter några dagar, även om du inte badat dem. Det är inte så lätt att bada möss, och oftast onödigt.

Verkigen skönt att de hämtade sig så bra, du upptäckte dem i tid!! Pussa på sötnosarna från mig Kyss

L8sson
2012-02-28 18:21
#9

Jag har inga vattenflaskor, utan skålar :) Ja det kan vara något sånt. Tur att det blev bra så fort. Jag badade nog de för min egna skull eftersom det så så eländiga ut ;) Då började dom putsa sig igen också :)

Jag har även vattenskålarna högt upp från golvet så vatten har dom utan tvekan, kanske maten som tagit slut. Men de gömmer ju undan mat så de har ju alltid mat i nån vrå när jag städar deras akvarium ^^,

Mysterium, men jag är noga att ge mat varje dag nu efter händelsen. Har det som rutin när jag ger hundarna mat :)

Upp till toppen
Annons: